• Anonym (SS)

Bonusdottern trivs inte

Känner ganska tydligt att bonusdottern hellre är hos sin mor än hos oss. Jag har nämnt till sambon att hon kanske kan vara mer hos sin mor och lite mindre hos oss. Vill bara att hon ska må bra men sambon vill inte va nån "helgfarsa" som han kallar det. Jag försöker så gott det går att göra saker men man orkar inte alla dagar man är inte mer än människa. Direkt hon kommer hit så pratar hon om mamma, fann några teckningar där hon skrivit hennes mors namn, mellannamn och efternamn helt maniskt flera gånger det är som om hon är besatt. Mamma är alltid mamma såklart men jag tycker det här ä läskigt nästan hur hon pratar om henne "jag tänker på mamma heeeela tiden kan inte tänka på något annat". Hon hinner bara komma till oss så ska hon ringa henne. Jag tycker det är såå svårt för jag får känsla att då vi bara tar en lugn dag här så vill hon till mamma " för där gör man bara roliga saker" Hur hade ni gjort? Kan tillägga att dottern är 6 år.

• Svar på tråden Bonusdottern trivs inte
  • mammalovis

Om det är så att tösen saknar sin mamma mycket kanske det är läge att hon får träffa sin mamma mitt i er umgängesvecka för att inte ha så många dagar i taget och vice versa på mammaveckan.

• Anonym (SS)
    mammalovis skrev 2017-03-24 17:09:22 följande:

Om det är så att tösen saknar sin mamma mycket kanske det är läge att hon får träffa sin mamma mitt i er umgängesvecka för att inte ha så många dagar i taget och vice versa på mammaveckan.

Provat redan och vi upplever ingen skillnad snarare tvärtom tyvärr.
  • Anonym (SS)
    Anonym (pops) skrev 2017-03-24 16:34:52 följande:
    Men alltid är det ju mammans fel i slutändan.

Dessa biomammor som inte uppfostrar, som curlar och skämmer bort, som spyr hat mot bonusmammor och spär på ledsna känslor hos sina barn så de blir helt besvärliga för pappan och hans nya.

Pappan som varit mer halvt frånvarande och knappt lagt två strån i kors för barnet har ingen skuld som helst i utvecklingen, alltid mamman som gjort alla fel.
    Vem har sagt att det alltid är det? Jag är glad att jag känner genuina känslor och faktiskt engagerar mig i detta trots att det inte är mitt barn. Jag har inget illa att säga om nån biomamma jag säger bara att jag hade gjort på ett annat sätt i vissa fall men det är väl charmen med det hela att vi ser olika på det här med uppfostran.
  • Anonym (SS)
    sybil123 skrev 2017-03-24 16:31:10 följande:
    Det låter ju helst logiskt att flickan inte känner sig särskilt hemma hos sin pappa. Han måste ju börja NU att jobba på sin relation med henne. Har han fattat att hon är en människa, inte nån sak man kan lägga undan och sen leka lite med när man har lust.

Så sorgligt med föräldrar som inte kan se att barnen är människor och att relation är nåt man investerar i hela tiden.

Tycker du själv att det är konstigt att flickan känner sig avig hos er när hon har den här bakgrunden med sin pappa?
    Nä såklart inte. Det är bara så konstigt att stå bredvid som bonusförälder för min uppfattning är att än hur bra min och hennes relation är så kommer pappan och hennes relation vara densamma.
  • Anonym (berta)
    Anonym (SS) skrev 2017-03-24 16:13:31 följande:

Det är sant men jag vet att då hon får bestämma kommer även en del av min sambo att dö. Hon uttryckte ganska nyligen att hon ville va något längre hos mamma och bara det tog på sambon vilket jag absolut har full förståelse för. Jag är tacksam för de dagar som jag får ha mitt barn på heltid hoppas även att det förblir så.

Så pappan klarar inte av att lägga sina egna känslor åt sidan för sitt barns skull?

Barnet är fortfarande litet och behöver känna sig trygg. På din beskrivning låter det inte som att barnet känner trygghet under nuvarande omständigheter. Som jag ser det finns det bara två godtagbara alternativ. Det ena är att pappan tar sig själv i kragen som förälder så att flickan börjar känna sig trygg även hos er. Det andra alternativet är att flickan bor mamman och kommer till er varannan helg eller nåt. Ni kan ju i vilket fall inte fortsätta som ni gör nu. Det är ju synd om flickan.
  • Anonym (Pappaansvar)

Självklart kan pappans relation till dottern bli bättre men han måste ju anstränga sig. Tillbringa tid med henne, både kvalitet och kvantitet och prata mycket. Intressera sig för hennes dag, lyssna på henne verkligen se henne så kommer det förändras. Min dotter har alltid tytt sig mest till mig men senaste året har hon tytt sig mer och mer till pappa och vi är nu "jämlika" i föräldraskapet mot henne. Utöver själva tiden så har de fått ett gemensamt intresse och samtidigt har pappan blivit mildare i sin framtoning mot henne och dessa två saker tillsammans har lett till att de fått en helt ny gemenskap som de inte hade tidigare. Hon är 9 så det är inte försent att förbättra relationen när man är sex år.

• Anonym (M)

Klart hon ska vara mer hos mamma om hon mår så. Kanske låter helt tvärtom om några år.

• Anonym (SS)
    Anonym (M) skrev 2017-03-25 22:13:24 följande:

Klart hon ska vara mer hos mamma om hon mår så. Kanske låter helt tvärtom om några år.

Ja allt går ju i perioder.
  • fluu

Hon lär ju inte vilja vara mer hos er om hon känner sig tvingad. Min och min pappas relation har inte hämtat sig från att han tvingade mig att bo hos honom när jag behövde och ville ha ett hem. Jag är helt övertygad om att vi hade haft en bättre relation om jag bara kunnat hälsa på honom. Det var inte jag som skiljde mig och jag tycker att mina behov borde gått före hans.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Ellen)

Har mamman skaffat sig en ny kille eller är det bara pappan som har ny och ny familj? Kanske känner hon sig utanför?

• Anonym (***)
    Anonym (SS) skrev 2017-03-24 16:13:31 följande:
    Det är sant men jag vet att då hon får bestämma kommer även en del av min sambo att dö. Hon uttryckte ganska nyligen att hon ville va något längre hos mamma och bara det tog på sambon vilket jag absolut har full förståelse för. Jag är tacksam för de dagar som jag får ha mitt barn på heltid hoppas även att det förblir så.
    Din sambo kommer inte att dö. Hade han brytt sig om sin dotter hade han engagerat sig i henne redan idag. Inget du skriver tyder på att han bryr sig om henne särskilt mycket. 
  • Anonym (SS)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-03-26 15:42:09 följande:

Har mamman skaffat sig en ny kille eller är det bara pappan som har ny och ny familj? Kanske känner hon sig utanför?

Båda har ny partner samt bebis.. Så det händer väldigt mkt för händ överlag i livet.
Svar på tråden Bonusdottern trivs inte