• Anonym (Mamma­)
    Äldre 13 Sep 15:38
    13320 visningar
    56 svar
    56
    13320

    Han gnäller över namnet

    Long story short. Blev gravid med ett ons, han ville inte vara med i bilden. Nu när bebisen är nyfödd ville han plötsligt leka familj och det första han gör är att gnälla över hennes namn och säger att han aldrig kommer godkänna det.

    Har inte fått några papper om namn (än? Eller skickar man efter det själv?) men behöver han öht godkänna namnet när han inte har nån vårdnad?

  • Svar på tråden Han gnäller över namnet
  • Anonym (Tjena­')
    Äldre 14 Sep 13:52
    #41
    Anonym (Mamma) skrev 2017-09-13 18:43:18 följande:
    Bra försök att få de att tro att du är jag, men nej det ska hon inte heta.
    Tack och lov!
  • Anonym (Tjena­')
    Äldre 14 Sep 13:54
    #42
    Anonym (Mimmi) skrev 2017-09-13 19:57:51 följande:
    Men varför skulle en pappa inte få vara med och bestämma i sitt barns liv?? :0
    Precis! Det klagas så mycket på pappor som inte vill, men här är ju en som vill!
  • Anonym (UllaB­ella)
    Äldre 14 Sep 14:05
    #43
    +2

    Och vem tänker på mitt bästa då? Har jag inte rätt att växa upp med en pappa i mitt liv för att mamma har flugit iväg på en egotripp?

  • Anonym (xx)
    Äldre 14 Sep 14:16
    #44

    Haha jag skulle inte ens ha angivit honom som fadern till barnet. Skulle inte vilja att han hade något inflytande över vårt liv.

  • Anonym (Fredd­e)
    Äldre 14 Sep 14:18
    #45
    +1
    Anonym (eh) skrev 2017-09-14 12:44:34 följande:
    Du glömmer att moral inte är samma hos alla människor, tex så är det många som av moral inte hade skitit i sitt barn som denna man först gjorde, så ja vi kan diskkutera angående denna mans moral och hans rätt att hävda till moralisk rätt  men oavsett spelar varken hans, din eller min eller någon annans moral någon roll när det kommer till det juridiska, precis som det ska vara

    Läser man på nätforum så är det däremot en del som tycks tro att just deras åsikter är vad som gäller men så fungerar det alltså inte.

    Med andra ord han själv valde att först  inte vara delaktig, han har rätt att vara delaktig men vill han ha gemensam vårdnad nu får han ansöka om det, men när det gäller namn kan han inte göra ett dugg och det är en konsekvens av hans egna handlande.


    Svammel. En pappa kan inte vara delaktig innan han rent juridiskt är pappa på papper. Kvinnor får tycka vad de vill om det men det är juridiskt inget fel på att en pappa inte "är med" under graviditeten. Han har ändå samma rättigheter till barnet som mamman.
  • Anonym (123)
    Äldre 14 Sep 14:22
    #46
    Anonym (Fredde) skrev 2017-09-14 14:18:44 följande:
    Svammel. En pappa kan inte vara delaktig innan han rent juridiskt är pappa på papper. Kvinnor får tycka vad de vill om det men det är juridiskt inget fel på att en pappa inte "är med" under graviditeten. Han har ändå samma rättigheter till barnet som mamman.
    Klart han kan. Varför skulle han inte det?


  • Anonym (Fredd­e)
    Äldre 14 Sep 14:44
    #47
    -1 +1
    Anonym (123) skrev 2017-09-14 14:22:16 följande:
    Klart han kan. Varför skulle han inte det?


    Nej. Den enväldiga mamman styr och ställer och beslutar på egen hand om han ska få vara delaktig eller inte. När, var och hur han ens ska få se sitt barn. Samt givetvis kan kravet komma att han måste ge henne pengar så att han försörjer barnet, som mamman enväldigt använder som en bricka i sitt spel.
  • Anonym (123)
    Äldre 14 Sep 15:04
    #48
    Anonym (Fredde) skrev 2017-09-14 14:44:14 följande:
    Nej. Den enväldiga mamman styr och ställer och beslutar på egen hand om han ska få vara delaktig eller inte. När, var och hur han ens ska få se sitt barn. Samt givetvis kan kravet komma att han måste ge henne pengar så att han försörjer barnet, som mamman enväldigt använder som en bricka i sitt spel.
    Skitsnack!
  • Anonym (Fredd­e)
    Äldre 14 Sep 15:27
    #49
    Anonym (123) skrev 2017-09-14 15:04:21 följande:
    Skitsnack!
    Jag önskar att det vore sant men tyvärr så har ogifta pappor inga rättigheter innan faderskapet är undertecknat. Ibland krånglar morsorna så mycket att deras barn kan vara utan regelbunden kontakt med sina pappor under flera år.
  • Anonym (ehhh)
    Äldre 14 Sep 15:28
    #50
    -1 +1
    Anonym (Tjena') skrev 2017-09-14 13:51:54 följande:
    Ulla Bella? Ulla Bella, min sekreterare? Från Solstollarna? Allvarligt?! Jag förstår varför han inte gillar namnet. Å andra sidan. De unga som växer upp nu har ju aldrig sett Solstollarna och saknar den referensen. Hon kommer nog att kallas för Bella. Det är ju fint.
    men snälla det var ett troll som försökte roa sig på ts bekostnad inte ts själv *suck*
    Anonym (Tjena') skrev 2017-09-14 13:54:21 följande:
    Precis! Det klagas så mycket på pappor som inte vill, men här är ju en som vill!
    men har du helt missat att han totalt struntade i barnet först, hade han velat från början så hade inte problemet funnits, han har ju själv orsakat att han inte är delaktig i namnvalet
    Sen kan han ju nu välja att vara delaktig i sitt barns liv men då får han skärpa till sig, han måste dessutom ansöka om delad vårdnad men som sagt han har ju själv orsakat detta och får nu ta konsekvenserna av sitt handlande
    Anonym (Fredde) skrev 2017-09-14 14:44:14 följande:
    Nej. Den enväldiga mamman styr och ställer och beslutar på egen hand om han ska få vara delaktig eller inte. När, var och hur han ens ska få se sitt barn. Samt givetvis kan kravet komma att han måste ge henne pengar så att han försörjer barnet, som mamman enväldigt använder som en bricka i sitt spel.
    Det där är snack från bittra och snyftiga män som inte kämpar för sina barn (en del som inte ens velat finnas där från början dessutom) självklart har en pappa rättigheter men att sitta och gnälla och tycka synd om sig själv på forum hjälper inte, man tar kontakt med jurister och myndigheter och sen kämpar man, tyvärr täbker en del bara på sig själva och orkar inte strida för sina och barnets rättigheter men det är enbart deras egna fel.
    Sen kör du med samma snyft om att 'ge mamman pengar' det är till barnet pengarna går, så om fler pappor struntade i att hålla kvar bitterhet och tycka synd om sig själva och fokuserade på barnets bästa så skulle alla må bättre.


  • Äldre 14 Sep 15:34
    #51
    Anonym (Fredde) skrev 2017-09-14 14:44:14 följande:
    Nej. Den enväldiga mamman styr och ställer och beslutar på egen hand om han ska få vara delaktig eller inte. När, var och hur han ens ska få se sitt barn. Samt givetvis kan kravet komma att han måste ge henne pengar så att han försörjer barnet, som mamman enväldigt använder som en bricka i sitt spel.
    Bitter much?

    Kämpa för dina barn istället för att sitta och gnälla om hur onda mammorna är
  • Anonym (Fredd­e)
    Äldre 14 Sep 16:02
    #52
    trognar skrev 2017-09-14 15:34:57 följande:
    Bitter much?

    Kämpa för dina barn istället för att sitta och gnälla om hur onda mammorna är
    Va?

    Jag tar ensam hand om mina barn tack och jag kämpar för att lagen ska förändras.
  • Anonym (Sofie­)
    Äldre 14 Sep 17:19
    #53

    Har man varit frånvarande så länge, får man finna sig i att vissa saker har bestämts utan en. Barnet har ju redan fått ett namn nu, även om inte alla papper skickats in än. Då får pappan helt enkelt finna sig i det.

  • Anonym (Mamma­n)
    Äldre 14 Sep 17:45
    #54
    Anonym (xx) skrev 2017-09-13 18:43:02 följande:
    Skriv absolut inte på för gemensam vårdnad. Du har ingen, verkligen ingen fördel av det. Det innebär att han får rätt att fatta en massa beslut om barnet. Om du vill väga in hans åsikt är du fri att göra det utan gemensam vårdnad. Du kan låta honom träffa barnet så ofta du vill det kräver inte gemensam vårdnad.
    Gemensam vårdnad = Du kommer inte att kunna byta jobb som innebär att du måste flytta. han kan nämligen bestämma var barnet ska gå på dagis och skola, barnet får inte byta om han inte godkänner. Liksom andra beslut kan du inte fatta själv, som har med skola eller läkarvård, tandvård mm.
    Han kan gå till tingsrätten. Förmodligen kommer han inte orka driva igenom något sådant. Och om det skulle gå så långt så får du några år utan att han har den makten över era liv.
    Håller med. Pappan till mitt äldsta barn bryr sig knappt, hör av sig några gånger om året när det passar honom (jag antar när farmor bett honom). Papper som båda måste skriva på skriver han på utan att ens läsa, så hade lika gärna kunnat ha ensamvårdnad för att slippa krångla. Träffa hen hade han ju kunnat ändå dom få gånger han gör det. Bara irriterande att en person som inte bryr sig eller ens träffar mitt barn ska va med och ha något att säga till om.
  • Anonym (xx)
    Äldre 14 Sep 18:05
    #55
    Anonym (Mamman) skrev 2017-09-14 17:45:01 följande:
    Håller med. Pappan till mitt äldsta barn bryr sig knappt, hör av sig några gånger om året när det passar honom (jag antar när farmor bett honom). Papper som båda måste skriva på skriver han på utan att ens läsa, så hade lika gärna kunnat ha ensamvårdnad för att slippa krångla. Träffa hen hade han ju kunnat ändå dom få gånger han gör det. Bara irriterande att en person som inte bryr sig eller ens träffar mitt barn ska va med och ha något att säga till om.
    Eller hur. Hoppas den där idiotin om gemensam vårdnad kommer att ändras.
  • Äldre 14 Sep 22:46
    #56
    Anonym (xx) skrev 2017-09-14 18:05:53 följande:
    Eller hur. Hoppas den där idiotin om gemensam vårdnad kommer att ändras.
    Varför är du så bajsnödig i tråden? Har du hård mage hela tiden?
Svar på tråden Han gnäller över namnet