• Anonym (Ts)

    Plantera tuja häck

    Vill inte avslöja mitt användarnamn därför lägger jag tråden här, hoppas det går bra.

    Vi planerar att plantera en tuja häck till våren. Min fråga är; kan man börja gräva upp "diket" som man ska plantera i redan nu? Tänkte att man kanske kan göra lite förarbete och börja nu under sensommaren/hösten?

    Något annat man ska tänka på vid plantering av häck? Tips och råd mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Plantera tuja häck
  • Lena

    Ja men du kommer få fixa till diket i vår med men det borde gå snabbare. Varför planerar du inte nu?

  • Alexi

    Ren nyfikenhet, hur kan det vara något känsligt i en tuijafråga, som gör att man vill vara anonym?

  • Flash Gordon
    Alexi skrev 2017-09-01 07:42:30 följande:
    Ren nyfikenhet, hur kan det vara något känsligt i en tuijafråga, som gör att man vill vara anonym? smile1.gif
    En granne som förlorar sin utsikt och känner till personen på FL?
  • Nandez
    Flash Gordon skrev 2017-09-01 11:36:03 följande:
    En granne som förlorar sin utsikt och känner till personen på FL?
  • snedtak
    Alexi skrev 2017-09-01 07:42:30 följande:
    Ren nyfikenhet, hur kan det vara något känsligt i en tuijafråga, som gör att man vill vara anonym? smile1.gif
    Man kanske tror att man kan bli identifierad av vänner och grannar som vet att man ska plantera en tujahäcl. Har man dessutom skrivit inlägg med samma användarnamn på temat "Jag hatar mitt jobb" eller "Grannen luktar illa" kanske man tycker det är jobbigt att omgivningen kan koppla ihop användarnamn och person?
  • Anonym (Ts)
    snedtak skrev 2017-09-01 22:47:14 följande:

    Man kanske tror att man kan bli identifierad av vänner och grannar som vet att man ska plantera en tujahäcl. Har man dessutom skrivit inlägg med samma användarnamn på temat "Jag hatar mitt jobb" eller "Grannen luktar illa" kanske man tycker det är jobbigt att omgivningen kan koppla ihop användarnamn och person?


  • Carinlz

    Vi har lerjord och fick rådet av växtträdgården där vi köpte den att inte gräva dike. Den drunknar då. Vi ställde bara thujorna på gräset och fyllde på, stampade ordentligt med trädgårdsjord runt. Det ska täcka hela rotklumpen ordentligt uppåt och åt sidorna. Vi planterade ca 200 st på detta vis och det funkade toppen. Vattna ordentligt 1 gång i veckan och spraya dem varje kväll i början. De tar upp vatten via bladen.

  • Anonym (Ts)
    Carinlz skrev 2017-09-09 08:39:05 följande:

    Vi har lerjord och fick rådet av växtträdgården där vi köpte den att inte gräva dike. Den drunknar då. Vi ställde bara thujorna på gräset och fyllde på, stampade ordentligt med trädgårdsjord runt. Det ska täcka hela rotklumpen ordentligt uppåt och åt sidorna. Vi planterade ca 200 st på detta vis och det funkade toppen. Vattna ordentligt 1 gång i veckan och spraya dem varje kväll i början. De tar upp vatten via bladen.


    Vilket bra tips, för jag tror gräsmattan vi ska plantera på inte är så djup eller har bra jord. Men hur såg det ut när ni plantera ovanför gräsmattan? Blev det som kullar kring varje tuja? Hade ni små eller stora tujor som ni planterade på det viset?
Svar på tråden Plantera tuja häck