• 1148

Blir han en bra förälder?

Hej

Det är första gången jag startar en tråd och anledningen är väl för att jag börjar bli alldeles för förvirrad för att kunna ta ett bra beslut utan någon annans input.

Jag har levt ihop med min sambo i tre år. Senaste året har vi börjat prata barn, jag vill gärna ha barn snart, han är mer ambivalent om tidpunkten och vill vänta. Jag är också ambivalent men av andra orsaker, eller egentligen är det väl samma orsak. Både han och jag är oroliga för hur han kommer bli som förälder. Missförstå mig inte, jag tror inte att jag själv kommer bli någon perfekt förälder på något sett, men det finns en oro.

Anledningen är att när han blir arg blir han skogstokig. Det kan riktas mot mig eller vilken annan människa i världen. Han säger att man inte "ska stå i vägen", för honom. Om vi hamnar i en konflikt (läs; när han blir provocerad av någonting jag gör, tex att jag säger något han tycker är korkat, att jag himlar med ögonen vid fel tidpunkt, att jag ber honom lägga undan telefonen fem minuter för att vi ska få fem minuter tillsammans) blir jag numera rädd för honom. Han blir svart i ögonen. Säger kränkande saker till mig som "Du är ju helt psykiskt störd", "Ska du gå och börja grina nu", "Du är inte värd den här huvudvärken", "Du är sjuk" osv. Det är saker som gör ont att höra tycker jag. För några veckor sedan gjorde vi slut och var ifrån varann några dagar. Sedan ville han prata om det och erkände att han hade gjort fel i bråket, något som aldrig hänt förut. Han sa att han aldrig skulle kunna hitta en annan tjej som är så bra som jag och jag valde att ge relationen en ny chans, men gav inombords mig själv ett ultimatum att om han inte blev snällare mot mig så skulle jag gå.

Igår blev han arg på mig igen. Han skrek åt mig, när jag gick ut från sovrummet slog han handen i garderobsdörren där jag precis stått. Jag gick in på toaletten. Jag kände mig rädd eftersom han skrek och slog i garderoben. Sedan slog han näven i badrumsdörren. Han skrek något mer som jag inte minns och gick sedan ut en stund. Jag trodde inte att han skulle komma tillbaka för han brukar åka iväg när han blir arg.

Han kom tillbaka, var arg på mig först men började sedan säga saker som jag brukar säga när vi är osams "Jag vill ha en trevlig kväll med dig, jag jobbar imorn så det här är den tiden vi har tillsammans, jag vill att det ska vara bra."

Och då bad jag om ursäkt för att jag hade provocerat honom.

Nu är det morgon och han har åkt iväg. Jag känner mig villrådig om jag borde lämna honom förgått nu eftersom jag hade gett mig själv ett ultimatum. Jag ser en förändring i honom på det sättet att han mer börjat prata med mig istället för att bara dra (hänt två ggr nu) men samtidigt vet jag inte hur mycket skit jag själv orkar ta. Jag tycker det är jobbigt när han blir sådär arg och själv krymper jag och gör allt för att det inte ska bli bråk.

Samtidigt är jag också rädd att jag normaliserat vissa saker i en relation som egentligen inte är okej enligt mig själv.

Det jag undrar nu är vad jag ska göra. Jag vill som sagt ha barn men jag är rädd att både jag och barnen i framtiden kanske kommer få lida över hans ilska, vara rädda och få höra massa kränkande saker. Jag vill inte att mina framtida barn ska utsättas för det. Det som talar för att stanna med honom är att jag valt att vara tillsammans med honom de senaste tre åren för att han självklart har fina sidor. Vi är båda ambitiösa och målinriktade, vi tar våra respektive jobb på allvar och har samma syn på pengar, att inte sätta sig själv i massa skulder osv. Det jag tänker är att jag inte träffat så många män som är som honom, ingen egentligen. Och jag är rädd att om jag ger upp på honom kommer jag inte hitta någon som jag tycker är lika intelligent och ambitiös som han, jag har svårt att se mig själv med någon som inte tar sitt arbete på allvar bland annat. Jag kan inte längre prata med mina vänner eller familj om vår relation, de flesta tycker att jag borde göra slut. Men vi har byggt upp ett liv ihop och många delar av del livet älskar jag. Dessutom bor vi ihop och när folk säger att jag bör göra slut känner jag att det är lätt för dem att säga som inte riskerar att förlora sitt hem.

Hjälp mig nu, vad tror ni? Ska jag fortsätta arbeta på vår relation då jag har sett utveckling hos honom, eller ska jag helt enkelt gå? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Blir han en bra förälder?
  • Tecum

Vad är det för fel på kvinnor som ens kan fundera på att skaffa barn med en sådan man?

• EpicNurse

Han ska absolut inte ha barn! Fy så oansvarigt och elakt att ge ett barn en sådan förälder.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Bellsss
    Anonym (vänta) skrev 2017-10-15 08:53:42 följande:

ja, vänta kanske lite med barn iaf...

känner igen ditt dilemma. min kille är också temperamentsfull. han tappar sig själv totalt när han blir arg. däremot har han stor självinsikt om detta. så han använder olika strategier så gott han kan. han vill verkligen inte bli på det sättet, det sårar honom själv mycket då det går emot hans självbild.

jag blir också rädd och väldigt ledsen när hans ögon blir helt svarta. det händer inte så ofta men när det väl händer är det likväl tufft. tidigt i förhållandet förklarade jag lugnt och innerligt att han inte får höja rösten åt mig (han hade då gjort det två ggr) för att jag blir rädd och får panik och så vill jag inte prata med nån i mitt hem. det finns inte i mig. så jag sa att det är en dealbreaker, vi kan inte vara ihop om han gör så. han har inte höjt rösten åt mig sen dess. han har heller aldrig slagit i luften och så men däremot kastat grejer när han blivit arg (bort från mig, inte mot mig).

det är fortf svårt för oss vid konflikter men vi har lärt oss mycket om hur vi ska hantera varandra genom kommunikation. han kan bli riktigt tjurig men han kan berätta för mig vad det är som gör honom tokig och det är bra. ibland kan han inte förklara, om det är nåt djupare, men då brukar han skriva mig en text om sin känslor på sms när vi är ifrån varandra istället. nu kan vi ha bråk som går över på nån minut, det var otänkbart förut, då var det minst en massa timmar ibland flera dar som gick åt. jag har t o m lyckats få honom att skratta mitt i ett tjurigt utbrott! det går att hålla temperament i trim. så länge allt i relationen o livet i övrigt är bra.

jag har också funderat som du, då vi väntar barn nu. hoppas att en pressad situation som föräldraskap kan vara inte pressar tillbaka sättet han försöker hantera sina pressade känslor på.

du är väldigt reflekterande och analytisk, men vad säger din maggrop? kommer han kunna dämpa sin utbrott med hänsyn till ett litet barn? att han är osäker på att bli pappa pga medveten om sitt humör låter ändå rätt lovande. men lär er mer om hur ni löser missförstånd och sårade känslor först innan ni ev drar igång babyverkstad. du måste förklara din gräns tydligt och han sin. chansa inte

Fast temperamentsfull är helt fel ord. Jag och min sambo är hetsiga och temperamentsfulla. Det blir aldrig svart hos oss när vi blir arga, vi tappar aldrig kontrollen och jag har aldrig blivit rädd för honom. Många människor är temperamentsfulla.

I din sambos fall och ts fall låter det snarare som aggressions problem.
  • Anonym (Matte)

Du ska gå.

Klarar du inte att bara rädd om dig själv så skaffa för guds skull inte barn med den här mannen, då är du lika skyldig som honom till att skada dem ör livet.

• Trippelmamma76

Lämna honom genast! Det vore fullständigt vansinne att skaffa barn med någon som han. Du utsätter ditt barn (som kommer vara viktigare för dig än han) för hans psykiska misshandel (och kanske med tiden även fysiska), vilket kommer skada barnet för livet. Dessutom utsätter du dig själv, och kommer aldrig helt bli av med honom om ni har barn ihop. Och förstås finns det gott om män som både är ambitiösa och mentalt sunda. Du vet detta egentligen. Det hör jag ju. Lämna nu! Och du, just nu känns tre år som en lång tid, men det är det inte. I ett livsperspektiv så kommer det bara vara en olycklig parentes, men som du förhoppningsvis lärt dig något av innan det är helt försent. Lycka till och ta hand om dig! Nu! Inte sedan...

• Anonym (D)

Spring för livet!! Snart kommer du vara blåslagen! Tro mig jag jag varit där...

• Wolfie13
    1148 skrev 2017-10-15 08:07:09 följande:

Hej

Det är första gången jag startar en tråd och anledningen är väl för att jag börjar bli alldeles för förvirrad för att kunna ta ett bra beslut utan någon annans input.

Jag har levt ihop med min sambo i tre år. Senaste året har vi börjat prata barn, jag vill gärna ha barn snart, han är mer ambivalent om tidpunkten och vill vänta. Jag är också ambivalent men av andra orsaker, eller egentligen är det väl samma orsak. Både han och jag är oroliga för hur han kommer bli som förälder. Missförstå mig inte, jag tror inte att jag själv kommer bli någon perfekt förälder på något sett, men det finns en oro.

Anledningen är att när han blir arg blir han skogstokig. Det kan riktas mot mig eller vilken annan människa i världen. Han säger att man inte "ska stå i vägen", för honom. Om vi hamnar i en konflikt (läs; när han blir provocerad av någonting jag gör, tex att jag säger något han tycker är korkat, att jag himlar med ögonen vid fel tidpunkt, att jag ber honom lägga undan telefonen fem minuter för att vi ska få fem minuter tillsammans) blir jag numera rädd för honom. Han blir svart i ögonen. Säger kränkande saker till mig som "Du är ju helt psykiskt störd", "Ska du gå och börja grina nu", "Du är inte värd den här huvudvärken", "Du är sjuk" osv. Det är saker som gör ont att höra tycker jag. För några veckor sedan gjorde vi slut och var ifrån varann några dagar. Sedan ville han prata om det och erkände att han hade gjort fel i bråket, något som aldrig hänt förut. Han sa att han aldrig skulle kunna hitta en annan tjej som är så bra som jag och jag valde att ge relationen en ny chans, men gav inombords mig själv ett ultimatum att om han inte blev snällare mot mig så skulle jag gå.

Igår blev han arg på mig igen. Han skrek åt mig, när jag gick ut från sovrummet slog han handen i garderobsdörren där jag precis stått. Jag gick in på toaletten. Jag kände mig rädd eftersom han skrek och slog i garderoben. Sedan slog han näven i badrumsdörren. Han skrek något mer som jag inte minns och gick sedan ut en stund. Jag trodde inte att han skulle komma tillbaka för han brukar åka iväg när han blir arg.

Han kom tillbaka, var arg på mig först men började sedan säga saker som jag brukar säga när vi är osams "Jag vill ha en trevlig kväll med dig, jag jobbar imorn så det här är den tiden vi har tillsammans, jag vill att det ska vara bra."

Nu är det morgon och han har åkt iväg. Jag känner mig villrådig om jag borde lämna honom förgått nu eftersom jag hade gett mig själv ett ultimatum. Jag ser en förändring i honom på det sättet att han mer börjat prata med mig istället för att bara dra (hänt två ggr nu) men samtidigt vet jag inte hur mycket skit jag själv orkar ta. Jag tycker det är jobbigt när han blir sådär arg och själv krymper jag och gör allt för att det inte ska bli bråk.

Samtidigt är jag också rädd att jag normaliserat vissa saker i en relation som egentligen inte är okej enligt mig själv.

Det jag undrar nu är vad jag ska göra. Jag vill som sagt ha barn men jag är rädd att både jag och barnen i framtiden kanske kommer få lida över hans ilska, vara rädda och få höra massa kränkande saker. Jag vill inte att mina framtida barn ska utsättas för det. Det som talar för att stanna med honom är att jag valt att vara tillsammans med honom de senaste tre åren för att han självklart har fina sidor. Vi är båda ambitiösa och målinriktade, vi tar våra respektive jobb på allvar och har samma syn på pengar, att inte sätta sig själv i massa skulder osv. Det jag tänker är att jag inte träffat så många män som är som honom, ingen egentligen. Och jag är rädd att om jag ger upp på honom kommer jag inte hitta någon som jag tycker är lika intelligent och ambitiös som han, jag har svårt att se mig själv med någon som inte tar sitt arbete på allvar bland annat. Jag kan inte längre prata med mina vänner eller familj om vår relation, de flesta tycker att jag borde göra slut. Men vi har byggt upp ett liv ihop och många delar av del livet älskar jag. Dessutom bor vi ihop och när folk säger att jag bör göra slut känner jag att det är lätt för dem att säga som inte riskerar att förlora sitt hem.

Hjälp mig nu, vad tror ni? Ska jag fortsätta arbeta på vår relation då jag har sett utveckling hos honom, eller ska jag helt enkelt gå? Tacksam för svar.

Herregud vad sjukt att det finns folk som ens tänker tanken att dra in ett litet oskyldigt barn i detta!
  • Snuttis2

Ett barn ska växa upp i betryggande miljö ! Ett barn kan inte välja men det kan du, därför har du ett ansvar!

Det du beskriver är en destruktiv relation där han har ett beteendemönster som idag är ohälsosam! Han behöver profession hjälp med beteendet för sin skull!

Jag förstår din längtan men han är inte lämplig som förälder , risken finns att det urartar, är det värt att han skadar dig, barnet eller att ni både förlorar vårdnaden av barnet ?!

• Anonym (vänta)
    Bellsss skrev 2017-10-15 10:12:42 följande:
    Fast temperamentsfull är helt fel ord. Jag och min sambo är hetsiga och temperamentsfulla. Det blir aldrig svart hos oss när vi blir arga, vi tappar aldrig kontrollen och jag har aldrig blivit rädd för honom. Många människor är temperamentsfulla.

I din sambos fall och ts fall låter det snarare som aggressions problem.
    ja, kan vara aggressionsproblem. men också temperamentsfull som person :) 
    när det gäller rädsla så har vi nog alla olika trösklar för vad som triggar igång den också. 
     nåväl, utbrotten har blivit mycket färre och  mildare. han säger förlåt. han ber om hjälp med sitt mående när han tycker det blir för svårt. så jag väljer att tro på att det går att hantera aggressionsproblem, när allt är som det ska. jag är bara rädd för att ett barn ska trigga igång problem då det inte alls är lika lätt att "ha kontroll" över sin egen situation längre. och det känns svårt att säga åt nån att sluta ha sina problem, man vet ju hur gärna han vill sluta ha problem och hur mycket han kämpar för att inte ha det. 
  • jrockyracoon
    1148 skrev 2017-10-15 08:07:09 följande:

Hej

Jag tycker det låter mycket oroväckande. 

Därför att:
    1. Du ber om ursäkt för att du har provocerat honom. 
    Det här låter oroväckande för att du tycks vara en person som tror att du ska behöva tassa omkring på tå för en annan person. Du ska tycka om dig själv och tycka att du är värd kärlek och omsorg. En konsekvens av detta är att du aldrig ska behöva be om ursäkt för att du ställer rättmätiga krav, eller själv är lite kaxig ibland. Han verkar vara den provocerande och inte du. 

Jag tror därför att du är väldigt tillmötesgående, och eftersom han trots detta får utbrott, så är det ett mycket dåligt tecken. 

2. Det verkar inte krävas några stora konflikter för att han ska få ett utbrott. Om du ber honom att lägga undan mobilen i 5 minuter, så får han ett utbrott skriver du. Det är ju helt osunt, och en riktig varningsflagga. Inte ok för fem öre.

3. Du själv skriver att du är rädd att du normaliserat saker. Du själv har därmed svarat på din egen fråga. Det här är inte en sund, vanlig ilska som uppkommer i och med en osämja mellan er. Detta går utöver det.

4. Han själv säger också att han är farlig indirekt (man ska inte stå i vägen för honom). I en relation behöver man vara väldigt säker på att vad som än händer så blir det inget våld. Hur provocerad man än blir ska det inte vara i närheten att bli fysiskt (psykiskt våld är också illa, men det kan man möjligen jobba med). Tror varken du eller han kan garantera det, och därför ringer alarmklockorna för mig.

5. Våld. Han tar till våld mot garderoben. För mig låter det som att nästa gång är det du!

6. Vänner som ser saker mer nyktert än dig och som vill dig väl, säger åt dig att göra slut. Vad säger det dig?

Slutsatsen jag drar är att har du det minsta förnuft i din kropp så skaffar du inte barn med honom nu. Faktum är att du inte ens borde vara ihop med honom alls, för det är inte bara barnet han kan tänkas skada. Även du är viktig (vilket du inte ger uttryck för i din text) och därför bör du skydda dig själv och lämna honom så snabbt du kan.

Om du ändå väljer att ge honom fler chanser, så råder jag dig att sätta ett definitivt stopp när du ser en eskalering av hans våldsamma beteende. Och barn ska du inte ens tänka på.
Svar på tråden Blir han en bra förälder?