• Linda5

    Massor av nästan gratis mat.

    Har flera gånger blivit ifrågasatt när jag skrivit om billiga matkonton. Men nu börjar bunkrongsmånaderna????

    Frukt, bär och svamp är GRATIS

    Snart kommer rotfrukterna och kålen också till superlåga priser.

    Lever väldigt mycket som förr dvs saftar och syltar gör mos , marmelad och diverse inläggningar själv.

    Väljer man rätt äppel ex så behövs inget socker i moset.

    Fiskar en del själv.

    Röker både fisk och kött.

    Meningen med tråden är att tipsa om väldigt billig/gratis mat.

    Hoppas fler kommer med idéer.

  • Svar på tråden Massor av nästan gratis mat.
  • Egon den stora
    Deb123 skrev 2017-08-30 22:06:40 följande:

    Egon låter inte vara ett kvinnligt namn, men jag drack de främst för min livmoder, lärde mig älska smaken så jag blandade aldrig ut de med något. Har aldrig tänkt på att man kan lägga varken torkade eller färska bär i te men absolut något jag kommer prova! Till vintern kan man ju lägga i några frysta hallon, så blir teet drickbart snabbare också.

    När jag va gravid så drack jag hallonbladste. Under förlossningen tappade jag 100ml blod. Kan ha påverkat, men kanske inte. För er som undrar:D


    Jag brukar blanda lite för att få till smaker, tex rölleka och mynta ihop blir gott te.
  • Egon den stora

    Ni som är allergiska mot pollen, hat ni testat att dricka björksav på våren? Jag hörde talas om att det skulle minska problemet så sonen testade det i våras och han menade att det blev bättre. Ligger det något i det eller är det bara en känsla?

  • K Kalle

    Svamp är inte gratis  Man måste ofta ta bilen ut till skogen

    Själv får jag bär av bekanta som inte kan ta reda på allt. Det gör jag sylt på.

    Man kan göra saft även av äppelskrott. Det är billigt.

  • Tow2Mater
    K Kalle skrev 2017-08-31 08:17:34 följande:
     
    Man kan göra saft även av äppelskrott. Det är billigt.
    Undrar om det skulle funka att göra vin på? Och 'brännvin' antar jag, ha ha, det skulle ju bli billigt billigt!
  • Rymdmoln
    Deb123 skrev 2017-08-30 22:00:59 följande:

    Tror att de är rätt mycket som funkar, så länge plantorna får solljus. Gräslök, dill, chili, citrongräs har jag odlat inne. Men annars kan du ju säkert odla jordgubbar och gurka, alla sorters örter. Vet inte hur de fungerar med luftfuktigheten och så. googla och prova dig fram :D jag har som plan att odla exotiska växter men mest för plantans skull, inte frukten.

    Kan rekommendera att odla mini gurka om du ska odla gurka


    Aniiee skrev 2017-08-30 21:50:32 följande:

    Det går att odla innomhus, om man har plats för det. Örter, så klart, och skott/groddat, som oftast är väldigt tacksamt att odla på fönsterbrädan. Chili har jag för tredje året i rad, jag vet en som har smultron i ampel, olika sallat-sorter brukar också vara rätt tacksamt. Vet att några har tomat och gurka också, men det vat jag inte hur det blev med....


    Tack för tipsen :) har inte direkt mycket plats så får nog prioritera lite :)
  • K Kalle

    Jag skulle vilja göra nässelsoppa. Det är så himla gott. Men maken gillar det inte tyvärr. Bra tips annars.

  • Egon den stora
    K Kalle skrev 2017-08-31 08:17:34 följande:

    Svamp är inte gratis  Man måste ofta ta bilen ut till skogen

    Själv får jag bär av bekanta som inte kan ta reda på allt. Det gör jag sylt på.

    Man kan göra saft även av äppelskrott. Det är billigt.


    Jag odlar svamp i växthuset och i garaget under vintern.
  • K Kalle
    Egon den stora skrev 2017-09-01 11:26:45 följande:
    Jag odlar svamp i växthuset och i garaget under vintern.
    Går inte så bra i lägenhet
  • Egon den stora
    K Kalle skrev 2017-09-01 13:38:04 följande:

    Går inte så bra i lägenhet


    Har du inget förråd där du kan ha en lampa? Just svamp är ju rätt tacksamt.
  • gröna
    Egon den stora skrev 2017-09-01 19:27:54 följande:

    Har du inget förråd där du kan ha en lampa? Just svamp är ju rätt tacksamt.


    Hur gör man då för att odla svamp?
  • Egon den stora
    gröna skrev 2017-09-01 21:27:38 följande:

    Hur gör man då för att odla svamp?


    Det beror lite på vilken sort, det smidigaste är att börja med att köpa ett startset med mycel och någon form av oslingsmassa, tex "svamphuset" eller liknande. Det lönar sig givetvis inte mot att köpa färdig svamp, men man lär sig tekniken.

    Sedan rullar det på av sig själv. Man tar mycel och odlar nya svampar.

    Sök på odla svamp eller liknande så hittar du en hel del!
Svar på tråden Massor av nästan gratis mat.