• Jeahla

Hunduppfödare verkar vara mentala..

Jag omplacerade min hund häromdagen.

Det var ett hjärtslitande beslut och jag hade verkligen inget annat val hur jag än vred och vände på min situation.

Iaf jag annonserade ut henne, jag fick många svar och jag valde just det hemmet som jag tyckte passade henne bäst där hon skulle bli lycklig.

På kvällen efter fick jag ett jätteargt meddelande från hunduppfödaren som jag hade köpt min hund av och var jätteupprörd över att jag inte sagt att jag tänkte sälja henne. Ok visst jag kunde kanske ha sagt det till henne, men hon var väldigt otrevlig och oförskämd i sitt meddelande vilket inte känns helt.. friskt för att vara ärlig. Vi har inte haft speciellt mycket kontakt sen jag köpte hunden, jag har ställt ngn liten fråga någon gång, och då har hon ju varit trevlig och så och jag har tyckt bra om henne, så detta kändes väldigt konstigt. Men det konstigaste var ändå att det var någon annan som sett annonsen (vet inte vem) och sagt till henne att hunden var ute på försäljning. Hur angår det någon utomstående att min hund ska säljas?? och att uppmärksamma det och berätta det vidare känns helt sinnesjukt.

Alltså är alla i hunduppfödare världen så konstiga? Detta var det underligaste jag varit med om..

• Svar på tråden Hunduppfödare verkar vara mentala..
  • EmberEyes

Men det handlar ju inte om stalking eller att ha daglig kontakt, det handlar om att hålla kontakten någon/några ggr/år.

Uppfödaren har ett ansvar för rasen i stort och sina egna linjer specifikt. Det betyder att hen har intresse av att hålla koll på t. ex. sjukdomar, kunna informera dig om att ett kullsyskon fått en ärftlig sjukdom så du själv ska vara beredd på att det kan uppkomma.
    Men det handlar ju också om positiva saker. Om fyra av fem kullsyskon hamnar på elit-nivå i lyd, agility eller andra valfria hundsporter så säger det massor om ägarens engagemang, men också att det varit en lyckad parning med gott påbrå, och att just den linjen kan vara värd att avla vidare på.

• Randig
    tobbe01 skrev 2017-07-09 09:52:54 följande:
    Och på vilket sätt skulle vi vara betjänta av att få reda på hur kullsyskonen mår och har det? Vi hade vår hund INNAN datorn ska man kanske påpeka och på den tiden så la man inte ut bilder på varenda steg man tog med sin hund utan man levde sitt egna liv.
    Inte så mycket angående hur andra kullsyskon har det, utan om de råkat ut för tex sjukdomar eller fått oönskade beteenden. Om de också kanske dog tidigt osv. Alltså om det var en dålig linje på kullen. En seriös uppfödare bryr sig om sådant, iaf om de vill ha friska och kanske renrasiga linjer där man värnar om tex en specifik ras i helhet.

Detta var kanske inte vad ni hade, ni kanske hade en blandrad, då går man ju på friskhet och lynne istället.
  • Dexter dot com
    kaffe skrev 2017-07-09 10:04:43 följande:

Fast hur sjukt är inte det egentligen att hålla kontakt med hunduppfödaren av de orsaker som radats upp här. Det känns som om hunduppfödare är mer måna om att få den perfekta avkomman än att dom månar om hunden.

Hundaveln är tyvärr rätt sjuk med sjuka individer och just därför att det väldigt viktigt att man avlar på friska och rastypiska avelsdjur om vi i fortsättningen ska kunna köpa friska valpar. Fyller man inte kraven som valpköpare på hälsotester/mentalbeskrivningar osv gynnar man ju den oseriösa aveln vilket innebär att i framtiden får man räkna med sjuka valpar som kostar multum i utredningar, behandlingar och rehab och kanske måste avlivas i förtid. Kan man inte kosta på sig sig dessa tester och informera/träffa uppfödaren då och då?
  • Dexter dot com
    tobbe01 skrev 2017-07-09 10:15:02 följande:
    Verkligen värt att ta i beaktande när man ska köpa en valp. Är  uppfödaren en sådan som kommer att stalka en i flera år?
    Men hur kan du tycka att det är negativt att någon tar ansvar för valpar dom avlat fram och vill kunna utvärdera sitt jobb?
    Är du en sån valpköpare som inte är ett dugg intresserad av att testa hunden för rasbundna sjukdomar tex?
  • Lord Hans
    EmberEyes skrev 2017-07-09 11:13:37 följande:

Men det handlar ju inte om stalking eller att ha daglig kontakt, det handlar om att hålla kontakten någon/några ggr/år.

Uppfödaren har ett ansvar för rasen i stort och sina egna linjer specifikt. Det betyder att hen har intresse av att hålla koll på t. ex. sjukdomar, kunna informera dig om att ett kullsyskon fått en ärftlig sjukdom så du själv ska vara beredd på att det kan uppkomma.
    Men det handlar ju också om positiva saker. Om fyra av fem kullsyskon hamnar på elit-nivå i lyd, agility eller andra valfria hundsporter så säger det massor om ägarens engagemang, men också att det varit en lyckad parning med gott påbrå, och att just den linjen kan vara värd att avla vidare på.

Det där lät som nått som skulle kunna vara hämtat direkt från Mein Kampf. Byt ut uppfödaren mot Hitler bara. Har alltid tyckt att det som hunduppfödare håller på med är riktigt sjuka grejer. Hundnazism. Vidrigt!
  • Lord Hans
    Dexter dot com skrev 2017-07-09 12:10:06 följande:
    Men hur kan du tycka att det är negativt att någon tar ansvar för valpar dom avlat fram och vill kunna utvärdera sitt jobb?
    Är du en sån valpköpare som inte är ett dugg intresserad av att testa hunden för rasbundna sjukdomar tex?
    Sjuka jävlar som bryr sig mera om genetiska egenskaper än om hundens välmående. Såna uppfödare ska man akta sig för.
  • Notetur Nomen
    Lord Hans skrev 2017-07-09 13:32:10 följande:

Det där lät som nått som skulle kunna vara hämtat direkt från Mein Kampf. Byt ut uppfödaren mot Hitler bara. Har alltid tyckt att det som hunduppfödare håller på med är riktigt sjuka grejer. Hundnazism. Vidrigt!

Hundnazism, ha ha ha.

Själv brukar jag säga att skk är de sista rasbiologerna...
  • kaffe
    Lord Hans skrev 2017-07-09 13:32:10 följande:
    Det var dagens bästa! Du har ju helt rätt.
  • nernu

Skulle aldrig falla mig in att omplacera en hund utan att höra av mig till uppfödaren först. Det är fortfarande mitt ansvar och jag skulle sköta det själv men skulle ändå informera uppfödaren.

• Dexter dot com
    Fennyxx skrev 2017-07-09 08:59:26 följande:

Alltså.. har uppfödaren en massa detaljerade krav på frisyr, att man ska gå kurser, meritera, förtur vid omplacering osv så är det väl bättre att inte sälja hunden alls utan ha den på foder istället?

Sålt är sålt..

Som uppfödare får du inte ha hur många hundar på foder som helst. Sålt är sålt men har man inte något intresse av att hålla kontakt, göra det nödvändiga för att en seriös uppfödare ska kunna utvärdera sin avel osv så bör man ju vara ärlig med det från start så uppfödaren har en chans att sälja till någon som tycker det är lika viktigt som hen.
  • Fennyxx
    Dexter dot com skrev 2017-07-09 15:59:05 följande:

Som uppfödare får du inte ha hur många hundar på foder som helst. Sålt är sålt men har man inte något intresse av att hålla kontakt, göra det nödvändiga för att en seriös uppfödare ska kunna utvärdera sin avel osv så bör man ju vara ärlig med det från start så uppfödaren har en chans att sälja till någon som tycker det är lika viktigt som hen.

Att vilja veta att hunden får ett bra hem, att vara noga med vem man säljer till, vilja höra om hunden får några sjukdommar/problem och hellst sälja till de som är riktigt intresserade av samma saker som uppfödaren är väl normalt.

Däremot tycker jag inte man kan komma och ställa en massa detaljerade krav i efterhand och bli sur när ägaren inte lyder. Isåfall får man behålla hunden själv. Har hört flera historier om uppfödare som tycker sig ha en massa konstiga rättigheter ang den sålda hunden.
  • Sambra

Vi har haft jättebra kontakt med vär uppfödare. Hon har alltid varit trevligt när man frågat om något. Jag kan tycka med att man kan vara juste o säga till uppfödaren. Det är ju ändå de som väljer vilka de vill sälja hundar till.

• Jeahla
    Teamofone skrev 2017-07-09 09:36:23 följande:

Jag hade reagerat likadant om jag var uppfödare. Tycker att det är en oskriven regel att man hör av sig och berättar vad man gör med hunden. Nu har jag visserligen en mycket engagerad uppfödare till min hund men hon hade som krav för att få köpa hunden att hon ska informeras om hunden blir allvarligt sjuk, avlivas eller dör, omplaceras eller någon annan stor förändring sker. Klart de känner ett ansvar och bryr sig om sina valpar.

Men att bli otrevlig? Jag blev jätte ledsen
  • Jeahla
    Randig skrev 2017-07-09 07:44:16 följande:

Det handlar nog en del om att uppfödaren vill ha koll på sina linjer, om sjukdomar dyker upp, hur gammal hunden blev osv osv. Man vill veta i längden om avelsdjuren man använt har vart bra att avla med och om det är linjer man vill fortsätta med.

Då är det katastrof för en uppfödare om kontakten bryts någonstans.

Sedan ger det inte henne rätten att vara otrevlig såklart, men att meddela uppfödaren hade ju inte heller vart svårt för dig heller. 

Jag har meddelat de som vi sålt katter till som vi fött upp att vi gärna ser att de hör av sig om sjukdomar eller försäljning av djuret dyker upp, vi vill gärna ha koll och också kunna hör av oss till dem om tex föräldrarna till deras katter får någon sjukdom osv. Allt för att alla ska veta vad som kan komma dykas upp i linjen man avlat med.

Du ska se det lite som att du faktiskt köpte av en seriös uppfödare.

Ge den nya köparen av hunden kontaktuppgifter till uppfödaren och vise versa så dem har möjlighet att informera varandra tycker jag. 

Jovisst jag kunde ha hört av mig och det hade jag väl tänkt att göra egentligen också. Men att bli otrevlig över det kan väl inte vara ok? Och stt andra uppfödare cirkulerar på blocket och anmäler till andra uppfödare att

en hund finns på annons känns väldigt konstigt.
  • Shirazz

Jättekonstigt beteende av uppfödaren. Hen kunde ju skickat ett mail och erbjudit sin hjälp att omplacera hunden men att skälla ut en valpköpare som man inte har haft kontakt med på år som måste skiljas från sin familjemedlem är inget annat än gränslöst!

Som uppfödare får man släppa kontrollbehovet. En såld hund är just en såld hund.

Man får komma med stöttning, råd och att finnas till hands. Men valpen är inte längre ens egen och ägaren har rätt att omplacera eller göra vad de vill med hunden. Jag hade heller inte hört av mig till en uppfödare som inte visar intresse och hade hört av sig till mig och frågat hur det är med hunden på flera år.

• Litet My

Är förvisso hästmänniska men för mig känns det självklart att informera tidigare ägare om en försäljning så denne får chansen att köpa tillbaka eller bara få vetskap (ja, hästen är köpt av uppfödaren, blir skillnad mot ett försälningstall). Sedan tycker jag inte det är konstigt att folk berättar för uppfödaren att de sett annonsen, många bryr sig om tidigare djur.

Svar på tråden Hunduppfödare verkar vara mentala..