• solrosen1

Kan jag behåla hunden?

Hej, Jag har sedan igår en valp bichon blandning på 3 månader som jag fått överta väldigt plötsligt då dennes ägare igår dog . Lång historia. Nu har jag lovat anhöriga att ta hand om den här valpen och jag har blivit helt förälskad i den här lilla plutten och kan inte ens tänka mig hur hemskt det skulle vara att behöva sälja den vidare????.problemet är bara att om 9 veckor börjar jag jobba 50%. Då är valpen bara 5 månader. Tror ni att jag kan lämna den ensam då från kl 8 till kl 11 45? Alltså nästan 4 h 4 dagar i veckan.? Jag tycker själv att 4 h låter mycket när den bara är 5 månader men det finns verkligen ingen annan lösning än att i så fall sälja den vidare. Har legat vaken hela natten och gråtit över detta. Kan inte tänka mig att lämna ifrån mig denna lilla sötnos.????????.Men jag Vill inte vara någon djurplågare.

• Svar på tråden Kan jag behåla hunden?
  • Dexter dot com
    Deceree1 skrev 2017-04-17 14:54:36 följande:
    Så du menar att alla som köper valp tar semester några månader?

Jag va hemma ett tag i början men minns inte hur länge.
    Jag känner ingen som inte sparat semester eller gått omlott med tex sambon för att kunna vara hemma med valpen några månader innan den skolats in hos dagmatte alt varit med på jobbet. Däremot hör jag ofta folk som nästan blir vräkta pga ylande valpar som lämnats ensamma för tidigt och för länge, omplacering av hundar som utvecklat seperationsångest och inte klarar av att vara ensamma alls pga för snabb ensamhetsträning osv.
    Du hade tur och normalt rekommenderar man inte lämna ens en vuxen hund mer än max 4 timmar per dygn än mindre en så ung valp.
    Det tar ju några veckor för valpen att boa in sig och bli trygg innan man börjar ensamhetsträningen och att på 4-5 veckor tro att en så ung valp ska klara att gå från ingen ensamhet till 4 timmar är naivt och dumt att rekommendera. 
  • viseversa
    Deceree1 skrev 2017-04-17 14:54:36 följande:
    Så du menar att alla som köper valp tar semester några månader?

Jag va hemma ett tag i början men minns inte hur länge.
    Ja man ska vara ledig när man skaffar valp. Inte fasiken ska man jobba i alla fall. Det får man fixa på ett eller annat sätt.
  • Deceree1
    viseversa skrev 2017-04-17 18:25:06 följande:

Ja man ska vara ledig när man skaffar valp. Inte fasiken ska man jobba i alla fall. Det får man fixa på ett eller annat sätt.

Jag tror nog att de flesta stannar hemma i början. Det gjorde jag med. Det tog typ 3 min till mitt jobb så jag hade nära hem på raster. Nu är jag sjukskriven så nu har hon mig hemma 24-7.
  • solrosen1

Först och främst tack för alla svar! Som jag förut skrivit så har jag bara haft vuxna hundar och självklart kunnat lämna dem 4 till 5 h utan problem . Men denna är ju bara 5 månader när jag börjar jobba om 9 veckor och jag vill ju inte vara en djurplågare eller få hunden att bli otrygg 4 hela timmar ensam. Jag kan inte lämna tillbaka hunden till uppfödaren eftersom att denna är död. Lång historia. Ni som har skrivit här verkar ju vara erfarna hundägare och jag inser med gråten i halsen efter att ha läst era svar att det enda rätta är att sälja min lilla älskling. Känns fruktansvärt jobbigt! Jag bara gråter o gråter men jag måste ju tänka på vad som är bäst för valpen. Min lilla prinsessa????. Det här blev bara sååå jobbigt????. Tack för att ni tagit er tid att svara i tråden????

• Deceree1

Men du... du har ju nio veckor på dig.. när du börjar jobba är ju hunden nästan ett halvår. Jag hade nog provat med ensamhetsträning och se hur det går.. ge inte upp än.

• 10oktober

Annonsera efter en dagmatte i lokala affären, lokaltidningen och på grannar.se. När vår äldsta hund var fem månader och vi började plugga/jobba efter sommaren hittade vi en annan student med valp och vi kunde byta tjänster med varandra så att vi vaktade varandras hundar när den andre hade föreläsningar. Om du är hemma på eftermiddagarna så kanske du kan hitta någon som jobbar eftermiddag/kväll och som behöver hundvakt? Alternativt en pensionär som kan tänka sig sällskap på förmiddagarna? :) En bichon-blandning är ju inte så stor och krävande.

Ge det några veckor att hitta en lösning innan du överväger att sälja hunden :)

• solrosen1

Känner bara att jag är så kär i den här vovven och om jag skulle avvakta och det inte skulle funka med 4 h. Så skulle jag ju dö om jag skulle tvingas lämna bort hunden då????. Jag har bara haft henne i 2 dagar och redan känner jag sån stark kärlek för henne. Usch vad jobbigt det här blev. ????

• viseversa
    solrosen1 skrev 2017-04-17 20:11:32 följande:

Känner bara att jag är så kär i den här vovven och om jag skulle avvakta och det inte skulle funka med 4 h. Så skulle jag ju dö om jag skulle tvingas lämna bort hunden då????. Jag har bara haft henne i 2 dagar och redan känner jag sån stark kärlek för henne. Usch vad jobbigt det här blev. ????

Men ts annonsera om en dagmatte på affären eller något. Någon som bor på vägen till ditt jobb. Så kan du lämna hunden där när du åker till jobbet och hämta på hemvägen. Och så ensamhetstränar du henne nu.
  • monkees

Hur bor du? Om du bor i lägenhet så gäller det att du lär din hund att vara ensam och TYST. Finns hundar som YYYYYLAAAR i timtal när de blir lämnade och det gillar inte grannar.

• ciann

Ta det lugnt TS, klart du ska behålla hunden. Du jobbar ju trots allt bara halvtid. Och det är en begränsad tid hunden är valp.

Om 9 veckor är det sommar. kanske finns det någon ungdom i 12-14 årsåldern som skulle tycka det var kul att ta hand om en hund ett par timmar varje dag. Eller någon pensionär som vill ha sällskap på förmiddagspromenaden. Söker man så hittar man oftast en lösning.

Sätt upp lappar, lägg ut på facebook. Se det som ett ypperligt tillfälle att utöka ditt nätverk,

• AXHILD

jeg tro at hunda kann vare sjelv i fyra timmer ifal due rastart den och tränar dan ensem

• monkees
    AXHILD skrev 2017-04-19 09:30:21 följande:

jeg tro at hunda kann vare sjelv i fyra timmer ifal due rastart den och tränar dan ensem

Det där med att "träna" hunden att vara ensam kan vara knepigt. Jag tror tyvärr att det finns hundar som helt enkelt inte klarar att vara ensamma hur man än övar!? Jag är pensionär och var hemma med min hund (när jag hade en) och jag tränade dagligen med henne för att lära henne vara ensam medan jag åkte till affären el dyl men det var OMÖJLIGT. Hon fick följa med mig överallt och lyckligtvis hade jag bil då och hon kunde ligga i den och sova medan jag uträttade ärenden. Jag bor i lägenhet men om man bor i hus så kan man ju lämna sin hund ÄVEN om den tjuter och ylar ett par timmar. Har vovven mat, vatten, värme och saker att leka med så är det inte synd om den(?) även om ylandet skär genom märg och ben på matte..............................................
  • Ingrediensen

Nej, sälj inte!! Du verkar vara en jättebra hundägare! Du ska vara hemma 9 veckor till och sen bara jobba deltid! Jättebra förutsättningar! Och du, den du säljer till kommer högst troligt inte ha bättre förutsättningar!

En sak måste jag råda dig; fråga ALDRIG i forum om hundar, varken här eller nån annanstans! Prata med vänner, veterinärer osv. Det är det mest konstiga fenomen som finns, hundforum, majoriteten av svaren är inte förankrade i verkligheten och även den mest rigida förälder verkar slapp i jämförelse.

• monkees
    solrosen1 skrev 2017-04-17 11:39:19 följande:

Tänkte åxå det att det är för länge med 4 h. Men åh det här är verkligen det värsta jag har varit med om. Jag har bara haft valpen i 2 där och det känns som att tvingas lämna ifrån sig ett barn????fruktansvärt. Jag vill att det ska funka. Vi bor ni en villa kanske kan man göra en liten ute gård typ ugnsluckan så att den kan gå ut? Jag har haft hand om vuxna hundar förut och dom har utan problem kunnat vara hemma 4 el 5 h Men denna är ju inte vuxen om 9 veckor då är hon ju bara 5 månader och det känns länge med 4 hdå. Som jag så jag vill inte att hon ska plågas????

Hade missat att ni bor i villa. GRATTIS! Du kan lugnt lämna din lilla vovve ensam när det blir dags. Om den inte klarar ensamheten och YLAR som om den satt fast i en rävsax så spelar det ingen roll. Den kan vänja sig sakteliga även om det kan verka grymt(?) Bor man i lägenhet så duger det inte att vovven ens ylar i en kvart förrän grannarna kommer sättande.
  • Jamesdio

Ja, påbörja ensamhetsträning när du känner att du har valpens tillit. Att bygga en liten utegård är också en bra idé. Där kan du ha leksaker och annan berikning, kanske en liten sandhög för att gräva i, en utsiktsplats, några balanshinder och något krypin att gömma sig i. Fyra timmar går då snabbt och ska inte vara något problem! Vänj valpen vid att vara där periodvis även när du är hemma. Det ska vara positivt för valpen att vara där så att den gärna går dit. Göm godsaker och tuggben!

Annars kan du ha ett särskilt avgränsat rum där hunden är när du är borta. Även här kan du ha olika berikningar och saker som den får tugga på.  Att ha tillgång till hela huset ensam är inte så bra.

• Wench85

Hur känns det nu TS? 
    Jag tycker att du fått massor av bra svar. Du har osedvanligt bra förutsättningar för att bli en god hundägare. Hemma många veckor och sedan halvtidsjobb, erfaren hundägare och det låter som att du har massor av kärlek till den lilla krabaten!

Du har fått goda råd för att minska risken att hunden behöver vara hemma fyra timmar per dag när den är så liten. Rastning av grannungdom eller pensionär, utbyte av halvtidsdagmatte-tjänster etc. Nog ska det här gå att få ihop!

• solrosen1

Tack snälla för alla svar i tråden. Jag älskar min lilla pluttis och jag hugger hellre av mig armen än att lämna bort henne.Jag har gått ut till postlådan något gånger nu efter att hon lekt och lagt sig för att sova.Det här gått bra men jag har inte vågat gå för fort fram. Jag har satt upp lappar på vägen och hoppas att någon snäll pensionär hör av dig.problemet är bara att jag inte är så rik och inte har råd att betala så mycket tyvärr. På jobbet har de sagt nu att om jag har henne i bur så ja jag ha henne med mig, men det känns så grymt på nåt sätt.Har även en fråga när det gäller det här med rumsrenhet. Jag bär ut henne flera ggr i timmen Men det händer ju så klart ändå olyckor inne.Visst ska man ont tillrättavisa eller säga något då? Jag berömmer alltid när hon kissar och basar ute. Ber om ursäkt för alla stavfel den här plattan är hopplös med att byta ut orden. Tack iaf dö alla svar i tråden

• Dexter dot com
    solrosen1 skrev 2017-04-19 23:34:59 följande:

Tack snälla för alla svar i tråden. Jag älskar min lilla pluttis och jag hugger hellre av mig armen än att lämna bort henne.Jag har gått ut till postlådan något gånger nu efter att hon lekt och lagt sig för att sova.Det här gått bra men jag har inte vågat gå för fort fram. Jag har satt upp lappar på vägen och hoppas att någon snäll pensionär hör av dig.problemet är bara att jag inte är så rik och inte har råd att betala så mycket tyvärr. På jobbet har de sagt nu att om jag har henne i bur så ja jag ha henne med mig, men det känns så grymt på nåt sätt.Har även en fråga när det gäller det här med rumsrenhet. Jag bär ut henne flera ggr i timmen Men det händer ju så klart ändå olyckor inne.Visst ska man ont tillrättavisa eller säga något då? Jag berömmer alltid när hon kissar och basar ute. Ber om ursäkt för alla stavfel den här plattan är hopplös med att byta ut orden. Tack iaf dö alla svar i tråden

Ang olyckor inne så torka bara upp utan att göra nån affär av det . En valp kan inte fysiskt kontrollera blåsa/tarm förren runt ca 6 månader och då bara korta stunder så att skälla på valpen gör den bara otrygg och stressad.
    Va bra att du får ta med valpen på jobbet :) Köp kompostgaller och gör en valphage eftersom det är olagligt att ha hundar i bur. En valp som har en stor hage med korg och leksaker i har det bra om du sitter i närheten. Har du möjlighet att släppa jobbet och rusa ut med valpen när den behöver ut?
Svar på tråden Kan jag behåla hunden?