• Vattumankillen

    Sänker ni pengar till tiggare och hur ofta?

    Hej. Det känns som det är väldigt få personer som skänker pengar till tiggare.

    Det händer typ aldrig att man ser någon annan som skänker pengar till tiggare

    Själv ger jag då och då pengar till tiggare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-01 22:16
    I omröstningen i ett av alternativen ska det vara någon gång per halvår att man ev ger pengar till tiggare

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-01 22:18
    Det känns som jag skrev lite för få alternativ i omröstningen. Borde ha funnits ett alternativ om man skänker pengar till tiggare flertal gånger per månad.
    Ni som inte skänker pengar till tiggare, varför gör inte ni det?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sänker ni pengar till tiggare och hur ofta?
  • Anonym (yzx)

    "Min" tiggare utanför min matbutik ger jag en slant ibland, kanske 50kr/månad. Däremot köper jag nästan alltid (2-3ggr/vecka) till henne om hon behöver något, oftast är det grillad kyckling och en läsk, ibland tvål/schampo/etc, hostmedicin, nässprej, näsdukar när hon varit förkyld, ibland en mugg kaffe eller en  glass bara för att göra henne glad. Och när hon ska tillbaka hem så brukar jag köpa en stor påse med godis till hennes lille pojke som är kvar hemma. Hon är den goaste människan som finns.
    Det gör mig sjukt upprörd att år 2017 i Europa ska finnas folk som inte kan få jobb och försörja sig i sitt eget land, utan sitter på gatan och tigger. Oavsett om det är rasism i hemlandet eller organiserad kriminalitet som gör att läget ser ut som det gör.

  • Anonym (Hmmmm...)

    Jag har gett till en svensk tiggare. Jag vet att man kan hamna mellan olika system i det här landet och då kan man få det svårt ekonomiskt. Vi är skyldiga att se till att alla svenska medborgare har det bra. Att ge till människor som rest hit är vi inte skyldiga att göra.

  • Anonym (H)
    Anonym (yzx) skrev 2017-05-09 02:13:08 följande:

    "Min" tiggare utanför min matbutik ger jag en slant ibland, kanske 50kr/månad. Däremot köper jag nästan alltid (2-3ggr/vecka) till henne om hon behöver något, oftast är det grillad kyckling och en läsk, ibland tvål/schampo/etc, hostmedicin, nässprej, näsdukar när hon varit förkyld, ibland en mugg kaffe eller en  glass bara för att göra henne glad. Och när hon ska tillbaka hem så brukar jag köpa en stor påse med godis till hennes lille pojke som är kvar hemma. Hon är den goaste människan som finns.

    Det gör mig sjukt upprörd att år 2017 i Europa ska finnas folk som inte kan få jobb och försörja sig i sitt eget land, utan sitter på gatan och tigger. Oavsett om det är rasism i hemlandet eller organiserad kriminalitet som gör att läget ser ut som det gör.


    Det är bland annat låg utbildningsnivå bland romer i Östeuropa som gör att det är så.

    Det är ingen rasism eller diskriminering att inte anställa en person som ej uppfyller kraven i jobbannonsen.

    Så länge man skyller endast på utomstående blir ingenting bättre.

    Utbildning är den enda sättet att förbättra romernas situation.
  • Anonym (Nej)

    Skulle inte falla mig in att ge dom pengar. Dessutom röker många som står och tigger och då anser jag att det inte är så illa.

  • John22

    Ger aldrig. Så länge vi försörjer rumänska och bulgariska tiggare kommer respektive regeringen aldrig ta tag i sina egna problem. EU borde ha satt press på de här skitländerna för länge sedan att ta itu med problemen med romer som behandlas illa och i sin tur ägnar sig åt djävulskap.

    Dra in alla de miljarder de får varje år fram tills att de börjar sköta sig. Det är inte klokt att Sverige ska pumpa in miljarder i EU och sedan dessutom ta hand om invånare från länderna som stoppar dessa miljarder i fickan.

    Sverige 2017 ska inte se ut som nått jäkla tiggarläger bara för att vi prompt ska importera andra länders problem.

  • Anonym (Hmmmm...)
    Anonym (H) skrev 2017-05-09 09:01:29 följande:
    Det är bland annat låg utbildningsnivå bland romer i Östeuropa som gör att det är så.

    Det är ingen rasism eller diskriminering att inte anställa en person som ej uppfyller kraven i jobbannonsen.

    Så länge man skyller endast på utomstående blir ingenting bättre.

    Utbildning är den enda sättet att förbättra romernas situation.
    ...och de tar sina barn tidigt ur skolan, särskilt flickorna = nästa generations tiggare formas.
  • absalon
    CoolIbland lägger jag en slant i tiggarens burk. Ibland inte.
    Somliga förbipasserande skäller på mig för detta.
    Mitt svar blir alltid:
    -Min gode man (eller goda dam) jag lägger mig inte i, vad du gör med dina egna pengar. Och jag förväntar mig faktiskt samma tolerans tillbaka. Ett ge eller inte ge är en privatsak. Du gör som du vill - och jag gör som jag vill.
    Överens?
  • Anonym (H)
    absalon skrev 2017-05-09 12:16:18 följande:

    Ibland lägger jag en slant i tiggarens burk. Ibland inte.

    Somliga förbipasserande skäller på mig för detta.

    Mitt svar blir alltid:

    -Min gode man (eller goda dam) jag lägger mig inte i, vad du gör med dina egna pengar. Och jag förväntar mig faktiskt samma tolerans tillbaka. Ett ge eller inte ge är en privatsak. Du gör som du vill - och jag gör som jag vill.

    Överens?


    Du gör som du vill bara du inte hycklar om anledningen ...
  • Anonym (Hmmmm...)
    absalon skrev 2017-05-09 12:16:18 följande:
    CoolIbland lägger jag en slant i tiggarens burk. Ibland inte.
    Somliga förbipasserande skäller på mig för detta.
    Mitt svar blir alltid:
    -Min gode man (eller goda dam) jag lägger mig inte i, vad du gör med dina egna pengar. Och jag förväntar mig faktiskt samma tolerans tillbaka. Ett ge eller inte ge är en privatsak. Du gör som du vill - och jag gör som jag vill.
    Överens?
    Jag skulle inte skälla på någon som ger tiggare pengar, men du kan inte hävda att det är din ensak. Att du ger dem pengar är ju en bidragande orsak till att de är här och att deras situation cementeras.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2017-05-09 13:05:08 följande:

    Jag skulle inte skälla på någon som ger tiggare pengar, men du kan inte hävda att det är din ensak. Att du ger dem pengar är ju en bidragande orsak till att de är här och att deras situation cementeras.


    På samma sätt är du bidragande till kriminaliteten om du använder dina pengar till att klippa dig för en alltför låg peng eller äta på krog där man anlitar svart arbetskraft eller handlar läkemedel billigt på nätet. Finns många fler exempel. Det är inte din ensak då du bidrar till den ökade kriminaliteten i samhället. Stämmer?
  • Anonym (Hmmmm...)
    Anonym (Wtf) skrev 2017-05-09 13:10:56 följande:
    På samma sätt är du bidragande till kriminaliteten om du använder dina pengar till att klippa dig för en alltför låg peng eller äta på krog där man anlitar svart arbetskraft eller handlar läkemedel billigt på nätet. Finns många fler exempel. Det är inte din ensak då du bidrar till den ökade kriminaliteten i samhället. Stämmer?
    Precis och därför gör jag inte så.
  • monkees

    Har aldrig skänkt ett öre och kommer aldrig göra det. Första tre-fyra åren blev jag en smula irriterad över att de satt överallt och blängde på mig.......men nu så ser jag dem inte längre.

  • monkees
    absalon skrev 2017-05-09 12:16:18 följande:
    CoolIbland lägger jag en slant i tiggarens burk. Ibland inte.
    Somliga förbipasserande skäller på mig för detta.
    Mitt svar blir alltid:
    -Min gode man (eller goda dam) jag lägger mig inte i, vad du gör med dina egna pengar. Och jag förväntar mig faktiskt samma tolerans tillbaka. Ett ge eller inte ge är en privatsak. Du gör som du vill - och jag gör som jag vill.
    Överens?
    ?? Märkligt att folk "skäller" för att du skänker pengar! Du gör väl som du vill med dina pengar och vill du att tiggarna ska sitta kvar och belönar dem så är det ju inget som ngn ska lägga sig i.
Svar på tråden Sänker ni pengar till tiggare och hur ofta?