Anonym (Bol) skrev 2017-03-23 12:15:42 följande:
Fan vad sur jag blir på sånt här! Ts har ju fått råd via telefon där de säger att det inte är fostervatten. Varför inte lite på det då?
Ska hon ljuga om minskade fosterrörelser bara för att få en kontroll? Varför inte bara lite på de svar hon fått? Varför belasta en redan överbelastad förlossningsvård med ett ickeproblem som tar upp tid för personalen så kanske en kvinna med ett riktigt problem får vänta?
Likadant som på akuten.. hälften av de som söker hade inte behövt vara där.
Du vet väl att all oro gravida kvinnor har inte behöver sluta med en kontroll?
Tja. Jag har i och för sig inte läst hela tråden.. Men när jag var i slutet av vecka 37 fick jag ökade flytningar, som jag inte kände igen. När jag ringde förlossningen trodde de absolut inte det var någon fara.. Men för att vara snälla sa de att jag ju fick komma in - om jag nu var så orolig. Fast det ju liksom inte behövdes.
Ja, jag var ju nära att strunta i den där kontrollen och stanna hemma istället, de verkade ju så säkra på sin sak. Men hur det var, så åkte jag ändå in. Och mindre än ett dygn efteråt blev jag igångsatt... (På direkt order av en överläkare.) Hade jag INTE åkt in, vet ingen hur det hade slutat. (En av sjuksköterskorna varnade mig framför allt för infektionsrisken.)
Men visst. Oftast är det kanske ingen fara. Men är man orolig tycker jag ändå man ska be om en extra koll. Better safe than sorry. Och förlossningspersonalen vet faktiskt inte allt. Oftast känner man om något är fel med ens egen kropp.