Får hyresvärden vräka oss på grund av vattenskada?
Som rubriken lyder. Det är sovrumsgolvet som är skadat och behöver bytas ut.
Ring och rådfråga hyresgästföreningen.
Lite gråzon kanske, särskilt om det varit fuktigt längre tid. Är ni med i Hyresgästföreningen så hör med dem. Annars får ni själva bestrida uppsägningen och hoppas att Hyresnämnden delar er bedömning.
Ni har alltså själva upptäckt skadan och meddelat värden och nu vill de vräka er? Låter ju helt galet. Är skadan ert fel (vilket väl är rätt tveksamt om ni inte städar extremt sällan så att golvet varit blött i månader innan ni upptäckte det) så är det väl rimligt att ni får betala för att återställa golvet, men inte förlora kontraktet. Man börjar nästan ana att värden vill ha lägenheten till annat och letar efter en ursäkt att slänga ut er.
Nej dom vräker den boende för att husets altandörr är otät och läckt in vatten. Och på sin höjd kanske dom byter tätlist, tapet och golv. Vilket inte är mycket pengar.
Om dom ändå drygar sig så hanterar er hemförsäkring det.
Det har läckt in vatten under balkongdörren.
De tycker att vi borde ha märkt att det drog och borde ha meddelat det för länge sen, men det syns verkligen inte att det är öppet ut. Vi använder inte den balkongen, så har alltid gardin för plus att det stod en fåtölj där.
Det skadade sträcker sig kanske en meter in, märkte det när jag skulle städa.
Det kan vara grund för vräkning, men det är de som måste bevisa att ni varit oaktsamma, vilket är jättesvårt. Bestrid! Skriv inte under något, medge inte på något sätt att ni haft möjlighet att se skadan innan ni gjorde.
Dokumentera skicket på balkongdörren så att ni med fog kan hävda att det inte visuellt syns att där glipar.
Det har läckt in vatten under balkongdörren.
De tycker att vi borde ha märkt att det drog och borde ha meddelat det för länge sen, men det syns verkligen inte att det är öppet ut. Vi använder inte den balkongen, så har alltid gardin för plus att det stod en fåtölj där.
Det skadade sträcker sig kanske en meter in, märkte det när jag skulle städa.
ni har alltså inte märkt det förrän nu? Om ni städar så sällan så undrar man ju hur övriga lägenheten ser ut för nog borde man märka att det läcker in vatten tidigare än så men det är först nu när det är en stor fuktskada som ni 'märkte' den?
tror du inte ger all information och att hyresvärdens version låter helt annorlunda än er version
kanske haft en lite otillåten barnpool som gått läck och vågat sig in i lägenheten.
Klart vi städar, men jag flyttar inte fåtöljen för det. Nu skulle jag putsa fönstren också.
Vi har inte gjort något otillåtet.