• Prinsessa2017

Dotter gillar ej skolmaten...

Min 6.åring flicka har klagat på skolmaten sedan hon började i skolan i aug. Jag vet att hon är väldigt kräsen vad det gäller mat även om jag har alltid lagat svensk husmanskost och kryddiga rätter har hon alltid vägrat smakat. Har två barn till som äter absolut allt jag lagar. ex. hon hatar potatismos, det är ett absolut NEJ eller grönsaker/sallader eller kryddor som syns (oregano, basilika, koriander, svartpeppar osv) Hon äter helst pasta varenda dag med kycklingben (för annan kyckling funkar inte liksom) eller falukorv, någon gång har jag lyckats få henne att äta köttfärssås, men sällan. Nu till mina funderingar, hon är en väldig stor tjej på 130 och 29 kg och svettas mycket vid lek och aktivitet, hon är inte rund alls utan är hård och "muskulös" det har hon alltid varit, hon är i skolan mellan 7.50 - 14.00, hon har varit ledsen sista tiden för att hon går runt så hungrig hela dagen för att skolmaten är äckligt säger hon. Hon får en väldigt bra frukost och väcks i tid så hon hinner fylla på väl. Skickar flera frukter så hon kan äta det, för matlåda får man inte skicka. Jag försöker utmana henne att smaka nya rätter men hon totalt vägrar men det är synd att hon ska behöva gå runt med hunger. Hon får ont i magen av det säger hon. Vet inte vad jag ska göra... :( Jag förstår att det inte är skolans fel, men det är synd om henne. Hon är ju min dotter och hon går hungrig i flera timmar. tips, råd...?

• Svar på tråden Dotter gillar ej skolmaten...
  • pluvdo

Hennes "problem" är nog inte maten utan ångesten. Så sök hjälp åt henne för det. Väldigt tärande att gå runt och ha ångest hels tiden och det blir bara värre om folk försöker tvinga en till att göra sånt som man har ångest för.

• Annelie 76

Googla "selektiv ätstörning", det kan ev vara nåt sånt din dotter har. Det är svårt att få hjälp då sjukvården inte kan särskilt mycket om det men det handlar bl.a. om en fobi mot nya smaker och konsistenser. Lika handikappande som spindelfobi och annan fobi kan vara och inget man bara kommer över hur som helst. På Facebook finns en grupp för föräldrar till barn med SÄ, där kan du få hjälp och stöd.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (macka) skrev 2017-01-29 09:07:54 följande:

Då skulle hon ju kunna äta det som funkar i matsalen och sen ta smörgåsen om hin inte blev mätt. Vet själv hur hemskt det var när man inte gillade maten i skolan. Man gick med blod/ järnsmak i munnen på eftermiddagen. Hjärnan blev helt seg och värst de dagarna man hade gympa. Räddningen kom sista åren på högstadiet då de började servera filmjölk med flingor på sidan om vid varje lunch. Jag tror genomsnitts betygen steg en grad ioch med det.

Har själv alltid varit extremt kräsen med mat. Men även när det var äcklig mat i skolan (typ jämt..) så kunde man ju äta riset/pastan/potatisen (potatisen gick ju inte alltid att äta dock..) och sallad. Sen fanns det ju alltid knäckebröd med smör. Jag åt nästan alltid detta till lunch och gick ut med toppbetyg. Det är sååå tröttsamt med människor som hela tiden tycker synd om sig själv.
  • Anonym (Spä inte på problemet)
    Sträng mamma skrev 2017-01-29 21:07:40 följande:

Man får äta det som serveras annars får man gå hungrig.

Min dotter var också kräsen precis som din dotter. Men en dag så serverade jag fisk till henne. Hon hata det. Det var till och med så illa att jag satt med henne hela natten för att hon skulle äta en fisk. Hon blev tvungen att äta upp HELA.

Vi började middagen kl:18:00 och slutade den kl:03:00

Det där tycker jag är ren sadism. Nej du behöver inte steka köttbullar till ungen varje dag men att tvingas äta under tvång är bara elakt. Låt ungen äta grönsaker och potatis då och lägg inte upp en massa mat den får kväljningar av! snacka om att framkalla ångest relaterat till mat.
  • Anonym (Bättresentänaldrig)

Om barnet inte kan hitta något alls vid lunchen som är ätbart ( enbart ris, macka, majs, etc,) och hon sedan lider av det, så verkar det som att hennes ätproblematik är såpass stor att ni måste ta itu med det med professionell hjälp snarast. Du säger att hon äter rejäl frukost, vad äter hon då? Har det funkat med maten på dagis tidigare (som har liknande mat) så kanske något annat är problemet? Läskigt att sitta i matsalen med större barn, svårt att ta mat själv, rädd att tappa brickan med mat, högljudd och bråkig miljö, rädd att komma försent till lektionen efter...

• Duckan

Jag levde på luft många år i skolan då jag var kräsen. Åt det som jag gick ex morötter, knäckemacka med mosad potatis på och vissa dagar var det ju mat jag gillade.
    Hemma fick jag inte specialkost på något vis, men jag satt många middagar och petade i maten. Kan tänka mig att efter många dagars petande lagade mamma något hon visste att jag gillade så jag kunde "äta i kapp" lite.
    Som vuxen började jag smaka, äta och tycka om massa rätter som jag ratat som barn.

Det var ju inget tips egentligen, men min poäng var att jag tror inte att din dotter svälter ts. Börjar hon gå ner i vikt kan ni ju fundera på andra lösningar.

• Ess

På vår skola är det vanligt att barnen har en frukt och en macka med sig som de äter på rasten. Det borde va ok på er skola också.

• Anonym (skolmat)

Min dotter var också kräsen precis som din dotter. Men en dag så serverade jag fisk till henne. Hon hata det. Det var till och med så illa att jag satt med henne hela natten för att hon skulle äta en fisk. Hon blev tvungen att äta upp HELA.

Det låter som en av de historier man hört från gamla tiders barnhem. Du vet de där där barnen efteråt fick skadestånd på grund av den psykiska och fysiska misshandel de utsattes för.
  • Elin 834

Min sexåring är också väldigt kräsen. Hon åt så dåligt i skolan så att lärarna rekommenderade oss att söka "ren" kost till henne. Nu äter hon mycket bättre i skolan och orkar också jobba mer i skolan ????.

• Mandel
    Anonym (ArTard) skrev 2017-01-29 03:58:57 följande:

Det är inte synd om din dotter hon är bortskämd och bortklemad och har derför problem att anpassa sig ute i stora världen,där mamma inte alltid finns och kan vara hennes köksslav .När jag var liten fick vi äta det som serverades annars fick man gå hugrig,huger är den bästa medecinen för mat kräsna barn

Du är hjärtligt välkommen hit och lära min äldsta son det. Han blir 13 i sommar.

Du får fri kost och logi under tiden och får du honom att provsmaka saker och att han sedan kommer att äta minst 10 nya maträtter innan du åker här ifrån så får du en bonus på 50.000kr! Det ska vara kompletta maträtter och inte "snabbmatsrätter". Normal husmanskost med grönsaker till duger gott för min del.
    Alltså rätter typ kokt potatis m sås, pannbiff och grönsaker.

Du får absolut inte använda hot eller våld för att få honom att äta.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (Men) skrev 2017-01-29 09:14:02 följande:

Men man kan väl inte alltid hålla sina barn nöjda. Då tycker jag man är en ganska dålig förälder. Vill mitt barn inte ha vinteroverall när det är -10, så tillåter jag inte det och då blir inte mitt barn nöjt.

I längden är det ju inte bra för din dotter att du accepterar att hon inte äter skolmaten.

Fast om barnet är ute en stund i -10 utan overall så lär sig barnet att det inte är ett dugg trevligt och sedan slipper ni förmodligen bråka om det någon mer gång.
  • Mandel
    elyse skrev 2017-01-29 20:19:03 följande:

Du får säga som det är till flickan - om inte någon skolmat duger så får man besöka läkare för att se så allt står rätt till. Redan nu kanske ni behöver kolla upp eventuella brister hon kan ha? En sexåring förstår att man kan bli sjuk om man t.ex. aldrig äter något grönt. Men bara du, TS känner till detaljerna.

De kanske gör som på mina barns skola och blandar in linser och böner i precis allting. Det serveras mest röror, grytor och gratänger där allt är ihopblandat och många barn gillar inte när sakerna är ihopblandade utan vill ha sakerna på var sin plats på tallriken.
    I fredags hade barnet till och med fått köttbullar med linser/ärtor i.

Har en väninna vars son (lågstadieålder) äter mer än en vuxen vältränad karl och han äter allt och provsmakar allt man ställer framför näsan på honom. Grabben kan ex käka 1 kg kokt potatis utan tillbehör för han tycker om det.
    Inte ens han gillar skolmaten. Inte ens potatisen!

Jag har inte sökt läkare för att mitt ena barn inte äter annat än knäckebröd och vatten i skolan.
    Han får näringsriktig mat lagad ifrån grunden hemma.
  • Anonym (jävla dåre)

Vad gör du om dina barn springer inomhus? Slår av deras ben med basebollträ?

Förbannade sadist.
Svar på tråden Dotter gillar ej skolmaten...