• soffipropppropp

Antal lärare per elever i fskklass?

Nyfiken på hur många elever det är i era barns fskklasser och hur många lärare/pedagoger det är?
    Dottern ska inte börja förrän hösten 2018 men har vänner som har barn som ska börja fskklasser nu i höst. Det skrämmer mig hur några vuxna de är på det stora antalet elever..

• Svar på tråden Antal lärare per elever i fskklass?
  • gruvan

Jag har inte barn i förskoleklass själv men har jobbat i förskoleklass. Vi var en lärare, en förskollärare och en barnskötare. Jag har även jobbat i en klass där vi utöver läraren varit två förskollärare. I den klassen hade vi även en resurs. Även om hon jobbade med en specifik elev så gav det ändå ett par extra ögon när man t ex var på utflykt. Å andra sidan fick vi sällan vikarie när någon av oss var sjuk för vi var ju ändå en "extra". I dessa klasser har alla pedagogerna följt klassen upp till åk 2. När skoltiden övergick till fritids var det samma pedagoger som jobbade där men vi samarbetade med pedagogerna i åk 1 och 2 i samma spår till viss del. Det var en trespårig skola.

På skolan jag jobbar nu är det två förskollärare som har förskoleklassen och till sin hjälp har de en barnskötare. De släpper klassen när de börjar åk 1 då den tas över av en lärare och en/två barnskötare som sedan följer klassen till åk 3. Har klassen två barnskötare brukar det bantas ner till en i åk 3 om det inte finns särskilda behov av en extra vuxen i klassen. När skoltiden övergår till fritids samarbetar alla pedagogerna i fsk-åk 3 då det bara finns en klass i varje årskurs.

• gruvan

Glömde skriva, det var 28 elever i klassen jag jobbade i och det är det även i klasserna i min nuvarande skola.

• Alexi

Min son går i fklass nu och de är 25 (eller möjligtvis 26) barn och det är tre vuxna. Två är lärare (förskollärare) och har barnen på förmiddagen och sen är det en fritidsledare (oklar bakgrund) som är med större delen av dagen också.

• Mrs Green

När min dotter gick i förskoleklass var de 23 barn med två pedagoger (en lärare och en fritidspedagog).

• Mrs Green
    Mrs Green skrev 2017-05-15 09:34:04 följande:

När min dotter gick i förskoleklass var de 23 barn med två pedagoger (en lärare och en fritidspedagog).

I 1-3:an var det lika förutom att fritidspedagogen ersattes av en till lärare.
  • Fru Ve

Sonen ska börja till hösten och det är 17 barn på två förskollärare. Det känns ok. Men i gruppen finns två pojkar med utåtagerande/stökigt beteende också som behöver punktmarkeras ofta. Så det skulle inte vara bra med större grupp.

• soffipropppropp

Tack för svar!

Min oro är ju att det blir så många barn på få vuxna men det verkar vara så nästan överallt. Jag kommer väl att få en mindre "chock" när det är dags för dottern att gå över till fskklass. Nu är dom 3 pedagoger på 16 barn.

Är ju ett tag kvar men det blir väl bra i slutändan säkert.

• Alexi
    soffipropppropp skrev 2017-05-15 13:27:24 följande:
    Tack för svar!
    Min oro är ju att det blir så många barn på få vuxna men det verkar vara så nästan överallt. Jag kommer väl att få en mindre "chock" när det är dags för dottern att gå över till fskklass. Nu är dom 3 pedagoger på 16 barn.
    Är ju ett tag kvar men det blir väl bra i slutändan säkert.
    Fast jag ser faktiskt inte minsta problem med som vi har, 3 vuxna på 26 barn. Barnen är ju rätt så självgående i lek, ta mat osv, behöver inte hjälp i varje sekund som tvååringar.

• Kokosflingor

Första året jag jobbade var vi 2 tidigarelärare på 25 barn. Andra året var vi 2 (en tidigarelärare, en förskollärare) på 23 barn. 

• tulip79

Min son kommer börja i en förskoleklass med 10 elever och 1 lärare. Parallellklassen är 22 st och 2 lärare.

• soffipropppropp
    Alexi skrev 2017-05-15 13:28:52 följande:

Fast jag ser faktiskt inte minsta problem med som vi har, 3 vuxna på 26 barn. Barnen är ju rätt så självgående i lek, ta mat osv, behöver inte hjälp i varje sekund som tvååringar.

Nä jag vet men man blir lite fundersam hur det kommer att fungera. Som där min dotter kommer att gå den så är det endast 1 lärare på ca 20 barn. Men det kan ju ändras fram tills hon börjar ????
Svar på tråden Antal lärare per elever i fskklass?