• Fröken W

Rs virus

Hej!

Det skrivs och pratas, som ni säkert märkt, en hel del om säsongens rs virus och att det är en väldigt aggressiv sådan i år.

Jag är förstagångsmamma till en liten dotter på snart 4 månader. Självklart vill jag inte utsätta henne för några onödiga risker men samtidigt känner jag att vi inte kan isolera oss från omvärlden till mars-april som det rekommenderas.

Jag är ganska social och tycker att det är ganska jobbigt att "bara" vara hemma med dottern. Jag har varit en del på öppna förskolan, enbart för att jag ska få träffa och prata med andra vuxna. Men igår på Nyhetsmorgon så avrådde doktor Mikael från besök på öppna förskolan. Även bvc avråder detta. Sedan tidigare har de ju också avrått från besök till köpcentrum och dylikt.

Jag känner inga föräldralediga så det är ju ingen som är hemma dagtid som jag kan träffa.

Hur gör ni andra? Jag vill ju som sagt inte utsätta min dotter för onödiga risker men samtidigt så mår jag inte bra av att inte "få" träffa människor vilket i sin tur inte heller borde vara särskilt bra för dottern.

• Svar på tråden Rs virus
  • Anonym (.....)

I vilken stad bor du?

Ett tips kan ju vara att söka efter andra föräldralediga i din stad att umgås med, med tanke på att du just nu inte känner några som är just föräldralediga ..

• Anonym (ssk)

Jag kan lova dig att om ditt barn drabbades av rs, och riskerade döden. Då skulle du ångra att du valde gå till öppna förskolan/köpcentrumet.

rs innebär för så små en stor fara. Dom får andnings problem och blir riktigt dåliga. Och kan dö. Krävs sjukhusvård.

Jag har legat på sjukhus med en av mina små som inte kunde andas ordentligt, hon var allvarligt sjuk av virus. Och inte en chans att jag skulle riskera hamna där igen. och verkligen inte för ett par månaders "frihet".

att få barn innebär vissa uppoffringar. Det här är en av dem. undvik platser som köpcentrum och öppna förskolan tills mars/april. Även influensan härjar just ny, även den farlig för så små. Det här är en tidpunkt då man inte sätter små bebisar på offentliga platser. Det kan sluta illa.

• Anonym (Skolboksexempel)

Det här är ett skolboksexempel på anledningen till att framför allt småbarnsföräldrar ofta ler lite åt vänner som väntar första barnet och hävdar att ingenting i deras liv kommer att förändras...

Skämt åsido, rekommendationen att man ska hålla sig borta från folksamlingar är inget som ges för skojs skull, små barn som får RS kan bli jättesjuka och de kan dö. Om du bestämmer dig för att ditt sociala liv de närmaste två månaderna är viktigast, så kanske det går jättebra! Din dotter kanske inte blir smittad, eller blir smittad men inte särskilt sjuk. Men vad gör du om hon blir jättesjuk? Om hon blir så sjuk så att ni måste isolera er helt i ett halvår? Eller om hon dör? Det är en riskbedömning du och din man måste göra, ingen annan kan göra det åt er.

Jag gick sällan på ÖF eftersom tiderna inte passade mig. Däremot mötte jag upp ett gäng andra mammor när ÖF stängde och så gick vi tillsammans på långpromenad (2-3 timmar) i stort sett varje dag. Ibland hade vi med oss fika och satte oss någonstans ute och fikade. Om du inte har någon som du naturligt kan fråga kan du kanske sätta upp en lapp eller be någon ur personalen förmedla att du gärna tar en promenad och pratar lite.

• Femblirsex

Hej!

Min son fick rs när han var 4 månader.. Blev en akutbil och ambulans dom hämtade oss och en längre sjukhus vistelse på det. Men framför allt har han haft det sjukt jobbigt efter det... Både krupp och förkyldningsasma så fort han blev lite snorig... Vi har tillbringat sååååå många nätter på akuten. Nu är han 8 år och det är inte förän nu han slipper bli så dålig.

Jag har nu en två åring och en nyfödd. Är livrädd för rs... Tvååringen har jag hemma från förskolan, undviker köpcenter bussar o allt vad du kan tänkas riskera risken..

För att komma ut går jag långa promenader o hänger i lekparken med min tvååring.. Skit trist att inte vara social.. Men jag tar inga onödiga risker.. Rs är hemskt när dom får.. Och dom lider i så många år efteråt så ett besök på öppna förskolan eller Ikea är verkligen inte värt det!

Kram på dig

• Mamma76

Vår son blev allvarligt sjuk med RS när han var 2 år gammal! Vi tror inte han hade överlevt om han fått det som bebis.

Så ni klarar att isolera er fram till april.

Det man kan göra är att bjuda hem friska folk utan barn.

Man kan också ordna tur-grupper med barnvagn bara för friska.

• Fröken W

Det verkar som att de allra flesta tycker att det bästa är att följa de rekommendationer som finns; alltså undvika köpcenter, öppna förskolor och dyl.

Självklart går min dotter först i alla lägen så jag får försöka stå ut med att vara lite ensam en tid framöver. Det är inte det att jag har brist på saker att göra, promenader blir det flera stycken om dagen. Det var mest den här sociala biten som jag frågade efter. Att få träffa någon och prata. Jag har inga vänner som är lediga eller bor på promenadavstånd och att åka iväg och shoppa el. liknande när bebisen är med pappan är inte aktuellt då jag helammar och dottern vill äta ofta på em/kvällar när pappan är hemma.

Får försöka få tag i folk i närheten som vill ses och ta promenader eller liknande.

Några av er har frågat var jag bor, Uppsala är svaret på den frågan.

Tack för era synpunkter!

• LaFontaine
    Fröken W skrev 2017-01-20 20:38:21 följande:

Det verkar som att de allra flesta tycker att det bästa är att följa de rekommendationer som finns; alltså undvika köpcenter, öppna förskolor och dyl.

Självklart går min dotter först i alla lägen så jag får försöka stå ut med att vara lite ensam en tid framöver. Det är inte det att jag har brist på saker att göra, promenader blir det flera stycken om dagen. Det var mest den här sociala biten som jag frågade efter. Att få träffa någon och prata. Jag har inga vänner som är lediga eller bor på promenadavstånd och att åka iväg och shoppa el. liknande när bebisen är med pappan är inte aktuellt då jag helammar och dottern vill äta ofta på em/kvällar när pappan är hemma.

Får försöka få tag i folk i närheten som vill ses och ta promenader eller liknande.

Några av er har frågat var jag bor, Uppsala är svaret på den frågan.

Tack för era synpunkter!

Vi föräldrar är faktiskt försiktiga också när vi är ute enskilt. För om vi åker på nåt skit kan ju vi smitta dottern.

Vi försöker träffa (friska) vuxna utan barn på helgerna. Vi bjuder helt enkelt hem folk på middagar om kvällarna. På så vis får vi socialt umgänge utan att riskera för mycket.
  • felisa

Hur försiktig man kan vara beror även till stor del på hur ens familjekonstellation ser ut kan jag tycka. Är det första barnet så är det inga problem att isolera sig. Svårare när man har syskon hemma. Har tidigare skrivit en tråd om just detta, då jag är orolig för rs, har en tvåmånaders och en femåring. Har pratat mycket med BVC och tycker att jag har fått bra rådgivning därifrån.

Vi har landat i att vi håller femåringen hemma från förskolan (de senaste fyra veckorna och antagligen de kommande veckorna också minst). Detta är en utmaning i sig då femåringar har ett relativt stort behov av socialt umgänge med jämnåriga. Men det funkar någorlunda. Vi är mest hemma, tar promenader varje dag, leker mycket hemma osv.
    Undviker folksamlingar, affärer (handlar mycket från nätet).

Vi åker buss, men inte i rusningstrafik och inte längre sträckor. Vi bjuder hem vänner och släkt, men förhör oss noga om att de är friska innan de kommer. Vi har vid ett par tillfällen haft andra barn här, men inte mindre barn i åldern 1-4 år. Imorgon får vi besök av femåringens bästa kompis med föräldrar ex. Ja det är en risk i sig, men jag vet att vi inte kan kontrollera allt som händer ändå. Och femåringen behöver träffa jämnårig åtminstone då och då.

Simskola får bebis också följa med på, då den är mitt på dagen och vi inte har någon annan som kan följa med. Detta tycker BVC är helt ok.

Man kan göra sitt bästa utifrån sina förutsättningar. Men rent krasst så kan man ju aldrig vara säker. Man kan smittas på BVC ex, i hissen där man bor, i trappuppgången osv. 

• Jag är bara jag

Vi är ytterst sällan ute ändå eftersom jag helt enkelt inte tar mig nånstans. Öppna förskolan avråder själva från att vi ska gå dit och sonen är 2 månader. Frågan är hur länge de avråder-gruppen är bara tills de är 6 månader nämligen.

• Anonym (Mia)

nu är det väl mer rs virus än då?

• linnea12533

Nu blev jag jätteorolig. Har en 4 dagars bebis hemma och om drygt 1 vecka börjar sambon jobba igen. Han är vaktmästare på kommunens förskolor. Han kan ju inte stanna hemma från jobbet ända fram till mars/april. Hur farligt tror ni det är? Ni som har större syskon, håller ni dem hemma från förskolan?

Svar på tråden Rs virus