• Svensksommar83

Är du nöjd med barnets skola? Trivs barnet?

Är du nöjd med barnets/barnens skola? Hur trivs barnet/barnen? Vad beror missnöjet och vantrivseln på? Överväger du att byta skola? När tycker du att det är läge att byta skola? Om du har fler barn- trivs/vantrivs båda/alla eller bara ett?

Jag har 2 skolbarn, ett i fskl-klass o en i 3:an. Dom går i en friskola med hög lärartäthet. Det finns några i personalen som är riktiga eldsjälar men det finns också en hel del "kaffekärringar" som varken tycks se eller höra (konflikträdda?) när barnen bråkar eller blir utsatta. Jag har haft en bra kommunikation o gott samarbete med rektor o personal med skolan till en början men nu verkar de inte orka bry sig mer, min son i f-klassen trivs inte o det har varit en hel konflikter. Ett barn höll på att bryta hans arm i ett slagsmål o personalen upptäckte det hela när min son skrek rakt ut. Min dotter i 3:an trivs o har bra lärare men hon har inte direkt några kompisar. Hon upplever också att många barn i skolan har svårt att betee sig o gärna knuffas/tacklar till/säger fula ord etc. i förbigående. Eftersom det är en relativt liten skola (80 elever) väljer många den till sina barn som har olika problematik, flera av dessa barn verkar helt sakna empati o förståelse för andra. Dessutom har skolan ett erkänt problem med barnens attityd o språk. Det råder en fruktansvärt otrevlig jargång och otrevligt språk bland många vilket påverkar o smittar av sig till min son....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du nöjd med barnets skola? Trivs barnet?
  • Kasperina

Min son går i tvåan i en friskola med ca 200 elever (f-6).
    Han har 22 klasskamrater och två parallellklasser i samma storlek.
    Skolan är bra på det stora hela, men de är usla på att hantera konflikter. De har några stycken som bråkar, men skolan informerar inte ens deras föräldrar när det blir bråk. Enligt sonen är det bråk nästan varje dag
    Vi har en Engelsk skola i närområdet som har från åk 4 och vi hoppas att han kommer in där. Vi har hört många bra saker om den, men framförallt att de är noga med disciplin och respekt för lärare och varandra, något som vi ser saknas i den här skolan. Har även en dotter som är 4 och jag är väldigt osäker på var jag vill att hon ska börja någonstans. Båda gick tidigare på en mindre friskola, men sonen råkade ut för småskalighetens baksida (fick byta lärare två ggr i förskoleklassen) så vi bytte till en större.

• lövet2

Jag är mycket nöjd med skolan - men barnet trivs inte. Det är inte skolans fel, utan det har att göra med klasskompisar som fått det struligt hemma och därför inte orkar vara lika bra kompisar som de varit förut. Jag hoppas det löser sig, men det är väldigt lite jag eller skolan kan göra åt saken.

• Lena

Tvåan kommunal skola

Trivs jättebra, många kompisar. Lite stökig klass.

Bra skola. Lite dålig ordning i klassen och ibland dåliga kunskaper hos läraren. Okej fritids, för mycket dator och tv och för lite hjärnarbete

• Mandelskorpan

En f-klass och en i trean. Olika skolor, kommunala. Barnen trivs och det är inga problem. Det enda som stör mig är brist på informationsflöde och framförhållning. Det kan tex komma lapp om att de ska åka skridskor dagen innan de ska iväg, nu har just vi skridskor men att man bara förutsätter det tycker jag är sådär. Likaså har de kort framförhållning inför utvecklingssamtal och föräldramöten. Det är stor skillnad mot förskolan där info kommer i god tid.

• Fru Ve

Har en son i åk 3 kommunal skola. Är nöjd och sonen trivs. Det som gör att det inte är 100 % bra är de gamla och dåliga lokalerna. Skolan är byggd i slutet av 60-talet och inte mycket är gjort sedan dess. Man vill inte heller renovera eftersom det finns beslut att riva skolan inom några år och bygga en ny. Men lärarna och verksamheten är bra och det är viktigast.

• Anonym (ja faktiskt)

barnen älskar sin skola. Det är en stor kommunal grundskola, f-6. 4 parallellklasser. 

Både barnen och vi skulle önska en större skolgård, men annars är det såå mycket bättre än vad jag och min man kan minnas från våra egna grundskolor. 

• Anonym (Hanna)

Japp har haft två förskolor och två skolor (kommunal, kooperativ och friskola) och har tyckt alla var bra, både jag och barnet.

• Alexi

Vi har barn i fklass och tvåan i en kommunal skola och båda trivs och vi är jättenöjda med skolan.

• Anonym (katastrof)

Har två barn som går i samma skola, en i lågstadiet och en i mellanstadiet.
    Det är en mindre kommunal skola, och den enda som ligger inom rimligt avstånd från oss.
    Den äldsta har alltid trivts med kompisar och lärare i skolan, men haft det tufft med undervisningen eftersom stöd och diagnos för dyslexi kom alldeles för sent. Upplever att skolan inte har haft förmåga att se och kommunicera problemen i tid.

Den yngsta hade redan vid skolstart ett par diagnoser som kräver extra insatser från skolans sida, men vi inte fått den hjälp som behövs. Därför har vi numer ett barn som inte klarar av att gå till sin skola mer än ett par dagar i veckan. Händer inget från skolans sida, och jag som förälder orkar inte kämpa längre. Vet inte vad jag ska ta mig till

• Anonym (l)
    Anonym (katastrof) skrev 2017-03-15 09:51:27 följande:

Den yngsta hade redan vid skolstart ett par diagnoser som kräver extra insatser från skolans sida, men vi inte fått den hjälp som behövs. Därför har vi numer ett barn som inte klarar av att gå till sin skola mer än ett par dagar i veckan. Händer inget från skolans sida, och jag som förälder orkar inte kämpa längre. Vet inte vad jag ska ta mig till

www.skolverket.se/elever-och-foraldrar/ditt-barn-har-ratt-till-stod-i-skolan-1.230888
  • Anonym (katastrof)
    Vi pratar med lärare och rektor varje vecka. Vi tvingade fram ett åtgärdsprogram i första klass, men det följs inte och har inte uppdaterats.
    Nu på vårterminen ville läraren ta bort det, men vi försöker få dem att ändra sig. Men eftersom vi inte får några beslut åt något håll, kan vi inte överklaga, utan bara tjata medans veckorna går...
    Det enda som återstår är att gå vidare till förvaltningschef och skolinspektionen, men dels så finns inte orken, då vi måste lägga väldigt mycket tid på att stötta vårt barn som mår fruktansvärt dåligt, och dels så är jag rädd för att hamna i konflikt med rektor och personal, eftersom vi inte har möjlighet att byta skola utan att flytta.
    Vi har haft problem under första klass, men de har vi hanterat, i andra klass har det blivit mycket värre, och de senaste 4 månaderna har frånvaron varit 2-3 dagar varje vecka. Rektor och personal tycker att vi ska "vänta och se", men hur länge ska ett barn behöva gå hemma? Hur snabbt kan man kräva åtgärder?
  • Anonym (ana)

Vi är mycket nöjda med sonens skola och sonen trivs ganska bra. Han går i en stor mycket populär friskola.
    Förut gick han i en liten friskola. Undervisningen var bra, men han vantrivdes och mådde dåligt. Därför bytte han skola.
    Tycker inte man ska tveka att byta skola för barnet om det inte funkar.
    Vet flera som har sina barn i olika skolor pga att det inte funkat för barnet i första skolan.

• Anonym (katastrof)
    Anonym (ana) skrev 2017-03-15 11:31:11 följande:

Vi är mycket nöjda med sonens skola och sonen trivs ganska bra. Han går i en stor mycket populär friskola.
    Förut gick han i en liten friskola. Undervisningen var bra, men han vantrivdes och mådde dåligt. Därför bytte han skola.
    Tycker inte man ska tveka att byta skola för barnet om det inte funkar.
    Vet flera som har sina barn i olika skolor pga att det inte funkat för barnet i första skolan.

Jo, det fria skolvalet fungerar nog bra om man bor på en plats där det finns flera skolor att välja mellan...
  • Farsan Baloo

Jag har ett tips på en site där man kan kolla upp och betygsätta skolor. Tjänsten är lite ny men verkar lovande! Kan vara värt att kolla in

www.skolrek.se

Jag har laggt en rate på min sons skola. Den hade tyvärr bara fått två betyg än sålänge men om ett tag kan det nog bli en avchekningsgrej när man ska välja skola

Svar på tråden Är du nöjd med barnets skola? Trivs barnet?