Dricker du coca-cola light, zero eller life?
Du som gillar cola men vill ha mindre socker, vilken variant föredrar du och varför? Har du "alltid" druckit den sorten, om inte, vad drack du tidigare?
Du som gillar cola men vill ha mindre socker, vilken variant föredrar du och varför? Har du "alltid" druckit den sorten, om inte, vad drack du tidigare?
Light eller zero går lika bra. Life är gräslig tycker jag. Smakar gammal bakfylla!
Jag gillar light men inte zero. Life är också helt ok.
I princip alla drycker med aspartam smakar betydligt sämre än sockervarianten.
Det är bara en julmust en gång som det inte gick och känna det var aspartam i sig.
Folk har försökt lura mig par ggr, men varje gång sitter man där med glaset och känner den hemska smak det trots allt är.
Är rätt förvånad att folk kan vänja sig vid den smaken, men smaken är som baken ...
Sen är det aktuellt och plocka upp den gröna coca colan vad den nu heter(Life?)
Som man tagit bort 1/3 av sockret har jag för mig, och ersatt dem stevia.
Den smakar rätt bra faktiskt, dock upplever jag den som för söt i smaklökarna.
Dricker sällan läsk, men en Zero blir det ibland om jag väljer en ligtvariant. Life tyckte jag var vidrig, och Light är ännu värre.
Jag dricker endast zero, gärna ett par liter i veckan. Har försökt dricka riktig cola med socker, men den smakar så sliskigt och sött, och ger mig en konstig eftersmak/andedräkt, så jag föredrar klart zero. Light minns jag bara att det smakade skit, och life har jag faktiskt inte provat.
Finns bra vatten i kranen, smaksätt med en skvätt citron = Mindre socker, inga kemikalier, mindre miljöpåverkan
Jag gjorde när jag var ung och dum, när jag bara räknade kalorier och trodde på det.
Nu dricker jag inte läsk alls. Bara tanken på vad som finns i gör mig illamående. Men om jag ska blanda en grogg (typ vartannat år) så gör jag absolut inte det på lightläsk. Fy fan, den skiten borde vara olaglig.
Bara ett exempel till på hur korkade folk är och inte bryr sig om vilken skada olika "livsmedel" kan göra för kroppen.
Jag kör oftast vatten, men någon gång är en dricka gott.
Sen är jag svag för must, enda drickan som man känner så inför.
Även om cola är gott, så är jag inte svag för cola eller andra drickor för den delen.
En bra för göra vatten extra gott.
Det är om man fyller en flaska med en max halva med vatten, slänger i frysen.
Och sen när man vill ha iskallt vatten, så fyller man bara på med vatten och tar efter behov.
Denna isbit i flaskan håller flera dagar.
om man nu ska dricka läsk tror jag icke lightvarianterna är bra mkt bättre. Aspartam är liksom ett nervgift, funkar utmärkt att döda insekter med. Urk :S
Själv tar jag ett glas vin om jag vill ha något extra gott, det är iaf frukt i :P
Dricker endast läsk när jag är riktigt sjuk så det blir kanske vart 5:e år jag offrar mig på lite Cola.
Vanlig cola gör att tänderna känns konstiga direkt när man druckit och allt med sötningsmedel i smakar skunk...
Förstår inte hur man kan hälla i sig litervis med läsk på en vecka. Får rysningar bara jag tänker på det
Dricker mest kranvatten. Nej, jag gillar inte öl eller vin heller
Varierar mellan sprite zero och cola zero :P
om man nu ska dricka läsk tror jag icke lightvarianterna är bra mkt bättre. Aspartam är liksom ett nervgift, funkar utmärkt att döda insekter med. Urk :S
Okunnigheten gällande aspartam bland folk är skrämmande, det är inte ett dugg farligt såvida man inte överkonsumerar det något EXTREMT.
Kanske du bör göra lite efterforskning innan du yttrar dig om saker du uppenbarligen inte vet något om framöver?
www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam/
traningslara.se/idioti-pa-internet-matfusket-och-aspartam/
www.efsa.europa.eu/en/press/news/131210
Zero. Avskyr light och Life. Är colaberoende men har nu varit utan vanlig Cola i 2 veckor och druckit endast zero!
Okunnigheten gällande aspartam bland folk är skrämmande, det är inte ett dugg farligt såvida man inte överkonsumerar det något EXTREMT.
Kanske du bör göra lite efterforskning innan du yttrar dig om saker du uppenbarligen inte vet något om framöver?
www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehal.../
traningslara.se/idioti-pa-internet-matfusket-.../
När det kommer till aspartam så är inte sista ordet sagt.
Vad sista ordet blir, det vet jag inte.
Men bara att det är äckligt och en kemikalie, gör så att jag undviker det.
www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam/
traningslara.se/idioti-pa-internet-matfusket-och-aspartam/
Som vanligt i matforskning så kan man påvisa precis vad man vill med forskningen som finns där.
Så kass är matforskning.
Zero, Sprite eller Cola. Cola Life tycker jag ger en konstig beläggning på tänderna, vilket jag iofs alltid upplever hos drycker med stevia. Tycker även eftersmaken utav Life känns "konstgjord". Light har jag inte smakat på år och dar, men minns att jag tyckte den var vidrig när jag smakade den sist.
Ang aspartam - finns inget att vara rädd för med det. Som en ovan redan kommenterat så har man inte funnit att det skulle vara skadligt för människor i de små intag vi får i oss via tex drycker.
Aspartame är starkt cancerframkallande some desuttom fräter små hål I hjärnan.
Bara att goggla om detta.
All light Zero etc är farligt. Stevia är så söt att det skapar samma problem som kokain. Dvs frätskador på hjärnan. Etc.
Till er som skriver om att aspartame är ofarligt. Har ni gjort ennegen forskning om set Eller bara läst rapporter som är vinstdrivande och beställda av bolaget självt. Eller har ni läst oberoende forskning och tester om det?
Eller ni kanske har aktier I aspartame o stevia? Eller är bara okkunniga och självutnänmda experter o professorer? Utan kunskap och utan utb. O expertis inom området?
Kom tillbaka om CA 10 år. Efter utb och kunskaper. Eller låt issue säga omskola er från första klass. Men Jag tror inte det hjälper er...
????
Man är väl närmare 40år på aspartam, så extremt farligt du pratar om det kan vi glömma.
Stevia delar få saker med andra sötningsmedel.