• riboflavin

Alterativa tillbehör till kött/fisk/fågel

Jag har precis fått veta att jag troligen har diabetes, inväntar utredning ang. typ.

Jag vill förekomma det hela lite och hoppa över klassiska kolhydratrika tillbehör såsom potatis, rotfrukter, pasta och ris för att underlätta ett stabilt blodsocker. Vilka är era favoriter?

Igår åt vi ugnsbakade paprikor till kyckling och en grönsllad, idag är planen fisk med blomkålsris.

Vi är inte kräsna och saknar helt födoämnesallergier.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Svar på tråden Alterativa tillbehör till kött/fisk/fågel
  • riboflavin
    AniieeHär skrev 2017-03-31 16:43:06 följande:

Tips från mig!

Tips nr 1: Googla "sides" eller "side dishes" när du letar recept på nätet. USA är SÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket bättre på detta än Sverige.

Recepttips:

Rostad butternut-pumpa med mynta och pumpafrön

Sauterade, gröna bönor (haricot verts) med citron och purjolök

Rostad broccoli med jordnötter

Rostad blomkål med pumpafrön lime och brunt smör

Limabönor med smör, mynta och lime

Collard greens

Succotash (innehåller dock majs)

Mirliton Relish (superpopulärt på restaurangen i Louisiana jag jobbade på)

Nom nom
  • Fjäril kär

Jag brukar satsa på lite mer matiga sallader och ha det som tillbehör.

Rödlök, bönor, mozzarella, blomkål, kikärtor, fänkål, , purjolök, zucchini, diverse frukter osv..

Skippa den blöta sladdriga salladen och gör en rejäl matigare. På så sätt saknar man inte potatisen/pastan.

Att ugnsrosta eller ugnsbaka grönsaker är också väldigt gott.

• AniieeHär
    Stårschan skrev 2017-03-31 16:44:51 följande:
    Hur gör du när du rostar broccoli? Jag åt jättemumsig sådan med parmesan en gång, men jag får inte till det själv.
    Ordentligt med olja, rejält med salt, hög ungsvärme, gärna grillfunktion om ugnen har sådan, 

Och så devisen "nä, lite till" tre gånger. En gång med oljan, en gång med saltet och en gång i ugnen.
  • AniieeHär
    Fjäril kär skrev 2017-03-31 17:10:12 följande:

Jag brukar satsa på lite mer matiga sallader och ha det som tillbehör.

Rödlök, bönor, mozzarella, blomkål, kikärtor, fänkål, , purjolök, zucchini, diverse frukter osv..

Skippa den blöta sladdriga salladen och gör en rejäl matigare. På så sätt saknar man inte potatisen/pastan.

Att ugnsrosta eller ugnsbaka grönsaker är också väldigt gott.

Ja, vem vill ha blöt, sladdrig sallad? Krispig och fräsch ska den vara, annars är det ju ingen vits ;P
  • klyban
    riboflavin skrev 2017-03-31 16:28:43 följande:
    Tack smile1.gif du besparade mig en googling
    Dock så lär du behöva göra detta en hel del i fortsättningen, då det finns kolhydrater där man minst anar det.
  • riboflavin
    klyban skrev 2017-03-31 18:42:03 följande:

Dock så lär du behöva göra detta en hel del i fortsättningen, då det finns kolhydrater där man minst anar det.

Eftersom jag är normalviktig så sade läkaren att jag nog inte kommer behöva göra några stora kostförändringar men det skadar ju inte att äta lite nyttigare och undvika de värsta bovarna. Men googla lär jag nog behöva, kunskaperna om diabetes är ganska låga insåg jag igår, det var ju nåt som tjocka rökare och barn fick trodde jag.
  • klyban
    riboflavin skrev 2017-03-31 19:43:52 följande:
    Eftersom jag är normalviktig så sade läkaren att jag nog inte kommer behöva göra några stora kostförändringar men det skadar ju inte att äta lite nyttigare och undvika de värsta bovarna. Men googla lär jag nog behöva, kunskaperna om diabetes är ganska låga insåg jag igår, det var ju nåt som tjocka rökare och barn fick trodde jag.
    Det jag menar är mer att det är en djungel, även för en som har mycket goda kunskaper.
  • Tow2Mater

Sautera bladig grönkål med lite hackad vitlök och hotpeppers, salt, peppar; helt ok.

• K grrl

Potatis innehåller mindre kolhydrater än man tror. Det är inte procenttalet som är intressant, utan gram kolhydrater per hundra gram (kidneybönor 15 g, kikärtor 27,4, potatis 16). Dessutom spelar den glykemiska belastningen (fiber, fett och protein spelar roll för hur snabbt kolhydraterna bryts ner) roll - min man måste ta mindre insulin vid en fiskmåltid även om han äter mycket potatis. Rotsaker är alltså ett riktigt bra alternativ!

• K grrl
    K grrl skrev 2017-04-01 14:15:55 följande:

Potatis innehåller mindre kolhydrater än man tror. Det är inte procenttalet som är intressant, utan gram kolhydrater per hundra gram (kidneybönor 15 g, kikärtor 27,4, potatis 16). Dessutom spelar den glykemiska belastningen (fiber, fett och protein spelar roll för hur snabbt kolhydraterna bryts ner) roll - min man måste ta mindre insulin vid en fiskmåltid även om han äter mycket potatis. Rotsaker är alltså ett riktigt bra alternativ!

Gjorde en tankevurpa där, för jag tänkte på E%.
  • Praktisk59

Ta en lång promenad var annan dag.

Eller simma eller något annat.

Socker e inte så illa om du springer bort det.

• riboflavin
    Praktisk59 skrev 2017-04-02 06:20:27 följande:

Ta en lång promenad var annan dag.

Eller simma eller något annat.

Socker e inte så illa om du springer bort det.

Tack för tipsen, jag är redan en ganska aktiv person, har ett fysiskt jobb och tränar 4 dagar i veckan, däribland ett simningspass, har dessutom två hundar så det promeneras minst en mil om dagen med dem.
  • Bertram

brukar ta en påse fryst eko/krav blomkål, hälla ut i en ugnsform, i en annan skål blandar jag grädde (40%), örtsalt, peppar och vitlök som jag häller över så att det nästan täcker blomkålen, sen river jag ost och lägger ovanpå. In i ugnen typ 225 grader i 30-40 min (tills det ser klart ut) Blir som potatisgratäng fast godare :) Och nyttigt :)

Svar på tråden Alterativa tillbehör till kött/fisk/fågel