• Anonym (Bekymrad)

Hur gör man om man vet att personen brukar köra berusad?

En bekant har börjat få problem med alkohol och jag vet inte rikigt vad jag ska göra.

Förr var de bara helgerna men nu är de även på veckorna och även när hen har sina barn hos sig.

Hen dricker så pass att de stinker lång väg om hen- dagen efter. Nu har hen börjat att köra bilen dagen efter..

Jag tror att om hen skulle bli stoppad av polisen skulle det bli positivt. Men hur ska jag gå tillväga?

Oftas får jag reda på i efterhand att hen kört bilen, så de blir svårt att ringa polisen under på gående brott..

Igår hade jag kunnat ringt, men fick reda på försent att hen hade druckit och kört bil. Någon som har något tips? Råd? Är rädd att något hemskt kommer hända snart.

(Att prata direkt med hen är uteslutet pga rädsla)

• Svar på tråden Hur gör man om man vet att personen brukar köra berusad?
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Jooo) skrev 2017-07-07 13:12:45 följande:

Jo hon kommer förlora barnen pga dig! PRATA med människan för i h-vete!

Hon?

Nej det gör man inte. Om du inte vet vad du pratar om kanske du inte ska yttra dig om så pass allvarliga saker!

Svar nej, kommer inte prata mer denna människa face to face igen. Vilket står i ts om du hade läst de :)
  • Anonym (Agnes)

Förlorar hen barnen, jobbet eller vad som helst, så är det ju på grund av HEN och för att HEN kört påverkad. Det är ju knappast för att ts anmäler.

Om ts bekanta krockar då hen kör påverkad, och skadar eller t.o.m. dödar någon eller sig själv, är det också ts fel då?
  • Anonym (jaha)
    Jaha, det är väl inte mer än rätt eller hur!
  • Anonym (Soc.)

Vad är det för påhitt. Hon kommer snarare att erbjudas missbruksbehandling och barnen kanske erbjuds stödgrupp för barn till missbrukare.
  • Morsans

Ring polisen och tipsa att personen kan köra påverkad. Lämna även registreringsnumret på bilen. Då kan de hålla extra koll. Jag har en släkting som gjorde så på sin dåvarande man och polisen höll koll.

• Anonym (Bekymrad)
    Morsans skrev 2017-07-07 18:23:58 följande:

Ring polisen och tipsa att personen kan köra påverkad. Lämna även registreringsnumret på bilen. Då kan de hålla extra koll. Jag har en släkting som gjorde så på sin dåvarande man och polisen höll koll.

Tack, ska göra det, var osäker på om de gick och göra så :)
  • Thong007
    Most important security. Every time you drive, much check yourself. If not, do not drive.
    # Who is agree with?
  • Anonym (Maria)

Hade jag haft så stora problem så hade jag önskat att någon anmälde eller konfrontrerade mig med hot om att anmäla. Först då kan man inse sitt problem och söka hjälp.

• Anonym (Bekymrad)

Om personen kommer på jobbet full, gör chefen en anmälan till soc då? (Alltså ang barnen)

• Kjell2
    Anonym (Bekymrad) skrev 2017-07-10 13:46:02 följande:

Om personen kommer på jobbet full, gör chefen en anmälan till soc då? (Alltså ang barnen)

Kanske men gissningsvis nej.
  • klyban
    Anonym (Bekymrad) skrev 2017-07-10 13:46:02 följande:

Kanske, men antagligen inte.
    Varför ska du låta alla andra försöka lösa problemet åt dig?

Kör man full ringer man 112 och berättar detta, mer behöver du inte göra med denna TS.

Är h*n full på jobbet, så får man sköta detta där.
    Och är man alkoholiserad, så går det inte undvika att se och känna detta.

Förstår inte varför du är här och försöker allt detta faktiskt.
    Du är ju rädd för personen, känns inte så smart då att agitera denna med massa anmälningar här och var.
    Men bilkörning under påverkan av alkohol, är nått man alltid ska anmäla.
    Men jobb, nej, det får man sköta där.
    Ser man barnen faktiskt far illa(att man ser det med egna ögon), så visst en orosanmälan kan man göra då.

Men denna förföljelse på alla områden och bara du, låter inte sunt på nått sätt.
    Då du är rädd för personen, sen om du ser h*n stiger in i bilen onykter och han ser dig.
    Så är det inte svårt att få 1+1 till bli 2, och då kommer du få en aggression emot dig som du säger du är rädd för.
    Så var lite smart, och ta det som verkligen är farligt för andra, och det är rattfyllan och möjligtvis barn.

Och var än mer smart när det gäller till göra anmälningarna stealth, så det inte återkopplas till dig.
    Och en sak som du kanske inte tänkt på, och det är att anmälningarna kanske får h*n rikta sitt vrede mot annan person än dig.
    Och kanske fysiskt skada denna, då du säger du är rädd, så är det inte omöjligt andra är detta med, då de vet såna här saker kan orsaka våld.
    Så man är medveten om detta, innan man börjar klampa runt som en elefant och anmäler allt som man kan hitta.

hur många meter var det?
  • Anonym (Bekymrad)
    klyban skrev 2017-07-10 13:58:47 följande:

Kanske, men antagligen inte.

Varför ska du låta alla andra försöka lösa problemet åt dig?

Kör man full ringer man 112 och berättar detta, mer behöver du inte göra med denna TS.

Är h*n full på jobbet, så får man sköta detta där.

Och är man alkoholiserad, så går det inte undvika att se och känna detta.

Förstår inte varför du är här och försöker allt detta faktiskt.

Du är ju rädd för personen, känns inte så smart då att agitera denna med massa anmälningar här och var.

Men bilkörning under påverkan av alkohol, är nått man alltid ska anmäla.

Men jobb, nej, det får man sköta där.

Ser man barnen faktiskt far illa(att man ser det med egna ögon), så visst en orosanmälan kan man göra då.

Men denna förföljelse på alla områden och bara du, låter inte sunt på nått sätt.

Då du är rädd för personen, sen om du ser h*n stiger in i bilen onykter och han ser dig.

Så är det inte svårt att få 1+1 till bli 2, och då kommer du få en aggression emot dig som du säger du är rädd för.

Så var lite smart, och ta det som verkligen är farligt för andra, och det är rattfyllan och möjligtvis barn.

Och var än mer smart när det gäller till göra anmälningarna stealth, så det inte återkopplas till dig.

Och en sak som du kanske inte tänkt på, och det är att anmälningarna kanske får h*n rikta sitt vrede mot annan person än dig.

Och kanske fysiskt skada denna, då du säger du är rädd, så är det inte omöjligt andra är detta med, då de vet såna här saker kan orsaka våld.

Så man är medveten om detta, innan man börjar klampa runt som en elefant och anmäler allt som man kan hitta.

Sluta anta massa saker, fråga istället.

Personen kom full på jobbet här om dagen, på ett jobb där du absolut inte kan vara berusad. Jag undrade bara om denna chef kommer göra en soc-anmälan. Tänkte om de (soc) kunde bistå med mer hjälp. Om chefen inte anmäler till soc kanske de nu är läge att göra en anmälan så att personen får all hjälp hen kan få!

Personen ska nu gå i behandling och jag hoppas verkligen att de är hjälper.

Hade jag kunnat ringt 112 (alltså vid ett pågående brott), hade jag gjort de omedelbart. Vilket jag skrivit flera gånger tidigare!

Och dessutom kan en dölja ett missbruk bra länge innan någon upptäcker det!
  • klyban
    Anonym (Bekymrad) skrev 2017-07-10 14:18:34 följande:

Personen kom full på jobbet här om dagen, på ett jobb där du absolut inte kan vara berusad. Jag undrade bara om denna chef kommer göra en soc-anmälan. Tänkte om de (soc) kunde bistå med mer hjälp. Om chefen inte anmäler till soc kanske de nu är läge att göra en anmälan så att personen får all hjälp hen kan få!

Hade jag kunnat ringt 112 (alltså vid ett pågående brott), hade jag gjort de omedelbart. Vilket jag skrivit flera gånger tidigare!

Du är rädd för personen, men vill gå/går till full attack.
    Du är medveten om att detta kan blir ett enda stort gigantiskt bakslag och våld emot dig som person?

Är du tillsammans med denna person, så avsluta förhållandet.
    Då du kommer inte se någon bättring på en låång tid.

Sätter sig personen i bilen onykter och kör, så är det alltid 112 som gäller avsett om det är ens bästa vän.
    Då berusad av alkohol genererar alldeles för många döda för att klara av att ignorera.

Jag antar att det finns ADHD i bakgrunden, som diagnos eller misstänkt sådan.
    Stämmer detta?
    Alkohol och ADHD är en farlig kombination, vi begraver tyvärr alldeles för många kvinnor pga denna kombination.

hur många meter var det?
  • Anonym (Rågiryggen)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2017-07-10 14:18:34 följande:

Varför tror du att du får veta något om personens ev. kontakt med Socialtjänsten? De kommer naturligtvis inte att delge dig någon som helst information om personens ev. missbruk, behandling osv.

Vill du anmäla oro för barnen så gör det. Att inte agera när man vet att någon riskerar sitt eget, barnens och medtrafikanters liv dag efter dag låter väldigt ansvarslöst men det är du som väljer.
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Rågiryggen) skrev 2017-07-10 14:44:35 följande:

Varför tror du att du får veta något om personens ev. kontakt med Socialtjänsten? De kommer naturligtvis inte att delge dig någon som helst information om personens ev. missbruk, behandling osv.

Va?? Läs om och läs rätt. Jag vet inte hur du fått till detta, men läs några gånger till så kanske du inser att du fabricerat ihop något som inte finns. Inte intresserad av något av de du skrev. Jag vill att personen blir frisk och får all hjälp som finns att få.

JAG HAR anmält till soc tidigare, vilket står o tråden om du läst den. JAG HAR pratat med polisen (efter råd från denna tråd) och de tackade för infon, men de kunde inte göra mer än hålla koll.
  • klyban
    Anonym (Bekymrad) skrev 2017-07-10 15:07:31 följande:
    Va?? Läs om och läs rätt. Jag vet inte hur du fått till detta, men läs några gånger till så kanske du inser att du fabricerat ihop något som inte finns. Inte intresserad av något av de du skrev. Jag vill att personen blir frisk och får all hjälp som finns att få.

JAG HAR anmält till soc tidigare, vilket står o tråden om du läst den. JAG HAR pratat med polisen (efter råd från denna tråd) och de tackade för infon, men de kunde inte göra mer än hålla koll.
    Vad är det som är fabricerat?
    hur många meter var det?
Svar på tråden Hur gör man om man vet att personen brukar köra berusad?