• Pandiz123

    Har dom rätt att kräva mig på hela summan?

    Hej! (Ett långt inlägg men skulle bli SÅ tacksam för hjälp)

    För ett tag sedan bokade jag en hårförlangningstid med metoden keratinwax. Det skulle kosta "upp till 3.500kr" och man kunde sätta in "upp till 120 st hårslingor". Tiden jag hade var en morgon kl 08.30, men kvällen innan uppstod det förhinder. Jag hade läst att "om man inte avbokar inom 24 h innan tiden man hade, skulle man debiteras fullt pris". Jag försökte ändå ringa och meddela läget på morgonen innan man tid, men eftersom salongen inte öppnar förrän den tid jag skulle genomföra behandlingen på, fanns det ingen på plats som kunde ta emot mitt samtal. Väntade länge i telefonen för att lämna ett röstmeddelanden, men något sådant fanns inte heller.

    Någon timme senare fick jag ett meddelande att de försökt ringa mig men eftersom jag missat min tid skulle jag debiteras fullt pris (3.500kr). Och jag gick med på detta då det var något jag vetat om innan.

    Man när jag berättade detta för min mamma blev hon chockad och undrade om det ens var lagligt? Tänk om jag inte satt i hår för 3.500kr, om jag bara tänkt sätta i 1 slinga istället för 120 st (orimligt, men om man leker med tanken) Då hade "fullt pris" inte varit 3500 utan mycket mindre.

    Mamma tyckte även att jag kunde kräva att få håret som jag faktiskt betalt för, även om de inte skulle sätta in det. Trots allt kostade jag bara dem de minuter de väntade på mig, och inte något hår?

    Jag smsade salongen och frågade om jag inte hade rätt till håret, men fick till svar: "Hej xxx. Tyvärr funkar det inte på det sättet, vi släpper aldrig ut hår från salongen dessutom till en icke utbildad person av oss. Skulle Du begära läkarens utrustning som du missar din tid hos och blir debiterad?"

    Jag förstår deras poäng, men samtidigt begär jag inte att få deras UTRUSTNING utan självs produkten jag faktikst betalt 3.500kr för? Har dom rätt att göra såhär?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Har dom rätt att kräva mig på hela summan?
  • Lena

    Ja de har rätt att kräva ersättning. Däremot kan du nog strida och slippa betala en del av det då det kan ses som oskäligt.

  • Birgitta02

    Du betalar ju inte bara för håret utan för deras andra produkter, deras tid och en ev kund som kunnat få DIN tid. Däremot anser jag att 3500 kr är alldeles för mycket när de inte behövt använda något till dig. En tusenlapp hade varit rimligt. Ring ARN (Allmänna reklamationsnämnden) och fråga vad DE skulle tyckt vara rimligt. Deras rekommendationer behöver hårsalongen dock inte följa.

    Och ja, de har rätt att göra så här eftersom de faktiskt innan satt upp reglerna och du var väl införstådd med vad som gällde. Tyvärr.

  • Anonym (Av)

    Fast du läste ju avbokningsregeln. Du måste avboka 24 h innan annars blir man debiteras fullt pris. Så även om du kommit fram på telefonen samma dag hade ju avbokningen kommit in försent.

  • Anonym (Hmmm...)

    Hur gör man om man ska på behandling en måndagsmorgon? Om man ska ringa 24 timmar innan om man måste avboka måste man ringa söndag morgon, och då är det ju stängt.

  • Anonym (Av)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2017-02-21 11:07:46 följande:

    Hur gör man om man ska på behandling en måndagsmorgon? Om man ska ringa 24 timmar innan om man måste avboka måste man ringa söndag morgon, och då är det ju stängt.


    Då avbokar man på fredagen. Det brukar vara 24 h innan nästkommande vardag. Då får man lösa det genom att antingen skicka någon annan som går då eller vita i det sura äpplet. Sånt får man tänka på innan man bokar helt enkelt.
  • Anonym (Hobo)
    Pandiz123 skrev 2017-02-21 10:36:15 följande:

    Mamma tyckte även att jag kunde kräva att få håret som jag faktiskt betalt för, även om de inte skulle sätta in det. Trots allt kostade jag bara dem de minuter de väntade på mig, och inte något hår?


    Här tycker jag du gör en tankevurpa. Du har bokat en tid och uteblir. Frisören hinner inte boka in någon annan på den tiden. Så om de inte debiterat dig hade det blivit odebiterbar tid för dem. Du har kostat dem mer än bara några minuters väntetid. Arbtestid  är oftast dyrare än material.

    Nu säger du bara "att du fick förhinder" men frisörer  och andra som gör behandlingar har i princip alltid klausuler om att avbokningar måste göras inom en viss tid, t ex 24 timmar. Nu kanske just du hade alla  goda skäl i världen men många använder alla möjliga vaga svepskäl  för att strunta i att dyka upp på bokningar. En del har helt enkelt bara ångrat sig för att de insåg att det blev för dyrt. Eller att något roligare dök upp. Det handlar om respekt  för andras tid. I det här fallet frisörens.

    Du kan ju alltid  prova att bestrida avbokningsregeln  som oskälig men  hur har du tänkt ta den striden? 

    Du kan ju alltid  försöka  få till en överenskommelse. I nuläget blir du 3500 kr fattigare och ditt hår ser likadant ut.
    Föreslå frisören att göra behandlingen vid annat tillfälle men till  ett starkt rabatterat pris, säg 1000 kr. Då får du betala  4500 kr totalt men får din förlängning.
  • Stårschan

    Väldigt intressant fråga. Det känns ju som att det rimliga att debitera dig för är arbetstiden för den tid som var avsatt för dig. Materialet har de ju kvar att sälja till en annan kund. Det är ju en annan sak om det är något som verkligen går förlorat om du inte dyker upp - som en konsertbiljett, flygbiljett eller liknande. Det här är ju mer att jämföra med att du hade avbokat en målarfirma och tvingas betala för den osprättade målarfärg som de inte behövde använda. Jag håller med om att du bör gå till ARN med detta - och håll oss gärna uppdaterade.

  • Anonym (Gisela)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2017-02-21 11:07:46 följande:

    Hur gör man om man ska på behandling en måndagsmorgon? Om man ska ringa 24 timmar innan om man måste avboka måste man ringa söndag morgon, och då är det ju stängt.


    Man kanske inte väljer en salong med sådana regler? Eller säkrar upp så att man tar en tid inne i veckan och skapar utrymme för att hinna avboka?

    Jag kan tycka att avbokningskostnaden är oskälig i sig. Men har man kommunicerat de reglerna till dig innan så tror jag inte att det är mycket att göra åt.
  • Let it Rain
    Anonym (Hmmm...) skrev 2017-02-21 11:07:46 följande:

    Hur gör man om man ska på behandling en måndagsmorgon? Om man ska ringa 24 timmar innan om man måste avboka måste man ringa söndag morgon, och då är det ju stängt.


    Det undrar jag också. Jag hade nog ringt hem till personen som skulle utföra behandlingen.

    Sedan så kan man ju tycka att de borde kunna vara schyssta ifall något händer som man inte kan rå för (vattnet går, man måste till FL, etc).

    Frågan är också vad som händer ifall man vägrar betala. Inget kontrakt är påskrivet och de enda uppgifter de har är oftast förnamn och telefonnr.
  • Stårschan
    Let it Rain skrev 2017-02-21 11:27:51 följande:
    Det undrar jag också. Jag hade nog ringt hem till personen som skulle utföra behandlingen.

    Sedan så kan man ju tycka att de borde kunna vara schyssta ifall något händer som man inte kan rå för (vattnet går, man måste till FL, etc).

    Frågan är också vad som händer ifall man vägrar betala. Inget kontrakt är påskrivet och de enda uppgifter de har är oftast förnamn och telefonnr.
    Men där gäller ju en tvåvägsschyssthet. Det är ju inte så att frisörer tar betalt för sköjs skull. Det handlar ju om deras inkomst. Och avbokas det med så kort varsel att frisören inte har en sportslig chans att få fram en ny betalande kund så blir det ju mindre lön den månaden, och mindre att betala hyran med.

    Om exempelvis vattnet går har man kanske möjlighet att få ut något av frisörkostnaden på hemförsäkringen? Eller så får man ta den smällen. Som kund riskerar man det rätt sällan. Frisörerna riskerar ju att bli av med betalande kunder varje dag.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Av) skrev 2017-02-21 11:13:01 följande:
    Då avbokar man på fredagen. Det brukar vara 24 h innan nästkommande vardag. Då får man lösa det genom att antingen skicka någon annan som går då eller vita i det sura äpplet. Sånt får man tänka på innan man bokar helt enkelt.
    OK. Om man blir magsjuk 24 timmar innan får man alltså skylla sig själv.
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Gisela) skrev 2017-02-21 11:24:37 följande:
    Man kanske inte väljer en salong med sådana regler? Eller säkrar upp så att man tar en tid inne i veckan och skapar utrymme för att hinna avboka?

    Jag kan tycka att avbokningskostnaden är oskälig i sig. Men har man kommunicerat de reglerna till dig innan så tror jag inte att det är mycket att göra åt.
    Jag har hittills aldrig bokat en sådan tid på en måndag. Det är mer en undran.
  • Birgitta02
    Anonym (Hmmm...) skrev 2017-02-21 11:39:19 följande:
    OK. Om man blir magsjuk 24 timmar innan får man alltså skylla sig själv.
    Jag vet att sjukdom kan gälla att man inte behöver betala "straffavgiften". Det gäller hos tandläkare och sjukvård. (Har själv varit sjuk ett flertal gånger, och inte behövt betala nån avgift pga sent återbud).  Men huruvida det gäller hos frisör kan jag inte svara på. Dock handlar det lite om ens renommé. Blir man sjuk och INTE behöver betala nån avgift (fast man är sen med återbudet) så garanterar ju det att man som kund kommer tillbaka. Men i TSs exempel så skulle inte jag kommit tillbaka som kund dit. Faktiskt.
  • Anonym (Av)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2017-02-21 11:39:19 följande:

    OK. Om man blir magsjuk 24 timmar innan får man alltså skylla sig själv.


    Ja det är ju en risk man får fundera över innan man bokar? "Jag kanske blir magsjuk...men bokar ändå för jag blir troligtvis inte det" avbokningsreglerna gäller ju alltid oavsett frånvaro-orsak. Men det jag brukar göra är att se till så att tex en vän eller familje-medlem för gå i mitt ställe om det varit så.
  • Stårschan
    Anonym (Av) skrev 2017-02-21 12:19:10 följande:
    Ja det är ju en risk man får fundera över innan man bokar? "Jag kanske blir magsjuk...men bokar ändå för jag blir troligtvis inte det" avbokningsreglerna gäller ju alltid oavsett frånvaro-orsak. Men det jag brukar göra är att se till så att tex en vän eller familje-medlem för gå i mitt ställe om det varit så.
    Win-win! Bra lösning!
  • Anonym (Hmmm...)
    Anonym (Av) skrev 2017-02-21 12:19:10 följande:
    Ja det är ju en risk man får fundera över innan man bokar? "Jag kanske blir magsjuk...men bokar ändå för jag blir troligtvis inte det" avbokningsreglerna gäller ju alltid oavsett frånvaro-orsak. Men det jag brukar göra är att se till så att tex en vän eller familje-medlem för gå i mitt ställe om det varit så.
    I och för sig. De ställen jag går till har alla telefonsvarare, och jag är stamkund, så där skulle jag säkert inte få problem oavsett.
  • Mascaraklumpar
    Om du gör en sen avbokning eller inte dyker upp

    Ibland händer det att man bli sjuk eller av annan anledning måste avboka en beställd frisörtid. Om du då inte har rätt att ångra dig enligt distansavtalslagens regler kan frisören ta ut en avboknings- eller debiteringsavgift för det uteblivna besöket. Den färdigbestämda avgiftens storlek varierar, men kan i vissa fall vara så hög som fullpris för behandlingen. Du bör ha blivit informerad om sådana standardavgifter redan när du bokar.


    Att begränsa konsumentens möjligheter till att göra en avbokning, till exempel att det bara går att avboka via mejl, kan vara ett oskäligt avtalsvillkor. Om du inte alls meddelar frisörsalongen att du inte kan komma till den bokade tiden kan salongen ha rätt att kräva dig på ersättning för hela den förlust som din frånvaro orsakar. Denna ersättning kan ofta vara större än en färdigbestämd avbokningsavgift.

    www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/frisorbesok/

  • Physalis

    Intressant fråga.

    Jag tror att just frisörer rätt ofta är utsatta för folk som avbokar, inte dyker upp eller försöker dra ner priset på olika sätt. Därför är de antagligen rätt trötta på att vara sjyssta då det antagligen inte ger dem särskilt mycket tillbaka.

    Finns det någon chef kanske på salongen som du kan ringa och prata om saken?

    Det är ju tydligt att du blir skyldig att betala någon typ av summa men inte att det skulle vara det högsta möjliga priset för behandlingen.

    Om du är tydlig med att du vill betala för besväret du orsakat, men en rimligare summa, så kanske de är villiga att förhandla? För det är en rätt saftig summa pengar.

    Angående håret så tänker jag att det antagligen inte bara är att gå ut på lagret och ta en näve. Det ingår nog i den bokade tiden (som är förbi) att matcha ditt hår. Men helt orimligt tycker jag inte att ditt önskemål är. Men jag hade nog valt att antingen fokusera på att dra ner priset, eller din rättighet till produkterna du betalar för. Inte båda samtidigt.

    Om du är villig att driva detta så kan du säkert kontakta en jurist.

    Är du mindre villig så kan du ge de en dålig recension online.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Hmmm...)
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-22 15:56:27 följande:
    Om du gör en sen avbokning eller inte dyker upp

    Ibland händer det att man bli sjuk eller av annan anledning måste avboka en beställd frisörtid. Om du då inte har rätt att ångra dig enligt distansavtalslagens regler kan frisören ta ut en avboknings- eller debiteringsavgift för det uteblivna besöket. Den färdigbestämda avgiftens storlek varierar, men kan i vissa fall vara så hög som fullpris för behandlingen. Du bör ha blivit informerad om sådana standardavgifter redan när du bokar.


    Att begränsa konsumentens möjligheter till att göra en avbokning, till exempel att det bara går att avboka via mejl, kan vara ett oskäligt avtalsvillkor. Om du inte alls meddelar frisörsalongen att du inte kan komma till den bokade tiden kan salongen ha rätt att kräva dig på ersättning för hela den förlust som din frånvaro orsakar. Denna ersättning kan ofta vara större än en färdigbestämd avbokningsavgift.

    www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-tjanster/frisorbesok/


    Tack för klargörandet!
Svar på tråden Har dom rätt att kräva mig på hela summan?