• Alexi

    Är en rund pool ens meningsfull och hur stor måste den vara?

    Jag har plötsligt snöat in på pool, hur roligt mina barn skulle tycka det var. Men, vi har för liten trädgård för att kunna ha en vanlig pool. Men har då sett de här runda, som man ställer ovan mark. Någon med erfarenhet av dessa, är de roliga/uppskattade? Hur stor i diameter måste en sådan vara för att det ska vara någon poäng?

  • Svar på tråden Är en rund pool ens meningsfull och hur stor måste den vara?
  • FixarFrasse

    Klart det är meningsfullt! 


    Det beror ju på hur stora dina barn är, men uppemot 3,5 - 4 m skulle jag nog rekommendera så man kan hoppa runt i dem. 


    Vi har grävt ner en riktig pool sedan ganska många år nu, men började med just rund ovanjordpool som var grymt flitigt använd, den var nästan mer flitigt använd än vad den riktiga poolen blev så småningom...    


    Ett tips är att försöka köpa till ett riktigt sandfilter (gärna begagnat) istället för patronfilter som följer med. Och ha koll på kloreringen, lite mindre pooler blir ju snabbt varma och med mindre barn ganska "belastade" - bra filtrering och kemi är A och O (och inte någo större jobb)


     


     

  • Alexi
    FixarFrasse skrev 2017-05-07 09:17:12 följande:

    Klart det är meningsfullt! 


    Det beror ju på hur stora dina barn är, men uppemot 3,5 - 4 m skulle jag nog rekommendera så man kan hoppa runt i dem. 


    Vi har grävt ner en riktig pool sedan ganska många år nu, men började med just rund ovanjordpool som var grymt flitigt använd, den var nästan mer flitigt använd än vad den riktiga poolen blev så småningom...   smile1.gif  


    Ett tips är att försöka köpa till ett riktigt sandfilter (gärna begagnat) istället för patronfilter som följer med. Och ha koll på kloreringen, lite mindre pooler blir ju snabbt varma och med mindre barn ganska "belastade" - bra filtrering och kemi är A och O (och inte någo större jobb)


     


     


    Kul!

    Kan man värma upp en sådan pool på samma sätt som en nedgrävd vanlig?
  • FixarFrasse

    Mja.... 


    Det finns ju en del fiffiga lösningar med slanguppvärmningspaket man lägger i solen o s v där man får ganska snabb uppvärmningshjälp i en liten pool. 


    På vår "riktiga" pool har jag momnterat en rejäl värmepump, men det är kanske normalt sett ingen investering man gör på en liten pool. 


    Fördelen med en liten pool är iofs att den värms ju upp väldigt snabbt soliga dagar, och normalt sett är det ju då man använder den typen av pool, för att barnen ska kunna hoppa runt och svalka sig och leka.  

  • Sisisisi

    Vi hade en badtunna med kamin utanför som man värmde upp den med. Barnen älskade att bada i den och lekte alltid där med sina kompisar. Den är inte särskilt stor, men den kändes väldigt meningsfull! Lättskött och lätt att värma upp så man kunde bara när som helst :)


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Glinda från Oz

    En vän till mig har en sådan pool du beskriver och då vi ses hemma hos henne på sommaren tar jag ofta med badkläder så tar vi oss ett dopp. Jag tycker det är hur härligt som helst, men barnen tycker förstås det är roligast.

  • Pacc

    Har minsta storleken som det följde med filterpump till, de var ju inte mycket dyrare än de mindre.

    Kräver extremt plan yta, det blir mycket vatten så det ska väl bara luta ett par procent.

    Var extremt noggrann med underlaget, efter 10 cm vatten kan du inte lyfta duken längre och sedan syns vassa stenar mindre än 2mm långa sticka upp mot duken.

    Dock var det sällan så varmt på försommaren att någon badade efter första helgerna, men vi är ju också iväg under högsommaren... Men vill man undvika för mycket klor kanske en kort intensiv säsong är värt det - ska man lägga mycket mer tid på en mer permanent lösning så är väl spabad mer uppskattade och funkar när det blir kyligare igen.

Svar på tråden Är en rund pool ens meningsfull och hur stor måste den vara?