• Fegraeus

Hjälp! Är det fostervatten eller inte?

Hejsan.

Är gravid i vecka 38+4 och har i ungefär en vecka trott att jag kanske sipprar lite fostervatten då jag (ursäkta informationen) upplevt att mina trosor/trosskydd är fuktiga. Ikväll tyckte jag att det "sipprade" till men trosskyddet var inte blött utan fuktigt. La därför en liten tuss papper och efter ca 40 min va det liten flytning men ändå lite blött som hade gått igenom, typ en fläck på undersidan av pappret, lika stor som en en-krona ungefär?

• Svar på tråden Hjälp! Är det fostervatten eller inte?
  • Anonym (Bol)

På din beskrivning ts, så låter det inte som fostervatten. På slutet av graviditeten är det mkt vanligt att ha vattentunna flytningar som många förväxlar med fostervatten.

På vilket sätt önskar du att förlossningspersonalen borde tagit det mer seriöst när du ringt in? Om de upprepade gånger säger att de inte tycker att det låter som fostervatten, hur hade du då i stället velat bli bemött eller hjälpt?

• vadelma

Jag är i vecka 35 och upplever samma sak. När jag ringde förlossningen sa de att om bm sagt att huvudet är fixerat/ ruckbart så kan det inte längre sippra fostervatten utan det skulle isf komma minst en deciliter. Så har bebisen huvudet nedåt och det är ruckbart och graviditeten i övrigt varit normal kan du vara lugn.

• Anonym (mumtobe)
    Meriall skrev 2017-03-22 21:07:56 följande:

Lukta på trosskyddet. Luktar det hav/sperma så är det fostervatten, annars inte :)

nu blir jag lite nojig. jaghar rikliga vad jag trott flytningar, väldigt vattniga. Luktar jag på dem så luktar det hav/salt/sperma.... å så har det vart flera veckor...
  • Anonym (Morsan)

Ok så de tar inte din oro på allvar. Ring då och säg att du tycker bebisen rör väldigt lite på sig helt plötsligt. Då får du iaf komma på en kontroll. Fult ja men ibland får man spela fult med!

• Anonym (Bol)
    Anonym (Morsan) skrev 2017-03-23 10:40:47 följande:

Ok så de tar inte din oro på allvar. Ring då och säg att du tycker bebisen rör väldigt lite på sig helt plötsligt. Då får du iaf komma på en kontroll. Fult ja men ibland får man spela fult med!

Fan vad sur jag blir på sånt här! Ts har ju fått råd via telefon där de säger att det inte är fostervatten. Varför inte lite på det då?
    Ska hon ljuga om minskade fosterrörelser bara för att få en kontroll? Varför inte bara lite på de svar hon fått? Varför belasta en redan överbelastad förlossningsvård med ett ickeproblem som tar upp tid för personalen så kanske en kvinna med ett riktigt problem får vänta? 
    Likadant som på akuten.. hälften av de som söker hade inte behövt vara där.

Du vet väl att all oro gravida kvinnor har inte behöver sluta med en kontroll?
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Bol) skrev 2017-03-23 12:15:42 följande:

Fan vad sur jag blir på sånt här! Ts har ju fått råd via telefon där de säger att det inte är fostervatten. Varför inte lite på det då?

Ska hon ljuga om minskade fosterrörelser bara för att få en kontroll? Varför inte bara lite på de svar hon fått? Varför belasta en redan överbelastad förlossningsvård med ett ickeproblem som tar upp tid för personalen så kanske en kvinna med ett riktigt problem får vänta? 

Jag hade liknande problem. Ringde men ingen koll. Känslan sa att något var inte helt ok. Till slut sa jag att bebisen rörde sig mindre än vanligt. Då fick jag komma in. De gjorde ctg som var fint men kollade även med ultraljud och då såg de att det fanns alldeles på tok för lite fostervatten så blev inlagd och igångsatt direkt! Jag ber som hemskt mycket om ursäkt för att jag upptog deras tid och att mitt ickeproblem höll på att kosta mitt barn livet!!!
  • Anonym (Bol)
    Anonym (Morsan) skrev 2017-03-23 13:23:45 följande:
    Jag hade liknande problem. Ringde men ingen koll. Känslan sa att något var inte helt ok. Till slut sa jag att bebisen rörde sig mindre än vanligt. Då fick jag komma in. De gjorde ctg som var fint men kollade även med ultraljud och då såg de att det fanns alldeles på tok för lite fostervatten så blev inlagd och igångsatt direkt! Jag ber som hemskt mycket om ursäkt för att jag upptog deras tid och att mitt ickeproblem höll på att kosta mitt barn livet!!!
    Du låter dina egna erfarenheter spegla dina råd vilket inte ger ts någon hjälp.Hört talas om anekdotisk bevisföring?
    Hon har redan fått råd via telefon ett par gånger där hon fått svara på frågor för att bm ska kunna ge henne hjälp på rätt sätt.
    Dina erfarenheter speglar inte ts situation. Att du hade ont om fostervatten kvar behöver inte betyda att ts har det. De småskvättarna som ts beskriver tyder inte på fostervattensläckage.
    Jag vet inte hur det var i ditt fall, vilken grav-vecka du var i, vilka riskfaktorer du hade osv men jag är helt övertygad om att man inte kan utgå från egna upplevelser när man ska ge ett råd som ska vara baserat på den grund som vården ska vila på. Alltså forskning.
  • Anonym (+)

Till mig sa dom när jag ringde in i v 32 att det Inte alls kunde vara slemproppen eller fostervatten som läckte. Visade sig sen i v 34 att det visst var så och med stor sannolikhet hade varit så ända sen v 32. (Önskar jag hade stått på mig mer)Sonen föddes sen för tidigt men jag fick ingen infektion och han mådde bra som tur var.

• Anonym (Morsan)
    Anonym (Bol) skrev 2017-03-23 13:37:14 följande:

Du låter dina egna erfarenheter spegla dina råd vilket inte ger ts någon hjälp.Hört talas om anekdotisk bevisföring?

Hon har redan fått råd via telefon ett par gånger där hon fått svara på frågor för att bm ska kunna ge henne hjälp på rätt sätt.

Dina erfarenheter speglar inte ts situation. Att du hade ont om fostervatten kvar behöver inte betyda att ts har det. De småskvättarna som ts beskriver tyder inte på fostervattensläckage.

Jag vet inte hur det var i ditt fall, vilken grav-vecka du var i, vilka riskfaktorer du hade osv men jag är helt övertygad om att man inte kan utgå från egna upplevelser när man ska ge ett råd som ska vara baserat på den grund som vården ska vila på. Alltså forskning.

På vilket sätt är att påstå att det inte är fostervatten ett bra råd då? Var i ungefär samma vecka när jag ringde och de kunde via telefon avgöra att det inte var det men via kontroll så var det... Oups.... Fostervattnet! Risker för barnet ökar med för lite och risken för infektion ökar dessutom. Jag säger hellre en kontroll på förlossningen med en liten överdrift än att inte kolla och så blir det massa galet. Det kan jag leva med!
  • Anonym (Ond cirkel)
    Anonym (Morsan) skrev 2017-03-23 14:36:09 följande:

På vilket sätt är att påstå att det inte är fostervatten ett bra råd då? Var i ungefär samma vecka när jag ringde och de kunde via telefon avgöra att det inte var det men via kontroll så var det... Oups.... Fostervattnet! Risker för barnet ökar med för lite och risken för infektion ökar dessutom. Jag säger hellre en kontroll på förlossningen med en liten överdrift än att inte kolla och så blir det massa galet. Det kan jag leva med!

Samtidigt är det folk som hävdar sig och ljuger för att få komma in som gör att de som verkligen behöver få plats får vänta för att det är fullt. Så det går ju inte riktigt ihop att resonera så.

Man kan också kontakta sin barnmorska för en kontroll. Alla kontroller behöver inte ske på förlossningen. Ens MVC-barnmorska kan också titta vaginalt och klämma/känna/ skicka på ultraljud.
  • syntharen

Jag håller med om att man inte ska ljuga om minskade fosterrörelser men samtidigt så kan en barnmorska inte avgöra om det är fostervatten eller bara vattniga flytningar över telefon och därför bör man få komma in för koll om man är orolig för fostervattenläckage.

Jag hade visserligen gått nästan 2 veckor över när jag märkte att det rann lite varje gång jag reste mig upp men trodde först det var flytningar. Efter några dagar skulle jag ringa förlossningen om överburenhetskontroll och dom ville ringa mig om tid nästa dag. Jag sa då att jag var lite orolig för att jag läckte fostervatten eftersom bindan på morgonen var rätt tung och blöt. Jag fick komma in och läkaren tyckte inte att det var fostervatten eftersom det bara kom när jag reste mig och inte hela tiden. Men jag fick bli igångsatt i alla fall, efter nån timme på förlossningen, innan jag blivit igångsatt, gick vattnet som en flodvåg i sängen.
  • Fegraeus

Vill påpeka i detta att jag inte ens fick komma in på kontroll när jag faktiskt ringde angående minskade fosterrörelser häromdagen. Det är senaste 1,5 veckan jag varir "jobbig" och ringt in mycket. Just pga av att jag varit orolig för fostervatten. Dom har inga samtal från mig innan dess under hela graviditeten, och jag är i vecka 39 nu. Då känns det jobbigt att dom inte kan tänka sig en koll. Nu hade jag tur att mitt lilla knyte där inne började röra sig normalt igen på kvällen. Men jag ringde angående fostervatten samt att jag knappt känt av bebis på hela dagen.. "han är nog lite trött idag" .. hör av dig om du inte känt 10 rörelser på 2 timmar.. nu började han röra sig mycket sista timmen där, men då sa jag ändå att jag fått verkligen buffa på han hela dagen för att få något svar.. och han är väldigt livlig annars.. det gjorde mig upprörd. Jag sa även också " han känns trött liksom, typ orkeslös, kan det bero på alla förvärkar? Att han är negativt påverkad?" Jag tyckte såklart att jag borde fått komma in på en koll direkt med tanke på att som hade 2 samtal från mig inom någon vecka där jag beskriver kraftiga förvärkar och eventuellt läckage av fostervatten. Så bemötandet kunde varit bättre..
  • Anonym (Tja...)

Tja. Jag har i och för sig inte läst hela tråden.. Men när jag var i slutet av vecka 37 fick jag ökade flytningar, som jag inte kände igen. När jag ringde förlossningen trodde de absolut inte det var någon fara.. Men för att vara snälla sa de att jag ju fick komma in - om jag nu var så orolig. Fast det ju liksom inte behövdes. 

Ja, jag var ju nära att strunta i den där kontrollen och stanna hemma istället, de verkade ju så säkra på sin sak. Men hur det var, så åkte jag ändå in. Och mindre än ett dygn efteråt blev jag igångsatt... (På direkt order av en överläkare.) Hade jag INTE åkt in, vet ingen hur det hade slutat. (En av sjuksköterskorna varnade mig framför allt för infektionsrisken.)

Men visst. Oftast är det kanske ingen fara. Men är man orolig tycker jag ändå man ska be om en extra koll. Better safe than sorry. Och förlossningspersonalen vet faktiskt inte allt. Oftast känner man om något är fel med ens egen kropp.  
  • Whitehorse1979

Ring din egna barnmorska idag.

Med tanke på allt som kan hända så bör du kollas.

Hellre en gång för mycket säger jag.

Personalen på förlossningen må vara duktiga/ha överjävligt mycket att göra men de är inte gudar och de kan inte se per telefon.

• Anonym (??)

Men vad säger din barnmorska på mvc? Att förlossningen inte vill ta emot dig är en sak, men din barnmorska får du väl träffs??

• Anonym (Ceal)

Jag är bara i v32 men jag har flytningar så trosor o byxor blir blöta om jag inte hade skydd. Så flytningar kan vara rejäla :p

Mitt vatten har gått med båda mina barn innan värkarna kommit igång. Med 2an sipprade det först bara och stannade sedan av för att huvudet skönk ner mer. Vi var inne på kontroll o då fick en barnmorska trycka på magen för att få fram vatten medan läkaren pillade mellan benen. Senare på kvällen gick synda floden (som på film).

Tråkigt att de inte tar dig på allvar på förlossningen, de brukar rekommendera att man lägger en binda istället för trosskydd och blir det blött är ser fostervatten.

Men kontakta din Bm och be henne kolla läget :)

Svar på tråden Hjälp! Är det fostervatten eller inte?