• Anzil

Blir bjuden på middag - Ta med sig en bakelse, som tack?

Hej!

Jag är egentligen förvirrad med det här med middagsbjudningar. Jag förväntar inte mig att någon skall ta med sig någon bakelse eller snacks när jag bjuder folk över på middag eller något. Men jag kan tycka det kan vara trevligt, så kan man samtidigt servera det extra som personen tog med sig. Om det är chips, t.ex, blir det kanske något perfekt bjudande när det blir tiden för desserten, liksom efter maten.

Men när jag blir bjuden, så känner jag mig lite dum att komma tomhänt. Så jag blir lite ställd. Samtidigt som jag känner att jag ''Om jag tar med mig, så kanske de tror att jag tycker att deras bakelser är inte tillräcklig''.

Eller hur skall man göra, jag menar ju inget illa mer än, att jag vill tacka och låta bli att komma tomhänt.

Hur gör man, vad skall man göra?

• Svar på tråden Blir bjuden på middag - Ta med sig en bakelse, som tack?
  • Kusin Krakel

En blomma, en flaska vin eller choklad är vanliga "gå bort presenter".

Chips passar bättre om det är en tv-kväll eller liknande du är bjuden till. Bakelser blir väldigt konstigt om du är bjuden på middag. Förmodligen har ju värden fixat efterrätt.

• Platysma

Brukar erbjuda att ta med någonting i förväg ifall det är någon jag känner tillräckligt väl. Annars tar jag med någon enkel gåva som inte direkt behöver förbrukas till middagen. Ofta en flaska gott vin. Annars kanske nåt personligt men rätt enkelt (t ex en särskild ost jag vet att en bekant gillar, eller någon delikatess från mina hemtrakter som inte finns här, eller liknande).

• Carambolan

Bakelser är så mycket färskvara att det är svårt för värden att inte servera dem direkt. Jag brukar ta choklad för det är toppen att ställa fram om efterrätt saknas, men samtidigt ingen press utan kan lika gärna sparas till senare.

• Kjell2

Gå på säkra traditionella kort, vin, blomma eller choklad.

• Isola747

Brukar fråga om vi ska ta med något och om de säger nej tar jag med en flaska vin eller bubbel som de kan välja om de vill öppna under kvällen eller spara till senare, eller en blomma.

• Trippelmamma76

Håller med övriga, men kan tänka mig att det råder lite språkförbistring, och att ts inte menar bakelse, utan bakverk? (Visserligen inte riktigt rätt gåva ändå kanske, men många bakverk behöver ju inte konsumeras lika snabbt som bakelser...)

• Anzil
    Trippelmamma76 skrev 2017-10-29 19:31:32 följande:

Håller med övriga, men kan tänka mig att det råder lite språkförbistring, och att ts inte menar bakelse, utan bakverk? (Visserligen inte riktigt rätt gåva ändå kanske, men många bakverk behöver ju inte konsumeras lika snabbt som bakelser...)

Jaha, vad pinsamt det känns nu i efterhand!

Jag skapade denna tråd, eftersom jag blev bjuden på middag. Jag brukar känna mig dum som inte har tagit med något, och minns att andra brukade ta med lite snacks och läsk.

Så jag kände att jag är nog lite oförskämd som inte tar med något, så jag gick in till en butik innan jag gick till deras butik. Där jag hittade en bakverk.

Det kändes okej, men jag noterade att ingen tog med någonting. Så jag blev förvirrad, när man skall egentligen veta, och vad kan reaktionen bli om man tar med ''fel'' sak, eller inte tar med något överhuvudtaget.

Just för tillfället känns det lite pinsamt, nu när man läser svaren.

Jag ville ju bara mena väl.
  • Platysma
    Anzil skrev 2017-10-29 22:20:19 följande:

Just för tillfället känns det lite pinsamt, nu när man läser svaren.

Jag ville ju bara mena väl.

Äh, de förstod nog att du tog med bakverket i all välmening Jag hade blivit glad!
  • Annita

Det är tanken som räknas, nu hade du med ett bakverk och förhoppningsvis uppskattade värdarna att du hade ansträngt dig! Skulle de tänka illa om din gåva tycker jag att det helt och hållet är deras problem. Kanske passade det inte riktigt i menyn de planerat, om de inte ställde fram det..?

• pallazathena

Vill bara påpeka att alkohol som present må vara vanligt men är knappast ett säkert kort. Kan vara laddat av många anledningar som folk inte tänker på.

• EmberEyes

Du  har absolut inte gjort något fel!
    Hade jag varit värdinna så förväntar jag mig absolut inte någon present, men om min(a) gäst(er) tar med sig något så blir jag såklart glad oavsett vad det är. Om det sedan är ett bakverk, en flaska vin (dricker inte vin själv), en blomma, en påse fin-kaffe eller fin-te, choklad, triss-lott, eller vad det nu kan vara spelar ingen roll alls. Jag blir bara glad att gästen visar omtanke.

• HelaGotland
    Anzil skrev 2017-10-29 16:11:47 följande:

Hej!

Jag är egentligen förvirrad med det här med middagsbjudningar. Jag förväntar inte mig att någon skall ta med sig någon bakelse eller snacks när jag bjuder folk över på middag eller något. Men jag kan tycka det kan vara trevligt, så kan man samtidigt servera det extra som personen tog med sig. Om det är chips, t.ex, blir det kanske något perfekt bjudande när det blir tiden för desserten, liksom efter maten.

Men när jag blir bjuden, så känner jag mig lite dum att komma tomhänt. Så jag blir lite ställd. Samtidigt som jag känner att jag ''Om jag tar med mig, så kanske de tror att jag tycker att deras bakelser är inte tillräcklig''.

Eller hur skall man göra, jag menar ju inget illa mer än, att jag vill tacka och låta bli att komma tomhänt.

Hur gör man, vad skall man göra?

Ta hellre med en blomma. En bukett tulpaner, el en orkidé i kruka.
    Eller en fin ask choklad. Inte en jäkla bakelse.
  • Gryntroll

Enig i att det kan vara laddat att ge bort alkohol, men det är ju mer till folk man inte känner, så tänker jag i alla fall.

När jag går bort brukar det bli vin, blommor/växt eller trevlig variant av godis/choklad, ganska ofta en kombo. ELLER nån sån skämtsamt smågrej, typ "Trump toapapper" eller likande, då till folk vi känner och vet inte blir förolämpade.

• Physalis

Jag tror värden blir glad oavsett vad du tar med. Bäst tror jag dock är att satsa på, precis som flera andra säger, saker som de inte känner att de måste ställa fram. Då försvinner lite av tanken med att det ska vara en gåva tänker jag.

Om tanken är viktigast. Själv brukat jag inte förvänta mig något eller ta med mig något, om det inte är första gången jag blir bjuden, för att slippa att vara med och skapa ett tvång hos båda om att ha med presenter varje gång.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Blir bjuden på middag - Ta med sig en bakelse, som tack?