• Anonym (Sur)

Sambons dotter ska ha massa godis

På senaste tiden har jag lagt märke till en sak.

Det är oftast jag som handlar och då vill min bonusdotter alltid följa med. Har nu insett varför.

Hon är 13 år och tjock som tusan. Har försökt få pappan (min sambo) att göra något åt det, men utan resultat.

När vi är i affären så passar hon på att plocka ner minst 2 chokladkakor och 2 chipspåsar i vagnen. Det är ALLTID flera olika sorters godis hon stoppar ner i vagnen, men ibland kan det även vara nåt annat, som smink.

Jag har några gånger tänkt att det är ok, jag kan väl betala hennes godis, men nu har det blivit såhär VARJE gång vi handlar och det är inte bara 1 gång i veckan vi handlar. Massa godis ska hon ha och till exempel något läppstift.

Senast sa jag ifrån ordentligt. Jag sa att jag inte har råd att betala hennes smink eller godis såhär pass ofta. Jag sa att hon får spara ihop pengar till sitt smink eller så får pappa betala, helt enkelt.

Sen sa jag också att det är ok att jag betalar hennes godis någon gång, men absolut inte såhär ofta. Med någon gång så menar jag typ 1 gång i månaden, då kan jag väl lägga ut för lite godis. Men absolut inte varje gång vi är ute och handlar!

Jag sa naturligtvis inget om att hon är tjock och egentligen inte bör äta godis överhuvudtaget, det är sambons problem. Jag är bara så jävla less på att min sambo inte lyssnar på mig! Jag har bett honom prata med sin dotter om att det inte är ok att hon lastar vagnen full med saker och förväntar sig att jag ska betala. För hon lyssnar inte på mig. När jag sa ifrån till henne så blev hon grinig och sur. Jag fick skämmas!

Sambon säger att jag kan väl bjuda henne på lite godis och lite smink nån gång. Han anser att det inte är ett stort problem och att jag gott och väl kan bjuda henne.

Jag är jävligt less, så nu har jag börjat "smyga" iväg så gott jag kan när jag ska iväg och handla. Men det är förstås ingen långsiktig lösning. Jag måste väl förfan kunna få sambon och hans dotter att förstå?

Har ni något förslag?

• Svar på tråden Sambons dotter ska ha massa godis
  • nihka
    Froken Lokens skrev 2017-04-22 19:36:02 följande:
    Kallar barnet i ts för "tjockunge "
    Nej, det finns inget sådant ord i TS eller i någon av hennes inlägg.

Att barnet är överviktigt eller "tjock som tusan" är relevant då det är godis i stora mängder hon försöker få mer av.
    Froken Lokens skrev 2017-04-22 19:36:44 följande:
    Det är inte ens ett ord!
  • Froken Lokens
    nihka skrev 2017-04-22 20:12:44 följande:

Nej, det finns inget sådant ord i TS eller i någon av hennes inlägg.

Att barnet är överviktigt eller "tjock som tusan" är relevant då det är godis i stora mängder hon försöker få mer av.

Men Suck! Det var inte ts jag hade citerat i inlägg 87.
  • nihka
    Froken Lokens skrev 2017-04-22 20:19:12 följande:
    Men Suck! Det var inte ts jag hade citerat i inlägg 87.
    Missuppfattade vad du menade med "kallar barnet i TS" - att barnet kallas så i TS, men ser mitt misstag nu. Sorry.
  • fornminne
    nihka skrev 2017-04-22 19:51:22 följande:
    Exakt. Det är bara pappan som kan ta föräldrarollen. TS får undvika problemet genom att se till åka och handla när flickan inte kan bjuda med sig själv. Exempelvis genom att åka direkt efter jobbet.

Nej, TS ska inte säga ifrån om något som pappan inte backar upp henne om.

Ja, sedan får hon ta sig en funderare på om hon verkligen vill fortsätta dela hushåll med honom och hans barn eller om det finns någon väg framåt med pappan. Kanske ett snack som går ut på att få pappan att inse att han inte flyttat ihop med en kvinna som ska ta över hans föräldraroll.
    Fast att säga ifrån till flickan är väl inte att ta över föräldrarollen? Det är väl bara att säga: "Nej, du får inte följa med", och sedan får pappan ta konflikten med dottern.

Detsamma skulle man ju göra om det gällde en släktings barn eller en kompis barn som höll på så. Dvs agera som en vuxen, men inte nödvändigtvis som en förälder.

Jag tolkar även TS som att pappan visserligen inte backar upp henne, men inte heller propsar på att hans dotter ska få följa med. För TS handlar det alltså om att välja. Fortsätta ge med sig, eller börja peka med hela handen och lägga problemet där det hör hemma. Dvs hos pappan. Och om det leder till att TS blir "den onda", bör de definitivt flytta isär.
  • Froken Lokens
    nihka skrev 2017-04-22 20:24:56 följande:

Missuppfattade vad du menade med "kallar barnet i TS" - att barnet kallas så i TS, men ser mitt misstag nu. Sorry.

Lugnt. Jag hade formulerat mig klumpigt så jag förstår om du missförstod.
  • Katarina2011

*Lägg tillbaka de hon plockat på sig.
    *Ge de till henne och säg att se får honom betala själv
    *Handla direkt efter jobbet
    *Säg att hon får följa med men att de inte blir ngt annat än mat

• nihka
    fornminne skrev 2017-04-22 20:32:13 följande:
    Fast att säga ifrån till flickan är väl inte att ta över föräldrarollen? Det är väl bara att säga: "Nej, du får inte följa med", och sedan får pappan ta konflikten med dottern.

Detsamma skulle man ju göra om det gällde en släktings barn eller en kompis barn som höll på så. Dvs agera som en vuxen, men inte nödvändigtvis som en förälder.

Jag tolkar även TS som att pappan visserligen inte backar upp henne, men inte heller propsar på att hans dotter ska få följa med. För TS handlar det alltså om att välja. Fortsätta ge med sig, eller börja peka med hela handen och lägga problemet där det hör hemma. Dvs hos pappan. Och om det leder till att TS blir "den onda", bör de definitivt flytta isär.
    Fast det blir ju ingen konflikt mellan pappan och flickan om flickan frågar, TS säger "nej" och pappan säger typ "för mig hade det varit OK om du hade åkt med och jag tycker du kan få lite godis och smink av henne ibland". Eller bara hänvisa till att TS har sagt nej. Då får han ju ställa sig helt på TS sida i den här frågan och det har han ju inte gjort så här långt iaf.
  • fornminne
    nihka skrev 2017-04-22 20:56:10 följande:
    Fast det blir ju ingen konflikt mellan pappan och flickan om flickan frågar, TS säger "nej" och pappan säger typ "för mig hade det varit OK om du hade åkt med och jag tycker du kan få lite godis och smink av henne ibland". Eller bara hänvisa till att TS har sagt nej. Då får han ju ställa sig helt på TS sida i den här frågan och det har han ju inte gjort så här långt iaf.
    Jag tänkte att flickan bråkar om det med pappan istället, om TS ignorerar henne eller bara åker iväg. Men så kanske inte är fallet.

Men det är ju omöjligt att leva i ett hushåll med en trotsig och uppenbart omogen tonåring, när den ena vuxna säger en sak och den andra något annat. Jag tror att den här flickan utnyttjar att TS inte orkar bråka om det och att pappan inte säger ifrån. Det är inte TS fel, men det hjälper ju inte TS att konstatera det. Hon kan bara välja hur HON agerar, inte styra över de andra. Och att säga ifrån eller sätta ner foten (även mot pappan) tror jag är hundra gånger bättre än att försöka undvika problemet.
  • Anonym (klok)
    Anonym (Sur) skrev 2017-04-21 22:32:19 följande:
    Ja, hon får månadspeng av pappan såklart. 800 kr i månaden som ska räcka till nöjen, smink och godis. Jag tycker faktiskt att 800 kr räcker gott och väl för en 13 åring. Pappan har pratat med henne om budget men hon lyssnar ej. Jag tänker inte ta den biten. Det är nog som det är.
    Min 12-åring får 300 som ska räcka till mobil, nöjen, godis, läsk/korv osv när han är på match/cup (om har inte orkar packa matsäck). Även mobilspel lägger han lite pengar på. Han får pengarna att räcka men det blir inget över att spara till större grejer. Då får han använda födelsedagspengar och liknande. 

800 borde även kunna räcka till en del kläder. 
  • Anonym (tidiga livsläxor)
    Froken Lokens skrev 2017-04-22 19:16:39 följande:
    Min ena dotter skulle kunna äta godis tills hon spricker, och varje gång vi är i en affär frågar hon efter det. Ibland säger jag ja, ibland säger jag nej, hon accepterar det.

Jag är otroligt tacksam att hon inte har någon bonusförälder som beklagar sig över henne på nätet. Usch för människor som har fått äran att vara delaktiga i ett barns liv och som sedan väljer att kasta skit på dem!
    Du läser verkligen som fan läser bibeln. Klart att TS blir irriterad när hon ser ett barn som förstör sin hälsa för att det inte förstår bättre medan föräldern låtsas som ingenting?!

Jag är än idag arg och besviken på min mamma för att hon inte tog tag i mig när jag gick i mellanstadiet och hade ätit mig till två bilringar och två cykeldäck på magen. Jag var olycklig och mobbad och lösgodiset hade just gjort sin entré i Sverige då. Jag tyckte verkligen inte om mig själv men att bli fet var knappast lösningen, och någon vuxen borde ha sagt åt mig att röra på mig mer och ta det lite lugnt bara. Men alla vuxna var fast i sitt eget jävla sorgliga drama av barnsligheter och gräl så den hjälpen fick jag inte.

Om någon hade uppmärksammat min övervikt i tid så kanske jag hade sluppit det som kom sedan: Ett högstadium med på gränsen till ätstörningar, heldagar levda på en sockerklubba och lite morötter och inte var man direkt pigg och trevlig i skolan då heller. På något vis kom jag ut på andra sidan och var smal vilket bättrade på min självkänsla, men det kunde ha skett utan att jag misshandlat min kropp.

Jag blir jättearg på föräldrar som låter sina barn bara smälla i sig kakor och godis, för det lägger grunden för ett ohälsosamt beroende som kommer att ge många av dem både sorger och dålig hälsa längre fram i livet. Tack och lov tar våra släktingar tag i sånt när det händer och ser till att barnen får mer träning och mindre sött tills de har växt ikapp sina kilon. 

TS, jag fattar inte ens hur du kan vara ihop med den mannen, han verkar helt pantad och oförmögen att göra det bästa valet för sitt barn.
  • nihka
    fornminne skrev 2017-04-22 21:38:48 följande:
    Jag tänkte att flickan bråkar om det med pappan istället, om TS ignorerar henne eller bara åker iväg. Men så kanske inte är fallet.

Men det är ju omöjligt att leva i ett hushåll med en trotsig och uppenbart omogen tonåring, när den ena vuxna säger en sak och den andra något annat. Jag tror att den här flickan utnyttjar att TS inte orkar bråka om det och att pappan inte säger ifrån. Det är inte TS fel, men det hjälper ju inte TS att konstatera det. Hon kan bara välja hur HON agerar, inte styra över de andra. Och att säga ifrån eller sätta ner foten (även mot pappan) tror jag är hundra gånger bättre än att försöka undvika problemet.
    Inte undvika problemet utan just sätta ner foten - mot pappan.
  • Anonym (bolla)
    Anonym (tidiga livsläxor) skrev 2017-04-22 22:57:30 följande:

Du läser verkligen som fan läser bibeln. Klart att TS blir irriterad när hon ser ett barn som förstör sin hälsa för att det inte förstår bättre medan föräldern låtsas som ingenting?!

Jag är än idag arg och besviken på min mamma för att hon inte tog tag i mig när jag gick i mellanstadiet och hade ätit mig till två bilringar och två cykeldäck på magen. Jag var olycklig och mobbad och lösgodiset hade just gjort sin entré i Sverige då. Jag tyckte verkligen inte om mig själv men att bli fet var knappast lösningen, och någon vuxen borde ha sagt åt mig att röra på mig mer och ta det lite lugnt bara. Men alla vuxna var fast i sitt eget jävla sorgliga drama av barnsligheter och gräl så den hjälpen fick jag inte.

Om någon hade uppmärksammat min övervikt i tid så kanske jag hade sluppit det som kom sedan: Ett högstadium med på gränsen till ätstörningar, heldagar levda på en sockerklubba och lite morötter och inte var man direkt pigg och trevlig i skolan då heller. På något vis kom jag ut på andra sidan och var smal vilket bättrade på min självkänsla, men det kunde ha skett utan att jag misshandlat min kropp.

Jag blir jättearg på föräldrar som låter sina barn bara smälla i sig kakor och godis, för det lägger grunden för ett ohälsosamt beroende som kommer att ge många av dem både sorger och dålig hälsa längre fram i livet. Tack och lov tar våra släktingar tag i sånt när det händer och ser till att barnen får mer träning och mindre sött tills de har växt ikapp sina kilon. 

TS, jag fattar inte ens hur du kan vara ihop med den mannen, han verkar helt pantad och oförmögen att göra det bästa valet för sitt barn.

Du misshandlade inte din kropp. Du fastade. Toppen för kroppen och det bästa och effektivaste sättet att gå ner i vikt! Forskning visar även att fasta inte leder till anorexia, utan den sjukdomen triggas av psykologiska orsaker. Om man fastar regelbundet rensas kroppen från början till cancer och om man är prediabetiker kan man få kroppen på rätt köl igen och slippa att utveckla diabetes. Du vet varför magsäcksoperationer är så lyckade för de med kraftig övervikt? De måste fasta före operationen och därefter kan de äta ytterst lite. Och inte behöver man massa knepiga och dyra sockerdrycker eller buljonger för att fasta heller. Det räcker att sluta äta. Detta kom du själv på som tonåring i en tid då alla trodde att man skulle äta massa sockriga och kolhydratrika och fettsnåla mål minst fem gånger om dagen för att gå ner i vikt! Om en vuxen hade "hjälpt" dig hade rådet varit att du skulle äta konstant och låta bli allt (nyttigt) fett och istället äta lightprodukter med en massa kolhydrater som ställer till elände i kroppen och du hade blivit minst dubbelt så tjock. För så var råden. Så tror folk än idag om de inte är pålästa och öppna nog att tänka om allt de drillats med förr. Var glad att ingen vuxen "hjälpte" dig. Men taskigt av din familj att ge dig kakor och godis så du blev överviktig från början.
Svar på tråden Sambons dotter ska ha massa godis