Anonym (!) skrev 2025-07-07 10:15:58 följande:
Vilka bekymmer tänker du på?
Kostnaden är vad den är och vi som älskar att resa lägger ju pengarna där för att vi tycker att det är värt det.
Lägger man ihop det så är det mycket pengar jag spenderat på resor, väldigt mycket... jag har en sammanställning i Excel där jag fyller i för varje resa och har gjort så i 15 år.
Visst kunde jag sparat dem, det kunde jag. Men då hade jag inte fått uppleva allt som jag faktiskt gjort. När jag tänker på det så var det ändå värt varanda sekin.
Nästa resa går i höst, denna gång kostar det mig runt 12k, fast då har jag lyxat till det med mitt favorithotell på en grekisk ö med all inclusive.
Jag vet vad många anser om just det konceptet, så ingen behöver tala om för mig hur kass jag är, att jag inte tänker på lokalbefolningen, att jag är inlåst på hotellets område och blablabla.
Ibland är det helt enkelt... unerbart att unna sig den lyxen. Och man kan faktiskt gå ut genom entrén även på AI-hotell.
Idag ska jag för övrigt åka båt, ett lite billigare äventyr på tre dagar. Bara se hav i alla riktningar. Underbart det med.
Svårt att boka då det mesta måste gå digitalt numera, vilket alltid innebär krångel. Även vid all inclusive ska man ta ställning till olika val, försäkringar osv. Man kan bli sjuk, antingen innan man åker eller på semesterorten. En ständig oro. Sen ska man packa, hur mycket, vad behöver man osv. Sen kommer rysaren, hur ta sig till flygplatsen? Köra bil och låta den stå där med risk för inbrott/skadegörelse? Tåget går ända fram, om det går och håller tiden, vilket är sällan. Tåg är inget alternativ om man har en tid att passa. Har några bekanta som missade sitt flyg härom veckan då tåget inte klarade sin uppgift.
Sen gäller det att hitta rätt flight, vilket är lätt för dig som är van men en mardröm för den ovane. Bagaget, kommer det fram? Sen är det samma på hotellet, har det funkat med bokningen? Hur fixar man strul om man inte kan språket? Sen ska man hem samma sak igen... Nää, fy för att resa!
Men du älskar att resa och ska inte ha dåligt samvete för det. Och kostnaden är din sak, ditt val vad du lägger pengarna på. Men man är inte konstig för at man inte gillar samme saker som du, vilket vissa tycks anse...