• ALM82

    När började ni använda mammakläder?

    Ja, som rubriken lyder; när började ni använda mammakläder? I Vilken vecka? :)

    Jag är i vecka 9 och har ingen gravidmage än förstås, men känner ändå att det är jobbigt när byxorna sitter åt runt magen, då jag har gått upp lite runt magen eller om det är tarmarna som har svällt lite. 

  • Svar på tråden När började ni använda mammakläder?
  • princess77

    Mammajeans och mammaleggings typ vecka 15 och sedan bara vanliga tunikor,tröjor och klänningar.

    Köpte till några mammalinnen som jag har nu i 29 och framåt eftersom många tröjor börjar bli korta

  • ALM82

    Tack alla för svar!

    Kör på snodd i knapphålet just nu och det fungerar bra :)

    Verkar som att alla har det rätt olika, det är roligt att få höra andras historier och tips :)

  • Jemp

    Började i v 17. Hade inte fått nån mage men började bli obehagligt med byxor som satt åt. Byxor var det enda jag hade särskilda för graviditeten. Med facit i hand är ju dock många amningsplagg kombinerade för graviditet och amning. Likaså jackor för att bära i sele/sjal så det hade jag kunnat köpa tidigare.

  • Krusbärskompott

    Är i v18 nu och har inte börjat än. Är inte officiell på jobbet än. Kan inte ha alla byxor längre men har 2-3 par som funkar bra.

    Även träningskläderna funkar, inte alla men rätt mycket.

    Jag har köpt gravidjeans som jag nog kommer att bo i så småningom.

  • emc85

    Jag fick börja använda mammabyxor plus toppar (då mina var för korta för mammabyxorna) i v 10, mina vanliga byxor satt åt och då mådde jag fruktansvärt illa. Testade med snoddar men det gjorde ingen skillnad på trycket över magen, dock släppte detta så fort jag fick på mig mammabyxor. Hade användning av de tidiga mammabyxorna fram till v 30 ungefär och sedan även efter förlossningen då jag förlöstes med akut kejsarsnitt och inte kunde ha vanliga byxor förrän efter några veckor.

  • Anonym (soli)

    Det är bara onödigt med "gravidklänningar" när man lika gärna kan köpa vanliga klänningar på klädkedjorna som du kan ha sedan också. 

  • Anonym (Suhi)

    Jag köpte ett par mamma byxor runt v 20 och utöver det köpte jag senare två finare gravidtröjor när jag skulle på fest och inte ville förstöra mina vanliga finkläder.

    Jag ville inte köpa onödiga kläder som jag bara skulle ha en kort tid men såhär i efterhand hade jag gärna köpt ett par gravidtröjor/ amningstoppar samt något till par byxor. Mina höfter blev aningen bredare efter förlossningen så jag bytte ut alla gamla byxor ändå, så jag hade lika gärna kunnat ha något mer bekvämt de första månaderna. Samma gäller tröjor, jag körde mest billiga långlinnen som gick att amma i men det hade varit mindre bökigt med några riktiga amningstoppar, speciellt när man är borta en heldag. Och om man plusar ihop graviditeten och den tid man ammar så är det en ganska lång tid. Jag har säkerligen pensionerat vanliga tröjor efter kortare tid än så i mitt liv. Så jag var helt klart lite dumsnål mot mig själv.

  • ALM82

    Tack så jättemycket för alla svar och tips!
    Jag kânner inte direkt att jag har någon mage än, det är baran trycket som är lite obehagligt så snoddar och klänningar är ju bra just nu :)

    Men det är kul att se vad ni tycker att man ska investera i och så vidare!

  • cissi82

    Jag började med gravidjeans igår. Gick in i v 26 idag. Det är andra graviditeten. Första började jag med byxor v 13.
    Tröjor och linnen har jag använt mina vanliga som funkar ok

  • legomum

    I v 9, då hade jag inte fått ihop byxorna på någon vecka, väntade tvillingar.
    Med enlingen behövdes aldrig mammakläder, då var stortishirtar populära och cykelbyxor.... *haha*

  • GAndrea

    Första graviditeten: v 15-16 och arbetskläder v 20. Nu denna graviditeten: innan jag plussade :P kom aldrig i mina vanliga kläder innan jag blev gravid igen.

Svar på tråden När började ni använda mammakläder?