• FranskTalande

Frukost för barn

Det är ett problem för mig varje morgon : Hitta den perfekta frukost för mina barn.
    Jag vill att det ska vara varierad ,nyttigt och mest av allt GOTT .
    Jag brukar göra pannkakor eller dom äter mjölk med flingor.
    Men det känns som dom börja tröttna av det här. Dom är lite komplicerat med mat.
    Vad äter eran barn till frukost ?

• Svar på tråden Frukost för barn
  • Jw83

Vi äter mycket ägg. Har höns så ungarna får följa med ut på morgonen och mata djuren och hämta äggen. Det gör det nog lite extra gott :)

Annars äter dom alltid någon frukt eller bär, just nu mycket jordgubbar eller vattenmelon. Dom får också välling att dricka och någon macka.

• MadHatter

Vi äter nästan alltid havregrynsgröt med frukt och mjölk, så inte så mycket variation här.

Ibland blir det smoothie och/eller bröd med keso och grönsaker och kanske te. Undantagsvis kan det bli keso och frukt eller nån annan sorts gröt.

Nu har jag en tonåring men var väl liknande frukost när hon var liten.

• Katarina2011

Oftast havregrynsgröt med kanel, banan och äpple på, mandelmjölk till oss vuxna, vanlig mjölk till 5-åringen. Ibland blåbär och proteinpulver med smak av kanelbulle ist för kanel och frukt.
    På helgen kör vi ibland ägg och surdegsrost + juice eller the till.
    Gör ni pannkakor till frukost? Hade jag aldrig hunnit och ingen av oss hade hållit sig mätt heller

• fluu

Min onge äter oftast gröt av något slag(havre, korngröt, råggröt, mannagryns etc ofta med kokos, bär, frukt, kryddor i), helt enkelt för att hon tycker att det är godast.
    Men hon får även smoothies, flingor och mjölk, pannkakor, mackor, yoggi, fruktsallad etc.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • modsey
    Katarina2011 skrev 2017-06-22 20:32:35 följande:

Oftast havregrynsgröt med kanel, banan och äpple på, mandelmjölk till oss vuxna, vanlig mjölk till 5-åringen. Ibland blåbär och proteinpulver med smak av kanelbulle ist för kanel och frukt.
    På helgen kör vi ibland ägg och surdegsrost + juice eller the till.
    Gör ni pannkakor till frukost? Hade jag aldrig hunnit och ingen av oss hade hållit sig mätt heller

jag gör smeten kvällen innan och har i en näve havregryn i och lite kruskakli. Supergott och enkelt att steka på dagen efter då smeten svällt. Serverat med skivad banan och lite keso eller annan frukt och kanske några matskedar fet yougurt är det perfekt som frukost och mättar bra.
  • Frontline

Ni som står och steker en massa pannkakor eller annat till barnen gör ni det varje dag?
    Mina barn går upp klockan 6 jag kommer hem från jobb 6.15 och det finns inte en chans att jag steker pannkakor fixar smoothie eller annat som är tidskrävande innan det är dags för förskola..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • fluu
    Frontline skrev 2017-06-23 00:35:57 följande:
    Ni som står och steker en massa pannkakor eller annat till barnen gör ni det varje dag?
    Mina barn går upp klockan 6 jag kommer hem från jobb 6.15 och det finns inte en chans att jag steker pannkakor fixar smoothie eller annat som är tidskrävande innan det är dags för förskola..
    Gör det väl inte precis varje dag, men så lång tid tycker jag inte att det tar, smoothie går ju på två minuter tex. Ibland förbereder jag saker dagen innan
  • Frontline
    fluu skrev 2017-06-23 00:45:30 följande:
    Gör det väl inte precis varje dag, men så lång tid tycker jag inte att det tar, smoothie går ju på två minuter tex. Ibland förbereder jag saker dagen innan
    Fortsätt med det, mina barn vill knappt ha lite vatten när dom vaknar..

Helger eller när dom är lediga så får man tvinga i dom en smörgås inget annat duger eller inte ens smörsåsen duger..
  • fluu
    Frontline skrev 2017-06-23 00:54:05 följande:
    Fortsätt med det, mina barn vill knappt ha lite vatten när dom vaknar..

Helger eller när dom är lediga så får man tvinga i dom en smörgås inget annat duger eller inte ens smörsåsen duger..
    Ok.. Alla är ju inte frukostmänniskor.
  • Frontline
    fluu skrev 2017-06-23 01:04:58 följande:
    Ok.. Alla är ju inte frukostmänniskor.
    Precis, helgerna är likadant går upp klockan 7 och ingen vill ha frukost och ingen vill helst ha innan lunch som är runt 12.
  • modsey
    Frontline skrev 2017-06-23 00:35:57 följande:

Ja varje dag får de frukost ;)

Lägger ner ca 10 minuter på att göra den
  • NELJ

Mina barn vill inte ha varierad frukost. :) Jag dukar fram yoghurt, musli, mackor och pålägg och de tar alltid samma sak. Försöker ibland locka med ägg för det äter jag själv till frukost men nio av tio gånger säger de nej.

På helgerna kan vi lyxa till med smoothie och nybakt bröd eller croissanter men jag skulle aldrig orka fixa med sånt på vardagarna.

Svar på tråden Frukost för barn