• Funderingarochförväntan

    Erfarenheter och tankar efter planerat kejsarsnitt

    Hej!
    Jag funderar på planerat kejsarsnitt och jag är nyfiken på att höra om era erfarenheter ni som redan fött med planerat kejsarsnitt. Blev ni nöjda? Blev det som ni hade förväntat er? Hade ni gjort samma val igen om ni fått göra om det och med den vetskapen ni har idag? Hade ni rekommenderat någon annan att föda med kejsarsnitt?

    Behöver massa bra input, var ärliga :)

  • Svar på tråden Erfarenheter och tankar efter planerat kejsarsnitt
  • Kanttant

    Ska tillägga ockås att det har kommit ut studie som verkar tyda på att den förhöjda risken för allergi vid kejsarsnitt är begränsad till akuta kejsarsnitt. I denna studien separerade man mellan planerade kejsarsnitt och akuta kejsarsnitt och då kvarstod den förhöjda risken vid akuta men inte vid planerade. 

    Almqvist, C., Cnattingius, S., Lichtenstein, P., & Lundholm, C. (2012). The impact of birth mode of delivery on childhood asthma and allergic diseases?a sibling study. Clinical & Experimental Allergy42(9), 1369-1376.

  • cotton
    Anonym (L) skrev 2017-04-03 14:42:00 följande:
    Att ha 10 i apgar efter en minut efter vaginal förlossning är allt annat än ovanligt ;).
    Eeh nej, det är ovanligt. Sedan är ovanligt inte samma sak som omöjligt.

    Men det vanligaste goda resultatet är 9/10/10 då nyfödda oftast har lite blåa fingrar/tår för att blodcirkulationen inte kommit igång helt efter 1 minut. 
  • eviz08
    Funderingarochförväntan skrev 2017-03-25 23:08:03 följande:
    Vad skönt att höra att du och dina barn har mått så bra efter snitten! Och häftigt att du snart har nr 3 i famnen! Hur lång tid tog det för dig att läka helt efter snitten? Jag skulle gärna vilja ha ett barn till efter detta, kanske ett tredje. Hur tyckte du det var att få barn nr 2 och ha en liten redan när man inte får lyfta så mycket i början?
    Nu var det några år sedan jag fick barnen så ska helt ärligt säga att jag inte riktigt kommer ihåg hur lång tid det tog att läka. Man glömmer fort!
    Angående att lyfta så var min äldsta väldigt van att jag inte kunde lyfta henne redan under graviditeten då jag hade väldigt stora problem med foglossning och satt i rullstol. Så vi hittade en massa smarta sätt att lösa det på + att hon aldrig bad mig bära henne. Dessutom var min man hemma första månaden efter snittet för att avlasta och för att vi skulle få en bra start, så det underlättade ju helt klart.
  • LittleSunshine84

    Jag hade inget planerat snitt utan blev igångsatt och efter 12timmar blev det akutsnitt.

    Jag sa hela tiden "bara det inte blir snitt". Nu i efterhand vet jag inte vad jag var rädd för. Även om det var akut så blev det bra. Bra personal, läkte fort, visst gjorde det ont efteråt när det läkte men folk som föder vaginalt känner sig inte tipp topp efteråt.

  • Funderingarochförväntan
    LittleSunshine84 skrev 2017-04-20 22:08:10 följande:

    Jag hade inget planerat snitt utan blev igångsatt och efter 12timmar blev det akutsnitt.

    Jag sa hela tiden "bara det inte blir snitt". Nu i efterhand vet jag inte vad jag var rädd för. Även om det var akut så blev det bra. Bra personal, läkte fort, visst gjorde det ont efteråt när det läkte men folk som föder vaginalt känner sig inte tipp topp efteråt.


    Så skönt att du känner så! Glad
  • LittleSunshine84
    Funderingarochförväntan skrev 2017-05-05 18:05:20 följande:

    Har nu fått planerat snitt beviljat utan minsta "krångel" från sjukhuset. Så nöjd, glad och tacksam. Känner mig för första gången 100 % trygg inför förlossningen :)


    Härligt! Grattis!

    Jag tycker att även om man inte har ngn erfarenhet av ngt så ska man själv få föredra hur man vill föda. Jag vet inte hur jag tänkte när jag ville föda vaginalt. Kändes mest som att det är så vi är skapta för, dvs tänkte som normen och det var så BM lugnade min oro. Får jag ett till barn blir det absolut planerat snitt :)

    Stort lycka till!
  • H38

    Jag födde mitt andra barn med planerat snitt för drygt 3v sedan, detta pga säte. Hade en vaginal förlossning för 2 år sedan. Det har inte varit några komplikationer med snittet, men jag har fortfarande ont i såret till och från. Jag hade rätt kraftiga smärtor första dygnet, även i magen och en axel. Barnet har mått jättebra och hade lättare än storebror att förstå sig på amningen, så där var det inga konstigheter.

    Hade jag fått välja (om barnet legat rätt) hade jag valt vaginal förlossning för jag tyckte det var så grymt häftigt. Detta även nu efter att ha testat båda sätt. Jag kände mig mkt mer delaktig i vaginala förlossningen och hade mer kontroll. Vid snittet kände jag mig väldigt utlämnad och gillade inte känslan av att vara fastspänd med både armar och ben. Jag mådde även illa och kräktes av spinalbedövningen pga blodtrycket sjunker snabbt.

    Men båda sätten har gått bra för mig och barnen, så jag har ändå fina upplevelser totalt sett. Skönt att du fått som du vill, lycka till med bebisen! :)

  • Astilbe
    Funderingarochförväntan skrev 2017-05-05 18:05:20 följande:

    Har nu fått planerat snitt beviljat utan minsta "krångel" från sjukhuset. Så nöjd, glad och tacksam. Känner mig för första gången 100 % trygg inför förlossningen :)


    Så skönt att du fått det beviljat nu och att du kan släppa den biten nu. Har du lång tid kvar tills det är dags?
  • Anonym (Rädd för att föda)

    Hej!

    Är det någon som har fått lugnande innan snitt?

  • modsey
    Anonym (Rädd för att föda) skrev 2017-05-07 13:00:18 följande:

    Hej!

    Är det någon som har fått lugnande innan snitt?


    Man vill inte ge det då barnet kan påverkas av det o ex ha lite svårare med andningen då de föds .
  • Funderingarochförväntan
    Anonym (Rädd för att föda) skrev 2017-05-07 13:00:18 följande:

    Hej!

    Är det någon som har fått lugnande innan snitt?


    Hej!
    Har ingen personlig erfarenhet av det men läst om andra som har fått det :)
  • Funderingarochförväntan
    Astilbe skrev 2017-05-07 00:07:56 följande:
    Så skönt att du fått det beviljat nu och att du kan släppa den biten nu. Har du lång tid kvar tills det är dags?
    Ja!!! Är lite drygt en månad kvar :)
  • Trefinapojkarjsl

    Jag hade en hemsk första vaginal förlossning då jag sprack ända upp i tarmen och inte kunde sitta utan smärta på 14 veckor. Den andra var planerat snitt (p.g.a förlossningsrädsla och skador från första förlossningen) och gick ännu sämre. Ryggbedövningen tog inte och fast jag sa att jag kunde röra ena benet och kände kylan från tussarna de drog på magen så skar de upp min mage utan bedövning så jag skrek av oerhörd smärta. De skickade ut min man och började oförberett trycka en svart mask över min mun så jag inte fick luft och full panik. Tillslut blev det svart och jag vaknade i panik och andades hysteriskt och grät. Hade fruktansvärt ont. Jag hade valt kejsarsnitt ändå (om jag skulle ha barn igen, men det skulle jag aldrig våga efter mina förlossningar), för läkningen gick bra och det var bättre att ha sår på magen än i hela underlivet och tarmen.

    Fungerar bedövningen tror jag kejsarsnitt är ett fint sätt att få barn på. Mer kontrollerat. (Det är väldigt ovanligt att ryggbedövningen inte tar och en normalt funtad läkare skär ju inte upp magen om patienten säger att hon känner kyla och kan röra benen. Min var en idiot!) Jag skulle ändå rekommendera snitt, men vara beredd på att säga ifrån ordentligt om jag kände kyla eller mina ben innan de skar upp mig. Lycka till!  Det går säkert bra.

  • Trefinapojkarjsl

    Kan tillägga att min son som jag fick via det planerade snittet togs ut en vecka tidigare och var frisk, fin och stark. Fick åka hem redan nästa dag.

Svar på tråden Erfarenheter och tankar efter planerat kejsarsnitt