• pontusflikkka

Rödhåriga barn

Vad anser ni om Rödhåriga barn? Jag vill minnas att på min tid var det som som ofta fick utstå mobbing.. anser du att det har blivit mer socialt accepterat idag? Har du själv, eller känner du nån med rödhårigt barn? Visa gärna bild :)

Detta är ingen negativ tråd! Här är det en öppen diskussion som gäller och andras tankar och sett att tänka är inget man kritiserar :)

• Svar på tråden Rödhåriga barn
  • LFF
    Anonym (Ylvis) skrev 2017-03-28 15:00:46 följande:
    Tja, enda intresse under dagtid är det helt klart.
    Annars  hade jag inte åkt på solsemester.
    Tja... eftersom man får en betydligt snyggare solbränna när man rör på sig så behöver inte solsemester betyda att man ligger och pressar.

Själv kan jag utan problem åka på "solsemester" eftersom jag älskar värmen men inte fasen ligger jag på stranden hela dagarna för det. Då dör man ju uttråkningsdöden. 
  • Anonym (Elin)

Min mormor är rödhårig och även mina kusiner på mammas sida. Jag har inte träffat någon som mobbats pga hårfärgen. Jag gillar verkligen rött hår och hade gärna haft det oxå! Min sambo är rödhårig (mörk som barn, rödblond nu). Båda mina barn föddes rödhåriga men efter de fyllt 1 resp 2 år blev den ena blond och den andra brunhårig.

• Anonym (Hanna)

Jag är född i mitten av 70-talet och fårt höra en del om min hårfärg. Men jag skulle inte vilja påstå att jag var retad på grund av att jag var rödhårig. Jag var retat för att en del ungar är elaka. Vi var två rödhåriga tjejer i klassen och det var bara jag som retades.

Men visst har jag stött på extremfall med personer som verkligen hatar rödhåriga för hårfärgens skull, fått höra att alla rödhåriga borde dödas som exenpel.

Som ung vuxen var det relativt vanligt med

män som kom fram och hade diverse tankar om rödhåriga kvinnor.

Jag har också fått väldigt mycket komplimanger för mitt hår.

• Anonym (Strawberry)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-03-28 16:00:46 följande:

Jag är född i mitten av 70-talet och fårt höra en del om min hårfärg. Men jag skulle inte vilja påstå att jag var retad på grund av att jag var rödhårig. Jag var retat för att en del ungar är elaka. Vi var två rödhåriga tjejer i klassen och det var bara jag som retades.

Men visst har jag stött på extremfall med personer som verkligen hatar rödhåriga för hårfärgens skull, fått höra att alla rödhåriga borde dödas som exenpel.

Var "diverse tankar" av sexuell karaktär? Det har jag också fått några gånger. Som att jag skulle/ville vara deras

trofé/fetisch. Män i olika åldrar som anspelade på att man skulle vara på ett visst sätt sexuellt.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Strawberry) skrev 2017-03-28 16:15:00 följande:

Var "diverse tankar" av sexuell karaktär? Det har jag också fått några gånger. Som att jag skulle/ville vara deras

trofé/fetisch. Män i olika åldrar som anspelade på att man skulle vara på ett visst sätt sexuellt.

Japp, av sexuell karaktär.
  • LFF
    Anonym (Strawberry) skrev 2017-03-28 16:15:00 följande:

Anonym (Hanna) skrev 2017-03-28 16:00:46 följande:

Har någon av er också blivit ifrågasatta av främlingar om varför ni är så bleka när det varit en strålande solig sommar? Och att svaret "Jag blir inte brun pga min hårfärg" inte accepterats? Den ljuvliga har jag varit med om....

Och ja, vissa har ju haft "åsikter" om att man skulle vara på ett visst sätt både sexuellt och humörsmässigt bara för att man råkar vara rödhårig.
  • Anonym (Hanna)
    LFF skrev 2017-03-28 16:27:30 följande:

Har någon av er också blivit ifrågasatta av främlingar om varför ni är så bleka när det varit en strålande solig sommar? Och att svaret "Jag blir inte brun pga min hårfärg" inte accepterats? Den ljuvliga har jag varit med om....

Och ja, vissa har ju haft "åsikter" om att man skulle vara på ett visst sätt både sexuellt och humörsmässigt bara för att man råkar vara rödhårig.

Nej, om hyn har jag nog inte fått kommentarer men är inte så superblek på sommaren, får färg i ansiktet i alla fall. Men förväntningar om häftigt humör har jag stött på många gånger och jag åkte alltid dit när jag hittade på bus som barn eftersom alla visste vem "den rödhåriga flickan" var.
  • Anonym (Strawberry)
    LFF skrev 2017-03-28 16:27:30 följande:

Hmm kan bara komma på att jag fått kommentar om hudfärgen (på sommaren) av en lätt förståndshandikappad man, då känns det ju ok och man förklarar bara. Alla andra fattar väl att folk har olika pigment? Och många blonda är ju precis lika ljusa.

Det där med humöret har jag bara stött på en gång av en full gubbe (det sexuella flera gånger) men det beror kanske på att jag är lugn inifrån och ut. Får snarare höra att jag är för lugn :)
  • LFF
    Anonym (Hanna) skrev 2017-03-28 16:32:24 följande:
    Nej, om hyn har jag nog inte fått kommentarer men är inte så superblek på sommaren, får färg i ansiktet i alla fall. Men förväntningar om häftigt humör har jag stött på många gånger och jag åkte alltid dit när jag hittade på bus som barn eftersom alla visste vem "den rödhåriga flickan" var.
    Just det med att jag var "alldeles för ljus" en väldigt solig sommar var från en utländsk man. Svarade ju ärligt att jag inte blev brunare än jag var (och för att vara mig var jag väldigt brun) men det gick han inte med på. Slutade med att jag sa att jag var solallergiker. DET var ett acceptablet svar däremot.... Mysko man.
    Anonym (Strawberry) skrev 2017-03-28 16:33:40 följande:
    Hmm kan bara komma på att jag fått kommentar om hudfärgen (på sommaren) av en lätt förståndshandikappad man, då känns det ju ok och man förklarar bara. Alla andra fattar väl att folk har olika pigment? Och många blonda är ju precis lika ljusa.

Det där med humöret har jag bara stött på en gång av en full gubbe (det sexuella flera gånger) men det beror kanske på att jag är lugn inifrån och ut. Får snarare höra att jag är för lugn :)

Åh, humöret har jag stött på flera gånger just pga att jag är väldigt lugn och blir sällan arg så det syns. Då blir det genast "Men, du har ju inte humör som en rödhårig" från vissa... 
  • Anonym (Ylvis)
    Froken Lokens skrev 2017-03-28 15:07:49 följande:
    Läderhud och cancer... Sexigt!
    Intelligent svar...
  • Anonym (Ylvis)
    LFF skrev 2017-03-28 15:11:23 följande:
    Tja... eftersom man får en betydligt snyggare solbränna när man rör på sig så behöver inte solsemester betyda att man ligger och pressar.

Själv kan jag utan problem åka på "solsemester" eftersom jag älskar värmen men inte fasen ligger jag på stranden hela dagarna för det. Då dör man ju uttråkningsdöden. 
    Fast om man, som jag, älskar att ligga och sola så är det inte tråkigt alls!
    Tvärtom, har man med sig lite att dricka och en bra bok så tycker jag endbart att det är en njutning. Vi är olika bara!

Själv är jag ljusblond men har turen att lätt bli snyggt solbränd ändå!

Har förresten fått kommentaren om korkade blondiner många gånger så det är inte bara rödhåriga som det finns förutfattade meningar om.
  • Anonym (nää)
    Anonym (Strawberry) skrev 2017-03-28 11:47:43 följande:
    Upplever också att det är så nu.

Och jag gissar att "Ylvis" här ovanför är i övre medelåldern, den generationen som fortfarande har som hobby att aktivt sola i medelhavsländer/Thailand. Idag är de flesta inte så sugna på att pressa på det sättet, och att välja partner efter hur gärna de vill/kan pressa i solen...
    Jag älskar oxå solen, de flesta rödhåriga som har den typiska kritvita hyn kan ju inte va i alperna o knappt vara på en svensk strand heller ? handlar ju inte om att pressa i thailand från morgon till kväll utan att kunna ligga med sin partner framfö havet lapa sol o njuta.... inte behöva sitta inne under ett betongtak då palmer o parasoll inte räcker liksom. 
  • Anonym (nää)
    Anonym (Ylvis) skrev 2017-03-29 07:49:29 följande:
    Fast om man, som jag, älskar att ligga och sola så är det inte tråkigt alls!
    Tvärtom, har man med sig lite att dricka och en bra bok så tycker jag endbart att det är en njutning. Vi är olika bara!

Själv är jag ljusblond men har turen att lätt bli snyggt solbränd ändå!

Har förresten fått kommentaren om korkade blondiner många gånger så det är inte bara rödhåriga som det finns förutfattade meningar om.
    Jag har oxå ro i kroppen att ligga o sola, äääälskar det o får så otroligt mkt energi. rör på mig gör jag på nätterna som jag dansar bort.... BÄSTA
  • LFF
    Anonym (nää) skrev 2017-03-29 07:52:54 följande:

Jag älskar oxå solen, de flesta rödhåriga som har den typiska kritvita hyn kan ju inte va i alperna o knappt vara på en svensk strand heller ? handlar ju inte om att pressa i thailand från morgon till kväll utan att kunna ligga med sin partner framfö havet lapa sol o njuta.... inte behöva sitta inne under ett betongtak då palmer o parasoll inte räcker liksom. 

Det finns något som heter solskyddsfaktor och som säljs på tub och flaska. Sen finns det även något som kallas för tunna kläder som också skyddar. Man behöver inte sitta i en bunker när solen skiner bara för att man är rödhårig, inte ens om man har extremt ljus hy.
  • Anonym (nää)
    LFF skrev 2017-03-29 07:58:35 följande:
    Det finns något som heter solskyddsfaktor och som säljs på tub och flaska. Sen finns det även något som kallas för tunna kläder som också skyddar. Man behöver inte sitta i en bunker när solen skiner bara för att man är rödhårig, inte ens om man har extremt ljus hy.
    Då så :) 
Svar på tråden Rödhåriga barn