• summerlove

    Körkort / nervös, hur förändrar jag min rädsla och känsla

    Hej jag har under dem senaste åren sen jag blev 18, gett mig på körkorts försök.
    Men under åren har de kommit saker ivägen alltifrån fick barn, flyttat fundor,3 olika dignoserade värksjukdomar. Men för 2 år sen var jag väldigt väldigt nära ta körkort. Jag lyckades boka in rubb och stubb. Har lite läs och skrivsvårigheter, så va lite orolig för den teoretiska provet, och lite orolig i körningen för är lite stressad/nervös i trafiken, men klarade teorin galant, men sen när jag skulle köra upp och de gick inte bra, gjorde saker som jag aldrig tidigare gjort fel på, så kugga. 
    Vilket var otroligt jobbigt, då var jag 24 år och kände redan pressen att man skulle haft de för länge sen osv. Och aldrig haft självförtroende eller själv känsla. så tog hårt, men fortsatte fick ny tid, men samma sak jhände igen, kuggad nr 2!
    sen var jag tvungen läsa upp teorin igen för håller ju bara 1-2 mån då. Så oro igen, men lyckades. Skulle köra upp en 3 gång och de gick verkligen käpp åt helvete. Kändes som bara blev värre och värre. Så den 4 gången kände jag bara något lite fel och trodde nästan jag klarat de, men icke. Jag kuggade alltså en4 gång. Värdelös.. Då gick även min skriv teori ut en 3 gång så fick skriva upp igen och kugga då där med 1 poäng.. var precis som ställt in mig på att jag kommer ändå aldrig klara uppkörning lönt kämpar här, sen efter den kuggningen så gav jag upp plus pengarna va slut. på 6år med fram och tillbaka med körkort 60000:- gått men fortfarande inget körkort. surt.

    Så nu har de gått 2 år, känner mig värdelös.Men vill verkligen ha mitt körkort. 
    Men vet inte vad jag ska göra för bli av med rädslan för misslyckas igen? Och nervositeten som jag har när jag kör, min körlärare sa dem gjort allt dem kan, och vi kört så mycket så de är bara jag som kan re ut de själv.

    Känner mig ensam för vet inte hur jag slutar bli stressad och nervös i bilen?
    Och hur kommer jag över rädslan om kugga igen??

    Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Körkort / nervös, hur förändrar jag min rädsla och känsla
  • Dumbledore

    Kör mycket. MYCKET. Det är enda sättet att bli mindre nervös och stressad i trafiken. Förutom mindfullnes kanske. Men skit i att skriva prov ett tag nu, kör kör kör i stället.

  • i-o

    Känner du någon som kör taxi? Be att få åka med denne en arbetsdag och observera hur denne kör. Kan även rekommendera Force feedback ratt med pedaler, GTA och storbilds TV, sedan handlar det om inlevelse.

  • i-o

    Observera också att det sällan finns en gräns för hur försiktigt och långsamt du kan köra (undantaget motorväg). Det är aldrig ditt fel om du blir påkörd i trafiken och du står still med en godkänd handledare och körtillstånd.

  • Dumbledore

    Sen är det faktiskt så att alla helt enkelt inte är lämpade att ha körkort. Någon som ständigt är stressad och nervös är ingen bra förare.

  • summerlove

    Tack för era svar! 

    Nä sant, fast då borde väl körläraren sagt detta, dem säger jag varit körklar sen första uppkörningen, annars skulle dem inte skickat mig dit. Och har en rädsla för att kugga då väldigt lågt sjävförtroende /sjävkänsla. Så när inspektören ska döma mig, blir jag jätte nervös. Men tankarna har absolut slått mig, att kanske bara låta de vara

  • Dumbledore
    summerlove skrev 2017-01-25 18:11:56 följande:

    Tack för era svar! 

    Nä sant, fast då borde väl körläraren sagt detta, dem säger jag varit körklar sen första uppkörningen, annars skulle dem inte skickat mig dit. Och har en rädsla för att kugga då väldigt lågt sjävförtroende /sjävkänsla. Så när inspektören ska döma mig, blir jag jätte nervös. Men tankarna har absolut slått mig, att kanske bara låta de vara


    Jo, du kan säkert vara redo, kunskapsmässigt. Men eftersom du blir nervös och stressad har du inte mängdträningen som behövs.
  • Oliwia92

    Jag var med om exakt samma sak jag körde upp 4 gg och kuggade alla sen vägrade jag ta mitt körkort men efter 3 år började jag köra igen och klarade det direkt då. Problemet var att jag var så himla nervös när jag satte mig brevid inspektören att man kuggade på saker som man i vanliga fall inte gör. Att du inte är lämpad för körkort bara för du blir nervös när du kör upp är skitsnack. Går du på körskola är ett tips att byta körlärare eller få köra med olika för att vänja sig vid tanken att det sitter någon annan där än din vanliga körlärare. Och försök även om det är svårt stänga av och tänka att du sitter själv i bilen när du väl gör din uppkörning !

    En sak till det finns folk som är så jävla självsäkra när de kör upp och klarar det och sen är en livsfara för trafiken då de inte har någon självinsikt för hur osäkert de kör...sådana människor är inte lämpade till körkort.

Svar på tråden Körkort / nervös, hur förändrar jag min rädsla och känsla