• Madida

Vad äter ni till midsommar?

Som rubriken lyder, vad finns alltid på bordet när ni firar midsommar? :)

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Vad äter ni till midsommar?
  • Butterflie

Oj vilka midsommarbuffér =)
    Här blir det betydligt enklare. Ingen utav oss äter sill så färskpotatisen och jordgubbarna står i fokus och är det viktigaste.
    Men det blir väl kokt färskpotatis, gräddfil med gräslök, rostbiff, någon sallad, ägghalvor, varmrökt lax och romsås. Tja det brukar räcka gott så hos oss.
    Till efterrätt blir det jordgubbar, antingen tårta eller med glass, ovispad grädde och lite socker.
    Sen måhända att det blir lite grillat framåt kvällen, men inget märkvärdigt. Däremot kokas ett nytt lass med färskisar.

• Tom Araya
    Madida skrev 2017-06-17 20:05:24 följande:

Som rubriken lyder, vad finns alltid på bordet när ni firar midsommar? :)

Framförallt sill av alla sorter.
  • Duckan

I år blir vi bara fyra vuxna och två barn så vi har ingen dignande buffé som tidigare år.
    Sill m tillbehör (äts ej av mig och barnen)
    Färskpotatis
    Löjrom
    Gravad lax
    Jansson
    Hårt bröd
    Ost
    Jordgubbar och glass

Det är vad jag vet att vi kommer att ha. Tillkommer säkert massa grejer som ex skinkor, andra ostar och nåt matigt åt barnen och mig.
    Till kvällen grillar vi.

• K Kalle

Vi har också sillunch och sedan blir det grillat på kvällen. Någon som har något tips där? det blir samma alltid. Skulle vara kul att förnya sig.

Det vi vanligtvis har är:

Grillad fläskfilé
    Grillad majs
    Grillad halloumi

Bearnaisesås
    BBQ-sås

Klyftpotatis

Hur kan vi förnya oss?

• lövet2

Vi har inga särskilda traditioner, utan vi anpassar maten efter om och i så fall hur stort vi firar just det året.

• sodisa
    K Kalle skrev 2017-06-19 15:10:15 följande:

Vi har också sillunch och sedan blir det grillat på kvällen. Någon som har något tips där? det blir samma alltid. Skulle vara kul att förnya sig.

Grillad fläskfilé
    Grillad majs
    Grillad halloumi

Bearnaisesås
    BBQ-sås

Klyftpotatis

Hur kan vi förnya oss?

Mycket gott att grilla både champinjoner, körsbärstomater, paprika och persika! 
    Som sås är det också fantastiskt gott med dipmix och crème fraîche. Vi brukar jätteofta köra på det, 3 dl crème fraîche till 1 påse dipmix Vitlök eller Fresh Island :) 
  • Madida

Grillad fläskfilé

Grillad majs

Grillad halloumi

Bearnaisesås

BBQ-sås

Klyftpotatis

Hur kan vi förnya oss?

Grillad sötpotatis är toppen!

En hemmagjord potatissallad med vinägrett? Brukar ha i sockerärtor, rödlök, nypotatis och sen vinägrett med dijonsenap
  • fluu

Förutom någon form av jordgubbar har vi inga traditioner utan varierar oss. I år ska vi ha havskatt(som vi iofs hade förra året också), potatisgratäng, en somrig sallad och sverigekaka till efterrätt. Och jordgubbar och hemkokt rabarbersaft.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aniiee

Grillad fläskfilé
    Grillad majs
    Grillad halloumi

Bearnaisesås
    BBQ-sås

Klyftpotatis

Hur kan vi förnya oss?

Här hemma älskar vi knyten. Stoppa ner fritt val av grönsaker, lite lämpliga örter och kryddor, kanske ost om det passar, eller fisk om man vill ha en fiskrätt, lägg på grillen sen är det strax klart att äta tillsamans med grillat kött, eller helt självt. bonus att alla får göra sitt egna knyte med det innehåll man själv vill ha.

har du tid så är långgrillat världsbäst.

även efterrätt kan göras i knyten, ex. jordgubbar (ev lite bananskivor, persikor, nektariner eller rabarber), en skvätt alkohol (sött vin eller rom, ex), och mynta/ banan stoppad med ljus choklad/ äppelbitar vända i kanel och socker/ hallon, apelsin och vit choklad/ ananas och kokos/ valfria trädgårdsbär, ljus muscovadosocker och en skvätt rom..... alla dessa serveras naturligtvis med äkta vaniljglass.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • klyban

Grillad fläskfilé
    Grillad majs
    Grillad halloumi

Bearnaisesås
    BBQ-sås

Klyftpotatis

Hur kan vi förnya oss?

Det roliga är att du kan ha exakt samma saker, men göra det på annat sätt.
    Och få nått helt annat.
    Fläskfilé älskar denna glaze.
    www.topsecretrecipes.com/TGI-Fridays-Jack-Daniels-Grill-Glaze-Copycat-Recipe.html
    Du vet hur man använder glaze?

Jag brukar krydda fläskfilén med nått gott, sen mot slutet bränner jag in denna glaze som även går ha som tillbehör.

• K Kalle
    klyban skrev 2017-06-20 21:10:28 följande:

Det roliga är att du kan ha exakt samma saker, men göra det på annat sätt.
    Och få nått helt annat.
    Fläskfilé älskar denna glaze.
    www.topsecretrecipes.com/TGI-Fridays-Jack-Daniels-Grill-Glaze-Copycat-Recipe.html
    Du vet hur man använder glaze?

Jag brukar krydda fläskfilén med nått gott, sen mot slutet bränner jag in denna glaze som även går ha som tillbehör.

Jodå. Nu är det min man som lagar den mesta maten hos oss, men vi kan båda använda glace
  • klyban
    K Kalle skrev 2017-06-21 08:00:56 följande:
    Jodå. Nu är det min man som lagar den mesta maten hos oss, men vi kan båda använda glace smile1.gif

Bra, var inte nåt med det som så, utan mer förklara hur man gör med inbränningen i stora drag som jag skulle förklarat.
    Vilket iofs är enkelt.

Men testa denna glaze, denna är den godaste glazen jag stött på hitintills.
    Den går även till grillad lax.
    Skulle nog påstå den funkar till allt.

• Jennie med ie

Jag firar inte hemma hos mig själv och kan inte detaljstyra men på ett ungefär detta lär det bli:

Vid ankomst:
    Snittar med tofuröra. Champagne.

Lunch:
    Mer tofuröra ,kokt färskpotatis, gräslök, kanske grov smörgås.Öl.

Middag:
    Grillade oumphspett, potatisgratäng, sallad. Vin.

Jordgubbar.

• gbgumman

I år blir det.
    Lax och räkcheescake
    Sill och potatis
    Grillat

• kvarnfot

Grillad fläskfilé
    Grillad majs
    Grillad halloumi

Bearnaisesås
    BBQ-sås

Klyftpotatis

Hur kan vi förnya oss?

Byt kött! Fläskfilén blir ofta lite torr om man inte tar av den precis när den nästan är klar. Har ni ekonomi så kör på entrecote, annars karré. Dessa bitar har mycket insprängt fett vilket gör köttet mycket saftigare.
  • Madida
    kvarnfot skrev 2017-06-22 10:05:51 följande:

Byt kött! Fläskfilén blir ofta lite torr om man inte tar av den precis när den nästan är klar. Har ni ekonomi så kör på entrecote, annars karré. Dessa bitar har mycket insprängt fett vilket gör köttet mycket saftigare.

• lövet2
    lövet2 skrev 2017-06-19 19:53:15 följande:
    Vi har inga särskilda traditioner, utan vi anpassar maten efter om och i så fall hur stort vi firar just det året.
    Och i går ändrades alla planer. Nu blir det midsommarfirande i alla fall och maten är bestämd. Det blir grillad ryggbiff och potatisgratäng. Till efterrätt blir det en mystisk kaka med bl a marshmallows och smält choklad.
Svar på tråden Vad äter ni till midsommar?