• elaijna

    Oväntat gravid, 21 år gammal och upptäckte sent i graviditeten

    Hej, 
    Jag är 20 år, fyller 21 i Augusti, jag studerar mitt andra år på universitet i England där jag bor och lever med min pojkvän som är 2 år äldre än mig. Vi har endast varit tillsammans i 6 månader men varit bästa vänner sedan vi började universitetet. Båda har (hade) en väldetaljerad plan för våran framtid, vi skulle ta våra masters och flytta till Leeds, tjäna pengar och kunna resa och leva gött tillsammans. 

    För några veckor sedan fick jag problem med magen som vi trodde berodde på gallsten och jag skickades på ultraljud. Vid det här laget hade magen svullnat upp ordentligt på bara någon vecka. Väl på ultraljudet visar det sig att där är inga gallstenar, bara "något" som trycker på min högra njure. Trots att jag varit flitig med mina minipiller och sedan p-stav så visade graviditetstestet ett plus. Och min värld rasade samman. Dock fanns fortfarande hoppet om abort. Jag vet att det finns många delade åsikter om detta, men för mig var det den enda utvägen. 

    Igår när jag kom till gynmottagningen får jag reda på att jag är långt över gränsen för abort, nämnligen att jag är ca 6 månader gravid och har inget annat val än att fullfölja graviditet, och barn. 

    Trots extrem rädsla över situationen så har jag landat i att jag inte kan påverka situationen mer än att se till att detta barn får den bästa uppväxten han/hon kan få och jag ska älska barnet oavsett hur oplanerat det var. Detta barnet ska aldrig behöva känna sig oönskat. Dock är jag otroligt rädd för att förlora min pojkvän i detta. Efter viss panikattack on dumma utlåtande så tog han sig samman och lovade att stötta mig i detta och inte lämna mig för att ensam ta tag i situationen. Dock är han rädd att inte få samma stöd hemifrån som jag fått (han ska berätta för sin mamma ikväll). Men efter en tumult uppväxt och en pappa som gick bort för endast 2 år sedan, så drog paniken och rädslan fram gamla demoner och han mår hemskt dåligt över hela situationen och hörde idag av sig till en kurator för att prata ut om alla tankar och känslor. 

    Jag vet att han lovade att stötta mig i detta, och jag behöver honom mer än något annat. Men det skrämmer mig att han ska backa ur. Trots att han verkligen inte är den typen av person. 

    Det blev ett långt inlägg, men jag var tvungen att skriva av mig och hoppas på att någon där ute kan ge lite tröstande ord eller stöd. Min ursprungliga plan har ju minst sagt slagits omkull, och så även hans. Men har jag satt mig i denna situationen så måste jag försöka göra det bästa av den. 

  • Svar på tråden Oväntat gravid, 21 år gammal och upptäckte sent i graviditeten
  • Meriall

    Hej jag förstår att det är omtumlande. Nu är jag inte i så utsatt situation som du men har också upptäckt en graviditet väldigt sent (tror det var i 5e mån, minns inte exakt nu) så jag kan förstå den känslan. Mitt barn föddes dessutom två mån tidigt så jag kan inte vara gravid många månader...

    Jättebra att din pojkvän går hos kurator.

  • elaijna

    Så skönt att höra det inte bara är jag som upptäkt graviditeten sent... Man får dåligt samvete och undrar hur naiv jag varit.. men har uppriktigt inte märkt av några graviditetssymtom under de senaste månaderna. 

    I nuläget har jag en stor rädsla för detta stora ansvar och såklart snurrar många frågor i huvudet kring vart jag ska börja och med vad, har inte riktigt lyckats sjunka in än att detta faktiskt händer. Samtidigt är jag otroligt rädd att min pojkvän ska ändra sig och dra sig ur. 

    Förvisso tror jag han kommer må bättre såfort han berättar för sin mamma och någon utomstående. 

    Har du/ni några tips på vart man ska börja i hela processen? Både med att vänja sig vid tanken, men också allt praktiskt som nu börjar. 

  • Kontrollfreaket

    Jag fattar din oro!! Och din pojkväns! Jag var betydligt äldre när jag blev mamma men med facit i hand så kundejag skaffat barn mycket tidigare och det hade blivit minst lika bra ändå! kärleken till ett eget barn är enorm och obeskrivlig och du kommer alltid se tillbaka på det här som "tur" att det blev som det blev ?? Fattar att det är svårt att se det så och det viktiga är att se till att du och pojkvännen håller ihop och blir ert bra team. Snacka med honom och säg att du verkligen förstår hans oro och att du känner samma men att ni är två i det här. Och se till att det kommer finnas någon avlastning, far/morföräldrar/syskon som kan stötta er och avlasta. Det kanske blir tufft i början, det tyckte även jag som blev gravid planerat och längtat efter barn. Men, återigen, du kommer få en schock över hur mycket du kommer älska det ömma livet och aldrig ha det ogjort ?? Kram och lycka till!

  • trueblood93

    Vill skicka dog en stor kram och söga att de kommer gå bra! Oavsett vad. De kommer bli fantastiskt med eller utan karln. Är han så dum att han lämnar dig nu kan man lite hårt fråga sig vad är han då att ha. Du ör värd de bästa! Detta är ni två om. Jag håller mina tummar och tår för dig att DU får må bra. <3 du ska bara uppvaktas med kärlek och värme. Även om de är.oplanerst

Svar på tråden Oväntat gravid, 21 år gammal och upptäckte sent i graviditeten