Ensam vårdnad, gravid
Till att börja med vill jag säga att jag inte vill ha massor av påhopp, utan startar den här tråden för att få så konstruktiva råd och svar som möjligt.
I april blev jag gravid med en kille jag dejtat tre ggr. Han ville inte behålla, jag ville. Han drog sig undan, började jävlas med de medel han hade (undvika att svara i telefon osv) vägrade följa med när jag erbjöd honom att hänga med till MVC, vägrade ge info om medicin han åt som kan skada barnet, blockerade och avblockerade mig flera ggr i veckan på Facebook och messenger, allt var på hans villkor. Nu har jag fått veta att han dessutom levt dubbelliv och haft en annan tjej. Han sa också att han inte var redo att bli pappa och att han hade en flytt tre månader senare och därför inte kunde engagera sig.
Jag tänker såhär, jag kommer aldrig att stå i vägen för honom att umgås med sin dotter, MEN vårdnaden behåller jag själv. Detta pga att han tydligt har visat att det inte går att samarbeta med honom.
Om han skulle stämma mig på vårdnaden, hur troligt är det för honom att få igenom det med tanke på hans inställning och att vi inte kan samarbeta alls? Jag skriver återigen för att undvika massa "han har också rättigheter", jag har INGET emot att han träffar sin dotter, men den juridiska vårdnaden vill jag för smidighetens skull behålla själv. Plus att jag behöver föräldradagarna för att kunna ta hand om vår dotter.
Ser fram emot konstruktiva råd.