• thee

    Fostret inte växt som det ska mellan vecka 9 och 20.

    Hej alla! Jag undrar om någon varit med om samma som vi och vad erfarenheten kring detta är. Bör man bli orolig? Vi gjorde nipt test vilken innebar att vi gjorde vul i vecka 9. Då blev vi flyttade en dag med bf vilket såklart inte är konstigt alls. Det var samma sak med storebror. Jag har extrem regelbunden mens och den diffar aldrig ens en dag. Men nu när vi var och gjorde RUL i vecka 20, så mätte bebisen till att vara 12 dagar yngre. Detta är ju väldigt vanligt i normala fall men även Bm tyckte det var konstigt om man jämförde med vårt tidigare ultraljud. Så hon ska nu rådfråga med en läkare och så ska vi få komma tillbaka om cirka två veckor. Men två veckor är ju såååå länge! Men det känns som att detta betyder att hon inte växt som hon ska dessa 11 veckor... Och jag har googlat och hittat massor av info som säger att det är helt normalt att bli flyttad nästan två veckor, men ingen info över huvud taget där det står något om att man vid ett tidigt ultraljud fått rätt datum men senare fel.

  • Svar på tråden Fostret inte växt som det ska mellan vecka 9 och 20.
  • Delilah2001

    Jag har också extremt regelbunden mens. Och visste när jag hade ägglossning.

    Blev ändå flyttad fram först två dagar vid vecka 13, och sen ytterligare 1 vecka vid rul.

    Vilket betyder att jag skulle blivit gravid långt före ägglossningen.

    Så tror inte man kan lita på ul så exakt.

    Håller tummarna för att allt är som det ska!

  • thee
    FruNyfiken skrev 2017-09-11 13:56:23 följande:
    Mätte de näringsflödet i navelsträngen?

    Nej, det tror inte hon mätte det. Men vet att hon sa något om fästet med navelsträngen som såg bra ut. Hur mäter man flödet?
  • thee
    Delilah2001 skrev 2017-09-11 14:14:22 följande:
    Jag har också extremt regelbunden mens. Och visste när jag hade ägglossning. Blev ändå flyttad fram först två dagar vid vecka 13, och sen ytterligare 1 vecka vid rul. Vilket betyder att jag skulle blivit gravid långt före ägglossningen. Så tror inte man kan lita på ul så exakt. Håller tummarna för att allt är som det ska!

    Det är konstigt det där! Men just det som oroar mig är ju att vi redan varit på ett ultraljud som har stämt exakt...
  • FruNyfiken
    thee skrev 2017-09-11 14:49:24 följande:

    Nej, det tror inte hon mätte det. Men vet att hon sa något om fästet med navelsträngen som såg bra ut. Hur mäter man flödet?
    Med de nya ultraljudet kan de också mäta bland annat flödet i navelsträngen, för att se att fostret får tillräckligt med näring. Jag har fått tillväxthämmat barn pga att flödet inte var bra. Tänkte att det kanske kan vara därför inte fostret växt som förväntat.
  • thee
    FruNyfiken skrev 2017-09-11 16:48:14 följande:
    Med de nya ultraljudet kan de också mäta bland annat flödet i navelsträngen, för att se att fostret får tillräckligt med näring. Jag har fått tillväxthämmat barn pga att flödet inte var bra. Tänkte att det kanske kan vara därför inte fostret växt som förväntat.

    Oj, hur gick det sen för er? Hur märkte dem att barnet var tillväxthämmand? Du måste ha varit jätteorolig! Hur långt gick du? Blev det ändå en normal förlossning sen?
  • Jsv17

    Jag har också blivit flyttad 2ggr, man säger att foster mäter "exakt lika" till en viss vecka men det där är en sanning med modifikation. Läkaren sa till oss att vissa genetiska skillnader kan man komma redan tidigare. Vi är båda korta och små, så att vårt barn är lite mindre är ju inte så konstigt. Däremot kan det ju också vara annat som gör att barnet är tillväxthämmat, så det är ju bra att de kollar igen.


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Happy87

    Jaa 2 veckor är ganska lång tid när de gäller ens barn, så jag hade gått och gjort en privat ultraljud bara för att se om de har blivit nån skillnaden

Svar på tråden Fostret inte växt som det ska mellan vecka 9 och 20.