• Tudelu

    Kan han kräva pengar tillbaka?

    Jag sålde ett kameraobjektiv som var i nyskick. Endast använt ett par gånger och pedantskött!

    Har inte haft NÅGOT som helst problem med det själv.

    Köparen ber mig skicka på billigast möjliga vis. Dvs som vanligt brev med frimärken på.

    Han swishar köpsumman + porto.

    Jag frågar om han inte vill att jag skickar rekommenderat eller i någon skyddande postförpackning. Men nej, vanligt brev ville han ha.

    Så jag la objektivet i sin vadderade förvaringspåse och packade in det så smidigt jag kunde.

    3 dagar senare skriver han sms att objektivet är defekt för det kärvar och vill att jag hör av mig.

    Svarade som ovan, att det är ingenting jag haft problem med och att det i så fall måste hänt under leverans.

    Vad jag läst kan han inte ångra köpet om vi inte avtalat om ångerrätt och det har vi inte.

    Men jag vet inte, stämmer det? Eller blir jag skyldig att ta tillbaka objektivet och ge pengarna tillbaka?

  • Svar på tråden Kan han kräva pengar tillbaka?
  • Tudelu
    Kjell2 skrev 2017-04-26 15:25:19 följande:

    Köparen valde transportsätt och får stå risken.


    Ja det var det jag tänkte också. Jag frågade ju faktiskt.
  • Ruter

    Fast bara för att han sa att han ville ha billigaste frakten så måstr du ju packa det så att det inte går sönder i frakten.

  • Crazzy

    Finns (vad jag vet) Inga lagar som reglerar köp mellan privatpersoner, så han kan inte kräva dig på ett skit.

    Sen kan man dessutom tycka att han får skylla dig själv med tanke på valet av transport.

    Oavsett så har du inga skyldigheter gentemot köparen.

  • Kjell2

    Det finns ingen generall ångerätt/återköp men som köpare kan man begära prisavdrag, åtgärdande, retur om varan är trasig.

  • Majo1837

    Nej mellan privatpersoner gäller inte ångerrätt. Det enda sättet han kommer kunna kräva dig på pengar är om han tar det hela till domstol.

  • Tudelu
    Kjell2 skrev 2017-04-26 16:13:22 följande:

    Det finns ingen generall ångerätt/återköp men som köpare kan man begära prisavdrag, åtgärdande, retur om varan är trasig.


    Ja vi kom till slut överens om att han fick en mindre summa tillbaka så det skulle kännas bättre att lämna på reparation och sedan lämna tjafset bakom oss.

    Men jag blir lite irriterad när man själv är så himla ärlig och vill köparens bästa genom att föreslå ett dyrare fraktalternativ, sen få hot tillbaka om att han ska driva reparationskostnader och skit mot mig.

    Han har själv valt att handla på nätet utan att undersöka varan först och med ovisshet om vad som händer under transporten.

    Tror vi båda lärt oss att inte köpa/sälja över post, även om jag i detta fall hade rätten på min sida. -.-
  • Bestemor

    Nej. Man har inte rätt till avdrag. Han får ta det med postnord. De är inte aktsamma om saker man skickar.

Svar på tråden Kan han kräva pengar tillbaka?