• Anonym (Ts)

Hur kan man inte vilja resa?

Hörde en bekant nyligen säga att hon inte vill resa. Dvs vare sig nu eller senare. Det handlar inte om pengar eller flygrädsla utan bara ett totalt ointresse.

Hur kan man vara sådan? Hur kan man inte vilja se andra delar av Norden, Europa, världen? Inte vilja visa sina barn kända platser, upptäcka andra språk, andra kulturer osv?

Jag är så hemskt nyfiken på hur man tänker.

• Svar på tråden Hur kan man inte vilja resa?
  • Anonym (fin)

Jag gillar att resa, men inte flyga. Vi reser med tåg eller cykel. Han nyligen även skaffat elbil så vi kan resa lättare. 

Barnen är dock inte så värst intresserade. Dom har rest mycket med sin pappa till olika ställen kring medelhavet med flyg och är trötta på alla resor. Typ. 

• Tecum
    Anonym (Vera) skrev 2025-07-06 16:52:08 följande:

Ja det är lite konstigt faktiskt, med de som inte vill ha  äventyr i livet. Det handlar ju inte bara om nya kulturer och möten man kan få på tvn , utan många gånger resandet i sig- att kunna orientera sig fram på nya platser, känslor, dofter, mm. 

nu har jag själv inte haft möjligheten ekonomiskt att resa utrikes på några år, och har även fokuserat på annat då min dotter fortfarande är liten. Dock ska jag resa med henne förhoppningsvis i höst. 

Men innan jag började med familjelivet så var jag på många olika spännande resor runt om i världen, och hoppas att jag har många fler upplevelser att se fram emot senare i livet

Jag tycker det är tvärtom, att så många vill ha de bekymmer och kostnader det innebär att resa. De resor jag gjort har mest känts jobbiga även fast det gått bra och har därför inte haft så stor behållning av det man förväntas bli imponerad av och glädja sig åt.

Allt man vill veta om andra länder, folk och sevärdheter finns ju bara ett knapptryck bort. Och jag har både fantasi och inlevelseförmåga...
  • Postman

Reser inte utomlands för jag tycker det är tråkigt att leta resor och med allt som hör därtill. Reser gärna utomlands men då skulle jag behöva en privat resebyrå som kunde fixa med allt. Reser dock gärna inom sverige.

• Anonym (!)
    Postman skrev 2025-07-06 21:53:02 följande:

Reser inte utomlands för jag tycker det är tråkigt att leta resor och med allt som hör därtill. Reser gärna utomlands men då skulle jag behöva en privat resebyrå som kunde fixa med allt. Reser dock gärna inom sverige.

Haha, du låter precis som min kompis V.

Hon är rätt kass på allt man bokar eller beställer på nätet, dålig på att söka och sortera. Allt enligt henne själv, inte min elaka tunga. 

Jag volonterade som hennes egna, privata resebyrå. 

Nu har hon faktiskt, för första gången, bokat något själv. Ett mindre äventyr inom landet. Och jag är jätteglad att hon äntligen vågade!
  • Anonym (!)
    Tecum skrev 2025-07-06 20:59:06 följande:
    Jag tycker det är tvärtom, att så många vill ha de bekymmer och kostnader det innebär att resa. De resor jag gjort har mest känts jobbiga även fast det gått bra och har därför inte haft så stor behållning av det man förväntas bli imponerad av och glädja sig åt.

Allt man vill veta om andra länder, folk och sevärdheter finns ju bara ett knapptryck bort. Och jag har både fantasi och inlevelseförmåga...
    Vilka bekymmer tänker du på?
    Kostnaden är vad den är och vi som älskar att resa lägger ju pengarna där för att vi tycker att det är värt det.

Lägger man ihop det så är det mycket pengar jag spenderat på resor, väldigt mycket... jag har en sammanställning i Excel där jag fyller i för varje resa och har gjort så i 15 år.

Visst kunde jag sparat dem, det kunde jag. Men då hade jag inte fått uppleva allt som jag faktiskt gjort. När jag tänker på det så var det ändå värt varanda sekin.

Nästa resa går i höst, denna gång kostar det mig runt 12k, fast då har jag lyxat till det med mitt favorithotell på en grekisk ö med all inclusive.

Jag vet vad många anser om just det konceptet, så ingen behöver tala om för mig hur kass jag är, att jag inte tänker på lokalbefolningen, att jag är inlåst på hotellets område och blablabla.

Ibland är det helt enkelt... unerbart att unna sig den lyxen. Och man kan faktiskt gå ut genom entrén även på AI-hotell.

Idag ska jag för övrigt åka båt, ett lite billigare äventyr på tre dagar. Bara se hav i alla riktningar. Underbart det med.
  • Postman
    Anonym (!) skrev 2025-07-07 10:09:02 följande:
    Haha, du låter precis som min kompis V.

Hon är rätt kass på allt man bokar eller beställer på nätet, dålig på att söka och sortera. Allt enligt henne själv, inte min elaka tunga. 

Jag volonterade som hennes egna, privata resebyrå. 

Nu har hon faktiskt, för första gången, bokat något själv. Ett mindre äventyr inom landet. Och jag är jätteglad att hon äntligen vågade!
    Ja haha jag är bedrövlig på den punkten, precis lika kass som din kompis. 😊 Härligt att din kompis har dig och nu fick hjälpen eller knuffen. 👍🏻
  • Häegertz

Näee... Jag gillar inte att göra nya saker eller åka till ställen jag inte känner till. Flyg och båt är dödsfällor, i bästa fall slår man ihjäl sig meddetsamma och i värsta fall så brinner man långsamt eller drunknar i en trång hytt utan belysning. 

Säkerhetskontrollen till flyget ger mig sån ångest så jag mår illa bara jag tänker på det. Ångesten jag känner rent generellt varje vaken stund innan resan är inte heller att leka med.

Dock jag kan tänka mig att åka tåg några mil. Ibland åker vi från Malmö till Kristianstad och tar en glass, sen vänder vi hem igen. Eller ja, vi gjorde det iallafall en gång.  

Nej fy fan, det är bara problem och ångest med att resa. 

• Tecum
    Anonym (!) skrev 2025-07-07 10:15:58 följande:
    Vilka bekymmer tänker du på?
    Kostnaden är vad den är och vi som älskar att resa lägger ju pengarna där för att vi tycker att det är värt det.

Lägger man ihop det så är det mycket pengar jag spenderat på resor, väldigt mycket... jag har en sammanställning i Excel där jag fyller i för varje resa och har gjort så i 15 år.

Visst kunde jag sparat dem, det kunde jag. Men då hade jag inte fått uppleva allt som jag faktiskt gjort. När jag tänker på det så var det ändå värt varanda sekin.

Nästa resa går i höst, denna gång kostar det mig runt 12k, fast då har jag lyxat till det med mitt favorithotell på en grekisk ö med all inclusive.

Jag vet vad många anser om just det konceptet, så ingen behöver tala om för mig hur kass jag är, att jag inte tänker på lokalbefolningen, att jag är inlåst på hotellets område och blablabla.

Ibland är det helt enkelt... unerbart att unna sig den lyxen. Och man kan faktiskt gå ut genom entrén även på AI-hotell.

Idag ska jag för övrigt åka båt, ett lite billigare äventyr på tre dagar. Bara se hav i alla riktningar. Underbart det med.
    Svårt att boka då det mesta måste gå digitalt numera, vilket alltid innebär krångel. Även vid all inclusive ska man ta ställning till olika val, försäkringar osv. Man kan bli sjuk, antingen innan man åker eller på semesterorten. En ständig oro. Sen  ska man packa, hur mycket, vad behöver man osv. Sen kommer rysaren, hur ta sig till flygplatsen? Köra bil och låta den stå där med risk för inbrott/skadegörelse? Tåget går ända fram, om det går och håller tiden, vilket är sällan. Tåg är inget alternativ  om man har en tid att passa. Har några bekanta som missade sitt flyg härom veckan då tåget inte klarade sin uppgift.
    Sen gäller det att hitta rätt flight, vilket är lätt för dig som är van men en mardröm för den ovane. Bagaget, kommer det fram? Sen är det samma på hotellet, har det funkat med bokningen? Hur fixar man strul om man inte kan språket? Sen ska man hem samma sak igen... Nää, fy för att resa!

Men du älskar att resa och ska inte ha dåligt samvete för det. Och kostnaden är din sak, ditt val vad du lägger pengarna på. Men man är inte konstig för at man inte gillar samme saker som du, vilket vissa tycks anse...
  • Postman
    Tecum skrev 2025-07-07 20:28:24 följande:
    Svårt att boka då det mesta måste gå digitalt numera, vilket alltid innebär krångel. Även vid all inclusive ska man ta ställning till olika val, försäkringar osv. Man kan bli sjuk, antingen innan man åker eller på semesterorten. En ständig oro. Sen  ska man packa, hur mycket, vad behöver man osv. Sen kommer rysaren, hur ta sig till flygplatsen? Köra bil och låta den stå där med risk för inbrott/skadegörelse? Tåget går ända fram, om det går och håller tiden, vilket är sällan. Tåg är inget alternativ  om man har en tid att passa. Har några bekanta som missade sitt flyg härom veckan då tåget inte klarade sin uppgift.
    Sen gäller det att hitta rätt flight, vilket är lätt för dig som är van men en mardröm för den ovane. Bagaget, kommer det fram? Sen är det samma på hotellet, har det funkat med bokningen? Hur fixar man strul om man inte kan språket? Sen ska man hem samma sak igen... Nää, fy för att resa!

Men du älskar att resa och ska inte ha dåligt samvete för det. Och kostnaden är din sak, ditt val vad du lägger pengarna på. Men man är inte konstig för at man inte gillar samme saker som du, vilket vissa tycks anse...
    Haha så målande. 👍🏻
  • knottkött

Nä, resor utomlands lockar inte, speciellt inte till sydliga breddgrader, det finns inget där att göra som jag inte hellre gör här. I ett par andra länder har jag varit dock, det var trevligt att se sig om. Men att flyga lockar inte, vad ska jag i Polen eller Belgien att göra? Polsk surkål går att köpa här, brysselkål med. Transportsträckor och hotell, helst inte.

Svar på tråden Hur kan man inte vilja resa?