• Anonym (Ts)

    Är jag inte pappan?

    Hej!

    Min fru fick för 3 månader sedan vårt 3dje barn. Vi har 2 st tillsammans sedan tidigare.

    Tycker att bebisen är väldigt olik mig och börjar fundera på om jag verkligen är pappan. Vi har ett bra förhållande så förstår verkligen inte om hon har varit otrogen.

    Både jag och frun är blonda, har blå ögon.

    Våra söner likaså. "Min" nyfödda son har mörkbrunt/svart hår och mörkbruna ögon.

    Kan 2 personer med blå ögon verkligen få ett brunögt barn?

  • Svar på tråden Är jag inte pappan?
  • Anonym (Ts)
    Rock on skrev 2017-09-15 19:11:23 följande:

    TS, varför tog ni faderskapstest på de 2 andra barnen?

    Jag & maken är ju gifta nu men när vi fick våra barn var vi bara förlovade.......det enda som gjordes på soc var att de frågade när jag sist hade sexuellt umgänge med ngn annan och så fick maken skriva på papper om att han är pappa.

    När sonen var liten var han jättelik maken = pappa......nu är sonen 17 år och lik sin morfar.

    Betyder det då att det är morfar som är hans pappa.

    Vilken hårfärg hade du & mamman när ni var barn?


    Vi var bägge ljushåriga.
  • Rock on
    qwkeqweqe skrev 2017-09-15 19:25:03 följande:

    Ganska så komiskt, tragiskt och äckligt hur en del kvinnor är emot faderskapstest. Det säger ju en hel del om er (att ni har något att dölja).


    JAG ÄR INTE emot faderskapstest = jag har INGET ATT DÖLJA!!
  • pyssel
    qwkeqweqe skrev 2017-09-15 19:25:03 följande:

    Ganska så komiskt, tragiskt och äckligt hur en del kvinnor är emot faderskapstest. Det säger ju en hel del om er (att ni har något att dölja).


    Ganska komiskt, tragiskt och äckligt hur vissa tar en tillrättavisning för sina okunskaper som en åsikt om faderskapstest. Har du inte fattat att blåögda kan få brunögda barn och att 80-talets biologiböcker kastats pga felaktigheter?
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Definitivt inte otrogen)
    qwkeqweqe skrev 2017-09-15 19:25:03 följande:

    Ganska så komiskt, tragiskt och äckligt hur en del kvinnor är emot faderskapstest. Det säger ju en hel del om er (att ni har något att dölja).


    Varför ens göra ett faderskapstest när man är 100% säker på att t ex ens sambo är pappan?
  • Rock on
    Anonym (Definitivt inte otrogen) skrev 2017-09-15 19:40:05 följande:

    Varför ens göra ett faderskapstest när man är 100% säker på att t ex ens sambo är pappan?


  • Anonym (123)
    Anonym (Definitivt inte otrogen) skrev 2017-09-15 19:40:05 följande:
    Varför ens göra ett faderskapstest när man är 100% säker på att t ex ens sambo är pappan?
    Pappan kan ju aldrig vara 100% säker dock.
  • Anonym (123)
    Anonym (123) skrev 2017-09-15 19:56:14 följande:
    Pappan kan ju aldrig vara 100% säker dock.
    Eller "mannen" kanske jag skulle skrivit :D
  • Anonym (öh)
    pyssel skrev 2017-09-15 19:35:56 följande:

    Ganska komiskt, tragiskt och äckligt hur vissa tar en tillrättavisning för sina okunskaper som en åsikt om faderskapstest. Har du inte fattat att blåögda kan få brunögda barn och att 80-talets biologiböcker kastats pga felaktigheter?


    Allt är möjligt men det är mindre sannolikt att två blåögda individer får ett brunögt barn.
  • pyssel
    Anonym (öh) skrev 2017-09-15 20:01:17 följande:

    Allt är möjligt men det är mindre sannolikt att två blåögda individer får ett brunögt barn.


    Det behöver du knappast upplysa mig om. Invändningen gällde det påstådda sambandet med garanterad otrohet.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Eva)

    Har aldrig träffat två föräldrar,blonda och med blåa ögon och dom skulle ha haft barn med mörkt hår och bruna ögon.Sen finns det bebisar som kan vara väldigt mörkhåriga,men det ljusa håret kommer inom första året.

  • Anonym (farmor)

    www.myheritage.se/dna&utm_medium=cpc&utm_campaign=mh_search_se_en_des_mhdna_exact_dna-generic&utm_content=213044776263&utm_term=dna+test&tr_camp_id=6974656

    555:--   kolla och bli lugn

  • mso

    Om du känner att du inte kan släppa det så rekomenderar jag att du pratar med din fru.
    Men det är absolut möjligt att två blåögda får ett blåögt barn.
    Jag har två barn varav en är rödhårig med gröna ögon och den andra vithårig med blå ögon. Deras pappa är blond och grönögd så jag trodde ju att de skulle få mina lite mörkare färger. Man måste se till hela den biologiska släktens gener, inte bara föräldrarnas.

    Plus att det är ingenting som säger att barnet kommer behålla det mörka håret/ögonen.
    Min systers dotter på 6 mån föddes med mörkbrunt hår, men det som växt ut efter att hon föddes är ljust. Ser ut som att hon har färgat håret och det kommer utväxt.

    Jag har bytt både hårfärg och ögonfärg (alltså inte genom att färga det) från svart hår och grå ögon när jag föddes, till ljust hår m bruna ögon, till mörkt hår m gröna ögon, till ljust hår m brungrön mellerade ögon, och håret har slutligen stannat som brunt, även om det nu börjar komma lite gråa hårstrån också. Dessa förändringar var mestadels innan skolåldern, men de senaste två förändringarna var i mellanstadiet och vuxen ålder.

  • Anonym (Fråga)

    Jag har inte läst hela tråden. Men brunt är dominant och har någon av er brunögda föräldrar, förfäder så kan det komma därifrån. Du kan inte vara den enda som har reagerat på det, vad säger mamman till barnet?

    Det går även åt andra hållet. Jag är brunögd, sen barnsben blond, min syster är blåögd, blond sen barnsben. Vår mamma är brunögd, mörkhårig och pappa blåögd, mörkhårig. Brunögt är dominant däremot så hade vi blåögda mor/far fäder. Så trots att det bruna dominerar så blev det istället gener där det blåa blev överpresterat för min syster. Vi har en tredje syster som är kolsvart i håret sen hon föddes och bruna ögon. Vi alla andra har haft blont hår sen födseln. Vi är fyra syskon och det är stor variation.

    Tycker egentligen inte att du ska fundera så mycket på det om inte är så att du har skäl att oroa dig. Det är ganska så fantastiskt hur det fungerar och hur olika det blir :)

    Sen har jag hört att det tar ett tag innan färgen på ögonen hos bebisar blir "färdig" men det vet jag ingenting om.

Svar på tråden Är jag inte pappan?