• Anonym (Jag)

Får hyresvärden vräka oss på grund av vattenskada?

Som rubriken lyder. Det är sovrumsgolvet som är skadat och behöver bytas ut.

• Svar på tråden Får hyresvärden vräka oss på grund av vattenskada?
  • Anonym (X)

Ring och rådfråga hyresgästföreningen.

• Åsa

Lite gråzon kanske, särskilt om det varit fuktigt längre tid. Är ni med i Hyresgästföreningen så hör med dem. Annars får ni själva bestrida uppsägningen och hoppas att Hyresnämnden delar er bedömning.

• Anonym (E)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-27 11:47:24 följande:
    Det har läckt in vatten under balkongdörren. De tycker att vi borde ha märkt att det drog och borde ha meddelat det för länge sen, men det syns verkligen inte att det är öppet ut. Vi använder inte den balkongen, så har alltid gardin för plus att det stod en fåtölj där. Det skadade sträcker sig kanske en meter in, märkte det när jag skulle städa.

Ni har alltså själva upptäckt skadan och meddelat värden och nu vill de vräka er? Låter ju helt galet. Är skadan ert fel (vilket väl är rätt tveksamt om ni inte städar extremt sällan så att golvet varit blött i månader innan ni upptäckte det) så är det väl rimligt att ni får betala för att återställa golvet, men inte förlora kontraktet. Man börjar nästan ana att värden vill ha lägenheten till annat och letar efter en ursäkt att slänga ut er.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (E) skrev 2017-10-27 18:39:15 följande:

Ni har alltså själva upptäckt skadan och meddelat värden och nu vill de vräka er? Låter ju helt galet. Är skadan ert fel (vilket väl är rätt tveksamt om ni inte städar extremt sällan så att golvet varit blött i månader innan ni upptäckte det) så är det väl rimligt att ni får betala för att återställa golvet, men inte förlora kontraktet. Man börjar nästan ana att värden vill ha lägenheten till annat och letar efter en ursäkt att slänga ut er.

Varför ska vi betala för golvet?
  • Lisaaaaaa

Nej dom vräker den boende för att husets altandörr är otät och läckt in vatten. Och på sin höjd kanske dom byter tätlist, tapet och golv. Vilket inte är mycket pengar.

Om dom ändå drygar sig så hanterar er hemförsäkring det.

• Kjell2

Det har läckt in vatten under balkongdörren.

De tycker att vi borde ha märkt att det drog och borde ha meddelat det för länge sen, men det syns verkligen inte att det är öppet ut. Vi använder inte den balkongen, så har alltid gardin för plus att det stod en fåtölj där.

Det skadade sträcker sig kanske en meter in, märkte det när jag skulle städa.

Har svårt att tro att enbart det skulle räcka för vräkning. Kolla med hyresgästföreningen.
  • Anonym (E)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-27 18:44:42 följande:
    Varför ska vi betala för golvet?

OM det är ert fel så är det ni som ska betala. Men, som sagt, så är jag väldigt tveksam till att det är så. Man ska inte behöva kolla golvet under möblerna stup i ett
  • Anonym (...)

Det kan vara grund för vräkning, men det är de som måste bevisa att ni varit oaktsamma, vilket är jättesvårt. Bestrid! Skriv inte under något, medge inte på något sätt att ni haft möjlighet att se skadan innan ni gjorde.

Dokumentera skicket på balkongdörren så att ni med fog kan hävda att det inte visuellt syns att där glipar.

• Anonym (eh..)

Det har läckt in vatten under balkongdörren.

De tycker att vi borde ha märkt att det drog och borde ha meddelat det för länge sen, men det syns verkligen inte att det är öppet ut. Vi använder inte den balkongen, så har alltid gardin för plus att det stod en fåtölj där.

Det skadade sträcker sig kanske en meter in, märkte det när jag skulle städa.

ni har alltså inte märkt det förrän nu? Om ni städar så sällan så undrar man ju hur övriga lägenheten ser ut för nog borde man märka att det läcker in vatten tidigare än så men det är först nu när det är en stor fuktskada som ni 'märkte' den?

tror du inte ger all information och att hyresvärdens version låter helt annorlunda än er version
  • Anonym (...)
    Anonym (eh..) skrev 2017-10-27 19:13:03 följande:

ni har alltså inte märkt det förrän nu? Om ni städar så sällan så undrar man ju hur övriga lägenheten ser ut för nog borde man märka att det läcker in vatten tidigare än så men det är först nu när det är en stor fuktskada som ni 'märkte' den?

tror du inte ger all information och att hyresvärdens version låter helt annorlunda än er version

Är ju rätt stor skillnad på om det läcker ut på golvet och bildar pölar eller läcker ner längs en vägg eller list och blöter golvet underifrån. Jag flyttar oerhört sällan möbler när jag dammsuger/våttorkar. En fuktfläck under en fåtölj hade nog gått obemärkt förbi i minst 4 mån om inget tydde på att något läckte. Vissa golv syns fukt tydligt på, andra inte dessutom.

Jag upptäckte fukt i yttervägg och golv när jag flyttade hit, för att jag skulle borra hål för en hylla, en vecka tidigare hade snickare och målare bytt lister samt målat om utan att upptäcka skadorna som enligt besiktningsmannen var minst 6 månader gamla. Inga synliga tecken alls, bara blött betongdamm. När man lyfte golvet var hela underlaget genomsurt över 10 kvm.
  • prippsen
    Anonym (...) skrev 2017-10-27 19:31:17 följande:
    Är ju rätt stor skillnad på om det läcker ut på golvet och bildar pölar eller läcker ner längs en vägg eller list och blöter golvet underifrån. Jag flyttar oerhört sällan möbler när jag dammsuger/våttorkar. En fuktfläck under en fåtölj hade nog gått obemärkt förbi i minst 4 mån om inget tydde på att något läckte. Vissa golv syns fukt tydligt på, andra inte dessutom.

Jag upptäckte fukt i yttervägg och golv när jag flyttade hit, för att jag skulle borra hål för en hylla, en vecka tidigare hade snickare och målare bytt lister samt målat om utan att upptäcka skadorna som enligt besiktningsmannen var minst 6 månader gamla. Inga synliga tecken alls, bara blött betongdamm. När man lyfte golvet var hela underlaget genomsurt över 10 kvm.
    Men om man vet att det är en dörr bakom(balkongdörrar och altandörrar vet ju de föesta att dom inte alltid är 100% täta) och man städar så sällan känns ju bara konstigt?

Jag tror också att TS utelämnar en del detaljer, skulle vara intressant att se anledningen till vräkningen, alltså var som står. Det mest troliga hade väl annars varit att dom hade krävt TS på pengar för skadan men vräkning direkt? nej det låter lite väl mycket så tror det är något annat bakom.

Men annars har ju TS faktiskt varit oaktsam som inte sett skadan, det är ju TS som har valt att ställa möbelerna där. Samma gäller ju om man ställer framför ett element och man inte ser att det läcker, man har ju lite skyldigheter som hyresgäst också.
  • Lisaaaaaa

kanske haft en lite otillåten barnpool som gått läck och vågat sig in i lägenheten.

• Anonym (Jag)

Klart vi städar, men jag flyttar inte fåtöljen för det. Nu skulle jag putsa fönstren också.

Vi har inte gjort något otillåtet.

• Anonym (vbgwer)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-27 11:21:54 följande:

Som rubriken lyder. Det är sovrumsgolvet som är skadat och behöver bytas ut.

Ja
Svar på tråden Får hyresvärden vräka oss på grund av vattenskada?