• carlar

Jag står inte ut

Hej allihopa!

Jag är gravid i vecka 20, vi är så lyckliga jag och min blivande man!

Jag har dock haft en ganska jobbig graviditet än så länge. Vet att det finns många som har det värre än vad jag har det men här kommer min berättelse.

Jag plussade på fästmannens födelsedag! Sedan dess fick jag inte behålla någon mat eller vätska förrän v. 18.. fick inte någon hjälp från läkare och det var då allt tjafs med chefen började.

Jag fick inte ta ledigt och chefen förstod inte varför jag inte klarade av att jobba vissa dagar. Det var ett helvete, fick springa på toa för att spy under hela arbetspassen.

Jag jobbar som receptionist på en frisörsalong 60% samt som juniorfrisör 20% medan jag studerar distans till frisör på heltid. Mycket att göra som ni förstår!

När väl illamåendet och kräkningarna slutade så började jag få smärtor i livmoder/kissblåsa varje gång jag gick på toa, inte urinvägainfektion. Efter en vecka med detta kände jag en morgon påväg till jobbet som mensvärk-smärtor och under dagen blev det värre och värre. Jag blödde ingenting men hade fruktansvärt ont som sakta spred sig bak i ryggen ochöver hela magen.

Ringde då till min chef från jobbet (chefen är mammaledig), hon tillåt mig inte att lämna jobbet så jag kämpade på, tills tack vare en underbar kollega ringde taxin om akut färd till akuten. De gjorde massa tester men hittade ingenting, det enda de konstaterat var att jag antingen hade ont i kissblåsan eller livmodern. Barnet mådde bra, tack och lov!

Blev inlagd under observation men de hittade ingenting så jag fick åka hem dagen efter. (Detta var alltså dör en vecka sedan idag)

Chefen har efter det varit väldigt otrevlig emot mig.

Hon kan lämna en kommentar som "du måste vara försiktig, du äter ALLDELES för mycket och börjar bli tjock! Du får inte småäta under jobbet för jag vill inte att du ska bli tjockare/tyngre än vad du är, du måste jobba!" Detta väljer hon att säga framför kunder och kollegor.

Har under den där veckan svimmat 4ggr och därför behövt ta en godisbit någon gång ibland under aeberspasset för att hoppas på att inte svimma eller bli yr.

Idag var jag även på jobbet, svimmade när jag stod och pratade med en kund. Ramlade ihop och låg på golvet, en kollega ringde då chefen om att hon måste hitta någon som kunde ta över mitt arbetspass då jag behövde åka till sjukhuset. Chefen vägrade ringa någon annan och tillåta mig att lämna arbetsplatsen.

Jag ringde senare till min barnmorska och hon beordrade mig att åka till akuten på en gång! Jag kunde inte lämna så arbetade tills mitt pass var slut och åkte sedan med min fästman till akuten, nu sitter jag här och mår skit känslomässigt, kroppen mår lire bättre.

Jag orkar inte med att må såhär och definitivt trivs jag inte på jobbet längre som jag förut älskade.

Jag och min fästman gifter oss 19 augusti i sommar och hade fått beviljad semester muntligt men nu helt plötsligt får jag inte ha semester och det kommer hon på några veckor innan jag faktiskt ska ha min semester. Jag får heller inte gå på min kusins bröllop som hon också redan lovat mig att jag ska få vara ledig till.

Jag tappar modet om allt och känner ingen glädje alls just nu..

inte nog med att jag inte mår bra kroppsligt, men då kommer chefen och ska hålla på som hon gör.

Gör jag fel eller varför är det såhär?

Är det någon som känner igen sig både mes mina kroppsliga problem samt situationen med chefen?

Jag behöver någon att prata med

• Svar på tråden Jag står inte ut
  • Frmid
    carlar skrev 2017-07-06 22:50:13 följande:

Jag tänkte sjukskriva mig imorgon faktiskt, orkar inte härda ut nå mer! Ska annars jobba varje dag fram till onsdag och jag klarar/vågar inte det.. :(

Jag har tyvärr bara en chef. Just med ledigheten är det bara jag som sökt semester just då, alla andra har semester nu eller kommer tillbaka när min skulle ha börjat.

En kollega har puschar mig till att säga upp mig om jag inte får min semester. Hon tycker att jag blivit så diskriminerad och osynlig sen jag blev gravid.

Tack för tips! <3

Ja förlåt, är ju fredag imorgon. Är lite veckovill, är själv hemma mammaledig nu.

Om du kan så tycker jag du ska prata med din chef, helst face to face och våga vara rak och tuff, förklara för henne exakt hur hennes beteende förvärrar hur du mår just nu. I bästa fall kanske chefen kommer till nån form av insikt om hur illa hon beter sig, annars så har du i alla fall försökt och får försöka gå vidare till annat jobb eller sjukskrivning.

Jag fick ett bra tips en gång som verkligen fastnade, se alltid till att ta hand om dig och se till ditt eget bästa. Ingen annan sätter dig före sig själv när det kommer till kritan.

Som sagt, inget jobb är värt att riskera din hälsa eller din bebis :)
  • annabellelee

Fast det konstiga tycker jag är läkaren, som inte sjukskriver. Många chefer tycker nog att det är jobbigt med en medarbetare som är sjuk någon dag här och någon dag där, och som därför blir helt oförutsägbar.

En dl läkare verkar tycka att graviditet är naturligt och sjukskriver aldrig. Här är det ju självklart något som måste utredas.

• Jsv17

Det här låter som en chef som försöker undvika att ha småbarnsförälder anställd, tyvärr ganska vanligt, man vill undvika vabdagar och sjukdagar. Hon kan inte lagligen säga upp dig för att du är gravid, så hon tvingar fram att du ska säga upp dig själv. Men hon gör det ganska överdrivet och diskriminerande skulle jag säga, jag skulle kontakta både facket (om du är medlem) och anmäla henne för diskriminering då hon började bete sig så här då du blev gravid.

För övrigt som så många har nämt här, behöver du inget tillstånd att lämna arbetsplatsen vid ett medicinsk akut tillstånd, inte heller för att vara sjuk en vecka, detta tycker jag du ska upplysa henne om och om hon inte tar det från dig kan erbjuda att en facklig representant kan komma ut och upplysa henne lite om svensk lag ser ut och vad det är som gäller angående sjukdom och semester osv verkar som hon kunde behöva det faktiskt!

Stå på dig! Du ska inte behöva säga upp dig och förlora föräldrapenning, hon ska veta vad som gäller och agera därefter annars ska det ha konsekvenser och har hon inte blivit varse det innan ska du se till att hon blir det nu!

• cesso
    carlar skrev 2017-07-06 22:45:26 följande:
    Har funderat på att säga upp mig men såklart kommer tankarna om ekonomin och mammaledigheten. Vi har det inte så bra ställt som det är redan eftersom att även killen studerar till 2018. Allt känns så osäkert och läskigt
    Säg inte upp dig! Det påverkat din föräldrapenning!!!

Men: se till att bli sjukskriven!
  • Poppy75

Säg inte upp dig! Det låter som att det är precis vad din chef vill, inte pga dig som person men pga att du är gravid. En del chefer är usla på det sättet. Snart är du föräldraledig ändå. Om du inte är med i facket så gå med nu. Det låter som att det kan behövas.

• carlar

Hej igen och tack för alla tips och stöd! <3

Här kommer uppdatering på besöket på akuten.

Jag blev inskriven inatt då de inte ville lämna mig ensam med detta. Läkarna har precis varit här och gett en ganska stor röd flagga.

Det är något med hjärtat som inte är okej, mitt blodvärde och tryck har gått ner väldigt mycket..

Jag kommer få en sorts stav in opererad som ska vara kopplat till hjärtat, det ska då mäta mitt hjärta närmare och om det är någonting, signalerar staven direkt till sjukhuset. Jag kommer få ha närmare kontakt med både barnmorska och läkare med prover och samtal.

Om neurologen har tid idag ska jag även få träffa dom och göra tester, har de inte tid kommer jag att få en remiss.

Jag kommer inte få ta långa promenader ensam, jag får inte köra bil, måste ha stödstavar vart än jag är. Mitt liv vände precis ytterligare, både på ett bra och dåligt sätt..

Känns så konstigt och läskigt att det faktiskt händer någonting! Har levt med dom här svimningarna i hela mitt liv utan att jag fått något svar men nu när ett svar iallafall är på gång så är jag rädd!

Läkaren ska komma tillbaka till mig senare idag så ska vi prata mer om vad som händer och jag ska försöka trycka på en sjukskrivning.

Ha det bäst!

• Summerchild
    carlar skrev 2017-07-07 10:36:54 följande:

Hej igen och tack för alla tips och stöd! <3

Här kommer uppdatering på besöket på akuten.

Jag blev inskriven inatt då de inte ville lämna mig ensam med detta. Läkarna har precis varit här och gett en ganska stor röd flagga.

Det är något med hjärtat som inte är okej, mitt blodvärde och tryck har gått ner väldigt mycket..

Jag kommer få en sorts stav in opererad som ska vara kopplat till hjärtat, det ska då mäta mitt hjärta närmare och om det är någonting, signalerar staven direkt till sjukhuset. Jag kommer få ha närmare kontakt med både barnmorska och läkare med prover och samtal.

Om neurologen har tid idag ska jag även få träffa dom och göra tester, har de inte tid kommer jag att få en remiss.

Jag kommer inte få ta långa promenader ensam, jag får inte köra bil, måste ha stödstavar vart än jag är. Mitt liv vände precis ytterligare, både på ett bra och dåligt sätt..

Känns så konstigt och läskigt att det faktiskt händer någonting! Har levt med dom här svimningarna i hela mitt liv utan att jag fått något svar men nu när ett svar iallafall är på gång så är jag rädd!

Läkaren ska komma tillbaka till mig senare idag så ska vi prata mer om vad som händer och jag ska försöka trycka på en sjukskrivning.

Ha det bäst!

Har läst... tycker det är toppen att du äntligen fått svar på problemet. Och kan nu leva rätt. Klart du får en sjukskrivning i ditt svåra läge?. Hoppas det ordnar sig... jättesöt mage du har. Vila och ät bra :) ..kram
  • Jag är bara jag

Nu har du fått svar och vet att jobb är uteslutet på ett bra tag. Ta det nu lugnt, tänk bara på dig själv och bebben och skit i vad chefen ev. kommer tycka. Lycka till!

• carlar

Här kommer en ny uppdatering!

Det har nu gått fyra dagar sedan operationen, jag mår bra men har väldigt ont i bröstet där de satte in dosan som ska mäta hjärtat. Jag har inte svimmat något mer däremot så är jag väldigt yr och är virrig.

Jag har tagit ledigt en vecka nu för att återhämta mig mer, annars håller jag på att tjata på vårdcentralen på att få en ny läkartid för att få en sjukskrivning.

De har inga bokningsbara tider hos läkare nu under sommaren så jag får ringa in varje morgon och se om de har någon tid för mig. Min chef är på mig om att hon vill ha läkarintyg och uppdatering dagligen, vilket jag kan förstå men jag är inte på världens bästa plats kroppsligt och orkar inte skriva uppdateringar varje dag vilket jag förklarat till henne.

Vi började tjafsa om detta och jag blev så less om allt som hänt/händer så jag röt ifrån och sa att jag inte tänker svara något mer då jag behöver få vila för att kunna komma tillbaka och jobba. Sedan dess har jag sluppit meddelanden än så länge!

Hoppas på att få läkartid nu så det lugnar ner sig lite!

• Frmid
    carlar skrev 2017-07-11 22:36:21 följande:

Här kommer en ny uppdatering!

Det har nu gått fyra dagar sedan operationen, jag mår bra men har väldigt ont i bröstet där de satte in dosan som ska mäta hjärtat. Jag har inte svimmat något mer däremot så är jag väldigt yr och är virrig.

Jag har tagit ledigt en vecka nu för att återhämta mig mer, annars håller jag på att tjata på vårdcentralen på att få en ny läkartid för att få en sjukskrivning.

De har inga bokningsbara tider hos läkare nu under sommaren så jag får ringa in varje morgon och se om de har någon tid för mig. Min chef är på mig om att hon vill ha läkarintyg och uppdatering dagligen, vilket jag kan förstå men jag är inte på världens bästa plats kroppsligt och orkar inte skriva uppdateringar varje dag vilket jag förklarat till henne.

Vi började tjafsa om detta och jag blev så less om allt som hänt/händer så jag röt ifrån och sa att jag inte tänker svara något mer då jag behöver få vila för att kunna komma tillbaka och jobba. Sedan dess har jag sluppit meddelanden än så länge!

Hoppas på att få läkartid nu så det lugnar ner sig lite!

Skönt att svimningarna i alla fall är borta och bra att du vilar!

Ligg på VC om att du måste ha ett intyg snarast, de måste ordna en tid helt enkelt. Men fick du ingen sjukskrivning av läkaren som operarade dig eller behandlade dig på sjukhuset?

Din chef låter som en riktigt usel jävla chef! Ursäkta språket, men vem som är hemma sjuk orkar med skriftliga uppdateringar varje dag? Och ständigt tjat om sjukintyg?

Heja dig TS som röt ifrån! :)
  • carlar

Han kunde inte göra en sjukskrivning förrän jag varit sjuk i 14 dagar på grund utav försäkringskassan, så jag måsta vara sjuk en vecka för att sedan få sjukskrivning ytterligare från VC. Jag fick dock intyg på att jag varit där och vad jag får eller snarare inte får göra just nu men hon nöjde sig inte med det..

Ja, är riktigt less på henne och situationen just nu men tack för allt stöd!

• MistyM

Det låter ju helt sjukt!
    Du vet att man brukar kunna säga att man mår för illa för att jobba så säger dom bara "vill du att jag sjukskriver dig?" så varför har inte detta skett för längesedan??? Borde ha räckt med "jag är stressad av att behöva spy på jobbet" - "ok, du stannar hemma tills vidare".

Med tanke på hur elak din chef är, så tycker jag du kan fortsätta verka sjuk även om du mår bättre sedan, var borta så mycket som du kan och sätt dig själv först. Lycka till.

• carlar

Hela den här processen har varit sjuk och jobbig, var på VC idag och fick sjukskrivning till 23/7 fick då tjata till mig den. De jag pratat med har endast nu tagit hänsyn till att såret kan spricka eftersom jag bär så tungt på jobbet men de tar inte hänsyn till mina svimningar eller psykiska mående.

Jag anser inte att Graviditet i sig själv är en sjukdom men man kan vara sjuk som gravid och att vara gravid kan definitivt orsaka sjukdom.

• MistyM
    carlar skrev 2017-07-14 14:54:19 följande:

Hela den här processen har varit sjuk och jobbig, var på VC idag och fick sjukskrivning till 23/7 fick då tjata till mig den. De jag pratat med har endast nu tagit hänsyn till att såret kan spricka eftersom jag bär så tungt på jobbet men de tar inte hänsyn till mina svimningar eller psykiska mående.

Jag anser inte att Graviditet i sig själv är en sjukdom men man kan vara sjuk som gravid och att vara gravid kan definitivt orsaka sjukdom.

Har du funderat på att byta vårdcentral?
  • nevermind

Jag hade gått ändå. Vad ska hon göra liksom??

Du borde inte ha några problem att bli sjukskriven på heltid.

Svar på tråden Jag står inte ut