• Anonym (ts)

Ensam vårdnad, gravid

Till att börja med vill jag säga att jag inte vill ha massor av påhopp, utan startar den här tråden för att få så konstruktiva råd och svar som möjligt.

I april blev jag gravid med en kille jag dejtat tre ggr. Han ville inte behålla, jag ville. Han drog sig undan, började jävlas med de medel han hade (undvika att svara i telefon osv) vägrade följa med när jag erbjöd honom att hänga med till MVC, vägrade ge info om medicin han åt som kan skada barnet, blockerade och avblockerade mig flera ggr i veckan på Facebook och messenger, allt var på hans villkor. Nu har jag fått veta att han dessutom levt dubbelliv och haft en annan tjej. Han sa också att han inte var redo att bli pappa och att han hade en flytt tre månader senare och därför inte kunde engagera sig.

Jag tänker såhär, jag kommer aldrig att stå i vägen för honom att umgås med sin dotter, MEN vårdnaden behåller jag själv. Detta pga att han tydligt har visat att det inte går att samarbeta med honom.

Om han skulle stämma mig på vårdnaden, hur troligt är det för honom att få igenom det med tanke på hans inställning och att vi inte kan samarbeta alls? Jag skriver återigen för att undvika massa "han har också rättigheter", jag har INGET emot att han träffar sin dotter, men den juridiska vårdnaden vill jag för smidighetens skull behålla själv. Plus att jag behöver föräldradagarna för att kunna ta hand om vår dotter.

Ser fram emot konstruktiva råd.

• Svar på tråden Ensam vårdnad, gravid
  • Anonym (Hanna)
    sextiotalist skrev 2017-10-22 12:02:13 följande:

Det folk glömmer av är att det finns en ramlag inom socialtjänsten och utöver denna (och inom denna) kan man hantera många saker rätt fritt.

I en kommun kan man ha som rutin att försöka (det går ju inte att tvinga) båda föräldrarna att komma dit samtidigt, en annan kommun så väljer dom att de får föräldrarna avgöra själva.

Familjerätten är i de allra flesta fall en helt frivillig instans, det enda kravet i detta är att faderskapet ska fastställas och att det åligger på socialtjänsten/familjerätten att hantera detta.

Däremot kan ett domslut tvinga föräldrarna att ta ett samtal med familjerätten

Ja, men faderskapsitredning är ju något hel annat än umgänge och underhåll. Den jag citerade pratade inte om faderskapsutredningen utan att familjerätten skulle ha som rutin att kalla föräldrar till samtal om umgänge och underhåll. Det är det jag reagerar mot, inte om föräldrarna är på plats samtidigt för faderskapserkännandet. Det kan det säkert finnas olika rutiner kring.

Jag har aldtig hört att någon familjerätt skulla ha som rutin att kalla alla föräldrar som int bor ihop till ett samtal om ungänge och underhåll. Det låter mycket märkligt. Oavsett om föräldrarna blir kallade samtidigt eller ej.
  • Anonym (swede)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-10-22 13:34:23 följande:
    Ja, men faderskapsitredning är ju något hel annat än umgänge och underhåll. Den jag citerade pratade inte om faderskapsutredningen utan att familjerätten skulle ha som rutin att kalla föräldrar till samtal om umgänge och underhåll. Det är det jag reagerar mot, inte om föräldrarna är på plats samtidigt för faderskapserkännandet. Det kan det säkert finnas olika rutiner kring.

Jag har aldtig hört att någon familjerätt skulla ha som rutin att kalla alla föräldrar som int bor ihop till ett samtal om ungänge och underhåll. Det låter mycket märkligt. Oavsett om föräldrarna blir kallade samtidigt eller ej.
    Det har de inte heller, det är den inläggsskrivaren som har fel!
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-10-22 12:30:35 följande:

Det står däremot ingenting om att man ska sitta och komma fram till underhåll och umgänge i samband med faderskapsbekräftelsen. När skulle det ske?

Går man till familjerätten två ggr totalt? En gång innan DNA-testet och en gång efter?

Hur blir det med barnets namn? Det räcker att jag ensam fyller i den blanketten eller?

Det är omöjligt att säga hur det kommer gå i ditt fall. I ett extremfall föder du och  anmäler han som fader. När FR frågar honom skriver han på. Därfter säger du EV. Han gör sen inget anspråk på vårdnad och umgänge samt betalar utan problem, då kommer ni inte behöva ha någon kontakt med FR, domstol eller varandra.

Om han å andra sidan kommer ifrågsätta faderskapet, slås för vårdnad och umgänge, som du inte accepterar, i all oändlighet så lär ni bli storkunder hos FR och tingsrätten.

• Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2017-10-22 15:31:20 följande:

Det är omöjligt att säga hur det kommer gå i ditt fall. I ett extremfall föder du och  anmäler han som fader. När FR frågar honom skriver han på. Därfter säger du EV. Han gör sen inget anspråk på vårdnad och umgänge samt betalar utan problem, då kommer ni inte behöva ha någon kontakt med FR, domstol eller varandra.

Om han å andra sidan kommer ifrågsätta faderskapet, slås för vårdnad och umgänge, som du inte accepterar, i all oändlighet så lär ni bli storkunder hos FR och tingsrätten.

Alltså, umgänge kommer jag aldrig säga emot. Bestämde mig tidigt för att aldrig förstöra barnet och hans relation, det får han göra själv i så fall. Det är vårdnaden som jag vill behålla själv eftersom han är så strulig.
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-10-22 17:45:28 följande:
    Alltså, umgänge kommer jag aldrig säga emot. Bestämde mig tidigt för att aldrig förstöra barnet och hans relation, det får han göra själv i så fall. Det är vårdnaden som jag vill behålla själv eftersom han är så strulig.
    Han kanske kräver vv snabbt eller något annat schema, mycket boende hos honom,  som du känner inte är bra.
  • Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2017-10-22 17:54:55 följande:

Han kanske kräver vv snabbt eller något annat schema, mycket boende hos honom,  som du känner inte är bra.

Jo, men varannan vecka rekommenderas inte förrän tre år och uppåt
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-10-22 18:00:46 följande:
    Jo, men varannan vecka rekommenderas inte förrän tre år och uppåt
    Det kommer  inte hindra honom för att kräva det och gå till tingsrätten för att försöka få vv.

Vad jag vill säga är att hur mycket trassel, familjätt, domstol mm det kommer bli hänger på hur ni kan komma överrens om vårdnad, umgänge, boende mm.

• Anonym (ts)

En till fråga, till någon kunnig själ som vet... när DNA-testet är avklarat, skickas det hem papper till oss båda då? Vad står det på blanketten? Eller får man (han) reda på att han är pappa först på andra besöket?

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-10-23 21:44:05 följande:

En till fråga, till någon kunnig själ som vet... när DNA-testet är avklarat, skickas det hem papper till oss båda då? Vad står det på blanketten? Eller får man (han) reda på att han är pappa först på andra besöket?

Exakt hur möten och skriftväxling går varierar från fall till fall. När faderskapets fastställs meddelas båda parter skriftligt.

Låt oss säga att han blånekar faderskapet och vägar gå på möten trots kallelser. Då kommer det till sist bli polishämtning för tagande av DNA-prov. Därefter kommer han eventeullt meddelas resulatatet av provet och, till sist, beslutet om fastställt faderskap.

• Anonym (ts)
    Anonym (5-6) skrev 2017-10-22 08:41:00 följande:

Hej ts,

jag fick barn som singel för några månader sedan. Så här gick det till för mig:

fick brev från Familjerätten, (daterat 4 dagar efter min dotters födelse), där jag uppmanades att ringa dem för att boka tid för faderskapsutredning/bekräftelse. Under samtalet fick jag uppge hur mycket hon vägde vid födseln för att de ska komma fram till konceptionstiden.

På mötet fylls protokoll i som ser ut så här för mamman:

-Sista menstruationens första dag (före graviditeten)

-Mannens för- och efternamn

-Parternas kontakt med varandra (t.ex. när och var de lärde känna varandra)

-Sexuellt umgänge med mannen under konceptionstiden (om möjligt ange datum)

-Sexuellt umgänge med andra män under konceptionstiden

-Övriga uppgifter av betydelse (t.ex. brev, dagboksanteckningar, SMS, namn och adress på de personer som modern åberopar samt deras berättelser)

Under detta möte lämnade jag och dottern salivprov då jag själv önskade fastställande via DNA.

Pappans protokoll:

-Parternas kontakt med varandra (t.ex. när och var de lärde känna varandra)

-Sexuellt umgänge med barnets mor under konceptionstiden (om möjligt ange datum)

-Mannens inställning till faderskapet, 1) Anser att han är far, 2) Tveksam, osäker, 3) Förnekar faderskapet

-Mannen begär rättsgenetisk undersökning, 1) Ja, 2) Nej

Han lämnade vid detta möte DNA-prov.

Efter ca 2 veckor blev jag uppringd för att få provresultaten. Familjerätten kontaktade pappan för att han skulle få ta del av DNA-analysen och därefter skriva på faderskapsbekräftelsen om han godkände den, vilket han gjorde. 

När han skrivit på blev jag uppringd för att boka tid för att ta del av DNA-analysen och skriva på bekräftelsen, vilket jag sedan gjorde. 

Det finns en separat blankett gällande vårdnad som pappan fyller i om han önskar gemensam vårdnad, vilket han gjorde. Då jag inte godkände hans ansökan så ligger den blanketten bara. Det han nu behöver göra är att dra mig till Tingsrätten om han vill ha gemensam vårdnad.

Det finns flera möjligheter för dig att dra ut på det hela under denna resas gång om du är orolig för att han kommer dra det vidare, bland annat genom att du inte bekräftar faderskapet, men vad som händer då vet jag faktiskt inte.

Hoppas detta hjälpt dig lite och fråga på om du undrar något!

Vilket bra svar som jag helt har missat, tack! Du besvarade väldigt många frågor. Blandannat hade jag ingen aning om att pappan får fylla i blankett om vårdnad.

När dom ringde upp dig och honom, sa dom via telefon då att han är pappan?

Med andra ord behöver man inte träffas där samtidigt? Och blanketten om vårdnad var ifylld av honom när du kom dit? Meddelades han att du inte har godkänt hans ansökan om gemensam vårdnad?
  • Starlight85

Efter att ha läst din tråd.

Av egen erfanhet då jag var gift och skildes när sonen föddes. Fadern gav mig vårdnaden då avsäger han sin plikt som förälder. Han fick ungänge med barnet. Han var aldrig intresserad av barnet under graviditeten och lekte runt utan min vetskap han hade flickan bakom mig.

Vi var gifta så skillnad.

I ditt fall eftersom han inte var din pojkvän och du träffade 3 ggr. Så kommer du vara ensam vårdnadshavare för barnet.

Låt pappan ta kontakt när han är mogen för det.

Annars foksusera på dig själv och barnet ska må bra! !

Svar på tråden Ensam vårdnad, gravid