• Anonym (Jag)
    Äldre 19 Oct 06:55
    14799 visningar
    56 svar
    56
    14799

    Betala för att bo hemma?

    Mamma säger att antingen betalar jag hyra varje månad ?för det är sånt vuxna gör? eller så får jag leta nån annanstans att bo.

    Har hon rätt att göra så? Ta pengar från sitt eget barn? Jag hade aldrig kunnat göra så!

  • Svar på tråden Betala för att bo hemma?
  • Äldre 19 Oct 12:24
    #40
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-19 08:56:53 följande:
    Sa inte du nyss att du tycker att man inte ska betala när man går i gymnasiet?
    Just det ja, TS är myndig. Jag fick för mig att hon var yngre.
  • Äldre 19 Oct 12:30
    #41
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-19 11:57:51 följande:
    Jag får inte underhållet nej. Visste inte ens att det ska komma till mig.
    Ska och ska. Underhållet täcker (nästan) vad du kostar så jag tycker det är väldigt konstigt att barnen får underhållet så fort de blir myndiga trots att de kostar exakt lika mycket som dagen innan...
  • Anonym (A)
    Äldre 19 Oct 12:44
    #42

    Om mamman får underhållsstödet  och har en normal inkomst kan man se det som att hon har nästan 3150 kr för att täcka Ts kostnader för mat, el och hyra (underhåll+ sin egen del av försörjningsplikten).

    Studiebidraget skulle då kunna gå till busskort, kläder och nöjen för Ts. 

    Då Ts ändå är 18 år skulle mamman rimligen kunna begära att Ts gör en rimlig del av hushållsarbete och matlagning, alternativt bidrar mer ekonomiskt.

    Själv hade jag nog haft en diskussion med mitt barn om hur mycket fickpengar som är rimligt att spendera varje månad, betonat vikten av sparande till större saker som körkort, första bostad, resor ocfh dylikt.

  • Äldre 19 Oct 13:13
    #43
    nevermind skrev 2017-10-19 12:30:51 följande:

    Ska och ska. Underhållet täcker (nästan) vad du kostar så jag tycker det är väldigt konstigt att barnen får underhållet så fort de blir myndiga trots att de kostar exakt lika mycket som dagen innan...


    Ska. Enligt regelverket ;)

    www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/underhallsbidrag_och_forlangt_underhallsstod

    "Vad är underhållsbidrag?

    Den förälder du inte bor hos ska betala underhållsbidrag till dig. Underhållsbidraget ska användas till ditt boende, din mat och dina fritidsintressen.

    Tills att du fyller 18 år betalas underhållsbidraget till den förälder som du bor tillsammans med. När du har fyllt 18 år ska det betalas direkt till dig."
  • Äldre 19 Oct 14:02
    #44

    Jag och min bror har aldrig betalat hemma och jag tänkte inte ta betalt av mitt barn heller.

  • Äldre 19 Oct 18:27
    #45

    Ditt sätt att uttrycka dig i ts får mig att tänka att du krävt att hon ska behandla dig som vuxen, och då gör hon det. Det är ett typiskt tonårsdilemma att vilja ha alla fördelar av att vara vuxen, men vägra ta det ansvar som följer med

    Hon har försörjningsplikt, ja, men då du är över 18 får du studiebidraget själv och om du utöver det har flera tusen in och om hon lever på gränsen så är det mer än rimligt att du hjälper till lite hemma.

  • kos
    Äldre 19 Oct 23:03
    #46

    kan ju även vara så att din mor om hon har bostadsbidrag förlorar det när du har en inkomst .
    det att säga att du får flytta ut om du inte betalar kommer kosta dina föräldrar en hel del 
    min son kunde inte bo kvar hos sin mor så han flyttade ut till eget boende sedan blev jag och modern kontaktade 
    för bedömning av betalningsförmåga och fick delas hans hyra efter förmåga och det fick vi göra tills han var klar med skolan vid 21 år ålder så för min del gick jag från maxbeloppet som då var 1260 kr i underhållsbidrag till 3500 kr i månaden för min del tyckte jag det var värt det min son fick studiero kunde gå ut gymnasiet med toppenbetyg
    och sedan följa upp med utbildning till ingengör han har idag ett bra jobb och ett bra liv .

    själv betalade jag en 1/4 av lön då jag bodde hemma efter skolan 

    min kompis som bodde hemma hos sin mor fick lämna hela lönen sedan fick han fickpengar så olika falla ödets lotter :)

  • Äldre 19 Oct 23:40
    #47

    Jag och mina syskon har alla betalt hem när vi gick i skolan / jobbade och bodde hemma. Inget konstigt med det. Alla ska dra sitt strå till stacken, och börja få ungdomen att förstå vad pengar är.

  • Äldre 20 Oct 02:11
    #48
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-19 06:55:45 följande:

    Mamma säger att antingen betalar jag hyra varje månad ?för det är sånt vuxna gör? eller så får jag leta nån annanstans att bo.

    Har hon rätt att göra så? Ta pengar från sitt eget barn? Jag hade aldrig kunnat göra så!


    Jobbar du så tycker jag du ska betala. Man och fru delar på kostnaderna, så varför skulle inte en vuxen och arbetande kunna dela kostnaderna med sin/sina förälder/föräldrar!?
  • Äldre 20 Oct 02:16
    #49
    Cadencee skrev 2017-10-19 11:29:26 följande:
    Eftersom hon går i gymnasiet så här mamman visst försörjningsplikt. Oavsett om ts jobbar eller inte. Så hon kan inte kräva pengar av ts. Sen att man rycker att hon bör betala är en annan sak men kräva kan hon inte.
    Försörjningsplikten är baserad på att en studerande inte förväntas kunna försörja sig själv, så den är på sätt och vis villkorad.
  • Äldre 20 Oct 06:27
    #50
    Brumma skrev 2017-10-19 13:13:04 följande:
    Ska. Enligt regelverket ;)

    www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/underhallsbidrag_och_forlangt_underhallsstod

    "Vad är underhållsbidrag?

    Den förälder du inte bor hos ska betala underhållsbidrag till dig. Underhållsbidraget ska användas till ditt boende, din mat och dina fritidsintressen.

    Tills att du fyller 18 år betalas underhållsbidraget till den förälder som du bor tillsammans med. När du har fyllt 18 år ska det betalas direkt till dig."
    Jag visste redan det här eftersom jag ifrågasatte det...
  • Äldre 20 Oct 06:55
    #51
    nevermind skrev 2017-10-20 06:27:41 följande:

    Jag visste redan det här eftersom jag ifrågasatte det...


    Du ifrågasätter att de regler som finns är korrekta alltså?

    Okej...

    Brukar du ifrågasätta de regler som finns i allmänhet eller bara de som du inte håller med om?
  • Äldre 20 Oct 16:20
    #52

    Personligen tycker jag det är ganska normalt. Kan inte riktigt jämföra med egen situation då jag inte jobbade mer än sommarjobb förrän efter gymnasiet (då i början på deltid och lågbetalt) men själv bidrog jag självklart ekonomiskt när jag fick en inkomst. Jag hoppas detta är lika självklart för mina barn när de kommer i den åldern. Jag kan tänka mig att sponsra ett ungt vuxet barn som läser med studielån under ett par års tid om han/hon inte får extrajobb, men din inkomst ger utrymme att bidra, frågan är mest med hur mycket.

    Personligen tycker jag det blir lite konstigt att dra in försörjningsplikt för myndigt barn som inte är klart med gymnasiet. Jo, formellt sett har föräldrarna försörjningsplikt då, men varför skulle ett barn med inkomst som kan bidra hemma inte göra det?

  • Äldre 20 Oct 16:42
    #53

    För mig är det väldigt konstigt att man ska betala hemma. Har aldrig gjort det och kommer aldtig ta pengar av mina barn. Känner heller inte till någon kompis som betalat hemma. Möjligt att det ändå förekom, är ju inget man talar om dagligen förstås.

  • sextio­talist
    Äldre 20 Oct 17:26
    #54
    Panduro skrev 2017-10-20 16:42:28 följande:

    För mig är det väldigt konstigt att man ska betala hemma. Har aldrig gjort det och kommer aldtig ta pengar av mina barn. Känner heller inte till någon kompis som betalat hemma. Möjligt att det ändå förekom, är ju inget man talar om dagligen förstås.


    De flesta av mina kompisar betalade hemma, snarare visste ingen som betalade hemma, utom en kompis, men hon skötte hushållet helt istället (sparade till resa).

    När vi pratar om detta på jobbet så tycker alla att det är självklart och för övrigt så rekommenderar alla familjeekonomer detta och det finns även uträkningar vad hemmavarande vuxna barn med inkomst bör betala.
  • Äldre 20 Oct 20:10
    #55

    Jag fick betala min första egna cykel när jag gick i högstadiet, av sparade pengar.

    Fick betala 90% av körkortet själv, av pengar jag jobbade ihop.

    Och fick betala hemma från att jag var 18 då jag bodde hemma på lovet och sommarjobbade.

    Inget konstigt med det, är man myndig och har en inkomst så bidrar man till hushållet där man bor. Vill du inte det så bo själv då och se vad du då får betala!


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Äldre 20 Oct 21:17
    #56

    Jag började extrajobba när jag var 16 år för att kunna köpa kläder, busskort m.m. Detta påverkade tydligen min mammas bostadsbidrag så hon fick inte in lika mycket per månad. Jag fick inte heller mitt studiebidrag, tror jag hade 400kr i månadspeng men det var inte tillräckligt för allt en tonåring vill/behöver köpa. Vi var som ni förstår fattiga. Jag fick inte tillräckligt med kläder och fick cykla till skola även på vintern (tror det var 3 km dit ca) eftersom min mor inte hade råd med busskort ens. Jag blev så upprörd när min mamma skulle ha pengar från mig! Mina surt förvärvade slantar från mitt jobb med 40kr i timlön. Jag vägrade helt enkelt. Men köpte istället allt jag behövde till mig själv (förutom mat, men jobbade på restaurang så åt ofta där). Köpte tom min egna säng för det hade inte min mamma heller råd till. I mitt fall så tjänade jag ca 3000kr i månaden och fick inte något studiebidrag. Du verkar ju ha mycket bättre lön så om din familj i övrigt har en god ekonomi så kan du spara mycket, kanske hälften? Om din familj har en taight ekonomi så kanske du kan hjälpa till lite? En tusenlapp eller så?

Svar på tråden Betala för att bo hemma?