• Mamman2015

Hjälp snälla! Matematik i matlagning,bakning

Hej
    Jag sitter här och försöker klura ut hur sjutton jag ska kunna räkna ut det här

Ett ämne är löst i vatten. Det finns 60 ml av ämnet per liter lösning. Hur mycket av ämnet finns i 5 liter lösning? 

Hur mycket av ämnet ska tillsättas till 1 liter lösning, om man vill att förhållandet mellan ämnet och vattnet i lösningen ska dubbleras?

Jag behöver inte svar på frågan utan vill mer veta hur jag ska räkna ut det... Tack alla mattesnillen

• Svar på tråden Hjälp snälla! Matematik i matlagning,bakning
  • Birgitta02

Du multiplicerar 60 med 5 i den första frågan antar jag. I den andra dubblerar du väl 60 för att det ska bli dubbelt av ämnet? Jag är faktiskt inte ens säker på att jag förstår frågan.

• Åsa
    Mamman2015 skrev 2017-01-12 15:22:48 följande:

Hej
    Jag sitter här och försöker klura ut hur sjutton jag ska kunna räkna ut det här

Ett ämne är löst i vatten. Det finns 60 ml av ämnet per liter lösning. Hur mycket av ämnet finns i 5 liter lösning? 

Hur mycket av ämnet ska tillsättas till 1 liter lösning, om man vill att förhållandet mellan ämnet och vattnet i lösningen ska dubbleras?

Jag behöver inte svar på frågan utan vill mer veta hur jag ska räkna ut det... Tack alla mattesnillen

Om jag inte missat någon klurighet:
    I 1 liter finns 60 ml. Hur mycket finns det i 5 liter? Multiplicera mängden vätska.

"Förhllandet mellan ämnet och vattnet i lösningen ska dubbleras" går inte att förstå. Ska koncentrationen dubblas eller halveras? Beroende på vilket får du dubbla eller halvera mängden av ämnet.
  • Nyfikna72

Matte på hög nivå, troligen 4 klass eller nåt sånt, grundskolan alltså.

• Kjell2

På en avancerad nivå blir fråga två väldigt lurig då det rör sig om volymsprocent.

Långt ifrån säkert att om man blandar 100 ml av ett ämne med 1000 ml av en annan att nya volymen blir 1100 ml.

• Anonym (Sivan)

Med tanke på ts nick så tolkar jag det som att det är en mamma som vill ha hjälp med att på ett pedagogiskt sätt förklara detta för sitt barn...

Nyfikna72 skrev 2017-01-12 16:19:49 följande:

• nnnnnnnn

Från början är det 60 delar (ml) av ämnet och 940  delar (ml) vatten = 1000 delar (ml) tillsammans.
    Förhållandet är alltså 60 : 940
    (eller förkortat så skrivs detta som 3 : 47)

Om förhållandet ska dubblas så måste man ju tillsätta samma mängd ämne dvs 60 ml till. För andelen rent vatten är ju fortfarande 940 ml.

Så dubblar jag ämnet så blir förhållandet mellan ämne och vatten 120 : 940 
    (eller förkortat så skrivs detta som 6 : 47)

Om det handlat om ANDELEN ämne i vattnet, så behöver man ta hänsyn till att mängden ökar när man tillsätter ämnet, från början är det 60/1000 = 6 % ämne i vattnet och om man tillsätter 60 mil till så blir det inte dubbel koncentration utan bara 120/1060 =11,3 % ämne i vattnet. Så vill man dubbla koncentrationen måste man ta hänsyn till att mängden ökar.

Men är det förhållandet mellan ämnena så räcker det att ändra hur mycket ämne man tillsätter.

• Mamman2015
    Nyfikna72 skrev 2017-01-12 16:19:49 följande:

Nej Matematik 1b på gymnasienivå
  • Mamman2015
    nnnnnnnn skrev 2017-01-12 19:44:56 följande:

Från början är det 60 delar (ml) av ämnet och 940  delar (ml) vatten = 1000 delar (ml) tillsammans.
    Förhållandet är alltså 60 : 940
    (eller förkortat så skrivs detta som 3 : 47)

Om förhållandet ska dubblas så måste man ju tillsätta samma mängd ämne dvs 60 ml till. För andelen rent vatten är ju fortfarande 940 ml.

Så dubblar jag ämnet så blir förhållandet mellan ämne och vatten 120 : 940 
    (eller förkortat så skrivs detta som 6 : 47)

Om det handlat om ANDELEN ämne i vattnet, så behöver man ta hänsyn till att mängden ökar när man tillsätter ämnet, från början är det 60/1000 = 6 % ämne i vattnet och om man tillsätter 60 mil till så blir det inte dubbel koncentration utan bara 120/1060 =11,3 % ämne i vattnet. Så vill man dubbla koncentrationen måste man ta hänsyn till att mängden ökar.

Men är det förhållandet mellan ämnena så räcker det att ändra hur mycket ämne man tillsätter.

Vad kommer 3:47 ifrån?
  • nnnnnnnn
    Mamman2015 skrev 2017-01-12 21:52:09 följande:
    Vad kommer 3:47 ifrån?
    Förkortning

60 : 940
    Dela båda sidor med 10 så blir det

6 : 94
    Dela båda sidor med 2 så blir det

3 : 47
Svar på tråden Hjälp snälla! Matematik i matlagning,bakning