• Missilence

Hur mycket får man?

Har försökt lista ut hur det här med föräldrapenning fungerar.. Jag fattar INGENTING!

Jag kom fram till att jag får ut ca. 8500kr efter skatt om jag tar ut 5 dagar i veckan första året. Men hur klarar man sig på det?! Jag har fasta kostnader på 7000kr/ månad. Får man endast de ynka pengarna från FK? Eller är det något jag missar?

• Svar på tråden Hur mycket får man?
  • Missilence

Tack för alla svar! Känner mig något klokare :D

Bostadsbidrag tror jag inte att jag får.. Det va nån som sa att man måste ha en "hyra" för att ta ut det. Vi äger ett hus och betalar endast driftkostnader och så är ju resten lån

• nnnnnnnn

Om ni äger ett hus så kan ni alltid kolla upp möjligheterna att minska er amortering (om ni amorterar över minimumbeloppet) eller öka lånet till en tidigare belåningsgrad ( tex om ni har betalat av 120 000 kr så kan ni öka lånet igen och få loss 120 000 kr = 10 000 kr extra varje månad under första året).

Det kan även vara läge att gå igenom ALLA utgifter man har och ta reda på om det finns:
    1) billigare alternativ
    2) saker man kan stryka
    3) sätt att minska utgifterna

Man får ju mer pengar att röra sig med om man har lägre utgifter!

Så kanske det inte känns lika illa att få mindre pengar från FK än du får av din arbetsgivare!

• nnnnnnnn
    Missilence skrev 2017-08-09 23:01:42 följande:

Bostadsbidrag tror jag inte att jag får.. Det va nån som sa att man måste ha en "hyra" för att ta ut det. Vi äger ett hus och betalar endast driftkostnader och så är ju resten lån
    Man kan få bostadsbidrag även om man äger sitt boende.

Kolla kassakollen!!!

www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

Fyll i siffrorna på boendet osv. så får du ett preliminärt förhandsbesked på hur stort bidrag ni eventuellt har rätt till.

Men tänk på att man inte har rätt till bostadsbidrag om man själv väljer att ta ut mindre än maximal föräldrapenning, tror jag..
  • mammaåten
    Missilence skrev 2017-08-09 23:01:42 följande:

Man kan få bostadsbidrag trots att man har sitt eget boende.

Men eftersom att du säger "vi" antar jag att du bor med din man? Då räknas även hans inkomst med.

Det går att göra ett test för hur mycket man kan bli beviljad som någon annan sa här.
  • Alexi

De flesta går ner rejält i inkomst när man är föräldraledig. För att man vill spara dagar och inte ta ut sju dagar per vecka till exempel. Men man är ju oftast två föräldrar som hjälps åt, det är ju smart om man sparar undan så mycket som möjligt under graviditeten för att ha att lägga till när man har föräldrapenning.

• Anotherone

Jag tog ut 2 dagar per vecka första 2 månaderna , nu över sommaren tar jag inte ut något alls. Jag tror jag ska börja plocka dagar igen efter nyår. Vi har verkligen inga höjdarlöner men vi har ju vetat att den här bebisen ska komma och förberett för det.

Tänker också att vi vill ha dagar kvar att få längre sommarledigheter i några år framöver.

Har man inga dagar kvar så har man ingen laglig rätt att få ledigt. Så det är planen.

• Missilence

Hur lägger ni upp era dagar då? Lägger ni en månad åt gången? Eller ett halvår åt gången? Tänker att man kanske kan lägga mån-fre varannan vecka och sen ta ut sex dagar varannan vecka :)

• Anotherone

Jag sökte två månader i ett svep. Sen tycker jag att deras sajt är så pass smidig att man kan gå in och söka regelbundet. Så länge man gäller sig till brytdatumen, annars dröjer utbetalningen. Det är svårare att ändra i efterhand .

• Kawa77

Sj vill jag ta ut 7 dagar/vecka dem första 3-4 mån o sen kanske 4-5 o jobba alf 1 dag i veckan. Vet dock inte hur smart det är...någon som har erfarenhet el vill tycka till? Har en pott undanstoppad men vill helst inte röra för mck av den men behöver jag så gör jag det. Alla tips är välkomna

• Carambolan
    Kawa77 skrev 2017-08-15 23:33:11 följande:

Sj vill jag ta ut 7 dagar/vecka dem första 3-4 mån o sen kanske 4-5 o jobba alf 1 dag i veckan. Vet dock inte hur smart det är...någon som har erfarenhet el vill tycka till? Har en pott undanstoppad men vill helst inte röra för mck av den men behöver jag så gör jag det. Alla tips är välkomna

Om det är smart eller inte beror helt på hur mycket pengar det ger, hur mycket pengar du behöver och vad du vill spara dagarna till. Vi räknade ut att vi vill kunna vara lediga 3-4 extra veckor per sommar, ytterligare nån extra vecka för att kunna ha hela jullovet ledigt och dessutom gå ner 20% i arbetstid. Då behöver man typ 60 sparade dagar (per år). Med första barnet levde vi därför väldigt snålt och tog inte ut några dagar alls första året. Med tvåan och trean hade vi ju redan dagar kvar från ettan så då tog vi ut mycket fler. Men för oss spelade pengarna inte så stor roll, vi hade gott kunnat leva på en lön.
  • Kawa77

Jo men klart att det varierar. Vill sj spara till längre sem dem första 2 åren alf. Mam får helt enkelt räkna o räkna haha har ju en hög att ta av om jag behöver cash så kanske 5 dag/vec kan räcka

• Anotherone
    Kawa77 skrev 2017-08-15 23:59:31 följande:

Jo men klart att det varierar. Vill sj spara till längre sem dem första 2 åren alf. Mam får helt enkelt räkna o räkna haha har ju en hög att ta av om jag behöver cash så kanske 5 dag/vec kan räcka

Prova! Det är det enda sättet. Sök 5 dagar per vecka och se om du klarar dig på det.

Om inte så söker du 6 eller 7 dagar per vecka kommande månad.
  • Missilence

Har man en innestående utbetalning?

Alltså om jag lägger fem dagar i veckan i februari, är det de pengarna man får i mars då? Eller blir det samma månad?

Och är det nån som har sökt studiebidrag när man är mammaledig? Jag tänkte läsa matte C efter ungefär ett halvår :)

• Anotherone
    Missilence skrev 2017-08-16 12:39:50 följande:

Har man en innestående utbetalning?

Alltså om jag lägger fem dagar i veckan i februari, är det de pengarna man får i mars då? Eller blir det samma månad?

Och är det nån som har sökt studiebidrag när man är mammaledig? Jag tänkte läsa matte C efter ungefär ett halvår :)

Nej perioderna följer inte kalendermånaden. Söker du för hela juli tex. så får du 1-20 juli i juli och 21-31 juli kommer i augusti. På ett ungefär. Men använder du hemsidan så får du alltid veta när utbetalningarna kommer ske samt hur stora de är.
Svar på tråden Hur mycket får man?