• 879214

    Dialekter - bra eller dåligt?

    Vad tycker du? Och varför? 

    Personligen har jag blandade känslor. Jag anser att dialekter är charmigt för annars hade inte "Leif & Billy" eller "Ack Värmland" med Mia Skäringer varit lika roligt att titta på. Men samtidigt känner jag att dialekter är omodernt och kommer ju ändå försvinna med tiden, så varför försöka bevara det? Svenskan förändras och nya ord uppkommer, så det är inte så viktigt att bevara dialekter eftersom det kommer inte fungera på lång sikt.

    Som sagt, vad är din åsikt om detta?

  • Svar på tråden Dialekter - bra eller dåligt?
  • Kjell2
    879214 skrev 2017-09-27 14:06:17 följande:

    Vad tycker du? Och varför? 

    Personligen har jag blandade känslor. Jag anser att dialekter är charmigt för annars hade inte "Leif & Billy" eller "Ack Värmland" med Mia Skäringer varit lika roligt att titta på. Men samtidigt känner jag att dialekter är omodernt och kommer ju ändå försvinna med tiden, så varför försöka bevara det? Svenskan förändras och nya ord uppkommer, så det är inte så viktigt att bevara dialekter eftersom det kommer inte fungera på lång sikt.

    Som sagt, vad är din åsikt om detta?


    Skoluppgift?
  • sextiotalist
    879214 skrev 2017-09-27 14:06:17 följande:

    Vad tycker du? Och varför? 

    Personligen har jag blandade känslor. Jag anser att dialekter är charmigt för annars hade inte "Leif & Billy" eller "Ack Värmland" med Mia Skäringer varit lika roligt att titta på. Men samtidigt känner jag att dialekter är omodernt och kommer ju ändå försvinna med tiden, så varför försöka bevara det? Svenskan förändras och nya ord uppkommer, så det är inte så viktigt att bevara dialekter eftersom det kommer inte fungera på lång sikt.

    Som sagt, vad är din åsikt om detta?


    Jag tycker dialekter är fina, även om jag har svårt att förstå de dialekter som är i den västra delen av Sverige som gränsar mot Norge.

    Även om språket ändras, nya ord kommer, ord förändrar betydelse, ord försvinner, så är dialekterna viktiga för att bibehålla ett språks rikedom. Ju fler ord, ju fler synonymer, desto rikare språk.
  • 879214
    Kjell2 skrev 2017-09-27 14:13:24 följande:
    Skoluppgift?
    Det stämmer bra! 
  • Anonym (fia)

    njja, det är bara bönder som talar med dialekt, inte så hett. snyggare med rikssvenska/stockholmska.

  • sextiotalist
    Anonym (fia) skrev 2017-09-30 00:32:36 följande:

    njja, det är bara bönder som talar med dialekt, inte så hett. snyggare med rikssvenska/stockholmska.


    Är det?

    För det första, inget fel med bönder. De kan, precis som vilken yrkesgrupp som helst, variera i både stil och bakgrund.

    Jag har mött många och jag har träffat professorer som pratar bred dialekt och bönder som pratar rikssvenska
  • Naruto91

    När du säger "dialekt" menar du då främst regionala uttalsskillnader? Det är många som tror att man talar "dialekt" bara för att man har ett regionalt uttal, när det i själva verket handlar om regionalt standardspråk.

  • Anonym (x)
    Anonym (fia) skrev 2017-09-30 00:32:36 följande:

    njja, det är bara bönder som talar med dialekt, inte så hett. snyggare med rikssvenska/stockholmska.


    Åhh, så Stockholmska är inte dialekt?
Svar på tråden Dialekter - bra eller dåligt?