• Anonym (Flytt)

Får minderåriga kvar hos styvföräldern medans bioföräldern flyttar?

Två barn finns .

Ena barnet är bara "mitt". Dvs har en styvförälder.

Biopappan finns ej med i bilden så styvpappa har papparollen på heltid och gör ingen skillnad på barnen och ser barnet som sitt.

Jag kommer antagligen behöva flytta, men kan jag flytta själv och skriva mig på en annan adress och barnen står kvar hos sin andre förälder?(trots att det ej är en biologisk pappa)

• Svar på tråden Får minderåriga kvar hos styvföräldern medans bioföräldern flyttar?
  • Anonym (Flytt)
    Gugggirluff skrev 2017-07-10 18:45:53 följande:

Såg att AF godkänt ditt personliga brev. Här ser jag ett problem. Du kan inte använda samma brev till alla ansökningar. Det syns direkt och det skvallrar om att man inte är särskilt intresserad av tjänsten. Gör ett brev för vända-burgare-jobb, ett för städjobb, ett för assistentjobb, ett för butiksjobb mm. Lyft fram de erfarenheter och egenskaper som är viktiga för respektive jobb. Och ändra alltid detaljer i brevet som gör att det syns att du söker just den tjänsten.

Och angående att flytta ifrån ditt barn: gör det inte. Det är alldeles för stor risk att barnet känner sig övergivet.

Jag har redan sådana brev.

Skickar en sort till städjobb, ett annat brev om personlig assistent, ett ännu ett nytt brev som butiksmedarbetare.
  • Vinterankan
    Anonym (Flytt) skrev 2017-07-10 19:08:18 följande:

Skickar en sort till städjobb, ett annat brev om personlig assistent, ett ännu ett nytt brev som butiksmedarbetare.

Du måste fortfarande anpassa brevet efter annonsen. Varför matchar just du just det städföretaget? Varför vill du jobba i just den butiken osv. Jag söker bara jobb inom ett enda område när jag söker jobb och har aldrig använt samma personliga brev två gånger. Grunden är samma men framförallt första och andra stycket anpassas för just den tjänsten.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Ta tag i ditt liv!) skrev 2017-07-10 10:40:35 följande:
    Att flytta till ett annat boende är att överge barnet och sambon i vardagen
    Om TS barn ser styvförälder som en riktig pappa så blir det ungefär som när bioföräldrar flyttar isär men har fortfarande ett förhållande.
    Det kan bli jobbigt för barnet men ärr som aldrig läker?
    Du verkar jämföra med någon som övergivit sitt barn helt.
  • Froken Lokens
    Anonym (Flytt) skrev 2017-07-10 19:08:18 följande:

Men det är ju tydligen något "fel" i dina ansökningar då du inte kommer vidare på intervjuer, eller?
  • Gugggirluff
    Froken Lokens skrev 2017-07-10 19:21:41 följande:

Men det är ju tydligen något "fel" i dina ansökningar då du inte kommer vidare på intervjuer, eller?

Det är inte säkert att det är fel på brevet. TS har varit borta från arbetsmarknaden länge. Sånt får många arbetsgivare att dra öronen åt sig. Man misstänker att något inte riktigt är som det ska när en person får praktik men aldrig jobb.
  • Froken Lokens
    Gugggirluff skrev 2017-07-10 19:29:14 följande:

Det är inte säkert att det är fel på brevet. TS har varit borta från arbetsmarknaden länge. Sånt får många arbetsgivare att dra öronen åt sig. Man misstänker att något inte riktigt är som det ska när en person får praktik men aldrig jobb.

Jag är väl medveten om det, har jobbar en hel del med rekrytering.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Fusk) skrev 2017-07-10 16:32:57 följande:
    Det hade hon knappast fått. De lever som en familj. Hade de verit gifta så hade han varit försörjningsskyldig. Varför ska samhället betala när han kan?
    Jo hon hade fått skit.

Hade de inte varit tillsammans hade samhället fått försörja dem.
    Du förklarade inte varför man ska försörja sin flickvän med barn när man inte har så bra ekonomi själv och har eget barn.
    Du har en åsikt men du förklarade inte hur du tänker.

Förklara vad du menar med misstanke.
    Man är inte försörjningsskyldig om man inte är gifta så det existerar ingen misstanke när två som är tillsammans är särbos och det är helt lagligt av en anledning. Den delen av socialtjänstlagen är till för sambos så att den som inte jobbar ska kunna fuska med bidrag och få över normen eftersom den som har bättre ekonomi brukar dela med sig och dra det tyngsta lasset.

Det finns ingen någon norm i samhället som säger att man ska försörja sin partner.

Antingen babblar du om något du inte har någon koll på eller så vill du bara vara nervärderande.

• Anonym (Flytt)
    Froken Lokens skrev 2017-07-10 19:21:41 följande:

Jag tror felen är två saker.

1. Jag har varit arbetslös för länge och därmed borta från marknaden.

2. Jag har inga kontakter att använda mig av.

Många får jobb genom familj, släkt och vänner.

Jag har inget av de som kan hjälpa mig och kanske få in en fot någonstans.
  • Froken Lokens
    Anonym (Flytt) skrev 2017-07-10 20:14:58 följande:

Jag tror felen är två saker.

1. Jag har varit arbetslös för länge och därmed borta från marknaden.

2. Jag har inga kontakter att använda mig av.

Många får jobb genom familj, släkt och vänner.

Jag har inget av de som kan hjälpa mig och kanske få in en fot någonstans.

Du har ju haft praktik, det är delvis till för att knyta nya kontakter och för att få in en fot på arbetsmarknaden samt för att visa att man visst har varit aktuell på arbetsmarknaden och inte borta så länge.

Eftersom du haft flera praktikplatser måste ses vara något just du gör för att inte bli kvar eller få referenser och utökat kontaktnät.
  • Anonym (Flytt)
    Froken Lokens skrev 2017-07-11 08:54:46 följande:

Du har ju haft praktik, det är delvis till för att knyta nya kontakter och för att få in en fot på arbetsmarknaden samt för att visa att man visst har varit aktuell på arbetsmarknaden och inte borta så länge.

Eftersom du haft flera praktikplatser måste ses vara något just du gör för att inte bli kvar eller få referenser och utökat kontaktnät.

Jag har försökt, jobbar bra, är glad och trevlig men inte påstridig.Trots lovord under praktiken så har man åkt ut illa kvickt efter perioden. (inga pengar finns att anställa, vi behöver ingen nu, vi sätter dig som vikarie, finns för lite jobb nu osv) Men kort tid efter så har de tagit in en ny praktikant. Som sagt, gratis arbetskraft är bra...

Sen känns det faktiskt pissigt att jobba full tid, göra precis samma saker som de andra och bara få 3000kr i månaden. Jag måste fortfarande betala busskort lr bensin, matlådor till frukost och lunch.

Sen att inte få fortsätta och få riktigt lön gör att man tappar motivationen en del.
  • Anonym (Lagen)

Min far cyklar till sitt jobb 3 mil varje dag, allt handlar om vilja. Visa upp ditt CV och ett exempel på ett personligt brev så har du chans att utveckla det eller omformulera det efter tips här inne, så att du iaf. får komma på intervju. 

• Anonym (Ta tag i ditt liv!)
    Anonym (Flytt) skrev 2017-07-11 12:20:11 följande:
    Jag har försökt, jobbar bra, är glad och trevlig men inte påstridig.Trots lovord under praktiken så har man åkt ut illa kvickt efter perioden. (inga pengar finns att anställa, vi behöver ingen nu, vi sätter dig som vikarie, finns för lite jobb nu osv) Men kort tid efter så har de tagit in en ny praktikant. Som sagt, gratis arbetskraft är bra...

Sen känns det faktiskt pissigt att jobba full tid, göra precis samma saker som de andra och bara få 3000kr i månaden. Jag måste fortfarande betala busskort lr bensin, matlådor till frukost och lunch.

Sen att inte få fortsätta och få riktigt lön gör att man tappar motivationen en del.
    Är du överviktig eller har andra synbara hälsorisker? Sånt spelar stor roll...tyvärr.

Jag såg att du svarade mig med att barnen alltid kommer först och att du därför inte köper kläder till dig själv. Vet du, för att vara en bra mamma så måste man ta hand om sig själv. Om du ser fräsch ut, går ut och raggar jobb och får ett jobb, så kommer det i förlängningen gå till dina barn.

Gå runt och visa att du finns så kanske du kan få ett timvick nånstans. Även om det bara är för några timmar i månaden, så kommer du ut och får de kontakter du behöver. Barnomsorg? Vården? Hotell? Affärer?

Sedan får du dra på dig jag-mår-bra-masken och göra ett jäkligt bra jobb. Jag har precis gjort det och tagit mig ifrån en arbetsplats som höll på att knäcka mig. jag har också haft perioder av arbetslöshet i mitt liv, så jag vet att det är tufft. Jag har dock en pedagogisk utbildning och en jäkla kämparvilja, så det löste sig. Fast jag har löst det själv, ingen har hjälpt mig.
  • Anonym (V)
    Anonym (Ta tag i ditt liv!) skrev 2017-07-13 10:27:26 följande:

Är du överviktig eller har andra synbara hälsorisker? Sånt spelar stor roll...tyvärr.

Jag såg att du svarade mig med att barnen alltid kommer först och att du därför inte köper kläder till dig själv. Vet du, för att vara en bra mamma så måste man ta hand om sig själv. Om du ser fräsch ut, går ut och raggar jobb och får ett jobb, så kommer det i förlängningen gå till dina barn.

Gå runt och visa att du finns så kanske du kan få ett timvick nånstans. Även om det bara är för några timmar i månaden, så kommer du ut och får de kontakter du behöver. Barnomsorg? Vården? Hotell? Affärer?

Sedan får du dra på dig jag-mår-bra-masken och göra ett jäkligt bra jobb. Jag har precis gjort det och tagit mig ifrån en arbetsplats som höll på att knäcka mig. jag har också haft perioder av arbetslöshet i mitt liv, så jag vet att det är tufft. Jag har dock en pedagogisk utbildning och en jäkla kämparvilja, så det löste sig. Fast jag har löst det själv, ingen har hjälpt mig.

Herregud, övervikt är ingen ursäkt. Har själv vägt över 100 och har alltid jobbat. Det är inga problem om man man visar vilja och är kompetent.
  • Anonym (Ta tag i ditt liv!)
    Anonym (V) skrev 2017-07-14 22:33:31 följande:
    Herregud, övervikt är ingen ursäkt. Har själv vägt över 100 och har alltid jobbat. Det är inga problem om man man visar vilja och är kompetent.
    Det kan det vara om arbetsgivaren tror att övervikten är en hälsorisk...att det inte får vara så är en annan sak.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Suck) skrev 2017-07-09 06:34:36 följande:

Oftast inte, om mamman själv godkänt.

Spelar ingen roll om mamma godkänt. Socialnämden ska godkänna de som en förälder vill överlämna barnen för stadigvarande boende till. Punkt.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Soc.) skrev 2017-07-15 23:21:00 följande:
    Spelar ingen roll om mamma godkänt. Socialnämden ska godkänna de som en förälder vill överlämna barnen för stadigvarande boende till. Punkt.
    Någon som låtsas jobba på soc för att det ska låta mer trovärdigt?
    Anonym (Suck) skrev 2017-07-09 06:39:32 följande:

Jag citerar en jurist:

SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om vårdnaden av barn och deras boende finns i föräldrabalkens (FB) sjätte kapitel, se här

Det korta svaret på din fråga är att det beror på vad den vårdnadshavande föräldern anser. Som vårdnadshavare har man till uppgift att se till att barnets behov av trygghet och omvårdnad uppfylls, se FB 6 kap 2 §, och man har även rätt och skyldighet att bestämma över barnets personliga angelägenheter, som exempelvis var hen ska bo, se FB 6 kap 11 §. Om barnet har två vårdnadshavare ska de besluta i sådana frågor gemensamt, 6 kap 13 §. Det anges i 11 § att vårdnadshavaren ska ta hänsyn till barnets önskemål, men det är i slutändan ändå vårdnadshavaren som bestämmer.

Jag ser dock inget som hindrar att barnen bor tillsammans med styvföräldern om vårdnadshavaren anser att det vore det bästa och samtycker till det hela. I vilket fall borde ni kontakta er kommuns socialnämnd för att få hjälp i detta fall. Oavsett vårdnadshavarens inställning är det mindre bra om barnen inte vill bo med denne. Om socialtjänsten kopplas in kommer de att handla utifrån vad som är bäst för barnen och även handleda i frågor som rör eventuellt underhållsstöd som ska utbetalas om barnen bor hos styvföräldern.

Hoppas du fått svar på din undran.

Med vänlig hälsning,

Henrik Ärnlöv

lawline.se/answers/kan-barnen-bo-hos-styvforaldern
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Soc.) skrev 2017-07-16 11:24:18 följande:
    Du får väl googla då...
    Eller så kan den som kommer med påståendet göra det.

Svar på tråden Får minderåriga kvar hos styvföräldern medans bioföräldern flyttar?