• Anonym (Trött)

Borderline syster

Min syster har borderline sedan många år.

Hon är ofta väldigt besviken på alls runt om henne. Familj, pojkvän, son m.m.

Hon verkar inte ha nån insikt alls själv eller inse att de är i hennes huvud.

Väldigt svartsjuk på allt. Om nån annan umgås med mamma t.ex. Detta trotts att hon inte ens är hemma utan är iväg på semester så blir hon sur för att ändra umgås med varann när inte hon är med.

Man ska alltid be om ursäkt för saker pga att hon blir besviken, tycker synd om sig själv och att ändra beter sig dåligt emot henne. Ett exempel är att man inte ringer henne om man ska iväg. Då är vi andra elaka och ska be om ursäkt. Hon hatar son sambo och tycker att hennes 2 åriga son sviker henne om han är pappig en dag. Hon tycker sin kille ska vabba om sonen är sjuk trotts att hon är ledig från jobbet och sover till 2-3 på eftermiddan.

Är så less på dehär och vet inte längre hur jag skall tackla detta. Det är framför allt på mig hon är besviken. Blir avundsjuk på allt jag gör eller har. Har svårt att se andra ha de bra och vill gärna ha samma och bättre själv. Just nu är hon i en period där ALLA andra är emot henne och behandlar henne illa. Hon inser inte att hon förstör för sig själv och kan verkligen inte ta kritik. Enormt långsint och kan komma ihåg saker i 10 år som bubblar upp helt plötsligt och gör henne förbannad.

Någon som har tips hur man skall bemöta detta? Hon tar inga mediciner för tillfället och tycker sig inte behöva något alls.

• Svar på tråden Borderline syster
  • Anonym (Bps)
    Glinda från Oz skrev 2017-07-21 15:15:16 följande:
    Det är ju typiska borderline tecken ts skriver om.
    För folk som inget vet kan man säkert TRO det, men NEJ inget ts skriver tyder på borderline!
  • Anonym (Bps)
    Anonym (Trött) skrev 2017-07-22 01:42:24 följande:
    Ja hon är utredd och gått behandlingar. De blev bättre ett tag efter dbt men sen efter ett tag började de om igen. Skulle aldrig ge min syster diagnos trotts att jag arbetar inom psykiatrin. Vet inte vad du fått för utredning då om inget av hennes stämmer överens med de du hade. Är du klar med din behandling av (IPS)
    Tack för ditt svar. Jag är noga utredd och fick därefter gå MBT i 1,5 år. Fick inte jobba under tiden (har jobbat sen jag var 12 år så det var tungt) utan gick där 3 dgr per vecka.
    Gjorde ny utredning efteråt och uppfyller inget av de 9 kriterier som tyder på borderlin(ips) man ska ha minst 5 av 9.
    MEN jag har fortfarande vissa svårigheter, jag har en medfödd sårbarhet som jag fått lära mig leva med, jag har extremt svårt för separationer (dödsfall, relationer, vänner, jobb m.m).
    Att mina anhöriga tycker synd om mig har jag aldrig kopplat till min borderline diagnos utan till att jag faktiskt blivit utsatt mer än "gemene" man för olika draman. Jag kan vara svartsjuk i relationer pga att jag inte klarar separationer men aldrig mot familj och vänner.
    Jag är fortfarande väldigt jobbig att leva med men jag har insikt och har förstått att de verktyg jag lärt mig i terapin behöver jag använda i resten av mitt liv!
    Min bror med familj älskar mig NU, inte tidigare, min nya man (8mån) har aldrig varit så kär säger han. Jag har klarat mig mkt pga min charmiga personlighet (glad och gullig jämt) och mitt vackra yttre (skitsnygg), annars hade det gått värre för mig.
    Var rädd om din syster och stötta henne även då hon mår som sämst. Hon verkar som det låter på dig inte ha fattat än.
  • Anonym (Bps)
    Glinda från Oz skrev 2017-07-23 10:50:05 följande:
    Det låter mer som att du har dålig sjukdomsinsikt.

Här kan du läsa mer om borderline, det här blir mitt sista inlägg till dig, jag vill inte förstöra ts tråd: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Borderline-emotionellt-instabil-personlighetsstorning/
    Suck bara suck! Du vet ingenting så skriv inget mer till mig! Din länk är bara ett stort HÅN mot nån som verkligen LEVT med detta HELVETE i många många år!
    Skriv aldrig mer i borderline trådar för du vet INGET!
  • Anonym (Bps)
    Glinda från Oz skrev 2017-07-23 10:50:05 följande:

Det låter mer som att du har dålig sjukdomsinsikt.

Här kan du läsa mer om borderline, det här blir mitt sista inlägg till dig, jag vill inte förstöra ts tråd: www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Borderline-emotionellt-instabil-personlighetsstorning/

Du som har noll koll på denna diagnos kanske kan lära dig lite iaf om du kollar på youtube

What borderline feelss like (trigger)

Kunde inte se den tidigare men nu nr jag är frisk kan jag det.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Bps) skrev 2017-07-23 10:43:24 följande:
    För folk som inget vet kan man säkert TRO det, men NEJ inget ts skriver tyder på borderline!
    Anonym (Bps) skrev 2017-07-23 11:28:42 följande:
    Suck bara suck! Du vet ingenting så skriv inget mer till mig! Din länk är bara ett stort HÅN mot nån som verkligen LEVT med detta HELVETE i många många år!
    Är DSM ett hån mot personer med BPD?
    Finns det inte olika typer/grader av BPD?

Vissa psykologer kan ta C-PTSD för BPD, det liknar också ADHD så där kan man också ta fel, i andra fall kan det vara svårt att skilja mellan BPD & NPD, ibland är det både och.
    Vissa med BPD kan ta hand om ett barn medan andra ställer till ett helvete för alla som släpper dem nära.

Man kan få BPD på olika sätt, väldigt traumatisk barndom eller så kan man vara känslig så det "räcker" med lindrigare traumatisering, det finns också teorier om att man kan få BPD/NPD som vuxen (personlighetsstörning eller psykisk störning? Egentligen psykisk störning men har det samma symtom, uppfyller samma kriterier, har uppstått på samma sätt och behandlas lika varför skulle man inte kalla det BPD) det bör alltså skilja en hel del mellan deras beteenden eftersom de blivit utsatta för helt olika saker och har olika anknytningsmönster MEN de saknar sjukdomsinsikt eftersom de har en personlighetsstörning, har de ytterligare diagnoser kan de ju sakna insikt om dessa också p.g.a att de saknar sjukdoms insikt. Har man BPD och saknar sjukdomsinsikt saknar man också självinsikt, vill inte ha hjälp, vilket också påverkar självbilden som kan vara allt mellan instabil eller kraftigt störd. De förnekar sina problem och projicerar sina dem på andra, det innebär olika grader av narcissistiska drag.

Vad är borderline?
    Saknar man sjukdomsinsikt & självinsikt för något som påverkar livet rejält har man antagligen en personlighetsstörning, det TS skriver passar bara in i Kluster B (emotionella, dramatiska, emotionella, oberäkneliga störningar) och det passar BPD bäst eftersom man kan utesluta de andra.

Har man gått DBT bör de ju också fått tid att sätta rätt diagnos.

Man kan inte riktigt utgå från sin egen BPD diagnos eller sjukdomsbild för att sätta diagnos eller utesluta den hos andra, psykologer bör ha bättre koll än du.

Din text, du tar väldigt illa upp när andra inte håller med, du verkar bli arg för inget särskilt och skriver i versaler, är du verkligen "f.d borderline person"?

Jag kan inte heller något om borderline.
  • Anonym (Ännu en syster)
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-23 16:14:03 följande:
    Anonym (Bps) skrev 2017-07-23 11:28:42 följande:Suck bara suck! Du vet ingenting så skriv inget mer till mig! Din länk är bara ett stort HÅN mot nån som verkligen LEVT med detta HELVETE i många många år!
    Är DSM ett hån mot personer med BPD?
    Finns det inte olika typer/grader av BPD?

Vissa psykologer kan ta C-PTSD för BPD, det liknar också ADHD så där kan man också ta fel, i andra fall kan det vara svårt att skilja mellan BPD & NPD, ibland är det både och.
    Vissa med BPD kan ta hand om ett barn medan andra ställer till ett helvete för alla som släpper dem nära.

Man kan få BPD på olika sätt, väldigt traumatisk barndom eller så kan man vara känslig så det "räcker" med lindrigare traumatisering, det finns också teorier om att man kan få BPD/NPD som vuxen (personlighetsstörning eller psykisk störning? Egentligen psykisk störning men har det samma symtom, uppfyller samma kriterier, har uppstått på samma sätt och behandlas lika varför skulle man inte kalla det BPD) det bör alltså skilja en hel del mellan deras beteenden eftersom de blivit utsatta för helt olika saker och har olika anknytningsmönster MEN de saknar sjukdomsinsikt eftersom de har en personlighetsstörning, har de ytterligare diagnoser kan de ju sakna insikt om dessa också p.g.a att de saknar sjukdoms insikt. Har man BPD och saknar sjukdomsinsikt saknar man också självinsikt, vill inte ha hjälp, vilket också påverkar självbilden som kan vara allt mellan instabil eller kraftigt störd. De förnekar sina problem och projicerar sina dem på andra, det innebär olika grader av narcissistiska drag.

Vad är borderline?
    Saknar man sjukdomsinsikt & självinsikt för något som påverkar livet rejält har man antagligen en personlighetsstörning, det TS skriver passar bara in i Kluster B (emotionella, dramatiska, emotionella, oberäkneliga störningar) och det passar BPD bäst eftersom man kan utesluta de andra.

Har man gått DBT bör de ju också fått tid att sätta rätt diagnos.

Man kan inte riktigt utgå från sin egen BPD diagnos eller sjukdomsbild för att sätta diagnos eller utesluta den hos andra, psykologer bör ha bättre koll än du.

Din text, du tar väldigt illa upp när andra inte håller med, du verkar bli arg för inget särskilt och skriver i versaler, är du verkligen "f.d borderline person"?

Jag kan inte heller något om borderline.
    Tack KlunsSmurfen. Bps kommer säkert trots din förklaring fortsätta att hävda att ingen kan något om detta. Att hon är frisk och minsann vet allt.
    Låter precis som min syster.
    Det spelar ingen roll vad man svarar dig BPS eftersom att alla andra har fel och du har rätt.
    Du vet allt och alla andra vet ingenting.
    Det är precis såhär det är med min syster och många andras.
    Det skär i mitt hjärta att det finns så många där ute. Jag menar inte bara alla som är sjuka utan även alla anhöriga som lider något fruktansvärt ihop med de sjuka.
  • Anonym (asdf)

Hon har en personlighetsstörning. Hon kan inte hjälpa det men du behöver inte stå ut med det. Du kan inte bota henne eller tvinga henne till förändring. Du kan bara ta ansvar för sitt eget liv och att du mår bra.

I ditt läge skulle jag ta paus från systern (har dock ingen syster så i verkligheten vet jag inte vad jag skulle göra). Skulle säga att jag inte orkar med henne och att hon får mig att må dåligt (sant och spegling) och säga att vi höres när hon är snäll mot mig igen eller jag orkar mer.

• KlunsSmurfen
    Anonym (Ännu en syster) skrev 2017-07-23 19:58:23 följande:
    Tack KlunsSmurfen. Bps kommer säkert trots din förklaring fortsätta att hävda att ingen kan något om detta. Att hon är frisk och minsann vet allt.
    Låter precis som min syster.
    Det spelar ingen roll vad man svarar dig BPS eftersom att alla andra har fel och du har rätt.
    Du vet allt och alla andra vet ingenting.
    Det är precis såhär det är med min syster och många andras.
    Det skär i mitt hjärta att det finns så många där ute. Jag menar inte bara alla som är sjuka utan även alla anhöriga som lider något fruktansvärt ihop med de sjuka.
    Den med BPD måste väl lära sig att förstå och förknippa sjukdomen med det som orsakat den och vilka konsekvenser det kan få? Beror det på en traumatisk uppväxt för man börja där och samtidigt försöka få den med BPD att lära sig att ta kontroll över tillvaron, problemet är ju att det oftast behövs en psykolog för att klara av det.

Att förklara varje situation som de vore ett barn, ge ett lågaffektivt bemötande och samtidigt sätta gränser för en vuxen kräver ju att man är otroligt pedagogisk eftersom den som står nära hela tiden utmanar gränserna. Med ett lågaffektivt bemötande som de förstår har de ju alltid en utväg som betyder något positivt för dem själva men eftersom de ofta blir arga (oavsett sjukdom/missbruk) när man säger ifrån och söker de sig till den som inte sätter lika tydliga gränser som ofta blir den som möjliggör beteendet. Det kan vara svårt på friska trotsiga barn som man bestämmer över. Finns det någon anhörig eller kompis som brukar agera som möjliggörare för man börja med att försöka få dem att förstå allvaret i det.

Jag tror att anhöriga själva måste söka hjälp för att lära sig rätt strategi för att kunna bemöta det på rätt sätt så att den med BPD förstår att andra vill väl och börjar få sjukdomsinsikt.
  • KlunsSmurfen

Anhöriga måste kommunicera och samarbeta efter samma strategi.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Bps) skrev 2017-07-23 10:43:24 följande:

Du är ingen större expert på borderline än någon annan. Du må ha levt med det i och med att du haft det själv men ts har också levt med det som anhörig. Kanske skiljer sig era uppfattningar för att ni har olika perspektiv men det gör inte nödvändigtvis den enas eller andras uppfattning falsk.

Alla med borderline är inte likdana. Ts syster har fått diagnosen så det känns irrelevant att diskutera det vidare.
  • Anonym (Relaterar)

Jag har en syster som säger hon har ADHD/bipolär men jag känner igen det du skriver till 100%. Har sedan flera år tillbaka försökt förstå vad det kan vara som är hon men när jag började läsa om BPD så kände jag att detta är min syster precis. Även om det är en svagare variant finns den där och förstör våra familjerelationer så fort det är något event där vi ska prata ihop oss. 

Saker hon gjort:
    ×kallat mig passivt aggressiv
    ×sagt att hon mår dåligt av att se bilder på min bebis för att hon inte kan få fler barn, bett att jag inte postar fler bilder i en chatt där flera släktingar än hon tittar så det påverkar andra också
    ×skriver långa meddelanden i chatter om hur hon blivit illa behandlad och trampad på, underminerad och så vidare som svar på att hennes idé inte använts när hon själv inte tagit upp det på flera månader 
    ×sätter sig själv främst när det är andra som event handlar om, hon mår dåligt, hon har ångest, hon tar åt sig osv när man bara försöker få saker gjorda till ett evenemang
    ×egoistisk och flamsig när hon är uppåt. Folk drar sig till hennes sprudlande glädje i början för att sen backa när hon kommer med anklagelser och försöker med hot styra deras liv 
    ×det går inte att skriva till henne för hon feltolkar och överanalyserar allt du skriver, tar åt sig och saker blir värre än var det var innan 
    ×slutar inte skriva även om du slutat svara och har djup ångest för hon förstår inte att någon annan kan må så dåligt som hon. 

Låter det bekant?

Svar på tråden Borderline syster