• Svensk­sommar­83
    Äldre 13 May 23:33
    2896 visningar
    32 svar
    32
    2896

    Hur semestrar du helst?

    Nu är sommaren snart här! Underbar och efterlängtad om än dock ganska kort och opålitlig, men det är ändå några speciellt med svensk sommar! Så hur semestrar du/ni? Och hur skulle ni föredra att semestra?

    Skriv gärna tilläggskommentar om hur, var, varför etc. Tex "har egen husvagn som står uppställd men skulle föredra stuga". Eller "valde husvagn i alternativen för att vi föredrar det men har ingen ännu".

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur semestrar du helst?
  • modsey
    Äldre 14 May 12:55
    #21
    Alexi skrev 2017-05-14 12:52:50 följande:

    Fast tycker du det så bor du sannolikt i norrlands inland. Där verkar det vara så. Vid kusterna är det oftast fint väder på sommaren.


    Prickar man in en regnig stugvecka på västkusten är dommarens semester mindre lyckad...elle en riktigt kall vecka med hällregn på ett pensionat i pittoreska visby...som sag. Somma i sverige kan vara fantastisk vacker och även om man reser utomlands är det ju en del sommar kvar.
  • K med lilla E
    Äldre 14 May 14:21
    #22
    Alexi skrev 2017-05-14 12:52:50 följande:

    Fast tycker du det så bor du sannolikt i norrlands inland. Där verkar det vara så. Vid kusterna är det oftast fint väder på sommaren.


    Oj. Jag bor på västkusten, i Göteborg, här har då de sista somrarna varit rena skitvädret.
  • Äldre 14 May 15:11
    #23

    ska jag semestra i svergie blir det "egna" stugan eller under stjärnorna. SKa jag semestra utomlands blir det helst hos släkt och/eller vänner.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Äldre 14 May 18:00
    #24
    K med lilla E skrev 2017-05-14 12:08:04 följande:

    Du skämtar va? " Lämna Sverige när vädret är som bäst ". Hahaha.


    Nej. När menar du att vi annars skulle ha bättre väder?
  • Äldre 14 May 20:36
    #25

    Jag gillar min husvagn och ta med cyklarna. Har inte maken tid att följa med så åker jag och barnen själva iväg.

    Jag är ingen storstadsmänniska och gillar inte shopping och barnen är inga kulturmänniskor som vill gå på museum och liknande. Utan vi cyklar omkring i närområdet och så tar vi bilen för längre utflykter. 

    Blir förmodligen annat när barnen blir äldre, men än så länge fungerar det kalas och bäst när vi åker med ett par grannar för då har vi varandra att sitta och softa med om dagarna


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • K med lilla E
    Äldre 15 May 09:45
    #26
    -1
    Vixen90 skrev 2017-05-14 18:00:30 följande:
    Nej. När menar du att vi annars skulle ha bättre väder?
    Hösten= regn och rusk, det är precis som man brukar förvänta sig.
    Vinter=slask, kallt, snö, precis som det ska vara.
    Vår= lite hur som helst, brukar kännas helt ok
    Sommar= Då vill man att det ska vara varmt och skönt men det är det till 99%  inte, känns som att det är sånt slöseri med både semesterdagar och pengar att vara i Sverige när vädret kan liknas vid valfri annan årstid. 
  • Äldre 15 May 10:18
    #27

    Övrigt:
    Vi är på landet nån vecka och sen drar vi alltid utomlands. Bor både på hotell och hyr lägenhet.

  • sextio­talist
    Äldre 15 May 10:42
    #28

    I vårt sommarhus, eftersom jag inte är en strandmänniska så behöver jag inte ha gassande sol och badväder för att vara nöjd. För mig räcker det med att man kan vara ute.
    En sommar med regn varje dag, det tycker även jag är trist, samma sak om det inte blir någon stranddag (en eller två dagar räcker, sedan är jag nöjd). Men uppehåll och lagom varmt.
    Det var längesedan jag upplevde en riktigt dålig sommar, jag har kunnat njuta av svensk sommar varje år

  • sextio­talist
    Äldre 15 May 10:43
    #29
    +1
    K med lilla E skrev 2017-05-14 09:39:52 följande:
    I Sverige är ju vädret samma i november som på sommaren, så jag håller inte med dig om att svensk sommar är underbar.
    Inte går jag i shorts eller klänning utan ytterkläder i november. Vet inte var i landet du bor, men jag tycker somrarna i Sverige är jättehärliga.
  • Äldre 15 May 13:45
    #30
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:42:03 följande:

    I vårt sommarhus, eftersom jag inte är en strandmänniska så behöver jag inte ha gassande sol och badväder för att vara nöjd. För mig räcker det med att man kan vara ute.
    En sommar med regn varje dag, det tycker även jag är trist, samma sak om det inte blir någon stranddag (en eller två dagar räcker, sedan är jag nöjd). Men uppehåll och lagom varmt.
    Det var längesedan jag upplevde en riktigt dålig sommar, jag har kunnat njuta av svensk sommar varje år


    Håller med! De flesta somrar bjuder på både strandhäng med drägliga badtemperaturer, regniga dagar då man kan ägna sig åt spel eller städ/renovering.
    En del dagar har lagom temperatur så det fungerar kalasbra att cykla, jobba i trädgården utan att bli svett eller bränd av solen osv.

    Det är ju mer detta att om man har hyrt en stuga vid kusten och det regnar just den veckan så är det så klart inget vidare.
    Det är därför jag gillar min husvagn. Jag åker dit där det är soligt/bäst väder för stunden och jag har flera veckor att vela omkring på istället för förbokad stuga
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 15 May 14:31
    #31
    sextiotalist skrev 2017-05-15 10:42:03 följande:

    I vårt sommarhus, eftersom jag inte är en strandmänniska så behöver jag inte ha gassande sol och badväder för att vara nöjd. För mig räcker det med att man kan vara ute.
    En sommar med regn varje dag, det tycker även jag är trist, samma sak om det inte blir någon stranddag (en eller två dagar räcker, sedan är jag nöjd). Men uppehåll och lagom varmt.
    Det var längesedan jag upplevde en riktigt dålig sommar, jag har kunnat njuta av svensk sommar varje år


    personligen hatar jag gassande sol. temperaturer över 25, och jag smälter (och har svårt att andas....) 

    Som du skriver, lagoma korvar ska det va!
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Äldre 15 May 14:32
    #32
    Aniiee skrev 2017-05-15 14:31:01 följande:
    personligen hatar jag gassande sol. temperaturer över 25, och jag smälter (och har svårt att andas....) 

    Som du skriver, lagoma korvar ska det va!
    Jag är likadan. Därav kanske att jag tycker svensk sommar är utmärkt, eftersom jag tycker 20 grader och moln är toppenväder.

    Och samma sak fast tvärtom, jag dör vid blotta tanken på medelhavets 40 grader i juli/augusti.
Svar på tråden Hur semestrar du helst?