• Meriall

Mat som är lätt att bära hem?

Jag skulle vilja ha tips på maträtter/recept på mat som innehåller ingredienser som är lätta att bära hem och passar till 4 vuxna. Inga ägg/nötter/frukt/laktos pga allergier. Vi kommer bo rätt avsides och har ingen bil och måste kånka hem massa blöjor och ersättning + specialbarnmat så vill lägga så lite vikt på vår mat som möjligt. Pris är mindre viktigt, bara det är lätta varor och förstås gott :) Vi har ingenting att börja med, inte ris/potatis/kryddor eller något. Salt och peppar och köttbuljong finns men det är allt. Det är ok att köpa in saker som kanske inte äts upp på en längre tid/specialvaror bara de är lätta att bära.

Det är ett plus om det är snabblagat och inte kräver så många kärl då vi inte har diskmaskin under en tid heller. Så inga gör buljong från grunden-recept :)

• Svar på tråden Mat som är lätt att bära hem?
  • Kjell2
    Meriall skrev 2017-05-29 10:41:48 följande:

Jag skulle vilja ha tips på maträtter/recept på mat som innehåller ingredienser som är lätta att bära hem och passar till 4 vuxna. Inga ägg/nötter/frukt/laktos pga allergier. Vi kommer bo rätt avsides och har ingen bil och måste kånka hem massa blöjor och ersättning + specialbarnmat så vill lägga så lite vikt på vår mat som möjligt. Pris är mindre viktigt, bara det är lätta varor och förstås gott :) Vi har ingenting att börja med, inte ris/potatis/kryddor eller något. Salt och peppar och köttbuljong finns men det är allt. Det är ok att köpa in saker som kanske inte äts upp på en längre tid/specialvaror bara de är lätta att bära.

Det är ett plus om det är snabblagat och inte kräver så många kärl då vi inte har diskmaskin under en tid heller. Så inga gör buljong från grunden-recept :)

Allt som innehåller lite vatten. Ta saker som pasta, ris, mjöl, gryn, torkade bönor. Kompletera med färskt kött och fisk.

Undvik mjölk, fil, läsk, öl, vatten, de flesta konserver, halvfabrikat.

• Mandel

Rekommenderar er att köpa en skrinda eller någon annan form av shoppingbag på hjul så ni får med er saker hem.

Kanske kan ni få hjälp att köra hem ett ordentligt lass med torrvaror, konserver,och frysta grönsaker och rotfrukter som står sig länge så ni sedan bara behöver bära hem färskvaror? 
    Kanske även kan få hjälp att köra hem ett lass blöjor, tvättmedel och övriga hygienprodukter?
    Samma med kött, fisk, korv, kyckling osv. Be om hjälp och bunkra i frysen!
    Kanske kan vara värt att "muta" någon granne eller kompis med några hundringar i ersättning?

Då blir det massor ni kan laga ur frysen och skafferiet och sedan behöver ni bara gå och köpa specialbarnmat och färska grönsaker och mjölkfritt "mejeri".

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Carambolan

Ska ni bo så en längre tid så föreslår jag att ni investerar i två dramatenvagnar. Då behöver ni bara undvika otympliga och stora saker, inte tunga saker. Med vänlig hälsning, en som alltid veckohandlar till fots

• molly11

Kolla om Mathem eller liknande kör ut till er postnummer. Då kan du slippa tänka på kånk och knöl.

• Birgitta02

"Dra-maten"-vagn! En sån slukar massor med mat och även tung mat. Att dra den hem är lätt som en plätt (om det inte är en väg full med singel och annan småsten). Är ni två som handlar så se till att fixa två "dra-maten"-vagnar. 200 kr styck på Biltema :)

• Låtsasbullen
    Låtsasbullen skrev 2017-05-30 19:10:10 följande:

Köp cykelkärra eller lastcykel istället!

Begagnade cykelkärror är rätt billiga.

Fast ni kanske åker buss inser jag nu. Då är dramaten toppen, men det är ju redan skrivet.

Annars vill jag slå ett slag för torkade bönor och linser och att köpa mjöl istället för bröd.
  • klyban
    Kjell2 skrev 2017-05-29 10:48:36 följande:
    Allt som innehåller lite vatten. Ta saker som pasta, ris, mjöl, gryn, torkade bönor. Kompletera med färskt kött och fisk.

Undvik mjölk, fil, läsk, öl, vatten, de flesta konserver, halvfabrikat.

Min tanke också, mycket torkat på menyn, så tillsätter man vatten hemma.
Svar på tråden Mat som är lätt att bära hem?