• familjehunden

Blir jag illa behandlad?

Jag är rädd för att få min pojkvän arg, han kan bli rasande, oftast pga att jag är sur över nåt vilket han hatar. Han slår mig inte men är väldigt hårdhänt så jag får blåmärken på armarna då han sliter i mig som en trasa, knuffar mig, slår till lätt på mitt huvud/kind. Inte så de gör speciellt ont dock. Jag brukar alltid gråta o ber han sluta men han slutar inte förrän han lugnar ner sig. Han säger alltid förlåt efteråt och att de inte ska hända igen. Men de händer igen och igen, varje gång han blir sådär arg, ofta. Han verkar inte få in i huvudet att han ska sluta på riktigt nångång. Vad ska jag göra? Har jättesvårt för att göra slut, jag är rädd för att bli ensam och att jsg kommer ångra mig.

• Svar på tråden Blir jag illa behandlad?
  • Stårschan
    familjehunden skrev 2017-09-13 23:25:56 följande:

Det är ju just att han inte slår. Kan inte riktigt acceptera att det är så fel att jag måste göra slut när jag aldrig fått ett rejält slag. Har framtiden planerad och ett förhållande, så det känns bra. Jag har svårt för att gilla folk och känns som jag aldrig skulle få upp ögonen för någon annan, därför är jag också rädd för att bli ensam.. allt kommer ta slut känns det som

Oj oj. Du har ju alla chanser i världen att ta dig bort från denna misshandlare nu i och med att du har sådan tur att du itne har hunnit flytta ihop med honom än.

Tänk ett steg till. Tycker du att han verkar som en person som kommer att bli en bra pappa? Misshandlar han dig redan nu så kommer han med största säkerhet även att misshandla sina barn den dag har får sådana. Verkar det schysst? Vill su sätta barn till världen som är rädda för sin egen pappa?
  • Anonym (X)

Det är ju just att han inte slår. Kan inte riktigt acceptera att det är så fel att jag måste göra slut när jag aldrig fått ett rejält slag. Har framtiden planerad och ett förhållande, så det känns bra. Jag har svårt för att gilla folk och känns som jag aldrig skulle få upp ögonen för någon annan, därför är jag också rädd för att bli ensam.. allt kommer ta slut känns det som

Så han gör inte så fel, och du skulle inte reagera om han gjorde mot framtida barn som han gör mot dig?
    Eller att barnen såg hur han gör mot dig, att de växer upp och tror att det är normalt? Då kan de själva bete sig som honom eller bli behandlade som du i sina relationer, fantastiskt...
  • Anonym (Fia)

Jag tycker att du ska tänka på att inte sura så mycket. Då minskar ju risken rejält att han inte kommer att slå dig, utan håller sig till lite knuffar och så. Du fixar ju det idag, och har ni redan planerat framtiden så kör på det. Hellre en knuff och lite nyp än att vara ensam, liksom.

Samma sak när ni får barn, lär barnen att vara glada när pappa är hemma, annars kommer han att slå dom.

• Anonym (Jonna)
    Anonym (Fia) skrev 2017-09-15 11:30:52 följande:

Jag tycker att du ska tänka på att inte sura så mycket. Då minskar ju risken rejält att han inte kommer att slå dig, utan håller sig till lite knuffar och så. Du fixar ju det idag, och har ni redan planerat framtiden så kör på det. Hellre en knuff och lite nyp än att vara ensam, liksom.

Samma sak när ni får barn, lär barnen att vara glada när pappa är hemma, annars kommer han att slå dom.

Ja men typ, fan vad sorgligt. Ts jag hoppas verkligen du inser vad du befinner dig i och klarar av att lämna honom. Som en annan skrev: vad skulle du råda din bästa vän, mamma eller syster att göra i din situation?

För övrigt, han slår dig visst, bara för att han inte använder knyten näve (än) betyder det inte att han inte slår.

Jag kan sura som fan mot min man, jag bråkar och är bitchig och han svarar tillbaka (men mkt snällare) men vi skulle Aldrig använda våld mot varandra, det är ett normalt förhållande, klarar man inte av att någon surar och provocerar utan att ta till våld behöver man hjälp.

Hur länge har ni varit tillsammans?
  • Anonym (Jonna)

Om det nu inte är "så fel att du måste göra slut", varför startar du en tråd på nätet om honom? Varför frågar du inte bara dina vänner/föräldrar vad dom tycker?
  • Nandez
    Fasett skrev 2017-09-15 10:54:16 följande:
    Lämna, fort! Finns massor med män som vill ha dig och som inte kommer att slå dig.
    Håller med, lämna.
  • Anonym (Tänk om)

Tänk om ni har barn i framtiden och du måste försöka skydda era små barn från att bli slitna i armarna, tillnäpsade i huvudet, bli kallade allt möjligt och vara livrädda när han kommer igång. Barn är bråkiga och lite trotsiga ibland. Det där är inte en bra man att skaffa familj med. Och skulle ni gå isär sen måste du skicka era stackars barn ensamma till honom tex varannan vecka. Hu!

Samma sak med dig; alla är lite sura och bråkiga ibland, och man ska inte behöva bli misshandlad för det. Eller få en aggressiv partner på sig. I ett förhållande ska man inte vara glad för att man inte vågar annat, man ska vara glad när man ÄR glad.
  • familjehunden

Jag vågar inte berätta, de här är mitt första steg med den här tråden. Har inte bestämt mig än hur jag ska göra, har bara i princip tagit en paus med honom nu. Ni har rätt i de ni skriver men det är svårare än ni tror..

• Anonym (Jonna)
    familjehunden skrev 2017-09-15 17:34:27 följande:

Jag vågar inte berätta, de här är mitt första steg med den här tråden. Har inte bestämt mig än hur jag ska göra, har bara i princip tagit en paus med honom nu. Ni har rätt i de ni skriver men det är svårare än ni tror..

Att du inte vågar berätta för någon i din närhet borde vara en rätt bra indikator på hur fel det är.

Varje persons upplevelse är givetvis unik på sitt sätt men jag kan nog lova att du inte är den enda i den här tråden som har varit i din situation.
  • Anonym (rr)
    familjehunden skrev 2017-09-15 17:34:27 följande:

Det är bra att du tar en paus
  • Rebecca1987

Jag vet hur svårt de ibland är att lämna någon. Men jag tycker synd om dig som låter dig nedvärderas så mycket av din sambo. Att dra någon i armarna, lätt slå i huvudet och kind och sådant är misshandel. Och har de börjat i den typen så finns det inget som säger att de inte blir värre. Varför ska du låta dig riskera livet för en man som inte vet hur man behandlar den man älskar? De är större risk att att han blir ensam hela livet med det beteendet än du. Varje gång de händer kommer de trycka ner ditt självförtroende och du kommer värdesätta dig själv mindre och mindre hela tiden. Tänk inte på nuet bara tänk framåt. Livet ska levas och njutas av och känna sig älskad i världen inte leva i rädsla och med kränkningar.

Hoppas de ordnar sig för dig i framtiden. Du är värd bättre

• Anonym (Jonna)

Hur har det gått ts?

• Anonym (Botten)
    Anonym (Fia) skrev 2017-09-15 11:30:52 följande:

Vilket helt sjukt råd av Fia. Han kommer bryta ned dig. Det blir värre när nu får barn och bor ihop. Ju mer kontroll och säker han känner sig över dig, desto värre kommer han behandla dig. Om du sedan vill lämna när ni bor ihop och har barn kan det bli riktigt läskigt. Det är ju liksom svårare allting när man får barn.

Sök samtalshjälp och fundera igenom om du verkligen vill gå igenom och leva med detta. Jag stannade med mitt ex i tio år eftersom jag var rädd för att bli ensam. Han behandlade mig psykiskt illa. Vi har barn. Jag har aldrig varit så rädd som när jag skiljde mig, rädd för att förlora kontakt med mina barn. Barnen blir också påverkade av en pappa som behandlar mamma illa. Vill du verkligen utsätta framtida barn för detta? Nu är det inte mycket kvar av mig, 100 procent sjukskriven sedan ett år och jag liksom har tappat mig själv helt. Jag var livrädd för att lämna och vara ensam, men alternativtet, att brytas ned ytterligare och leva ett meningslöst liv var tillslut det som fick mig att lämna. Plus att jag mådde så dåligt att jag inte orkade längre. Hoppas du orkar lämna innan du når den absoluta botten, vilket jag var tvungen att göra för att våga.
  • Anonym (mppp)

Det är inte kärlek, det är makt från hans sida och du är på väg att bli nedbruten och styrd in i detta av honom. Givetvis blir allt hundra gånger värre om ni skulle flytta ihop! 

Jättebra att du reagerar redan nu, innan ni hunnit flytta ihop. Din kompis som reagerat gjorde rätt i det.

• jrockyracoon

Det låter som om du riskerar mycket att fortsätta denna relation. Han kan ju inte känna sig särskilt pressad nu när ni inte lever tillsammans. Hur blir det då om ni flyttar ihop och får barn t.ex.?

Gå inte vidare med honom!

Om du mot allt förnuft väljer att gå vidare, kräv då:
    1. All form av fysiska angrepp upphör.
    2. Han ska berätta vad han gjort för era vänner. Det han har gjort ska inte du skämmas över, det ska däremot han.
    3. Parterapi.

Vägrar han, eller faller tillbaka lämnar du på en gång!

Svar på tråden Blir jag illa behandlad?