• Anonym (Grannbarn)

Råd!! Grannbarn springer hos oss hela dagarna

Vi är nyinflyttade i en liten by , i ett villaområde. Vår snart 6åring ska börja skola här i höst och vi vill såklart att hon ska skaffa sig vänner.

Vi har räknat med att hon kommit i en ålder där hennes kompisar kommer att vara här ibland och hon även hos dom. Men jag tror vi nått ett problem med en grannflicka.

Flickan är 7 år och bor i ett familjehem med 4 andra barn sedan 3 veckor tillbaka. Deras gård gränsar till vår.

Så fort hon fick veta att vi har en dotter i hennes ålder så hängde hon på dörren kl 9 en morgon och ville leka, vi hade knappt hunnit vakna och fått i oss frukost än. Men jag lät dom leka ett par timmar , både inne och ute. Flickan är inte ett dugg blyg utan frågade direkt efter fika att ta med till lekparken tex.

Hon gick hem för att äta lunch och jag sa tydligt att vi ses en annan dag! Men efter lunch knackade hon på igen. Då sa jag att vi har lite saker att pyssla med så dottern kan inte leka mer idag, så då cyklade hon hem igen.

Men vi hann inte mer än ladda upp för lite frösådd i trädgården innan hon klampade in på gräsmattan och ville vara med. Barnen började prata om påsk och flickan frågade rakt ut om vi inte kan ge henne ett påskägg för hon har aldrig fått något hemma. (Och ja, där skar det såklart i hjärtat).

Till slut fick jag hem henne igen, men lagom till middagen knackade hon på igen och ville leka.

Alltså, hur gör man i sådana här lägen? Jag märker ju att hon gärna tigger till sig allt möjligt från oss och mer än gärna spenderar dagarna här och även har stor brist på vuxenkontakt (för hon umgås nästan mer med mig än min dotter och säger att hon har vänner ett par hus bort som är ett äldre par.) Hon är ute i villaområdet och cyklar från morgon till kväll och knackar på hos flera grannar.

Men jag tycker det räcker med ett par timmar lek ibland när det passar , dock verkar hon inte riktigt förstå vad jag säger. Eller vill inte förstå.

Samtidigt vill jag inte vara elak för hon har ju säkerligen haft det tufft och söker uppmärksamhet.

• Svar på tråden Råd!! Grannbarn springer hos oss hela dagarna
  • TigerLilySwe

Ja, det är tragiskt alltihopa. Följ henne hem och prata med familjehemmet. Ibland kan det vara så att barn har svårt att samspela med andra barn och är dåliga på att leka. Ni får gränssätta mot familjehemmet. Jobbig sits.

• Anonym (En fundering)

En liten spontan fundering som jag fick när jag läst denna tråden. Är problemet att barnet springer hos ts hela tiden eller är det att barnet bor i familjehem? Vad hade ts gjort om det bara hade varit ett "vanlig barn" som inte bott i familjehem? Hade ni främst pratat med barnets familj eller ringt socialtjänsten för att göra en anmälan?

Säger absolut inget om att familjehemmet gör rätt i att låta barnet springa vind för våg,men borde man inte prata med familjen först?

• TigerLilySwe
    Anonym (En fundering) skrev 2017-04-14 10:35:39 följande:

En liten spontan fundering som jag fick när jag läst denna tråden. Är problemet att barnet springer hos ts hela tiden eller är det att barnet bor i familjehem? Vad hade ts gjort om det bara hade varit ett "vanlig barn" som inte bott i familjehem? Hade ni främst pratat med barnets familj eller ringt socialtjänsten för att göra en anmälan?

Säger absolut inget om att familjehemmet gör rätt i att låta barnet springa vind för våg,men borde man inte prata med familjen först?

Givetvis ska man prata med familjen först, det är inget som säger att det är kommunen man bor i som har hand om familjen och flickan. Det kan vara vilken kommun som helst eller en organisation som har hand om familjen och det placerade barnet. "Ringa till socialen" är ju ingen universallösning på saker som inte står rätt till, så enkelt är det tyvärr inte. Det enda raka är att prata med familjen. Givetvis kan man försöka prata med flickan men det förändrar ju knappt nåt, kan man gissa. Knepig sits.
  • Anonym (Oj)

Jobbig sits. Lider med dig...

• Anonym (Va)
    TigerLilySwe skrev 2017-04-14 22:16:08 följande:

Givetvis ska man prata med familjen först, det är inget som säger att det är kommunen man bor i som har hand om familjen och flickan. Det kan vara vilken kommun som helst eller en organisation som har hand om familjen och det placerade barnet. "Ringa till socialen" är ju ingen universallösning på saker som inte står rätt till, så enkelt är det tyvärr inte. Det enda raka är att prata med familjen. Givetvis kan man försöka prata med flickan men det förändrar ju knappt nåt, kan man gissa. Knepig sits.

Jag har ringt soc när grannens ungar sprang vind för våg dag ut och dag in. Äldsta var fyra och den yngsta var två. Dom hade/har trasiga kläder som aldrig är anpassade till årstiden (trosor och linne i april tex) och tovigt hår samt skitiga från topp till tå. Vi bor vid vattnet så det var och är fullkomligt livsfarligt att inte ha koll på sina barn. Nu är dom sju och fem år och situationen är precis lika illa.
  • Anonym (Grannbarn)

Nu har vi varit borta mycket och inte hunnit prata med familjehemmet än. Även flickan var bortrest till farmor över påsk. Men så fort vi var tillbaka och vardag igen så knackade hon på dörren före lunch.

"Xxx är på dagis".

"När kommer hon hem? Kan du inte hämta henne snart så vi kan leka?"

"Nej hon ska vara där ett tag till. Ska du inte cykla hem och leka lite med barnen hemma istället?"

"Nej vi leker aldrig."

Sen skulle hon kramas innan hon till slut cyklade iväg.

Efter dagis hann vi precis äta mellanmål så knackade det igen.

Då hade hon hämtat posten åt oss och ville komma in.

Förklarade att vi ska börja med middag och ha lite lugn och ro så hon får cykla hem.

"Jag tycker det är tråkigt hemma. Jag cyklar hellre!"

Och nu är klockan strax efter 9 och hon har redan hunnit attackera sambon som grejar ute i trädgården och tjatat om att få komma in.

Direkt vi säger nej så cyklar hon varje gång vidare till resterande grannar. Dom lär ju vara lika less som vi nu!

Hon kan , utan överdrift, knacka på 5-10 ggr per dag.

Vi har tyvärr helt tappat intresset att låta henne leka med dottern alls nu. För ger man henne lillfingret så kommer hon hugga hela handen och vara här ännu mer. Jag känner inte att vi orkar med det tyvärr.

Försöker klura ut hur man ska lägga upp det bra till familjehemmet och när det är lägligt. Helst ska ju flickan eller dom andra barnen inte höra!

• TigerLilySwe
    Anonym (Grannbarn) skrev 2017-04-20 09:16:53 följande:

Nu har vi varit borta mycket och inte hunnit prata med familjehemmet än. Även flickan var bortrest till farmor över påsk. Men så fort vi var tillbaka och vardag igen så knackade hon på dörren före lunch.

"Xxx är på dagis".

"När kommer hon hem? Kan du inte hämta henne snart så vi kan leka?"

"Nej hon ska vara där ett tag till. Ska du inte cykla hem och leka lite med barnen hemma istället?"

"Nej vi leker aldrig."

Sen skulle hon kramas innan hon till slut cyklade iväg.

Efter dagis hann vi precis äta mellanmål så knackade det igen.

Då hade hon hämtat posten åt oss och ville komma in.

Förklarade att vi ska börja med middag och ha lite lugn och ro så hon får cykla hem.

"Jag tycker det är tråkigt hemma. Jag cyklar hellre!"

Och nu är klockan strax efter 9 och hon har redan hunnit attackera sambon som grejar ute i trädgården och tjatat om att få komma in.

Direkt vi säger nej så cyklar hon varje gång vidare till resterande grannar. Dom lär ju vara lika less som vi nu!

Hon kan , utan överdrift, knacka på 5-10 ggr per dag.

Vi har tyvärr helt tappat intresset att låta henne leka med dottern alls nu. För ger man henne lillfingret så kommer hon hugga hela handen och vara här ännu mer. Jag känner inte att vi orkar med det tyvärr.

Försöker klura ut hur man ska lägga upp det bra till familjehemmet och när det är lägligt. Helst ska ju flickan eller dom andra barnen inte höra!

Man kan inte annat än känna för den lilla flickan som gör vad hon kan för att få komma in. Vad tycker er egna dotter, hur leker de tillsammans?
  • Anonym (Grannbarn)
    TigerLilySwe skrev 2017-04-20 19:40:21 följande:

Man kan inte annat än känna för den lilla flickan som gör vad hon kan för att få komma in. Vad tycker er egna dotter, hur leker de tillsammans?

De leker okej ett tag, men flickan ska snabbt ta över och börja bestämma över både leken och dotterns saker. Flickan försöker ibland få dottern att ge bort saker till henne också, så jag får rycka in och säga att hon får gärna låna när hon är här, men sedan får hon lämna tillbaka grejerna när hon ska gå hem igen.

Men sedan leker hon inte så mycket heller med dottern. Hon hänger mest runt fötterna på oss vuxna och ställer tusen frågor och vill kramas titt som tätt. :/ Är dom på gården så springer hon in till mig och sambon jätteofta och ska prata om allt möjligt.
  • Anonym (Grannbarn)
    Arbetsmyran76 skrev 2017-04-21 12:39:21 följande:

Du borde anmäla till soc - familjehemmet gör inte sitt jobb!

Jag var i kontakt med soc igår för att be om råd. Dom brydde sig inte så mycket om att ta tag i det, men höll med om att det inte låter bra att flickan springer ute hela dagarna och klänger på grannarna. Samt att det är ett tydligt tecken på brist av vuxenkontakt.

Men ja.. dom sa att om jag tycker det känns besvärligt ska jag bara prata med familjehemmet, sedan var det inte mer med det. Jag kunde dock återkomma om det inte hjälper.
  • Anonym (Kanskepröva)

Efter att du pratat med "föräldrarna" kan du inte vara rak men snäll med flickan och säga något i stil med "vi tycker om dig och gillar att leka med dig, men ibland vill vi vara själva. Därför sätter jag upp denna skylt på dörren när du får besöka oss:) men när den inte är uppe så vill vi leka en annan dag". Och så tillverkar du någon form av skylt som du hänger på dörrhandtaget.

• Colourfulrainbow
    Anonym (Grannbarn) skrev 2017-04-21 19:25:38 följande:
    Jag var i kontakt med soc igår för att be om råd. Dom brydde sig inte så mycket om att ta tag i det, men höll med om att det inte låter bra att flickan springer ute hela dagarna och klänger på grannarna. Samt att det är ett tydligt tecken på brist av vuxenkontakt.

Men ja.. dom sa att om jag tycker det känns besvärligt ska jag bara prata med familjehemmet, sedan var det inte mer med det. Jag kunde dock återkomma om det inte hjälper.
    Blir alldeles mållös! Vad är det för en jäkla socialtjänst som är så oengagerad? Fattar de inte vad som kan hända med flickan? Det räcker med att hon går fram till EN person som inte har alla hästar hemma i stallet och plötsligt kan vad som helst hända. Hon är ju inte rädd förfrämlingar, utan tvärtom, hon kramar dem. Det är livsfarligt rent ut sagt. 

Jättebra att du ringde TS! Du har försökt i alla fall. 

Sen dyker det upp fall i media om barn som farit illa, och allmänheten blir helt förskräckta och undrar hur det kan gå till. Ja, uppenbarligen gör inte socialtjänsten sitt jobb. 
  • Anonym (Grannbarn)
    Colourfulrainbow skrev 2017-04-21 20:19:41 följande:

Blir alldeles mållös! Vad är det för en jäkla socialtjänst som är så oengagerad? Fattar de inte vad som kan hända med flickan? Det räcker med att hon går fram till EN person som inte har alla hästar hemma i stallet och plötsligt kan vad som helst hända. Hon är ju inte rädd förfrämlingar, utan tvärtom, hon kramar dem. Det är livsfarligt rent ut sagt. 

Jättebra att du ringde TS! Du har försökt i alla fall. 

Sen dyker det upp fall i media om barn som farit illa, och allmänheten blir helt förskräckta och undrar hur det kan gå till. Ja, uppenbarligen gör inte socialtjänsten sitt jobb. 

Blev också ganska ställd!

Håller med dig såå mycket på punkten att det där kramandet är livsfarligt. Jag tycker till och med själv att det känns obehagligt när hon vill krama mig eftersom vi inte alls känner varandra. Bara tanken på att hon såringer fram till fel person en dag ger mig rysningar!! Det där är ju något dom måste ta tag i och jobba bort.

Ska försöka klura på hur vi ska få till ett bra samtal med familjehemmet i lugn och ro. Men med 5 barn där och så flickan som ständigt ska vara med så känns det lite halvsvårt. Hon går ju inte i skolan heller så man kan ta det den tiden på dygnet!
  • Colourfulrainbow
    Anonym (Grannbarn) skrev 2017-04-21 20:46:56 följande:
    Blev också ganska ställd!

Håller med dig såå mycket på punkten att det där kramandet är livsfarligt. Jag tycker till och med själv att det känns obehagligt när hon vill krama mig eftersom vi inte alls känner varandra. Bara tanken på att hon såringer fram till fel person en dag ger mig rysningar!! Det där är ju något dom måste ta tag i och jobba bort.

Ska försöka klura på hur vi ska få till ett bra samtal med familjehemmet i lugn och ro. Men med 5 barn där och så flickan som ständigt ska vara med så känns det lite halvsvårt. Hon går ju inte i skolan heller så man kan ta det den tiden på dygnet!
    Du kanske kan skriva ett brev? Jag vet inte om du är konflikträdd, jag själv är inte det, men till och med jag hade tyckt att det hade varit en jobbig konversation att ta. 
  • Anonym (Grannbarn)
    Colourfulrainbow skrev 2017-04-21 21:07:24 följande:

Du kanske kan skriva ett brev? Jag vet inte om du är konflikträdd, jag själv är inte det, men till och med jag hade tyckt att det hade varit en jobbig konversation att ta. 

Konflikträdd skulle jag nog inte säga. Men som du säger så är det en lite jobbig grej att ta upp. Vi är ganska nyinflyttade ju och känner inte grannarna så bra heller. Sambon har lättare för att prata om såna här känsliga grejer , men han vet inte heller hur man ska sköta detta så snyggt som möjligt. Vi båda hade hoppats på lite mer hjälp från soc faktiskt!
  • TigerLilySwe

Soc är ingen universallösning och ni vet inte för vilka de jobbar, jag är inte alls förvånad över responsen ni fick. Jäkla märkligt dock, är alla 5 placerade?! Vilket upplägg, samla på sig en flock ungar som kan springa runt i grannskapet och krama främlingar...

• Anonym (Grannbarn)
    TigerLilySwe skrev 2017-04-22 15:00:54 följande:

Soc är ingen universallösning och ni vet inte för vilka de jobbar, jag är inte alls förvånad över responsen ni fick. Jäkla märkligt dock, är alla 5 placerade?! Vilket upplägg, samla på sig en flock ungar som kan springa runt i grannskapet och krama främlingar...

En är där ibland bara. 3 st är syskon och har varit där 1 år. Sedan flickan nu då som varit där några veckor.

Förstår inte varför dom tar på sig så många. Blir ju jääkligt svårt att fokusera på var och ens särskilda behov .
  • TigerLilySwe
    Arbetsmyran76 skrev 2017-04-22 20:23:45 följande:

Gör en anonym anmälan till soc, då måste de utreda

Det är nog tyvärr enda alternativet om man vill att soc ska titta på det något i alla fall. Men först måste familjen försöka prata med flickans familjehem i klartext. Det kanske är vettiga människor, kanske inte. Utan att vara insatt undrar man ju ändå lite över hur man resonerar vid en placering som denna, flickan har ju uppenbarligen sina egna uttalade behov. Men visst, det är brist på familjehem och behovet ökar.
Svar på tråden Råd!! Grannbarn springer hos oss hela dagarna