• Anonym (SS)

Bonusdottern trivs inte

Känner ganska tydligt att bonusdottern hellre är hos sin mor än hos oss. Jag har nämnt till sambon att hon kanske kan vara mer hos sin mor och lite mindre hos oss. Vill bara att hon ska må bra men sambon vill inte va nån "helgfarsa" som han kallar det. Jag försöker så gott det går att göra saker men man orkar inte alla dagar man är inte mer än människa. Direkt hon kommer hit så pratar hon om mamma, fann några teckningar där hon skrivit hennes mors namn, mellannamn och efternamn helt maniskt flera gånger det är som om hon är besatt. Mamma är alltid mamma såklart men jag tycker det här ä läskigt nästan hur hon pratar om henne "jag tänker på mamma heeeela tiden kan inte tänka på något annat". Hon hinner bara komma till oss så ska hon ringa henne. Jag tycker det är såå svårt för jag får känsla att då vi bara tar en lugn dag här så vill hon till mamma " för där gör man bara roliga saker" Hur hade ni gjort? Kan tillägga att dottern är 6 år.

• Svar på tråden Bonusdottern trivs inte
  • Anonym (Peter)

Du skriver att "hon är så ledsen" men ger en massa exempel på annat, inte att hon är ledsen utan att hon saknar och vill ringa mamma (normalt) och att hon spelar ut föräldrarna mot varann ("roligare hos mamma", också normalt att testa).
    Hur yttrar sig det här ledsna?

• Anonym (SS)
    Anonym (Peter) skrev 2017-03-24 15:53:17 följande:

Du skriver att "hon är så ledsen" men ger en massa exempel på annat, inte att hon är ledsen utan att hon saknar och vill ringa mamma (normalt) och att hon spelar ut föräldrarna mot varann ("roligare hos mamma", också normalt att testa).
    Hur yttrar sig det här ledsna?

Ofta på kvällen särskilt då hon ska sova då vill hon att pappa skall ta sonen och gå och att jag skall stanna. Oftast gråter hon och vill att jag skall medla hennes känslor vidare till hennes far.
  • Anonym (SS)
    Anonym (SS) skrev 2017-03-24 16:07:03 följande:
    Ofta på kvällen särskilt då hon ska sova då vill hon att pappa skall ta sonen och gå och att jag skall stanna. Oftast gråter hon och vill att jag skall medla hennes känslor vidare till hennes far.
    Tyvärr så är jag ganska säker på att hennes mamma spär på saker särkilt vid veckobyten även min sambo blir som en liten gråtandes då det är dags. Jag har sagt att jag tycker att de skall försöka som föräldrar att vara så avdramatiserade som det bara går, jag förstår att det är jobbigt men än hur man vrider och vänder på det så är det såhär det är och värst är det för dottern.
  • Anonym (E)

Om några år när hon är äldre får hon förhoppningsvis bestämma mera.Att hon vill bo med sin mamma.Tills dess håll ut och låt pappan ta hand om sitt barn.

• Anonym (SS)
    Anonym (E) skrev 2017-03-24 16:11:01 följande:

Om några år när hon är äldre får hon förhoppningsvis bestämma mera.Att hon vill bo med sin mamma.Tills dess håll ut och låt pappan ta hand om sitt barn.

Det är sant men jag vet att då hon får bestämma kommer även en del av min sambo att dö. Hon uttryckte ganska nyligen att hon ville va något längre hos mamma och bara det tog på sambon vilket jag absolut har full förståelse för. Jag är tacksam för de dagar som jag får ha mitt barn på heltid hoppas även att det förblir så.
  • Anonym (q)

den här pappan verkar tyvärr inte vara mkt att hänga i julgranen. Det är HAN som ska odla relationen till sin dotter, inte via dig. Kanske riskerar även ert gemensamma barn att få en pappa på deltid trots att ni lever tillsammans, jag menar eftersom han inte verkar vara speciellt aktiv med barnen. 

"tvinga" honom ta mer ansvar. 

• sybil123
    Anonym (SS) skrev 2017-03-24 14:54:24 följande:

Jag kom in i bilden för drygt 2 år sedan föräldrarna har varit separerade sedan drygt 3,5 år sedan. Jag tror hennes band är betydligt starkare till hennes mamma än hennes pappa. Jag upplever att hon tyr sig nästan mer till mig än till hennes far ganska ofta så jag vet inte vad det är. Jag har haft ett djupare prat med henne där jag förklarade min roll och att jag inte rår för att mamma och pappa inte bor i hop men att jag vill att hon och jag skall kunna göra roliga saker tillsammans och att hon skall må bra då hon är hos pappa. Upplevde ett tag att hon såg mig som någon slags rival gentemot hennes mor men det har lagt sig nu efter att vi pratade. Hon vill nästan alltid ringa hennes mamma men då hon är hos mamma ringer hon nästan aldrig sin pappa. Min sambo var aldrig hemma då hon var liten utan han gav bort sina dagar och jobbade istället sedan så när de separerade så rymde han iväg ett tag vilket innebar att hon träffade henne var 14 dag och befann sig på en annan ort däremellan. Väldigt rörigt tyvärr vi har ett gemensamt barn på 9 mån och jag har sagt det att han skall ta vara på tiden för det sätter sig redan i början.

Det låter ju helst logiskt att flickan inte känner sig särskilt hemma hos sin pappa. Han måste ju börja NU att jobba på sin relation med henne. Har han fattat att hon är en människa, inte nån sak man kan lägga undan och sen leka lite med när man har lust.

Så sorgligt med föräldrar som inte kan se att barnen är människor och att relation är nåt man investerar i hela tiden.

Tycker du själv att det är konstigt att flickan känner sig avig hos er när hon har den här bakgrunden med sin pappa?
  • Anonym (pops)
    Anonym (SS) skrev 2017-03-24 16:10:29 följande:
    Tyvärr så är jag ganska säker på att hennes mamma spär på saker särkilt vid veckobyten även min sambo blir som en liten gråtandes då det är dags. Jag har sagt att jag tycker att de skall försöka som föräldrar att vara så avdramatiserade som det bara går, jag förstår att det är jobbigt men än hur man vrider och vänder på det så är det såhär det är och värst är det för dottern.
    Men alltid är det ju mammans fel i slutändan.

Dessa biomammor som inte uppfostrar, som curlar och skämmer bort, som spyr hat mot bonusmammor och spär på ledsna känslor hos sina barn så de blir helt besvärliga för pappan och hans nya.

Pappan som varit mer halvt frånvarande och knappt lagt två strån i kors för barnet har ingen skuld som helst i utvecklingen, alltid mamman som gjort alla fel.
  • Anonym (pops)
    Anonym (SS) skrev 2017-03-24 15:14:37 följande:
    Min tanke var bara under en period tills att vi samt han löst delar som hänger lösa så som boende och just nu jobb för hans del som är arbetslös. Men som du beskriver det så är det absolut bättre att hon får tid med sin far. Tycker han tyvärr inte tar vara på tiden med henne alla gånger...
    Om han är arbetslös borde han kunna ägna mer tid åt flickan. Varför ska han vänta tills livet är perfekt innan han ger henne den tid hon behöver? Vips är hon stor och han är en främling för sitt eget barn. Han har inte all tid i världen att reparera relationen, han behöver agera nu!
  • Anonym (pops)
    Anonym (SS) skrev 2017-03-24 16:13:31 följande:
    Det är sant men jag vet att då hon får bestämma kommer även en del av min sambo att dö. Hon uttryckte ganska nyligen att hon ville va något längre hos mamma och bara det tog på sambon vilket jag absolut har full förståelse för. Jag är tacksam för de dagar som jag får ha mitt barn på heltid hoppas även att det förblir så.
    Så han vill ha henne men inte ägna sig åt henne. Hon ska finnas för honom men inte tvärtom. Vilken sorglig ursäkt till pappa. 
Svar på tråden Bonusdottern trivs inte