dream on skrev 2017-05-09 11:42:53 följande:
Vi har och har haft en hel del andra problem, vilket så klart inverkar psykiskt också. Min egen lust var obefintlig till för ett kort tag sen också, delvis pga det här men även annat. En stor del i våra problem är att han förnekar hur dålig han egentligen är och vägrar då t.ex. rullstol när han behöver med påföljden att han hellre ramlar och gör sig illa. Han har någon konstig stolthet eller förnekelse kring det hela och då kan du ju tänka dig hur långt det sitter inne att be om potenshöjande medel...
Han får till nåt slags semistånd men det går oftast tillbaka är för dåligt för att kunna genomföra samlag på. Han kan ibland komma för egen maskin sas. Jag tror att min närvaro stressar honom mer än den hjälper. Han säger att det inte beror på mig och att han tänder på mig och det upplever jag väl också att han gör men å andra sidan vad ska han säga?
Det som oroar mig mest är nog mina egna reaktioner på det här ofrivilliga celibatet eftersom jag märkt att jag börjat attraheras av andra. 
Men det är ju här det hela börjar. Låter mer som att ni har ett stort behov av att samtala kring MS och vad den innebär och vilka effekter den får på er relation, er familj, era barn, ert sex och samliv.
Jag tycker absolut inte att din sambo har "någon konstig stolthet". Det är väl snarare tvärtom väldigt vanligt att man "förnekar" sin (allvarliga) sjukdom så långt det går, och försöker leva så "normalt" som möjligt. Kanske än mer vanligt för män...
Kryddar ni det med att ni har andra problem, din egna lust som försvann (men är återfunnen) så tror jag att ni måste börja med samtalet. De tekniska lösningarna finns där, och har redogjorts för ovan. Men jag tror att det är helt fel väg att gå att börja med att slänga fram en karta med blåa piller, trolla fram en penispump som du gömt under huvudkudden och säga "nu kör vi!". Givet det du skriver ovan.
Erektil dysfunktion kan uppstå hos "vem som helst". Kan bero på en mängd orsaker. Den kan variera i grad, den kan vara tillfällig. Det i sig kan vara en "knäck" för den mest manliga av män.
Som sagt, jag tror på samtalets makt - skapa förutsättningen för en trygghet er sinsemellan, baserat på kärlek och tilltro till varandra.
Manliga egon kan vara knepig business...