Vad äter ni till midsommar?
Som rubriken lyder, vad finns alltid på bordet när ni firar midsommar? :)
Oj vilka midsommarbuffér =)
Här blir det betydligt enklare. Ingen utav oss äter sill så färskpotatisen och jordgubbarna står i fokus och är det viktigaste.
Men det blir väl kokt färskpotatis, gräddfil med gräslök, rostbiff, någon sallad, ägghalvor, varmrökt lax och romsås. Tja det brukar räcka gott så hos oss.
Till efterrätt blir det jordgubbar, antingen tårta eller med glass, ovispad grädde och lite socker.
Sen måhända att det blir lite grillat framåt kvällen, men inget märkvärdigt. Däremot kokas ett nytt lass med färskisar.
I år blir vi bara fyra vuxna och två barn så vi har ingen dignande buffé som tidigare år.
Sill m tillbehör (äts ej av mig och barnen)
Färskpotatis
Löjrom
Gravad lax
Jansson
Hårt bröd
Ost
Jordgubbar och glass
Det är vad jag vet att vi kommer att ha. Tillkommer säkert massa grejer som ex skinkor, andra ostar och nåt matigt åt barnen och mig.
Till kvällen grillar vi.
Vi har också sillunch och sedan blir det grillat på kvällen. Någon som har något tips där? det blir samma alltid. Skulle vara kul att förnya sig.
Det vi vanligtvis har är:
Grillad fläskfilé
Grillad majs
Grillad halloumi
Bearnaisesås
BBQ-sås
Klyftpotatis
Hur kan vi förnya oss?
Vi har inga särskilda traditioner, utan vi anpassar maten efter om och i så fall hur stort vi firar just det året.
Vi har också sillunch och sedan blir det grillat på kvällen. Någon som har något tips där? det blir samma alltid. Skulle vara kul att förnya sig.
Grillad fläskfilé
Grillad majs
Grillad halloumi
Bearnaisesås
BBQ-sås
Klyftpotatis
Hur kan vi förnya oss?
Grillad fläskfilé
Grillad majs
Grillad halloumi
Bearnaisesås
BBQ-sås
Klyftpotatis
Hur kan vi förnya oss?
Förutom någon form av jordgubbar har vi inga traditioner utan varierar oss. I år ska vi ha havskatt(som vi iofs hade förra året också), potatisgratäng, en somrig sallad och sverigekaka till efterrätt. Och jordgubbar och hemkokt rabarbersaft.
Grillad fläskfilé
Grillad majs
Grillad halloumi
Bearnaisesås
BBQ-sås
Klyftpotatis
Hur kan vi förnya oss?
Det roliga är att du kan ha exakt samma saker, men göra det på annat sätt.
Och få nått helt annat.
Fläskfilé älskar denna glaze.
www.topsecretrecipes.com/TGI-Fridays-Jack-Daniels-Grill-Glaze-Copycat-Recipe.html
Du vet hur man använder glaze?
Jag brukar krydda fläskfilén med nått gott, sen mot slutet bränner jag in denna glaze som även går ha som tillbehör.
Det roliga är att du kan ha exakt samma saker, men göra det på annat sätt.
Och få nått helt annat.
Fläskfilé älskar denna glaze.
www.topsecretrecipes.com/TGI-Fridays-Jack-Daniels-Grill-Glaze-Copycat-Recipe.html
Du vet hur man använder glaze?
Jag brukar krydda fläskfilén med nått gott, sen mot slutet bränner jag in denna glaze som även går ha som tillbehör.
Bra, var inte nåt med det som så, utan mer förklara hur man gör med inbränningen i stora drag som jag skulle förklarat.
Vilket iofs är enkelt.
Men testa denna glaze, denna är den godaste glazen jag stött på hitintills.
Den går även till grillad lax.
Skulle nog påstå den funkar till allt.
Jag firar inte hemma hos mig själv och kan inte detaljstyra men på ett ungefär detta lär det bli:
Vid ankomst:
Snittar med tofuröra. Champagne.
Lunch:
Mer tofuröra ,kokt färskpotatis, gräslök, kanske grov smörgås.Öl.
Middag:
Grillade oumphspett, potatisgratäng, sallad. Vin.
Jordgubbar.
I år blir det.
Lax och räkcheescake
Sill och potatis
Grillat
Grillad fläskfilé
Grillad majs
Grillad halloumi
Bearnaisesås
BBQ-sås
Klyftpotatis
Hur kan vi förnya oss?
Byt kött! Fläskfilén blir ofta lite torr om man inte tar av den precis när den nästan är klar. Har ni ekonomi så kör på entrecote, annars karré. Dessa bitar har mycket insprängt fett vilket gör köttet mycket saftigare.
Jordgubbar med grädde.