• Minfamilj

Min sons tillväxtkurva. Hjälp!

Sonen på snart 10 har i flera år haft problem med magen, förstoppning. Samtidigt har han från ca 4-5 års ålder dalat på tillväxtkurvan. Var rejäl och lång när han föddes men är nu snart kortast i klassen. Blodprov för gluten visar ingenting och vården är motvillig att göra biopsi om proverna inte visar något.. Ssk på barnmott mätte honom häromdagen och han hade inte växt något på mer än ett halvår. Smal är han också. Jag är 1,66 och pappan 1,84. De andra barnen ligger över medel i vikt och längd. Jag misstänker glutenintolerans eller någon inflammatorisk tarmsjukdom. Vad är er åsikt om kurvorna och hur ska jag förhålla mig till vården? Ena kurvan är från 0-18 månader och den andra från 5- 10 år

• Svar på tråden Min sons tillväxtkurva. Hjälp!
  • Minfamilj
    prematur mor skrev 2017-05-22 21:00:59 följande:

Min son har även han haft problem med magen. Får movicol och laktulos för att kunna sköta den. Är 6 år och 124,5 cm. Ligger över på längdkurvan och medel på vikten. Kan ju vara så att sonen växer utifrån din längd och syskonen på pappan.

Fast det är ju konstigt att han börjar dala först vid 4-5 års ålder då? Han var 54 cm när han föddes och har legat över medelkurvan på längden hela tiden fram till 5-årsåldern. Jag är dessutom av medellängd så att han skulle bli liten pga mig förstår jag inte, i så fall är det väl någon kort man på min eller pappans sida som han brås på, dock tror jag inte det med tanke på det jag skrivit ovan. Dessutom har han inte växt något på länge och ssk på barnmott reagerade när hon mätte honom sist, hon tyckte det var konstigt. Jag tror att han är glutenintolerant, ska bara försöka få till en biopsi men det är inte så lätt när glutenproverna är negativa. Fast järnbristen, tillväxten och magproblemen är ju iofs indikatorer på detta.
  • cosinus

Min son hade tidigare:
    Förstoppning som resulterade i sängvätning
    Flackande tillväxtkurva
    Alltid ont i magen
    Mycket saliv i munnen, det bubblade alltid när han pratade
    Svettades floder på natten

I hans fall var det allergi mot soja/baljväxter som började visa sig när han började skolan. Dagis hade inte mycket baljväxter i maten medan skolan hade det 1-2 ggr i veckan.

Minfamilj skrev 2017-05-22 17:02:16 följande:

Magproblemen yttrar sig som förstoppning som han haft i flera år. Röntgen för lite mer än ett halvår sedan visade att hela tjocktarmen var full med avföring, dock bättre nu med Movicol.

Allergiprover visar inget men mindre magont med laktosfri kost. Vi har inte testat att utesluta gluten och/eller mjölkprotein (än). Han äter gluten varje dag.

Man misstänker att han haft blod i avföringen några gånger. Vi var på barnmott på vattenlavemang och då såg ssk något som kunde vara blod. Avföringsprover är inlämnade, väntar på svar. Man har även testat för mask men negativt svar. Han har ferritinvärde som är lågt (på gränsen) och en dag kom han hem och var helt lila under ögonen.

Förstoppningen behöver inte bero på nåt annan än funktionella orsaker. Dvs att tarmen inte förmår jobba som den ska. Vanligt hos barn och kan börja så enkelt som att barnet håller sig lite för länge och att det nån gång gjort ont att bajsa.

Det är ovanligt att glutenintolerans och inflammatoriska tarmsjukdomar yttrar sig som förstoppning även om det förekommer. Testerna är sock väldig säkra och gastroskopi med sövning vill man helst undvika så långt som möjligt.

Blod i avföringen kan komma sig av sprickor vid ändtarmsöppningen om avföringen varit hård och svår att få ut.

Förstoppning kan göra att matintaget minskar, det kanske inte märks så tydligt om han äter som han alltid har gjort, bara att han nu egentligen borde äta mer för att växa men står kvar på samma intag som tidigare.
  • Minfamilj

Men han äter ju nästan konstant så kan inte tänka mig att han får i sig för lite. Förstoppning är inte ovanligt när det gäller äldre barn med glutenintolerans. Diarré är dock vanligt hos små barn.

Det ssk såg i min sons avföring hade hon aldrig tidigare sett sa hon och avföringen var inte hård den gången, den var helt mjuk, både jag och ssk tittade. Det var som röda strimmor (lite slemmigt) i bajset sa ssk.

Jag kommer att tjata om en gastroskopi, om det är glutenintolerans så tror jag att min son i framtiden kommer tycka det var värt besväret.

• Minfamilj

Glutenintolerans är ju dessutom rejält underdiagnostiserat eftersom symptomen kan vara diffusa och man tror alltid att det är "något annat".

• sandy80

Hej min man har super glutenintolerans ( minsta brödsmula ) min son med han dalade i vikt också ingen visade positivt på blodprover min son fick diagnos atypisk gluten vi hade tur med en modern läkare som forskat på gluten. I Sverige testas tydligen ett fåtal proteiner från glutenet på blodet, men gluten innehåller fler som man kan vara överkänslig mot. Min son började gå upp i vikt när vi tog bort gluten men vart ändå inte helt bra, han testades sedan för mjölkprotein ( fick svagt svagt positivt ) läkaren menade först att det ej var nån fara men då vikten var låg så fick han även testa mjölkfri kost tog Ca 6 v sen började han hämta hem vikten.
    Kämpa på kräv hjälp, kräv intyg på gluten och mjölkfri kost för en testperiod på två månader. Tydligen finns bara två" allergier" som på verkar tarmen att ta upp näring och vikt det är gluten eller mjölkprotein eller båda. Är det inte orsaken är det inte nått med kosten utan troligen mer problem med lever , galla eller liknande. Kämpa på TS läs på allt du kan och stå på dig.

• legomum

Även om testerna inte påvisar gluten så kan det vara så ändå. Prova testa äta utan gluten några veckor och se om det blivit någon förändring.
    DET kan inte vara så svårt att göra om du inte får respons från läkarna.

Men ska det göras en biopsi är det viktigt att barnet får i sig gluten så som innan då testet inte visar något OM man tagit bort gluten ur kosten.
    Vet inte hur lång tid innan, men berätta och fråga läkaren.

Har ni tagit blodprover för att utesluta annat som hormoner, vitaminer och sådant?

• Minfamilj
    sandy80 skrev 2017-05-23 23:18:55 följande:
    Hej min man har super glutenintolerans ( minsta brödsmula ) min son med han dalade i vikt också ingen visade positivt på blodprover min son fick diagnos atypisk gluten vi hade tur med en modern läkare som forskat på gluten. I Sverige testas tydligen ett fåtal proteiner från glutenet på blodet, men gluten innehåller fler som man kan vara överkänslig mot. Min son började gå upp i vikt när vi tog bort gluten men vart ändå inte helt bra, han testades sedan för mjölkprotein ( fick svagt svagt positivt ) läkaren menade först att det ej var nån fara men då vikten var låg så fick han även testa mjölkfri kost tog Ca 6 v sen började han hämta hem vikten. Kämpa på kräv hjälp, kräv intyg på gluten och mjölkfri kost för en testperiod på två månader. Tydligen finns bara två" allergier" som på verkar tarmen att ta upp näring och vikt det är gluten eller mjölkprotein eller båda. Är det inte orsaken är det inte nått med kosten utan troligen mer problem med lever , galla eller liknande. Kämpa på TS läs på allt du kan och stå på dig.
    Tack för svaret! Ja min sons symptom är så typiska för gluten men en del läkare verkar tro att om inte blodproverna visar på detta så kan det inte vara så..
    Så om det visar sig att min son har glutenintolerans men ändå inte blir helt bra av glutenfritt -är det då läge att testa mjölkproteinfritt också?
  • Minfamilj
    legomum skrev 2017-05-24 08:23:34 följande:
    Även om testerna inte påvisar gluten så kan det vara så ändå. Prova testa äta utan gluten några veckor och se om det blivit någon förändring.
    DET kan inte vara så svårt att göra om du inte får respons från läkarna.

Men ska det göras en biopsi är det viktigt att barnet får i sig gluten så som innan då testet inte visar något OM man tagit bort gluten ur kosten.
    Vet inte hur lång tid innan, men berätta och fråga läkaren.

Har ni tagit blodprover för att utesluta annat som hormoner, vitaminer och sådant?
    Om han ska testa glutenfritt måste läkaren skriva ett intyg, bara hoppas hon går med på det då. Hemma är det ju inga problem men skolan vill ha intyg.

De vanligaste proverna är i alla fall tagna, vet ej hur det är med hormoner, vitaminer och mineraler men han hade lågt ferritin och det kanske kan förklara att han blir lila under ögonen ibland. Huvudvärk och illamående har han också till och från. Vi har även lämnat in avföringsprover, nu senast för inflammation men inget svar än. 
  • legomum

Får du inte respons av läkaren ni går till nu så byt.

Kan bara säga att två läkare har sagt två olika saker och det var inte vad den tredje läkaren sa då endast operation löste problemet.
    (hade problem med karpal i båda händerna och fick höra att det var viktproblem och att det var hormoner från den icke existerande amningen...)

Hör med den i skolköket om ni inte kan komma överens om en tillfällig lösning. De arbetar ju trots allt för att maten ska fungera för alla.
    Kanske matlåda om inte annat fråga läraren om det går att lösa.
    Trots allt är det inte många dagar kvar i skolan och barnet är tillräckligt gammalt för att klara av vissa saker själv med mat. Så sommarlovet kanske kommer väldigt lägligt?

• Minfamilj
    legomum skrev 2017-05-24 08:46:39 följande:
    Får du inte respons av läkaren ni går till nu så byt.

Kan bara säga att två läkare har sagt två olika saker och det var inte vad den tredje läkaren sa då endast operation löste problemet.
    (hade problem med karpal i båda händerna och fick höra att det var viktproblem och att det var hormoner från den icke existerande amningen...)

Hör med den i skolköket om ni inte kan komma överens om en tillfällig lösning. De arbetar ju trots allt för att maten ska fungera för alla.
    Kanske matlåda om inte annat fråga läraren om det går att lösa.
    Trots allt är det inte många dagar kvar i skolan och barnet är tillräckligt gammalt för att klara av vissa saker själv med mat. Så sommarlovet kanske kommer väldigt lägligt?
    Ja just det sommarlovet är ju snart.. då behövs inget intyg, i alla fall inte på några veckor. 
    Vi ska träffa läkaren 5/6 och om hon nekar gastroskopi i nuläget så kommer jag säga att vi testar glutenfritt några veckor. Dock skulle jag vilja ha en gastroskopi gjord snart så man verkligen vet. För en biopsi kan man väl lita på?
  • legomum

Ja biopsin kan man lita på OM du har glutenintolerans och du äter gluten så visar den det.

MAO
    Har du slutat med gluten i din kost och gör en biopsi så visar den ingenting.
    Så du måste äta gluten för att den ska kunna visa att något är fel i tarmarna.

• Kira2

Stå på dig som du gör! Det tar tid med allt sånt, alldeles för lång tid. Har han varit sjuk mycket?

• Minfamilj
    Kira2 skrev 2017-05-24 09:12:20 följande:

Stå på dig som du gör! Det tar tid med allt sånt, alldeles för lång tid. Har han varit sjuk mycket?

Det blir strödagar då och då med ont i huvudet, magen osv. Svårt att veta hur allvarligt det är. Tidigare kunde han få migrän också där han ville ligga i ett mörkt rum men det var ett tag sedan.
  • Minfamilj
    legomum skrev 2017-05-24 09:02:22 följande:

Ja biopsin kan man lita på OM du har glutenintolerans och du äter gluten så visar den det.

MAO
    Har du slutat med gluten i din kost och gör en biopsi så visar den ingenting.
    Så du måste äta gluten för att den ska kunna visa att något är fel i tarmarna.

Ja det förstår jag att han måste äta gluten som vanligt ett tag innan biopsin.
  • milli79

Jag rekommenderar att ni tar kontakt med en kinesiolog. De kan se obalanser och intoleranser mer än läkare.

Vår son fick massa eksem vid 10mån. Läkaren kollade ägg, gluten, mjölk mm men hittade ingenting. Vi gick till kinesiolog som såg intolerans mot ägg, mjölk, fisk, vetemjöl (Men inte råg så det var inte själva glutenet). Vi uteslöt allt det och eksemen var helt borta efter 1 mån. Nu tål han det mesta vid 4 års ålder.

Det som kan leda till intoleranser är tex mögelhus, obalans i tarmar/mage mm. Vetet är idag väldigt behandlat så även om inga tester hos läkaren visar glutenintolerans så skulle jag ta bort just vete och är han förstoppad så skippa mjölkprodukter. Men som sagt en kinesiolog kan hjälpa och de ser även om det finns parasiter (som är vanligare än man tror).

• milli79
    Minfamilj skrev 2017-05-24 09:24:58 följande:

Det blir strödagar då och då med ont i huvudet, magen osv. Svårt att veta hur allvarligt det är. Tidigare kunde han få migrän också där han ville ligga i ett mörkt rum men det var ett tag sedan.

Vet en tjej som ofta hade ont i huvudet som blev helt bra efter att ha tagit bort mjölkprodukter.
  • Mandelskorpan
    Minfamilj skrev 2017-05-24 08:30:43 följande:

Tack för svaret! Ja min sons symptom är så typiska för gluten men en del läkare verkar tro att om inte blodproverna visar på detta så kan det inte vara så..

Så om det visar sig att min son har glutenintolerans men ändå inte blir helt bra av glutenfritt -är det då läge att testa mjölkproteinfritt också?

Mjölkprotein kan du plocka bort direkt för att testa. Kan ge riktigt luriga symtom, sömnproblem, huvudvärk mm och oftast magproblem av olika slag.
  • Matxea

Tänker också att eftersom läkaren nekar er det ena och det andra, och att ni antagligen inte har kontakt med dietist, så är det viktigt att ni läser på om hur han ska få i sig det han behöver. Mycket som försvinner i vitaminväg o annat om ni utesluter både gluten och mjölk. Så ni hittar ersättningsprodukter av olika slag. Finns mycket att välja på men det kan vara lite rörigt innan man hittar i djungeln.

Hoppas att allt går vägen för er och att ni får hjälpen ni behöver. Om det skulle visa på ex gluten så tror jag man automatiskt blir kopplad till dietist, men jag är lite osäker.

Svar på tråden Min sons tillväxtkurva. Hjälp!