• Sthlmsthlm

Föräldralediga tillsammans?

Behöver era tips!
    Vi vill gärna vara lediga tillsammans, men än de 30 dagarna man kan ta ut dubbla dagar. Säg totalt 3-4 månader.

Jag kommer få föräldralön via kollektivavtal som vi kan leva på. Min sambo behöver alltså inte ha inkomst eller ha FP.

- Om han tar tjänstledigt, påverkas hans SGI? Har läst att tre månader är någon magisk gräns. Kan han gå från tjänstledig till föräldrapenning eller måste han jobba emellan?

- Kan han gå på a-kassa samtidigt som jag är hemma med FP? 

- Hur funkar halvdagar? Om jag tar ut en halvdag och han en halvdag, MÅSTE jag jobba andra halvan? Eller kan jag bara vara hemma utan ersättning?

• Svar på tråden Föräldralediga tillsammans?
  • nnnnnnnn
    Sthlmsthlm skrev 2017-02-05 21:14:09 följande:
    Behöver era tips!
    Vi vill gärna vara lediga tillsammans, men än de 30 dagarna man kan ta ut dubbla dagar. Säg totalt 3-4 månader.

Jag kommer få föräldralön via kollektivavtal som vi kan leva på. Min sambo behöver alltså inte ha inkomst eller ha FP.

- Om han tar tjänstledigt, påverkas hans SGI? Har läst att tre månader är någon magisk gräns. Kan han gå från tjänstledig till föräldrapenning eller måste han jobba emellan?

- Kan han gå på a-kassa samtidigt som jag är hemma med FP? 

- Hur funkar halvdagar? Om jag tar ut en halvdag och han en halvdag, MÅSTE jag jobba andra halvan? Eller kan jag bara vara hemma utan ersättning?
    Hela första året kan båda föräldrarna vara hemma utan att ta ut en enda FP-dag, utan att SGI påverkas.
  • nnnnnnnn

Vet ej hur det funkar med A-kassan.

Men om han är föräldraledig från sitt jobb och du är föräldraledig från ditt jobb så har båda rätt att vara hemma utan att ta en enda FP-dag. Ni kan alltså ta 0 - 7 dagar/pers precis som ni vill.
    Så ta reda på hur lite (mycket) pengar ni behöver och försök hålla er till att ta ut dagar så att det täcker det.

Den som har högst SGI bör ta ut flest dagar, har båda nått taket eller båda har samma registrerade inkomst så bör ni väl dela jämt på dagarna?

Men jag hade gjort något sådant:

Bestäm hur länge ni vill vara hemma var och en + tid tillsammans. Försök att få till det på kort sikt och lång sikt.

Om ni vill börja med att vara lediga 4 månader tillsammans, och ni klarar er med din inkomst så kan han ju vara hemma helt utan FP. Men om han inte vill vara ledig så mycket efter barnet fyllt 1 år och han har högre SGI än du, så kan det vara taktiskt att han tar ut FP och ni sparar dessa pengar. Tex att han tar 7 dagar/vecka i 4 månader och sedan är du hemma 4 månader utan inkomst och lever på hans pengar.

Fundera även på hur mycket båda ska jobba på kort och lång sikt. Det är trevligt att vara helt lediga tillsammans, men när han börjar jobba (eller du) ska då den som jobbar jobba 100%?
    Eller ska man jobbar tex 80% och ha onsdagar lediga? (kort vecka - ledig dag - kort vecka - ledig helg) eller jobba 60 % och börja sent måndagar, ledig onsdag och sluta tidigt fredagar?
    Så blir helgen jääättelång och man kan åka bort till släkten även om de bor långt borta.
    Och när barnet fyllt 1 år så måste man ha inkomst 5 dagar/vecka. Så om man vill jobba deltid efter barnet fyllt 1 år så måste man ha FP att ta ut för de lediga dagarna tex jobba 80% och ta 1 FP-dag.

• HippHipp

Du har fått mycket bra svar ovan. Vill bara tillägga något helt annat: tycker detta är ett sjukt bra upplägg. Ångrar att jag och maken inte försökte få till något sånt.,

Lycka till!

• Sthlmsthlm
    nnnnnnnn skrev 2017-02-05 21:23:20 följande:

Och när barnet fyllt 1 år så måste man ha inkomst 5 dagar/vecka. Så om man vill jobba deltid efter barnet fyllt 1 år så måste man ha FP att ta ut för de lediga dagarna tex jobba 80% och ta 1 FP-dag.

Åh tack för superbra svar! Det där öppnade ju verkligen för möjligheter under första året. Man får räkna på en budget och se hur många dagar man måste ta ut.

En fråga om deltid. Det gäller väl bara om man vill skydda sitt SGI och om 80% skulle sänka SGI? Tänker att det måste väl vara många som jobbar deltid utan att ha FP-dagar att fylla ut med. Men då blir väl SGI lägre helt enkelt.
  • Seven Costanza

Roligt att ni vill vara lediga tillsammans! Vi hade tyvärr inte möjlighet till det men jag har rätt bra koll på FK:s regler, så jag tänkte bidra med ett förtydligande till de bra svar du redan fått: Man behöver inte ha fem dagars _inkomst_ per person och vecka för att skydda sin SGI efter att barnet fyllt ett, utan man ska ha fem dagars _sysselsättning_. Det går alltsa bra att varva jobb, föräldrapenning, studier och/eller aktivt arbetssökande inskriven på arbetsförmedlingen.

• nnnnnnnn
    Sthlmsthlm skrev 2017-02-05 22:46:01 följande:
    Åh tack för superbra svar! Det där öppnade ju verkligen för möjligheter under första året. Man får räkna på en budget och se hur många dagar man måste ta ut.

En fråga om deltid. Det gäller väl bara om man vill skydda sitt SGI och om 80% skulle sänka SGI? Tänker att det måste väl vara många som jobbar deltid utan att ha FP-dagar att fylla ut med. Men då blir väl SGI lägre helt enkelt.
    JO, men det är ju dumt att sänka SGI.
    Men om tex 80% lön innebär att man ändå tjänar 37 700 kr/mån (dvs ca 47 000 kr/mån på heltid) så gör det ju inget att man jobbar deltid utan att fylla upp.

Och som Carambolan sa:
    När barnet fyllt 1 år så är det sysselsättning som gäller. SÅ man kan tex jobba lite och plugga MED CSN lite eller bara plugga minst 50% och då är SGI skyddad.
    Så kan man spara FP-dagarna.

Men man har ju ändå 480 dagar/barn = 240 dagar/förälder. Om man tar ut 0 dagar första året och sedan jobbar 80% och fyller upp med 1 dag/vecka så har man 240 veckor deltidsjobb innan dagarna är slut. Det är mer än 5 år om man inte tar ut under semestern.
    Så då har man varit hemma 1 år utan FP och sedan 5 år deltidsjobb med skyddad SGI, då är barnet 6 år.

Men möjligheterna att vara hemma heltid länge ökar ju om man kan tänka sig att plugga 50% på distans med CSN på komvux eller högskola. Om det räcker att man pluggar de dagar partnern är hemma, plus kvällar.
  • Sthlmsthlm
    nnnnnnnn skrev 2017-02-06 08:11:28 följande:
    JO, men det är ju dumt att sänka SGI.
    Men om tex 80% lön innebär att man ändå tjänar 37 700 kr/mån (dvs ca 47 000 kr/mån på heltid) så gör det ju inget att man jobbar deltid utan att fylla upp.

Och som Carambolan sa:
    När barnet fyllt 1 år så är det sysselsättning som gäller. SÅ man kan tex jobba lite och plugga MED CSN lite eller bara plugga minst 50% och då är SGI skyddad.
    Så kan man spara FP-dagarna.

Men man har ju ändå 480 dagar/barn = 240 dagar/förälder. Om man tar ut 0 dagar första året och sedan jobbar 80% och fyller upp med 1 dag/vecka så har man 240 veckor deltidsjobb innan dagarna är slut. Det är mer än 5 år om man inte tar ut under semestern.
    Så då har man varit hemma 1 år utan FP och sedan 5 år deltidsjobb med skyddad SGI, då är barnet 6 år.

Men möjligheterna att vara hemma heltid länge ökar ju om man kan tänka sig att plugga 50% på distans med CSN på komvux eller högskola. Om det räcker att man pluggar de dagar partnern är hemma, plus kvällar.
    Tack för toppensvar!
  • Sthlmsthlm
    Seven Costanza skrev 2017-02-05 23:04:47 följande:

Roligt att ni vill vara lediga tillsammans! Vi hade tyvärr inte möjlighet till det men jag har rätt bra koll på FK:s regler, så jag tänkte bidra med ett förtydligande till de bra svar du redan fått: Man behöver inte ha fem dagars _inkomst_ per person och vecka för att skydda sin SGI efter att barnet fyllt ett, utan man ska ha fem dagars _sysselsättning_. Det går alltsa bra att varva jobb, föräldrapenning, studier och/eller aktivt arbetssökande inskriven på arbetsförmedlingen.

Tack! 

Jag har gjort riktigt avancerade excelark nu för att titta på hur vi kan vara hemma. Men jag tänker 18 månader, ungefär 6 månader själv, 6 månader ihop, 6 månader sambo. 

Och så kanske lite deltid efter det. :)
  • Seven Costanza
    Sthlmsthlm skrev 2017-02-06 17:25:28 följande:

Tack! 

Jag har gjort riktigt avancerade excelark nu för att titta på hur vi kan vara hemma. Men jag tänker 18 månader, ungefär 6 månader själv, 6 månader ihop, 6 månader sambo. 

Och så kanske lite deltid efter det. :)

Det låter bra. Tänk bara på att verkligheten ofta blir att man får anpassa längden på ledigheten efter när man kan få förskoleplats. Särskilt i större städer är det nästan bara augusti som gäller om man inte vill riskera att få plats var som helst dvs kan bli en förskola man inte alls önskat och t o m på andra sidan kommunen.
  • Sthlmsthlm
    Seven Costanza skrev 2017-02-06 20:02:03 följande:

Det låter bra. Tänk bara på att verkligheten ofta blir att man får anpassa längden på ledigheten efter när man kan få förskoleplats. Särskilt i större städer är det nästan bara augusti som gäller om man inte vill riskera att få plats var som helst dvs kan bli en förskola man inte alls önskat och t o m på andra sidan kommunen.

Barnet ska komma i augusti, så 12 månader är för tidigt. Tänkte inskolning i januari vid 18 månader. Verkar ju helt otroligt om man skulle behöva vänta ytterligare 6 månader till nästa augusti? Funkar det så?
  • Seven Costanza
    Sthlmsthlm skrev 2017-02-06 22:45:02 följande:

Barnet ska komma i augusti, så 12 månader är för tidigt. Tänkte inskolning i januari vid 18 månader. Verkar ju helt otroligt om man skulle behöva vänta ytterligare 6 månader till nästa augusti? Funkar det så?

Det beror ju helt på hur stor förskolebristen är i er kommun, samt hur många förskolor ni har med rimlig kvalité på rimligt avstånd. Kommunen är skyldiga att erbjuda förskola inom en viss tid från det datum man egentligen ville ha plats, tror det är tre månader, så då kan det alltså bli att man får vänta till april om man ville ha plats i januari, men då kan det alltså blu var som helst i kommunen. Det är ju förståeligt att det är i augusti det finns flest platser eftersom det är då man flyttar upp till nästa åldersgrupp då de äldsta flyttar för att börja förskoleplats. För att få en plats på en viss förskola någon annan tid på året än augusti så krävs det ju att något barn slutar under terminens gång om förskolan blivit fylld i augusti.

De flesta av oss som bor i städer där det är svårt att få förskola sätter upp oss i kö till fristående förskolor också för där får man ofta ställa sig i kö direkt när barnet är fött. Vissa (särskilt i Stockholm) gör ansökan redan på BB. Men ja, oavsett så är verklgheten sådan att vill man öka chanserna att få plats på något av de fak man själv önskat så får man planera utifrån att skola in i augusti, så då blir det ju ett eller två år hemma för ert barns del. Du kan ju alltid ringa din kommun och diskutera vad de tror om hur tillgången på platser i säg januari brukar vara i de områden ni kan tänka er. Det kanske inte är ett problem där ni vill ha plats, men i många kommuner vet man aldrig var man får plats om man inte skolar in i augusti.
  • IsabelleLi

Det stämmer att det är lättast att få plats på förskolan i augusti när de äldsta slutar för att börja förskoleklass. De mest populära förskolorna fyller oftast alla platser helt redan då, och sedan är det fullt tills i augusti nästkommande år om ingen slutar pga flytt t ex. 
    Där jag jobbade som handläggare för förskola hade vi några förskolor som hade 1 avd stängd under hösten i några år av besparingsskäl och för att slippa ha halvtomma avdelningar öppna. Då fanns det ju flera lediga platser i januari såklart, men annars är det svårt normalt sett. Man ska ju vara garanterad att få en förskoleplats inom 4 månader, men kommunen har ingen skyldighet att erbjuda plats på just den förskola ni har sökt till, kan bli vart som helst inom kommunen. Om det ens går att lösa... Är det fullt så är det, det kan man inte kringgå.

• Anotherone

Jag blev bara nyfiken på en sak, varför ska han vara tjänstledig?
    Efter att barnet är fött kan han väl vara föräldraledig istället, om ni sen tar ut dagar eller inte är en annan fråga.

• Sthlmsthlm
    Anotherone skrev 2017-02-07 15:36:37 följande:

Jag blev bara nyfiken på en sak, varför ska han vara tjänstledig?
    Efter att barnet är fött kan han väl vara föräldraledig istället, om ni sen tar ut dagar eller inte är en annan fråga.

Jag fick svar i tråden att man kunde göra på det sättet, det visste jag inte när jag skrev frågan!
  • Sthlmsthlm
    IsabelleLi skrev 2017-02-07 10:15:07 följande:

Det stämmer att det är lättast att få plats på förskolan i augusti när de äldsta slutar för att börja förskoleklass. De mest populära förskolorna fyller oftast alla platser helt redan då, och sedan är det fullt tills i augusti nästkommande år om ingen slutar pga flytt t ex. 
    Där jag jobbade som handläggare för förskola hade vi några förskolor som hade 1 avd stängd under hösten i några år av besparingsskäl och för att slippa ha halvtomma avdelningar öppna. Då fanns det ju flera lediga platser i januari såklart, men annars är det svårt normalt sett. Man ska ju vara garanterad att få en förskoleplats inom 4 månader, men kommunen har ingen skyldighet att erbjuda plats på just den förskola ni har sökt till, kan bli vart som helst inom kommunen. Om det ens går att lösa... Är det fullt så är det, det kan man inte kringgå.

Vi bor i Stockholms innerstad, vet inte hur det är där. Men det får lösa sig tänker jag. Man vill ju så klart att det ska vara en bra förskola som ligger praktiskt till, men jag har inga starka känslor kring någon viss pedagogik eller så. 

Men två års föräldraledighet känns inte aktuellt. Då får vi ordna det på ngt annat sätt, skaffa barnflicka eller något. 
  • Anotherone
    Sthlmsthlm skrev 2017-02-07 15:54:19 följande:
    Jag fick svar i tråden att man kunde göra på det sättet, det visste jag inte när jag skrev frågan!
    Ok, då är jag med
  • Sthlmsthlm

Väcker liv i tråden igen.

Är det någon som vet hur man är föräldraledig från arbetslöshet, och inte ta ut dagar?

• Alexi

Man måstw ta ut dagar för att skydda SGI om barnet är ett år eller äldre.

• AnkiC
    Sthlmsthlm skrev 2017-08-27 14:14:20 följande:

Väcker liv i tråden igen.

Är det någon som vet hur man är föräldraledig från arbetslöshet, och inte ta ut dagar?

Du har rätt att vara föräldraledig om du är arbetssökande. Din föräldrapenning kommer att baseras på din tidigare SGI om du har någon från tidigare inkomst? Annars kommer du få 250kr om dagen. Du behöver inte ta föräldrapenning om du inte vill. Efter barnets 1-årsdag sänks din SGI (om du har någon) om du inte tar ut föräldrapenning eller är sysselsatt på annat vis minst 5 dagar i veckan.
Svar på tråden Föräldralediga tillsammans?