• Anonym (Sorgsen och uppgiven)

Oskyldigt misstänkt för barnmisshandel

Jag är så fruktansvärt ledsen just nu och eftersom det här inte direkt är något man diskuterar med sina vänner väljer jag att skriva här.

Förra veckan när jag jobbade ringde min telefon. En kvinnlig polis meddelade vänligt att jag och min man var misstänkt för barnmisshandel pga något som vår dotter (7 år) sagt på fritids.

Jag blev helt mållös ochförsrod knappt vad hon sa. Misshandel? Har vår dotter sagt att vi SLÅR henne?!

Redan samma dag skulle vi infinna oss på polisstationen för ett förhör. Vi for dit, blev satta i separata rum och fick anklagelserna upplästa för oss.

Vår dotter har bland annat sagt att jag för två år sedan (när han var 5 år) har tryckt upp henne mot väggen, kastat ner henne i golvet två gånger, luggat henne. Hon säger också att vi dragit vår son, hennes äldre bror, i örat.

Jag fattar INGENTING.

Jag säger såklart att jag nekar, det här har ju aldrig hänt! Ja, när barnen frestar på tålamodet och inte lyssnar för 24:e gången så kan jag använda min "arga röst", men jag gör inte illa dom! Jag säger heller inga fula eller kränkande saker utan bara ryter i: "Nu går ni genast upp och städar era rum!"

Vi fick också träffa socialtjänsten, två trevliga utredare som är väldigt förstående för den förvirring vi känner. Dom kom även på ett hembesök samma dag för att stäma av med vår dotter att allt kändes bra.

Nu är det semestertider så jag förstår om utredningen kan ta längre tid, men jag vill egentligen bara veta om någon har varit med om samma sak? Valde åklagare att väcka åtal trots att det inte finns några bevis (såklart)?

Vår dotter är precis som vanligt, sprallig och glad. Hon var avvaktande när utredarna var hos oss och ville inte att jag skulle prata med dom (hon sa att det skulle kännas pinsamt).

En av utredarna som pratade med oss sa att vissa barn är mer känsliga än andra och att en höjd röst kan tolkas som ett fysiskt obehag.

Min man är också helt knäckt. "Vilken fruktansvärd start på semestern." sa han den kvällen och jag håller med.

Finns det någon som varit med om liknande? Varför säger hon såhär? Vad kan vi förvänta oss? Hur lång tid kommer det här ta att reda ut?

Socialtjänsten vill heller inte att vi pratar med dottern om det eftersom hon då kanske kan känna skam.

• Svar på tråden Oskyldigt misstänkt för barnmisshandel
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Dan Domare) skrev 2017-09-15 10:24:22 följande:
    Där har du fel. Det du beskriver är ju att vi har en fantastisk rättssäkerhet i Sverige idag. De oskyldiga går fria, skurkarna fälls.
    Det finns inkompetenta idioter som gör att oskylda fälls och skyldiga går fria.
    Om psykologen som har gjort bedömningen är inkompetent och psykologens ord är det enda som behövs är det inte rättssäkert.
  • Anonym (Sick)
    Anonym (Sorgsen och uppgiven) skrev 2017-09-15 17:00:33 följande:

Oj, så mycket ilska i ditt inlägg.

Jag kan ju omöjligen övertyga dig, dels för att du inte känner oss men också för att du tycks ha bestämt dig i förväg. Du har dessutom självklart rätt att tro och skriva vad du vill.

Något jag däremot vill informera dig om är att man inte har funnit något att anmärka på hos oss eller hos våra barn. (Jag begärde att få ta del av utredningen via e-post). Ingenting avvikande när man kontaktat Bvc, ingenting från fritids/skola förutom just det här som vårt ena barn har sagt vid ett tillfälle. Dom har självklart hållit ett slags förhör även med vårt äldre barn som har berättat om både sitt och familjens liv - ingenstans framkom det några tecken på att vi någonsin skulle ha skadat något av barnen. Den sammanlagda bedömningen från åklagaren var att lägga ner ärendet.

"Det saknas numera anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats."

Även socialtjänsten (vi var på möte idag) säger att allt verkar så bra så, men att dom ändå gärna hjälper oss om vi känner att vår dotter kanske behöver en samtalskontakt.

Återigen, jag förstår att jag inte kan övertala dig. Du känner inte mig.

(Och bara så du vet, jag har medvetet ändrat på små uppgifter t.ex rörande dagar då vi varit på samtal osv just för att jag inte vill att någon ska känna igen oss i detta. Och vem vet? Kanske har jag också bytt kön på barnen i texten för att förvirra lite extra? Så nej, jag tror inte att någon vet vilka vi är, men tack för omtanken.)

Ilska? Haha, det kommenterar du först nu. Hela tråden är fylld av ilska och det är just den jag svarar på.

Jag reagerar INTE med massa känslor efter att ha läst ditt inlägg, tror inte automatiskt på en sånhär tråd som vissa som blir jätteupprörda över "hur det får gå till i Sverige".

Jag tror inte på dig helt enkelt eftersom du har motiv för att ljuga och skriva detaljerat om detta. Säger inte att jag till 100% tror att du ljuger heller och jag känner nog inte en bråkdel av "ilskan" som resten här av alla som svarat ger utlopp för.

För övrigt är det en härskarteknik du använde dig av där ;)
  • Anonym (Sick)
    KlunsSmurfen skrev 2017-09-15 16:37:00 följande:

Det skulle vara meningslöst att ställa vissa frågor på FL om man utgår från att TS ljuger. Hur vet DU att det inte är sant? Jag tror att det är dina känslor som drar iväg.

Öh, nej. Jag svarar ju nyktert utan att gasta och låta känslorna dra iväg som alla gör som läser en anonym tråd på ett forum och sedan är snabba med att upprört skriva om hur hemskt Sverige är.

Läs om mitt imlägg igen. Jag skrev att ingen kan veta om det är sant eller inte. Om du har kapacitet till läsförståelse förstår du då att jag varken tror eller inte tror på ts utan påpekar att alla som "låter känslorna dra iväg" borde tagga ned och fundera på hur trovärdig en anonym källa på familjeliv.se är...
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (Sick) skrev 2017-09-16 12:55:07 följande:

Öh, nej. Jag svarar ju nyktert utan att gasta och låta känslorna dra iväg som alla gör som läser en anonym tråd på ett forum och sedan är snabba med att upprört skriva om hur hemskt Sverige är.

Läs om mitt imlägg igen. Jag skrev att ingen kan veta om det är sant eller inte. Om du har kapacitet till läsförståelse förstår du då att jag varken tror eller inte tror på ts utan påpekar att alla som "låter känslorna dra iväg" borde tagga ned och fundera på hur trovärdig en anonym källa på familjeliv.se är...

Bra nu förslår jag eftersom du tycker anonyma inlägg är fel och ej trovärdiga att svara med fullständigt namn och efternamn dina inlägg tolkad lika ej trovärdiga då du svarar anonymt tänk på hur du själv beter dig innan du angriper andra . Jag Väntar att läsa ditt nästa svar med namn och efternamn så vi andra ska kunna finna dina inlägg seriösa och trovärdiga ha en bra dag
  • Anonym (Sick)
    Anonym (En mamma) skrev 2017-09-16 13:17:13 följande:

Bra nu förslår jag eftersom du tycker anonyma inlägg är fel och ej trovärdiga att svara med fullständigt namn och efternamn dina inlägg tolkad lika ej trovärdiga då du svarar anonymt tänk på hur du själv beter dig innan du angriper andra . Jag Väntar att läsa ditt nästa svar med namn och efternamn så vi andra ska kunna finna dina inlägg seriösa och trovärdiga ha en bra dag

Knäpp logik. Jag är här för att diskutera, inte agera nämndeman i en rättegång. Jag diskuterar IDÉER och FÖRETÉELSER anonymt, inte personer. Mamman här hänger ut sina barn och en massa andra människor och man kan diskutera barnmisshandel i sak men inte kasta sig in i tråden och tro att det är fakta.

Ni är pinsamma.
  • Anonym (Sick)
    KlunsSmurfen skrev 2017-09-16 14:57:33 följande:

Du är paranoid.

Någon som själv är dubbelanonym ska knappast ifrågasätta varför andra är det, vad har du att dölja?"Ilska?"

Öh, jo.

"Jag reagerar INTE med massa känslor efter att ha läst ditt inlägg"Öh, jo. Dina inlägg är helt känslobaserade.

"Jag tror inte på dig helt enkelt eftersom du har motiv för att ljuga och skriva detaljerat om detta."

Du reagerar med känslor, blir mörkrädd och är paranoid.

"För övrigt är det en härskarteknik du använde dig av där ;)"

Öh, nej. Kan du inte förklara på vilket sätt det är härskarteknik i inlägget tar jag för givet att du är en paranoid person som låter sina känslor dra iväg och som försöker på ett patetiskt sätt använda härskarteknik som argument för att du inte har något argument.

"Hela tråden är fylld av ilska och det är just den jag svarar på"

Öh, nej. Det hade ju varit lätt att hänvisa till de inläggen fyllda med ilska, men du kan inte det för att det är bara en lögn.

Det luktar troll och de försöker bara orsaka ilska. Patetiskt av någon som gömmer sig bakom dubbelanonymt nick."Jag svarar ju nyktert utan att gasta och låta känslorna dra iväg som alla gör som läser en anonym tråd på ett forum"Öh, nej. Du blir mörkrädd och gastar.

"Jag skrev att ingen kan veta om det är sant eller inte"

Precis, tagga ner själv.

Härskartekniker på rad här. Jag sjunker inte ner till din nivå och precis som jag inte kommer joina mobben som skäller på soc, polisen, chefen osv så kommer jag inte sitta och hitta på personangrepp till dig.

Läs ditt inlägg. Bara personangrepp.

Det biter inte på mig och du skämmer ut dig själv när du inte kan diskutera saken för att du saknar motargument och istället börjar virra om att jag skulle vara det ena eller andra som person.

Tur att inte alla är så lätta att hetsa upp som er.
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (Sick) skrev 2017-09-16 15:18:53 följande:

Knäpp logik. Jag är här för att diskutera, inte agera nämndeman i en rättegång. Jag diskuterar IDÉER och FÖRETÉELSER anonymt, inte personer. Mamman här hänger ut sina barn och en massa andra människor och man kan diskutera barnmisshandel i sak men inte kasta sig in i tråden och tro att det är fakta.

N

Ni är pinsamma.

Du är pinsam begär inget när du kör med anonymitet själv . Du har gett svaret själv till mammans anonymitet det är känsligt för att inte hänga ut någon är man anonym detta är 1 av flera som frågar om råd och råkat ut för liknade. hon hänger inte ut någon ett kön är inte att hänga ut adress namn och efternamn ålder är att hänga ut. Då kommer du lämna tråden förmodar jag eftersom du bildat dig en uppfattning att tråden är osann .
  • Anonym (En mamma)
    KlunsSmurfen skrev 2017-09-16 14:57:33 följande:

Du är paranoid.

Någon som själv är dubbelanonym ska knappast ifrågasätta varför andra är det, vad har du att dölja?"Ilska?"

Öh, jo.

"Jag reagerar INTE med massa känslor efter att ha läst ditt inlägg"Öh, jo. Dina inlägg är helt känslobaserade.

"Jag tror inte på dig helt enkelt eftersom du har motiv för att ljuga och skriva detaljerat om detta."

Du reagerar med känslor, blir mörkrädd och är paranoid.

"För övrigt är det en härskarteknik du använde dig av där ;)"

Öh, nej. Kan du inte förklara på vilket sätt det är härskarteknik i inlägget tar jag för givet att du är en paranoid person som låter sina känslor dra iväg och som försöker på ett patetiskt sätt använda härskarteknik som argument för att du inte har något argument.

"Hela tråden är fylld av ilska och det är just den jag svarar på"

Öh, nej. Det hade ju varit lätt att hänvisa till de inläggen fyllda med ilska, men du kan inte det för att det är bara en lögn.

Det luktar troll och de försöker bara orsaka ilska. Patetiskt av någon som gömmer sig bakom dubbelanonymt nick."Jag svarar ju nyktert utan att gasta och låta känslorna dra iväg som alla gör som läser en anonym tråd på ett forum"Öh, nej. Du blir mörkrädd och gastar.

"Jag skrev att ingen kan veta om det är sant eller inte"

Precis, tagga ner själv.

• Anonym (Sorgsen och uppgiven)
    Anonym (Sick) skrev 2017-09-16 12:52:07 följande:

Ilska? Haha, det kommenterar du först nu. Hela tråden är fylld av ilska och det är just den jag svarar på.

Jag reagerar INTE med massa känslor efter att ha läst ditt inlägg, tror inte automatiskt på en sånhär tråd som vissa som blir jätteupprörda över "hur det får gå till i Sverige".

Jag tror inte på dig helt enkelt eftersom du har motiv för att ljuga och skriva detaljerat om detta. Säger inte att jag till 100% tror att du ljuger heller och jag känner nog inte en bråkdel av "ilskan" som resten här av alla som svarat ger utlopp för.

Personligen tycker inte jag att varken fritidspersonalen, socialtjänsten eller polisen gjort något fel när det gäller själva anmälningen. Jag har alltid varit av åsikten att hellre 10 felaktiga anmälningar än att man missar en enda riktig.

Däremot har vi som familj självklart tyckt att det här har varit påfrestande, det tror jag du kan förstå. Dessutom tycker jag det är väldigt tråkigt att någon begått tjänstefel och pratat vid sidan i sin yrkesutövning.

Jag skrev här i primärt syfte att få prata av mig samt att fråga om någon annan varit med om samma sak.

Jag ber om ursäkt om du anser att jag använt härskartekniker mot dig. Jag är dessutom fullt medveten om att man inte enbart kan förvänta sig stöttning och hejarop när man skriver en sådan här tråd.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Sick) skrev 2017-09-16 15:21:55 följande:
    Härskartekniker på rad här. Jag sjunker inte ner till din nivå och precis som jag inte kommer joina mobben som skäller på soc, polisen, chefen osv så kommer jag inte sitta och hitta på personangrepp till dig.

Läs ditt inlägg. Bara personangrepp.

Det biter inte på mig och du skämmer ut dig själv när du inte kan diskutera saken för att du saknar motargument och istället börjar virra om att jag skulle vara det ena eller andra som person.

Tur att inte alla är så lätta att hetsa upp som er.
    Försvarstal utan att svara på en enda fråga med motargument.... Härskartekniker, personangrepp och mobben är inget argument.

Kan du inte bättre?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Sick) skrev 2017-09-16 12:52:07 följande:

Du agerar känslomässigt, du skriver ju det själv. Du tror att TS ljuger, dvs du vet inte. Alltså går du efter din känsla, och inte efter fakta.
  • Anonym (Sick)
    Anonym (Maria) skrev 2017-09-16 16:13:07 följande:

Du agerar känslomässigt, du skriver ju det själv. Du tror att TS ljuger, dvs du vet inte. Alltså går du efter din känsla, och inte efter fakta.

Nej det skriver jag inte själv. Vad är det här för hönsgård. Jag är glad att jag är den enda i tråden med kritiskt tänkande och er andra tänker jag inte ens bemöta då det är så låg nivå på era inlägg. Samtligas läsförståelse får underkänt. Jag har redan svarat på era "argument", ni behöver bara läsa om mina inlägg ett antal gånger för att inse det.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Sick) skrev 2017-09-17 08:34:12 följande:

Nej det skriver jag inte själv. Vad är det här för hönsgård. Jag är glad att jag är den enda i tråden med kritiskt tänkande och er andra tänker jag inte ens bemöta då det är så låg nivå på era inlägg. Samtligas läsförståelse får underkänt. Jag har redan svarat på era "argument", ni behöver bara läsa om mina inlägg ett antal gånger för att inse det.

Visst är det underbart för oss andra att det finns så begåvade människor.
  • Ulltand

Detta är en viktigare tråd än vad man först  kanske kan tro. Varför? Jo det som hände TS och mina vänner är inte unikt. Det är så socialtjänst, polis och åklagare agerar. Och det *kan* hända i stort sett vem som helst. Även om det sannolikt är så att rättvisan till slut vinner så får människor sin liv förstörda pga den bristfälliga hanteringen och hur lätt det är att bli föremål för en polisutredning och även att bli häktad i Sverige.

Ett skrämmande exempel (lite ot) är mannen som blev misstänkt för att ha mördat sin fru helt utan bevisning och satt häktad över ett halvt år. Det fanns inget att gå på annat än att det inet fanns några andra misstänkta och att "det ofta är en närstående". Till slut upptäcktes DNA från älgsaliv på kvinnans kropp och man förstod att hon helt enkelt blivid dödad av en älg. Mannen släppdes direkt.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Sick) skrev 2017-09-17 08:34:12 följande:
    Jag tror inte på dig helt enkelt eftersom...

förstår du då att jag varken tror eller inte tror på ts 

En massa tro här...
Svar på tråden Oskyldigt misstänkt för barnmisshandel