Guldrosen skrev 2017-07-28 11:13:47 följande:
Jag är inte tappad bakom en vagn? jag vet att du och jag inte är normen för alla människor. Jag tror att många förstorar upp sina problem för att få gehör och sympatier. Skönhetsoperationer är och kommer att förbli ett I-landsproblem. Jag vill bara bemöta detta så att det blir lite balans i diskussionen.
Jag svarar på dina frågor till mig men du svarar inte på mina. Jag gör min egen tolkning av denna handling.
Självklart har man rätt till hjälp efter förlossningsskador. Får man förlossningsskador så har ju det oftast hänt en olycka eller något som gått snett i samband med förlossningen som gör att man behöver hjälp/operation. Jag kan inte förstå hur du kan jämföra rätten till hjälp efter förlossningsskador med operation av för mycket skinn p g a att man gått ner i vikt. Vad är sambandet? Det ena har med fortplantningen att göra och nya liv som kommer till världen så att livet på jorden kan fortsätta och det andra har att göra med att vi nästan äter ihjäl oss och sedan ska någon annan betala för det. Jag har väldigt svårt för att se ditt samband med jämföra dessa två, i mitt tycke vitt skilda handlingar, om vem som ska ha rätt till skattesubventionerad operation.
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med meningen "Bara de som har råd att operar sig vid risk för mycket extra hud bör ändra sina matvanor och leva ett hälsosamt liv för de är dem själva som ätit sig tjocka". Kan du förklara hur du tänker?
Jag tycker att det är självklart att man betalar sina egna skönhetsoperationer. De operationer man behöver p g a defekter som uppstått i samband med olyckor eller är medfödda ska skattesubventioneras. Så tycker jag och alla andra får tycka som de vill, eller hur? Det finns inget rätt eller fel här.
Jag förstår att du tycker det är ett ilandsproblem, min poäng är att även om det för dig låter som förstoring av deras problem så är kanske inte alls är en förstoring för dem.
Tex att någon mår så dåligt över sin näsa att det hämmar hela deras liv och de vill ändra detta med en operation hur är det fel?
Det är absolut inte meningen att inte svara på dina frågor, ber om ursäkt. Vilka har jag missat?
Min tanke var att du tyckte inte att dem som råkat ut för mycket överbliven hud för att de tagit tag i sin vikt och gått ner mycket har rätt till hjälp. Men dem som valt att skaffa barn trots allt det innebär har full rätt?
Detta är självklart en extrem jämförelse men båda har gjort val som utsatt deras kroppar för påfrestningar och ibland permanenta skador som påverkar deras vardag.
Jag förstår att min liknelse låter knasig.
Jag vill bara poängtera faktumet att om någon lider i sin vardag konstat på grund av ett val varför ska inte även de rätt till hjälp? Bör vi inte uppmuntra människor att ta tag i sina viktproblem genom att säga skulle det värsta hända hjälper vi dig inte tyvärr har du inte råd själv får du lida om du skull få detta problemet. Vilket kan leda till att de som inte har råd inte tar tag i sina problem på grund av rädsla att få detta problemet som kommer hämma deras vardag mer än deras vikt gör nu.
Nu menar jag alltså de som har mycket lös hud inte nån liten valk.
Sen tycker jag i stort att man bör betala sina egna skönhetsoperationer mest nyfiken hur andra tycker att den linje bör dras mellan hjälp och lös det själv?
Tex att operera utåtstående öron på barn betalas av länet tycker jag är väldigt konstigt personligen då det normalt inte hämmar vardagen.
Självklart får man tycka som man vill mest nyfiken, sen försöker man väl alltid förklara hur man själv ser på det.